Mitäh, lapset päivähoitoon ja vanhemmat viettää laatuaikaa!!??!!
Olen ammatiltani pph ja minulla on ollut hoidossa lapsia, joiden toinen vanhempi tai molemmat ovat olleet kotona, osassa syynä masennus tai muu sairaus tai sitten toinen tai molemmat tekevät pätkätöitä ja muutama ns. sosiaalitapauskin on ollut. Nuo kaikki olen ymmärtänyt, mutta nyt alkaa ymmärrykseni loppua.
Minulla on hoidossa sisarukset (reilu 1,5v ja 3v), heidän vanhempansa käyvät molemmat töissä. Tosin nyt vanhemmat ovat kuulemma lomalla viettämässä laatuaikaa ja mummo tuo nämä lapset hoitoon ja hakee hoidosta.
Olin aika ihmeissäni, oletin kun äiti sanoi, että heillä on loma, että myös lapset ovat kotona ja ehdinkin jo tälle äidille sanoa, että nähdään sitten parin viikon päästä. No, tämä äiti sitten kuitenkin sanoi, että mummo tuo lapset hoitoon reilun viikon ajan kun he ovat matkoilla ja ehkä myös loppuloman lapset ovat hoidossa.
Tämä alkaa kyllä mennä jo minulta yli hilseen, siis en ymmärrä. Vastaavaa olen kuullut muilta hoitajilta, mutta jotenkin olen ajatellut, että liioittelevat, mutta nyt se on pakko uskoa kun sattui omalle kohdalle.
Kommentit (71)
Teillähän lapset saa olla lomalla monta viikkoa, nämä kaksi hoitolastani eivät ole päivääkään lomalla kesällä.
ap
lasta noin viikon hoidossa osa-aikaisesti, vaikka itse olenkin jo lomalla, saan omia asioita hoidettua ja ladattua akkuja. Sitten vietetään yhteistä lomaa 6 viikkoa, siis ihan tarpeeksi.
huom. maksuton heinäkuu perustuu sille että myös lapsella on loma silloin(kun on vanhemmilakin)!!
Väärä tieto, päivähoitomaksua ei saa periä lain mukaan kuin 11:lta kuukaudelta kalenterivuodessa, jos hoito on alkanut viim. edellisen vuoden syyskuussa. Tämä usein kohdistetaan heinäkuulle (helpointa kunnan laskutuksen kannalta). Ei kaikilla ole lomaa heinäkuussa, tai lomaa lainkaan, jos on juuri työpaikkaa vaihtanut. Ja silti maksumaksimi on 11 kk.
ei loma ole ainoastaan vanhenpia varten!!! tarkoitan nimenomaa näitä vanhepia jolla on LOMAA!! TIETENKIN..
MIKSI NIITÄ LAPSIA PITÄÄ OIKEASTI TEHDÄ JOS NIITÄ EI PYSTY ITSE YHTÄÄN HOITAMAAN?? mä en ymmärrä!
jotkut toiset lapset noiden kahden tilalle, jos olisivat tuon pari viikkoa lomalla.
En vaan ymmärrä, miksi lapset täytyy pitää koko ajan hoidossa eikä osata ajatella, että se lapsikin tarvitsisi lomaa.
ap
Tuskin tuo vaikeuttaa työtäsi? Jos eivät olisi sulla hoidossa, niin ehkä jotkut muut muksut olisivat? Joten onko sillä nyt sulle lopultakaan mitään väliä?
On sitä omaankin elämään mahtunut kaikenlaista ja omakin liitto on ollut kriisissä useammankin kerran, millon mistäkin syystä. Sitä ei kuitenkaan olisi ratkaissut se, että olisimme laittaneet lapset hoitoon ja lähteneet itse lomalle. Lomailimme kyllä ilman lapsiakin, jotta saimme välillä kahdenkeskistä aikaa, mutta ei olisi tullut mieleenkään pitää lapsia koko loman ajan hoidossa. Kyllä ne lapsetkin kaipaavat lomaa hoidossa olemisesta.
Tunnen näiden lasten mummon hyvin ja siksi tiedän, että molemmat ovat työkykyisiä. Onhan sekin mahdollista, ettei näiden lasten mummo tiedä kaikkea, mutta aika epätodennäköistä tässä tapauksessa.
ap
sulle vaan on vaivaa, kun on yks räkänokka riesana.
huom. maksuton heinäkuu perustuu sille että myös lapsella on loma silloin(kun on vanhemmilakin)!!
