Omistusasunnon lainanlyhennys EI vie enempää rahaa, kuin vuokran maksu!
Mistä ihmeestä jotkut nuoretkin ihmiset kuvittelee, että omistusasuminen on jotenkin kalliimpaa? Me maksetaan omakotitaloa jo kymmenettä vuotta, eikä kyllä olla kertaakaan maksettu enempää kuussa mitä oltais maksettu vuokra-asunnosta.
Onko muka nuorissakin aikuisissa näitä jotka kuvittelee, että omistusasunnossa asuvilla on enemmän rahaa?
Eihän se niin ole, sen rahan vaan käyttää eri asiaan, ts toiset vuokraan, toiset lainanlyhennykseen.
Viimeksi tällä viikolla juttelin sukulaisen kanssa, joka valitti, että olisi se ihanaa asua omassa asunnossa, mutta kun ei ole varaa.
Samoilla tyypeillä on kuitenkin varaa maksaa 750 euroa kuussa kerrostaloasunnon vuokraa. En raaskinut sanoa, että meidän lainanlyhennys omakotitalosta on pienempi...
Eläköön nyt kuvitelmassaan, että vuokra-asuminen on halvempaa kuin lainanlyhennys, vaikka ei se niin ole.
Kommentit (261)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:16"]Tietenkin voi realisoida! Senkus myyt ja laitat ne rahat tilille:) Meille talo on ainoa keino säästää rahaa, emme koskaan pystyisi laittamaan samaa summaa säästöön kuukausittain - aina löytyisi joku rahareikä mihin siitä livahtaisi rahaa.
[/quote]
Nimen-omaan.
Itse ainakin myönnän olevani sen verran höveli rahankäyttäjä, että jos minulla olisi pankkitililläni 170 000 euroa (asuntoni nykyarvo, kun velat vähennetty), niin aivan takuuvarmasti ostaisin sieltä aina silloin tällöin jotain, vaikkapa taulutelkkarin, uuden polkupyörän, tietokoneen, kameran jne. Pidemmän ajan kuluessa tekisin huomattavan loven säästöihini. Sitten on vielä inflaatio, joka aiheuttaa jatkuvaa säästöjen arvon laskua, jos rahat makaavat tilillä. Ei hyvä.
Kun olen asuntoni viisaasti valinnut, sen arvo nousee selvästi inflaatiota nopeammin, eli ajan yli säästöni kasvavat aivan itsestään! Nyt olen jo tilanteessa, jossa saisi tulla ihan huomattavan pahakin romahdus asuntomarkkinoilla, ja silti saisin asunnosta selvästi enemmän rahaa kuin olen siihen kiinni laittanut, kaikki kulut mukaan laskettuna.
"Vaikka nuo kaikki splittaisi kuukaudelle niistä tulee vain 740,5€/kk. Sillä rahalla ei tätä luksusta saa pk seudulta mistään - jonkun hikisen kerrostalokaksion/kolmion ehkä!! Arvaa haluanko vaihtaa??"
Niin, tällä hetkellä, mutta tilanne voi olla aivan toinen esim. 5-vuoden päästä esim. suhdanteet ja maailman tilanne ja korot saattavat olla jo muutaman vuoden päästä 20%, niin kuin kävi 90-luvulla, jonka seurauksena asuntojen hinnat romahtivat, vakuuksien arvot laski, monen koti oli ulosotossa.
Myös sijoitetulle pääomalle pitäisi laskea jokin tuotto, harvoin se on asunnoissa n.5-6% enempää.
No, itsekkin ole useamman velattoman asunnon omistaja, mutta vuosikymmenien kokemuksella en ole enää niin sinisilmäinen, enkä pidä asumistuotantoa kultakaivoksena, en edes omana asumismuotona, ellei omistamiseen ole 70% pääomaa asunnon hinnasta.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:51"]
Meillä lainanlyhennys oli 1200 euroa kuussa ja vuokra 800 e kuussa. Ai miten niin ei vie enemmän?
