ärsyttää kun sisko miehineen saa vauvan ja olettaa että annan kaikki meidän vauvakamppeet heille
tosta vaan ilmaiseksi. oikein soitti ja kysyi ohimennen muka milloin voi tulla hakemaan.. heillä töissä käyviä molemmat, ei todellakaan rahasta pulaa, mä yh-opiskelija jolle tehny tiukkaa haalia tytölle kaikki.. en vaan tiedä kuinka kohteliaasti kieltäytyä!
Kommentit (90)
Sinä et ole tässä tilanteessa se, joka on ahne vaan siskosi. Älä anna periksi, sinulla ja lapsellasi on varmasti käyttöä rahalle, jonka tarvikkeista saat.
Minä ainakin olen saanut sukulaisilta ja ystäviltä suurimman osan tarvikkeista joko ilmaiseksi tai lainaan, ja nyt kun lapseni saa uuden serkun, palautan heidän perheensä lainaamat tavarat ja laitan mukaan itse hankkimani/saamani uudet. Suoraan sanottuna ennen tätä ketjua olen kuvitellut, että kaikki toimivat näin, mutta taaspa viisastuin.
Tarvikkeita pyytänyt sisko ei siis välttämättä ole ahne, mutta ehkä hänkin pitää tavaroiden lahjoittamista itsestäänselvyytenä, jos esim. hänen ystäväpiirissään tämä on tapana.
Vaikka itse en rahaa pyytäisikään, ymmärrän myös AP:n kannan, tietenkään et anna tavaroita ilmaiseksi, koska se jää painamaan mieltäsi ja tulehduttaa turhaan suhteet.
ilmaiseksi, jos tarkoitukseni olisi jossain vaiheessa myydä ne pois/säilyttää mahdolliselle uudelle lapselle. Laita sille siskolle rehellisesti viesti, että yksinhuoltajana ja opiskelijana et mielelläsi ala niitä ilmaiseksi antamaan, koska taloudellinen tilanteesi ei ole kovin häävi ja toivot hänen ymmärtävän tilanteesi.
Itse annan ilmaiseksi pois lapseni vaatteita, joita en tulisi enää seuraavalle lapselleni päälle laittamaan. Jonkin aikaa sitten myin kuitenkin säästämäni vauvanvaatteet, kun ne veivät liikaa tilaa kaapissa.
Totuus oli, että emme saaneet keneltäkään vauvan vaatteita tai tavaroita (ei uusia eikä vanhoja). Minä lainasin (tyhmyyksissäni) siskolleni. Osaa en saanut takaisin. Osa palautui tosi huonokuntoisina, eivä voineet olla sen näköisiä normaalin käytön jäljitä.
Arvatkaa harmittiko. Jos olisin myynyt vaatteet ja tavarat kirppiksellä, olisin saanut niistä eden vähän rahaa. Nyt palautuneet menivät roskiin.
jos haluat niistä rahaa, niin ei edes kannata myydä siskollesi. Myy ne huutonetissä, niin saat parhaimman hinnan. Pistä siskosi huutamaan... tai kerro jälkikäteen.
Sanoin että voi ostaa ne kirppishintaan, olen niitä muutenkin kirpparille viemässä. No, tuli viesti että ei aio ostaa vauvalleen mitään, kun ilmaiseksi on saanut jo nyt kaiken tutuiltaan. Minulta sitten haluaa ilmaiseksi ne tahraiset ja likaisetkin vaatteet, joita en ole viemässä kirpparilla vaan roskiin.
Mutta kun meillä ei ole yhtään tahraista tai likaista vaatetta, kun kaikki on vauvalleni uutena ostettu. Eli melko köykäinen saalis kerjäläiselle annettavaksi.
ja miten joku voi olla niin törkeä, että olettaa saavansa ilmaiseksi jotakin, etenkin vähävaraiselta?
ei siskos siitä voi loukkaantua. jos loukkaantuu oma on häpeänsä. mulla oli vastaava tilanne; sisko sanoi: "mähän saan sit sulta kaikki!" totesin vaan takasin: "no et kyllä saa kun ajattelin säästää itse seuraavalle." en kyllä ite viittis kaikkia lainaksikaan antaa, tiedä mitä takasin saa ja missä kunnossa. jos oot halukas tavaroista luopumaan rahaa vastaan, niin sano: "joo ilman muuta, ajattelin pyytää näistä sen ja sen verran."
