Kaveri kertoi, että hänen työpaikassaan vaaditaan todistus PUOLISOLTA
työssäolosta, jos hän itse jää sairaan lapsen kanssa kotiin. Onko tuollainen ihan luvallista? Luulisi ärsyttävän aika paljon sitä miestä, joka joutuu pyytämään lapsen sairastaessa pomoa kirjoittamaan lapun, että on ollut töissä.
Kommentit (45)
Ja se todistus, että toinen vanhempi on töissä nimenomaan on se todistus poissaolon syystä. Ainoastaan se, että toinen puoliso on töissä oikeuttaa palkalliseen tilapäiseen hoitovapaaseen. Jos toinen puoliso on vaikkapa vapaa-ajan matkalla niin sillä kotona olevalla ei ole oikeutta palkalliseen poissaoloon lapsen sairauden takia.
Ja miten naimisissaolo tähän liittyy?
En käsitä mikä tuossa on niin ihmeellistä. Minusta on ihan normaalia että työnantajalle annetaan todistus poissaolon syystä.paperiasiat oli parempaa tekemistä tai ei. Jos työntekijä tarvitsee selvityksen on se annettava, sanoo ja kiukuttelee mitä tahansa.
Ihme pomo! Vai oletko sinä se pomo? Sanoitko itse työntekijälle että on parempaakin tekemistä etkä halua todistusta antaa?
Minusta vain todella ihmeellinen käytäntö. Mitäs jos mies asuisi vaikka toisessa kunnassa, olisi asumusero tms. Mites sitten? Tai jos ei ole naimisissa?
toimittaa sen sairasta hoitavan työpaikalle todistuksen siitä, että on itse ollut noina päivinä töissä.
ei lain mukaan sen tarvitse missään vaiheessa olla palkallista.
Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi
Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).
ainakin pitää selvittää puolison työaika ja se, että hänellä ei ole ollut mahdollisuutta hoitaa lasta(tai siis järjestää sitä hoitoa). Ainakin näin täällä meidän kunnassa...
Kun lapsi sairastaa niin ollut kertoja jolloin esimerkiksi mies lapsen kotona kunnes minä töistä. Sen jälkeen hän joutunut menemään töihin loppuvuoroksi. Näin siis silloin kun hänellä iltavuoro. Hänen työpaikallaan ollaan hyvin tarkkoja asiasta ja kyseessä suuri kansainvälinen yritys.
Kun lapsi sairastaa niin ollut kertoja jolloin esimerkiksi mies lapsen kotona kunnes minä töistä. Sen jälkeen hän joutunut menemään töihin loppuvuoroksi. Näin siis silloin kun hänellä iltavuoro. Hänen työpaikallaan ollaan hyvin tarkkoja asiasta ja kyseessä suuri kansainvälinen yritys.
Jos Isä jää lasta hoitamaan. Siinä täytyy vielä olla mihin kellon aikaan minä olen töissä ollut. Meillä ei esim. onnistu että isä jää lasta hoitamaan jos hänellä on yövuoro ja minä olen aamusta töissä.. tai siis onnistuu mutta palkattomana. Me kun olemme yhtäaikaa yön kotona. Mieheni pitäisi jaksaa hoitaa sairas lapsi yövuoron päälle jos minä menisin töihin..Jos minun työnantaja olis veemäinen niin palkattomalla olisin minäkin miehen yövuorojen aikana koska yhtäaikaahan me olemme silloinkin kotona =) mies vain on nukkumassa.
Lakihan sanoo, että vain toinen vanhemmista saa jäädä kotiin hoitamaan. Jos lääkärintodistusta ei vaadita, niin tuo on ihan kohtuullista. Todistukseen täytyy kirjoittaa, että miehen on _välttämätöntä_ olla töissä- ei sitä, että on ollut töissä.
Sitäpaitsi on tarkoitus, että puolisot jäävät vuorotellen kotiin. Eli jos miestä ärsyttää, niin senkus jää kotiin!
todistuksia kun olen jäänyt sairasta lasta hoitamaan.Ukko täyspäivänen juoppo joka ei osallistu mihinkään ja on kotona millon on ja huumetaustaakin ollut aiemmin,ei tulisi mieleenkään jättää lasta hänen hoteisiin,silloin jättäsin lapsen heitteille.
Aikoinaan jätin 2tytärtä hänelle kun luotin että olisi selvinpäin 2vkon hoitajan loman,toinen tytär 3v meinasi pudota partsilta ja ukko oli sammuneena kun tulin töistä.Eli ei kukaan voi vaatia tommoselle vastuuttomalle jättämään lapsia ja siksi hän on työkyvyttömyyseläkkeellekkin päässyt alle 50vuotiaana ja lääkäriltä saisin todistuksen että kykenemätön hoitamaan lapsiaan tarvittaessa.
Onneks nyt olen yh niin ihan sama mitä työnantaja ajattelee,miks isä ei voi hoitaa.
Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö). http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284
Mielenkiintoista. Jos tuota yllä olevaa lukee kuin piru raamattua niin siinähän sanotaan niin, ettei kaksi ihmistä voi olla yhtä aikaa tilapäisellä hoitovapaalla. Mutta...
Jos vaikkapa äiti on töissä ja isä työtön niin se isä on yhä työtön eikä millään tilapäisellä hoitovapaalla kun lapsi on kipeä. Eikö se että on tilapäisellä hoitovapaalla vaadi, että olet jostain vapaalla? Voiko työttömyydestä olla vapaalla?