Nykyisillä markkinoilla minä en ainakaan osta enää yhtään asuntoa. Vaikei vuokrakämppää saa koskaan omakseen ( mitä sekin muka tarkoittaa kun oikeasti omistaa vain osakkeita kerrostalossa ainakin) niin ainakin siinä on asumisen vapaus ja helppous. Ei tarvitse murehtia kuin vuokranmaksusta. Ja jos alkaa naapurit tms. tympimään niin pääsee heti muuttamaan pois. Jos yläkerrasta tulee vedet katon läpi, putkiremontti, tms. ei kun muuttaa vaan pois. Tällä reilun neljänkymmenen vuoden elämänkokemuksella en enää sotkeennu noihin pankkilaina ja omistusasumiskuvioihin.
[/quote]
Mutta siitä 1200 eurosta jää osa omaan taskuun, vuokrasta ei
[/quote] Mä en varsinaisesti pidä sitä omana taskuna, että rahat on asunnossa kiinni eikä sitä voi realisoida. Mieluummin säästöjä pankkitilillä.
[/quote]
Tietenkin voi realisoida! Senkus myyt ja laitat ne rahat tilille:) Meille talo on ainoa keino säästää rahaa, emme koskaan pystyisi laittamaan samaa summaa säästöön kuukausittain - aina löytyisi joku rahareikä mihin siitä livahtaisi rahaa.
[/quote
Ei tietenkään voi realisoida kun jossakin pitää asuakin. Eri asia jos olisi 2 tai useampia asuntoja mutta kun ei ole. Mieluummin rahaa tilillä kuin asunnossa kiinni mun mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:31"]
"Vaikka nuo kaikki splittaisi kuukaudelle niistä tulee vain 740,5€/kk. Sillä rahalla ei tätä luksusta saa pk seudulta mistään - jonkun hikisen kerrostalokaksion/kolmion ehkä!! Arvaa haluanko vaihtaa??"
Niin, tällä hetkellä, mutta tilanne voi olla aivan toinen esim. 5-vuoden päästä esim. suhdanteet ja maailman tilanne ja korot saattavat olla jo muutaman vuoden päästä 20%, niin kuin kävi 90-luvulla, jonka seurauksena asuntojen hinnat romahtivat, vakuuksien arvot laski, monen koti oli ulosotossa.
Myös sijoitetulle pääomalle pitäisi laskea jokin tuotto, harvoin se on asunnoissa n.5-6% enempää.
No, itsekkin ole useamman velattoman asunnon omistaja, mutta vuosikymmenien kokemuksella en ole enää niin sinisilmäinen, enkä pidä asumistuotantoa kultakaivoksena, en edes omana asumismuotona, ellei omistamiseen ole 70% pääomaa asunnon hinnasta.
[/quote]
Jos mä pelkäisin koko ajan mitä tapahtuu 5 vuoden päästä - tulisin hulluksi!!
V 90 laman läpikäyneenä en usko että asuntojen arvo puolittuisi (silloinkin vain palasi samaan kuin v 86), olen sentintarkasti laskenut mikä olisi nykyisen talomme minimihinta 0 tuotolla (vain rakennuskustannukset ja korkomenot huomioituna) ja se on vielä kaukana tämänhetkisestä hintatasosta. Toki eihän tiedä saisiko taloa äkkiä myytyä mutta eipä olla myymässäkään.
Omistamme talostamme jo n 70% ja omistus lisääntyy joka vuosi. Kokemusta lainan maksusta ja asuntojen hinnoista jo 35 vuotta (ostin ekan kämppäni vuonna 79)...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:01"]
Meillä lainanlyhennys oli 1200 euroa kuussa ja vuokra 800 e kuussa. Ai miten niin ei vie enemmän?
Nykyisillä markkinoilla minä en ainakaan osta enää yhtään asuntoa. Vaikei vuokrakämppää saa koskaan omakseen ( mitä sekin muka tarkoittaa kun oikeasti omistaa vain osakkeita kerrostalossa ainakin) niin ainakin siinä on asumisen vapaus ja helppous. Ei tarvitse murehtia kuin vuokranmaksusta. Ja jos alkaa naapurit tms. tympimään niin pääsee heti muuttamaan pois. Jos yläkerrasta tulee vedet katon läpi, putkiremontti, tms. ei kun muuttaa vaan pois. Tällä reilun neljänkymmenen vuoden elämänkokemuksella en enää sotkeennu noihin pankkilaina ja omistusasumiskuvioihin.