Ärsyttää kun mun on niin vaikea sanoa EI, etenkin siskolle.. jotenkin se on niin dominoiva, osaa jyrätä tehokkaasti ja tiedän että kääntää jutun niin että minä olen se itsekäs jos en ilmaiseksi heille niitä tavaroita anna :(
Mutta ei sellaisesta kannata välittää. Sinun on selitettävä asia niin, että nyt ajattelet oman lapsesi parasta!
Sinun viestissä on asiaa! Jos on sisko, joka aina vaatii kaikki ilmaiseksi, eikä itse ole valmis auttamaan toisia, niin kenellä kiinnostaa enää sellaista auttaa? Minunkin mielestä raskaana oleva sisko on ahne, ei ap. Ymmärrän täysin ap:tä. Opiskelijalla ei ole ylimääräistä rahaa ja kun on vielä lapsi elätettävänä, niin rahaa on varmasti vielä vähemmän. Tsemppiä sinulle ap!
Nytkin voisi olla kaupankassalla hommissa tuskin se opiskelu niin paljoa aikaa vie. Laiskuudesta ja saituudesta tässä on kyse. Ja minäpä arvaan minne ne rahat menee.. Kankkulankaivoon.
Ompas teillä kylmät välit siskoihin, kun rahaa pitää "vauvan tavaroista" pyytää. Ap on itse oman taloudellisen tilanteensa aiheuttanut. Ei opiskelu ole syy itsesääliin tai voivotukseen. Ei tuolla valittelulla siitä opiskelustakaan tule paskaakaan.
Et näköjään tiedä elämästä mitään. Ei sinne kaupan kassallekaan noin vain MENNÄ töihin - ja kuka katsoisi lasta tähän aikaan? Päiväkodit kiinni. TArkoittaa ko se, että on "oman tilanteensa aiheuttanut" sitä, että pitäisi luopua törkeän ja dominoivan siskon hyväksi omista rahanansaitsemismahdollisuuksista? Olet varmaan nro 50 joku tosi ruma ja läski juntti, joka on niin ylpeä paskaduunistaan, jolla sentään elättää itsensä. Ettei ainakaan opiskella tartte!'
t: toinen opiskeleva äiti, ei kuitenkaan yh
Millä voimilla? Tuleeko sisko ja sen mies auttamaan autolla? Aika pinteessä olet ja tulehdutat tilannettasi pyytämällä rahaa siskoltasi joka luultavasti auttaa sinua autokyydein yms.
Elä nyt vain sano että sinulla on auto. Millä rahoilla sinä sen auton pidät kunnossa`?
Netti on nykyään perushyödyke, jota tarvitsee etenkin opiskellessa. Jokainen tarvitsee myös lepohetkiä. VAikka sitten käyttäisi ne av:lla ihmettelemässä 50:n kaltaisten aivopieruja..
ap:lla on varaa maksella nettilaskuja kun av:lla pyörii
Ei ap:n tartte niitä vauvakamoja siskolleen ilmaiseksi antaa vaikkei oliskaan opiskelija, vaan hyväpalkkainen lähes valmis lääkäri, yms.
Ei sukulaisuus velvoita olemaan hyväksikäytön kohde.
Ennemminkin toisinpäin, ap:n työssäkäyvän sisaren olis pitänyt ap:ta avustaa ja hankkia vaikka lahjaksi kivoja vauvantarvikkeita.
Pidä itselläsi. Vie ullakolle arkkuun. Voit ihailla niitä sitten vanhuudenpäivillä, kun olet yksin. Niin minäkin tein. Jos lähtisin tavaroita kauppaamaan, niin ne olisivat muodista pois. Eipä vauvantavaroilla ole juurikaan rahallista arvoa. Tunnearvoa enemmän.
todella heidän rahatilannettaan?. Ehkeipä heilläkään sitä rahaa älyttömästi ole, jos on esim. lainanmaksuja tai muita velkoja.
Monet ajattelee meistä, että rahaa on kun on 2 ansaitsevaa, mutta ei todellakaan ole niin, rahaa ei ole todellakaan ylimääräistä, varsinkin kun olen nyt äitiyslomalla.