Jos siis vain yksi vanhempi voi olla tilapäisellä hoitovapaalla se lienee tässä tapauksessa se äiti, joka on töissä. Isä saa sitten olla vapaasti työtön/työkyvyttömyyseläkkeellä/ties mitä. Miten muuten nämä pappaisät, jotka voivat hyvinkin olla aivan oikealla vanhuuseläkkeellä ja heillä voi olla alle 10v lapsi. Ei eläkkeeltäkään olla tilapäisellä hoitovapaalla joten jos yksi vanhempi saa sellaisella kerrallaan olla niin sittenpä se on se töissä oleva.
Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö). <a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284">http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284</a>
Mielenkiintoista. Jos tuota yllä olevaa lukee kuin piru raamattua niin siinähän sanotaan niin, ettei kaksi ihmistä voi olla yhtä aikaa tilapäisellä hoitovapaalla. Mutta...
Jos vaikkapa äiti on töissä ja isä työtön niin se isä on yhä työtön eikä millään tilapäisellä hoitovapaalla kun lapsi on kipeä. Eikö se että on tilapäisellä hoitovapaalla vaadi, että olet jostain vapaalla? Voiko työttömyydestä olla vapaalla?
Jos siis vain yksi vanhempi voi olla tilapäisellä hoitovapaalla se lienee tässä tapauksessa se äiti, joka on töissä. Isä saa sitten olla vapaasti työtön/työkyvyttömyyseläkkeellä/ties mitä. Miten muuten nämä pappaisät, jotka voivat hyvinkin olla aivan oikealla vanhuuseläkkeellä ja heillä voi olla alle 10v lapsi. Ei eläkkeeltäkään olla tilapäisellä hoitovapaalla joten jos yksi vanhempi saa sellaisella kerrallaan olla niin sittenpä se on se töissä oleva.
Tilapäinen hoitovapaa
Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti on työntekijällä oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat eivät saa pitää tilapäistä hoitovapaata samanaikaisesti.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.
Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö). <a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284">http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284</a>
e) Huoltajan ansiotyöedellytys
Työntekijän oikeus korvaukseen poissaolon ajalta on riippuvainen
muun ohella myös siitä, että samassa taloudessa
vakituisesti asuvat lapsen molemmat huoltajat ovat ansiotyössä.
työkaverin lapsi sairastui ja työkaveri oli pois töistä iltavuoron 12-20.30. Työantaja oli ottanut selvää, että miehen työvuoro päättyyi 18, joten työkaverini olisi pitänyt tulla loppuillaksi töihin. Eli mies olisi ehtinyt kotiin 18.30, jolloin hän olisi päässyt lähtemään, olisi ehtinyt töihin aikaisintaan klo 19 eli oliis ehtinyt olemaan töissä max 1½h.
iltavuoroon, jossa ehdin olla 1h 45min.
t. sairaanhoitaja- äiti
Ihan laillista on tuommoista pyytää. Mutta sen lisäksi työnantajan pitäisi olla myös aika hyvin työntekijänsä perhekuvioista selvillä ;-)
Sairasta lastahan saa jäädä kotiin hoitamaan lähivanhemman lisäksi tässä samassa taloudessa asuva isä- tai äitipuoli sekä lapsen biologinen toinen vanhempi. Lisäksihän perheessä voi olla minun, sinun ja meidän lapsia, joten kun joku näistä sairastaa, niin työnantajan pitäisi hoksata pyytää kaikilta oleellisilta ihmisiltä selvitys. Esim. yhteisen lapsen osalta ei sitten sitä selvitystä taas kysytäkään niiltä exiltä ;-)
Niin ja kaiken kruunaa tietty se, että jos esim. hoitamismahdollinen etävanhempi asuu vaikka 500 km päässä tai vaikka etävanhempi "asuu sillan alla", mutta on kuitenkin edelleen huoltajan nimikkeellä eli vaikka hänelle ei voi lasta luovuttaakaan, kun hän on niin alkoholisoitunut... Siinä minusta lähivanhempi kyllä sitten jo saatetaan aika hankalaan asemaan, jos työnantajan takia pitää lähteä hakemaan sitten jotain yksinhuoltajuutta oikeuden kautta (jos nyt tämä huoltaja sinnekään saapuu), että saadaan todistettua työnantajalle, ettei hänestä nyt hoitajaksi ole. Vai riittäisiköhän lähipubin baarimikon todistus, että vanhempi on ollut liian maistissa?
Ihmettelin kovasti, mutta se on käytäntö.
Itse olen eronnut, joten todistuksia ei tarvitse antaa. Riitti, että annoin kopion lastenvalvojan kanssa tehdystä tapaamissopimuksesta, jonka mukaan lapset ovat mulla aina joka toinen viikko.
mutta itse jään lapsen kanssa joko palkallisesti tai palkatta,mutta lapset hoidan minä eikä todellakaan alkoholisti isä!
Vaikka kuinka monella on alkoholisoitunut lasten isä joka on kykenemätön hoitamaan lasta kiepänä. Mitä helvettiä te teette tollasten äöijien kanssa?
Käytte töissä ja hoidatte lapset ja ukon?? Ihme luusereita, puhumattakaan mitä tuo tekee lapselle kun isään ei voi luottaa.
juuri se, että järjestelmää ollaan aiemmin herkästi käytetty hyväksi. Nyt se on se kolme päivää per sairaus, loppu on palkatonta.