[/quote]
[/quote] Mä en varsinaisesti pidä sitä omana taskuna, että rahat on asunnossa kiinni eikä sitä voi realisoida. Mieluummin säästöjä pankkitilillä.
[/quote]
Tietenkin voi realisoida! Senkus myyt ja laitat ne rahat tilille:) Meille talo on ainoa keino säästää rahaa, emme koskaan pystyisi laittamaan samaa summaa säästöön kuukausittain - aina löytyisi joku rahareikä mihin siitä livahtaisi rahaa.
[/quote
Ei tietenkään voi realisoida kun jossakin pitää asuakin. Eri asia jos olisi 2 tai useampia asuntoja mutta kun ei ole. Mieluummin rahaa tilillä kuin asunnossa kiinni mun mielestäni.
[/quote]
No tietenkin muuttaisit vuokralle kun se on niin edullista:)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote
[/quote]
[/quote]Mä muutinkin. Ja nyt mulla jää paljon enemmän rahaa säästöön ja mun elintasoni nousi huimasti. Asun paljon leveämmin ja mukavammin kuin omistusasunnossa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:34"]Mä muutinkin. Ja nyt mulla jää paljon enemmän rahaa säästöön ja mun elintasoni nousi huimasti. Asun paljon leveämmin ja mukavammin kuin omistusasunnossa.
[/quote]
Niin, jos et pidä säästönä sitä lainanlyhennystä. Mutta sellainenhan on vain omaa hölmöyttäsi. Se on paljon, paljon parempi säästömuoto kuin rahojen pitäminen tilillä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote
[/quote]
[/quote]Mä muutinkin. Ja nyt mulla jää paljon enemmän rahaa säästöön ja mun elintasoni nousi huimasti. Asun paljon leveämmin ja mukavammin kuin omistusasunnossa.
[/quote]
Myös veljeni ratkaisi asumisen näin. Asuivat edullisesti vuokralla sen aikaa, että lapsista tuli aikuisia. Säästöön oli jäänyt hyvin rahaa ja kaipa hän niitä sijoittelikin jotenkin. Ihan mukava pesämuna oli kertynyt vuosien varrella. Osti keskustasta säästyneillä rahoilla pojilleen yksiön, minkä on vuokrannut sen jälkeen, kun pojat eivät sitä tarvinneet.
Itse ostivat sitten maalta vanhan, pienen talon, missä asuvat siihen asti, kun kykenevät maaseudusta nauttimaan, Yksiö odottaa heitä maksettuna kaupungissa vanhuudenpäiviään ja tuottaa koko ajan vuokrattuna. Hyvä pesämuna on heillä odottamassa vanhuuttaan varten.
Välillä on ollut vuosien varrella kummallakin työttömyyttä ja pienemmät tulot, mutta asuminen vuokralla oli aina varmaa, koska ei tarvinnut pelätä, että eivät pysty lainaa maksamaan.
Tämä tietenkin on mahdollista vain, jos saa edullisen vuokra-asunnon. Mutta nuorina heillä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada niin isoa lainaa, että olisivat pystyneet ostamaan niin ison asunnon, missä asuivat vuokralla. Toki pohtivat joskus, että ostaisivat asunnon, kun taloudellinen tilanne parani, mutta jättivät sen tekemättä ja säästöön jääneet rahat sijoittivat säästöön, joilla sitten ostivat sen yksiön lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:34"]Mä muutinkin. Ja nyt mulla jää paljon enemmän rahaa säästöön ja mun elintasoni nousi huimasti. Asun paljon leveämmin ja mukavammin kuin omistusasunnossa.
[/quote]
Niin, jos et pidä säästönä sitä lainanlyhennystä. Mutta sellainenhan on vain omaa hölmöyttäsi. Se on paljon, paljon parempi säästömuoto kuin rahojen pitäminen tilillä.
[/quote]Olen eri mieltä. Rahaa voi muuten säästää muillakin tavoin kuin vain pitämällä tilillä. Jokainen tehkööt kuten tahtoo, mä puhun vain omasta puolestani ja asun mieluiten vuokralla.
Riippuu missä asuu. Esimerkiksi Kymenlaaksossa ihan se ja sama asuuko vuokralla vai lyhentääkö lainaa. Me asutaan 100 neliön okt:ssa ja lainanlyhennys 880 euroa kuukaudessa. Kaveri asuu 90 neliön kt-asunnossa ja maksaa vuokraa 800 euroa eli ei tule ainakaan täällä sen kalliimmaksi maksaa omaa kuin asua vuokralla.
Jossain Helsingissä tosiaan voi olla halvempaa asua vuokralla, mutta täällä maalla ei missään nimessä ole edullisempaa asua vuokralla.
Antakaa vuokra-ihmisten elää omassa utopiassaan. Se tekee hyvää ainakin omalle kukkarolleni, 10v aikana netonnut vuokrina -> lainanlyhennyksinä puolet kolmen sijoitusasunnon alkupääomasta, 10 vuotta lisää niin omistan ne kokonaan. Ja kuka maksaa minulle tämän lystin? Vuokralaiset =) Noista nettoaa lähemmäs 1mio EUR tekemättä itse mitään sen kummempaa.
Vähän on jo vanha aihe, mutta kerron kuitenkin.
Se että kumpi tulee halvemmaksi riippuu ihan asunnon/vuokran hinnasta. Omasta pääomasta, asunnon sijainnista. Niin paljon eri tekijöitä. Omistusasunto voi olla halvempi, ja onkin jos ei osaa muuten säästää. mutta vuokra-asuntokin voi olla halvempi.
Jos asunnot hinta on 220 000 (omaa rahaa vaikka 20 000, joten lainaa otettava 200 000), Tämän hetkisillä koroilla, 25v maksuajalla, se tekee 788e/kk, siihen lisäksi 400e/kk yhtiövastiketta. Kokonaisuudessaan omistusasunnolle tulee hintaa 1288e/kk
Vuokra-asunto sen sijaan on 920e/kk. Vuokralla asuva voi siis sijoittaa tuon 20 000e pääoman ja sen lisäksi ylimääräisen 368e joka kuukausi seuraavat 25vuotta.
5% tuotolla vuokralaisella olisi 25 vuoden päästä 280 000e arvoinen sijoituslaukku
8% tuotolla se olisi jo 450 000e. Sen sijaan omistusasujalla olisi vain se 220 000e arvoinen asunto, arvon nousulla se voi olla enemmän, mutta asuntojen arvo tuskin nousee vaan päinvastoin laskee.
Sen sijaan jos löytää asunnon jossa lainanlyhennyksien ja vastikkeen jälkeen summa jää samaan tasoon kuin vuokrahinta, on omistusasunto tietenkin halvempi vaihtoehto, tai vaihtoehtoisesti jos ei osaa säästää ilman asuntoa. mutta siitähän niin asunto on parempi vaihtoehto.
asunnon ostamisessa pitää muistaa ettei asunnon myyminen tai vuokraaminen ole mikään itsestään selvyys, vaan ne rahat voi olla kiinni vuosia siinä asunnossa vaikka haluaisikin ne pois.
Myöskin elämäntilanne vaikuttaa paljon. Kaikki ei saa niin paljoa lainaa kuin haluaisivat, jotkut haluavat asua paremmalla sijainnilla, mutta asunnot siellä liian kalliita jolloin vuokra-asunto on ainoa vaihtoehto. syitä on monia, vaihtoehtoja on monia. turha haukkua toisten valintoja.
niin ja lisäisin vielä, että jos saisi vaikka sen 300 000e rahaa käteen, toiset ostavat sillä velattoman asunnon, maksavat sen jälkeen vastiketta sen 100-500e/kk. toiset muuttavat vuokralle ja käyttävät rahan elämiseen. jotkut varmastikkin sijoittavat tuon rahan, ja ottavat vuosittain voittoa sen 20 000 jolla, joko maksavat vuokraa tai mahdollisesti omistusasuntoa. Vaihtoehtoja kun on monia.
Tai vuokralainen voi tehdä huonoja sijoituspäätöksiä, jolloin käteen ei jääkään mitään/jää mitättömän pieni summa. Ja huomioithan laskelmissasi veron, 30%, joka tulee maksettavaksi viimeistään siinä vaiheessa kun niitä voittoja aletaan kotiutella? Esimerkin realistisuus myös mietityttää...tolla 220000eurolla saisi Helsingistä ok alueelta yksiön/kaksion ja vastikkeen todellinen suuruus olisi haarukassa 150-250eur, ei missään tapauksessa lähellekään 400eur. Eikä laskelmassa ole myöskään huomioitu vuokrankorotuksia, joita taatusti tulee vähintään joka kolmas vuosi.
Lopputulos voi ihan yhtä hyvin olla se, että 25v päästä vuokralainen maksaa kämpästään 1600eur/kk ja asuntoa maksanut asuu 10 vuotta maksaen sitä vastiketta, joka on kohonnut nyt vaikka siihen 400 euroon ja lopulta myy asuntonsa 420000eurolla ja muuttaa landelle 80000eur hintaiseen mummonmökkiin viettämään rauhallisia eläkepäiviä.
Oikeastana tuo laskelmien teko kaikkinensa on varsin typerää ja turhaa, koska kukaan ei voi tetää kummin käy. Itselläni vaakakupissa painaa se, että oma on oma ja sen saa muokata juuri mieleisekseen, ei tarvi kysellä keneltäkään mitään naurettavia lupia siihen saako maalata seinän tai laittaa tauluja. Kukaan ei voi heittää asunnosta pihalle. Lisäksi omistusasunnot yleensä selvästi parempikuntoisia ja paremmilla paikoilla kuin vuokrakämpät.
No sitähän siinä koitin selittää. Että ei ne asiat välttämättä ole juuri niin kuin itse näkee. Vaan myös vuokralla asuminen voi olla järkevää.
Hinnat on tämän vuoden asuntomessualueelta otetusta kerrostalokaksiosta "noin hintoja". Tarkka vastikkeen summa oli muistaakseni 438€. Tai jotain sinne päin.
Vuokrien nousun olisin voinut ottaa huomioon. Mutta en ottanut koska sitä on vaikea ennakoida. Ja myös myös lainan korko ja vastike nousee samaa tahtia.
Ja mitä sijoituksien häviämiseen tulee. Sama voi käydä asunnolle. Asuntojen hinnat ovat nyt ennätyskorkeella. 20v päästä asunnon hinta voi olla paljon alhaisempi.
Miksi vitussa kukaan vuokraisi omaa asuntoaan jos saisi pääomatuloja vähemmän mitä menoja tulee veroista vastikkeista ym. muista vastikkeista.. Huutonaurua!!!!!#))) ja vittua käteen
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 04:14"]
Oikeastana tuo laskelmien teko kaikkinensa on varsin typerää ja turhaa, koska kukaan ei voi tetää kummin käy. Itselläni vaakakupissa painaa se, että oma on oma ja sen saa muokata juuri mieleisekseen, ei tarvi kysellä keneltäkään mitään naurettavia lupia siihen saako maalata seinän tai laittaa tauluja. Kukaan ei voi heittää asunnosta pihalle. Lisäksi omistusasunnot yleensä selvästi parempikuntoisia ja paremmilla paikoilla kuin vuokrakämpät.
[/quote]
Kyse ei ollutkaan siitä mistä sinä pidät, vaan mikä on taloudellisesti paras. Ja omistusasunnot saattavat olla parempikuntoisia, mutta todennäköisesti vuokralla pystyt asumaan paremmalla sijainnilla kuin omistusasunnossa, ellei sitten rahaa löydy vähän enemmän
No kyllä meillä kulut tuplaantui, kun ostimme samasta yhtiöstä huonetta isomman, n. 14 neliötä enemämn. Meillä kyllä oli edullinen vuokra. Lainanlyhennykset otettiin alkuun sama kuin vuokra, mutta siihen päälle yhtiövastikkeet, toki nämä laskettiin että voidaan maksaa. Sen lisäksi vanhassa taloyhtiössä on ollut remontteja tuhansien eurojen edestä. Remonttejakin tehtiin, maksoi joitakin tuhansia. Kun vuokranantaja teki vessaremontin, hän nosti vuokraa vain muutaman hassun kympin asunnon tason nousemisen vuoksi indeksikorotuksen yhteydessä. Meillä on vielä vähän asuntolainaa jäljellä, mutta yhtiövastikkeet jäävät.
Vanhassa omakotitalossa asuva veljeni valittaa, kun remonttiin meni 17000 euroa. Remontti oli iso julkisivuremontti vanhaan taloon, koko ulkoseinä uusiksi, laudoitus, eristeet, salaojitus, sähkötöitä yms. Pakko tehdä, talo olisi muuten ollut pian asumiskelvoton. Talo huutaa myös kovasti sisätilaremontteja ja putkien uusimista. Kun lainaa sai muutama vuosi sitten vielä hyvin, moni nuori osti tuloihinsa nähden liian kalliin. Ei osattu huomioida, että kuluja on muitakin kuin lainanlyhennys ja kiinteät kulut. Sitten yritetään saada korvauksia myyjältä. Tiedän esim. tapauksen, että putkiremontin tullessa yritettiin saada. Oikeuden päätös oli, että ostajan pitää ymmärtää, että tämän ikäisessä talossa tulee remontteja ja ostajalla on se velvollisuus ymmärtää talon iän vuoksi. Tuossa tapauksessa remonttia ei oltu vielä suunniteltukaan ostovaiheessa ja nämä velvollisuudet ilmoittaa tulevista remonteista tulivat vähän sen jälkeen.
Muutimme mieheni kanssa opiskeluaikoina rivitaloon. Asunto oli myynnissä pitkään ja kun kävimme katsomassa yhtä toista asuntoa, esittelijä itse kysyi oltaisko kiinnostuneita.
vuokra oli alhainen, koska asunto piti pitää jatkuvasti siistinä, jos näytöille tai yksityisnäyttöön tulee joku.
kävimme juttelemassa omistajan kanssa ja teimme sopimuksen, jonka pystyi purkamaan kun asunto on myyty. Tiedän, valtaosa oli laitonta mutta meitä kiinnosti vain koti.
tämä oli keväällä ja kummatkin asuttiin yliopistolla aamusta iltaan. Oli siellä pihatalkoita mutta emme käyttäneet autokatosta emmekä grillipaikkaa, emme niihin osallistuneet.
yhtenä syyskuun päivänä oli tiputettu lappu mitä meidän kuuluu tehdä. Mies kävi palauttamassa lapun isännöitsijälle ja sanoi ei tule kauppoja. Heti tämän jälkeen tuli lumien luontivuorot. Ja sinä talvena satoi lunta. Itse tein lokakuusta helmikuuhun täyttä työpäivää ja iltaisin gradua, mulla ei ollut moiseen aikaa.
monet riidat siinä riideltiin. Tai muut riiteli. Me lähdettiin kotoa ennen kun ovikelloa tultiin soittamaan. Lopulta joku tajusi sen verran lukea lakia, että vastuu on asunnon omistajalla, joka sitten ulkomailta käsin sopi jonkun kanss a lumitöistä .
1,5 v me siinä asuttiin ja muutettiin pois sopivasti ennen lunta.
Meillä kerrostalokolmion asumiskustannukset: korot 50 euroa + lainanlyhennys noin 300 euroa + yhtiövastike (sis. vesimaksun) 300 euroa. Eli sellainen 650 euroa kuussa, vastaavista pyydetään vuokraa 750-800 tältä alueelta.
Just myytiin se ja muutettiin uuteen isompaan rivariin, myynnissä saatiin 57 000 euroa (lyhennetty osa plus myyntivoittoa) eikä lainaa tarvinnut ottaa enempää. Toki halvan asumisen ohella saatiin säästöönkin ihan pankkitilille. 5 vuotta oltiin siinä asuttu. Ei huono!