Väärä tieto, päivähoitomaksua ei saa periä lain mukaan kuin 11:lta kuukaudelta kalenterivuodessa, jos hoito on alkanut viim. edellisen vuoden syyskuussa. Tämä usein kohdistetaan heinäkuulle (helpointa kunnan laskutuksen kannalta). Ei kaikilla ole lomaa heinäkuussa, tai lomaa lainkaan, jos on juuri työpaikkaa vaihtanut. Ja silti maksumaksimi on 11 kk.
lapsille ei loma laisille!!
ja vaikka ap olisi yksityinen pph niin kai hänelläkin on oikeus lomaan??!
jotkut toiset lapset noiden kahden tilalle, jos olisivat tuon pari viikkoa lomalla. En vaan ymmärrä, miksi lapset täytyy pitää koko ajan hoidossa eikä osata ajatella, että se lapsikin tarvitsisi lomaa. ap
Tuskin tuo vaikeuttaa työtäsi? Jos eivät olisi sulla hoidossa, niin ehkä jotkut muut muksut olisivat? Joten onko sillä nyt sulle lopultakaan mitään väliä?
silloin. Olen kuitenkin pitänyt jo kaikki lomapäiväni ja sen lisäksi palkatonta kun oli pakko. En nyt jaksa alkaa selittää miksi, mutta siksi teen koko kesän töitä.
ap
Jos olet pph niin kai sulla on oikeus myös pitää lomaa. eikö lapset mene silloin varahoitoon?
Vai onko yksityisillä eri jutttu?siis kaksi viikkoa kesälomaa ja ovat reilun viikon lomailemassa, mutta todennäköisesti lapset ovat hoidossa vielä senkin jälkeen kun vanhemmat ovat taas kotona. ap
siis ja paljonko vanhemilla on oikein lomaa jos vielä loppu lomaksi tuovat hoitoon?? ja huom. maksuton heinäkuu perustuu sille että myös lapsella on loma silloin(kun on vanhemmilakin)!!
pulibat pois
vanhempien jaksaminen on perheen etu
t. ammattikasvattaja
on sitä mieltä, että on ihan luonnollista, että äidit ja isät eivät halua olla lastensa kanssa. Se ei ole luonnollista! On normaalia haluta omat lapsensa lähelleen. Lapset myös tarvitsevat vanhempiensa läheisyyttä ja vuorovaikutusta heidän kanssaan kehittyäkseen tasapainoisiksi aikuisiksi. Ap:n kuvauksen vanhemmat ovat vieläpä ratkaisseet asian siten, että heidän lapsensa viettävät lomansa toisessa perheessä. He ovat tehneet siis valinnan: lapset omassa perheessa vai lapset toisessa perheessä?
oikeasti välittävät lapsista. Minä siis todellakin välitän niistä lapsista ja minusta heilläkin olisi oikeus olla lomalla sillon kun vanhemmatkin. Sen vielä ymmärtäisin jotenkin, että vanhemmat ovat nyt lomalla ja lapset hoidossa ja sitten myöhemmin olisivat lapset ja vanhemmat lomalla, mutta kun näillä vanhemmilla on vaan pari viikkoa lomaa kaikenkaikkiaan.
ap
On sitä omaankin elämään mahtunut kaikenlaista ja omakin liitto on ollut kriisissä useammankin kerran, millon mistäkin syystä. Sitä ei kuitenkaan olisi ratkaissut se, että olisimme laittaneet lapset hoitoon ja lähteneet itse lomalle. Lomailimme kyllä ilman lapsiakin, jotta saimme välillä kahdenkeskistä aikaa, mutta ei olisi tullut mieleenkään pitää lapsia koko loman ajan hoidossa. Kyllä ne lapsetkin kaipaavat lomaa hoidossa olemisesta.
Tunnen näiden lasten mummon hyvin ja siksi tiedän, että molemmat ovat työkykyisiä. Onhan sekin mahdollista, ettei näiden lasten mummo tiedä kaikkea, mutta aika epätodennäköistä tässä tapauksessa.
ap
sulle vaan on vaivaa, kun on yks räkänokka riesana.
pulibat pois vanhempien jaksaminen on perheen etu t. ammattikasvattaja
pulibat pois
vanhempien jaksaminen on perheen etut. ammattikasvattaja
joiden vanhemmat haluavat heidät pois läheltään. Miten äiti ja isä voivat sanoa, että aika on laadukkaampaa, kun lapset ovat poissa?
että vanhemmilla on esim. rankempi aviokriisi meneillään. JOS kyse on jostain tällaisesta, parisuhteen hoitaminen voi todellakin olla lastenkin etu. Mutta onhan tuo todella outoa, että lapsille ei järjestetä yhtään lomaa edes muuna ajankohtana.
ja kerran viikossa saan arkivapaan. Ei tulisi mieleenkään pitää lapsia kotona tuota päivää... Totta kai ovat hoidossa, enkä kerro sen paremmin hoitajalle enkä lapsillekaan, että mulla on vapaapäivä. Lähden naapurikaupunkiin shoppailemaan ja rentoutumaan tai siivoan kotona itsekseni. Ei se olisi vapaapäivä jos lapset (3, 5) olisivat jaloissa.
ja kerran viikossa saan arkivapaan. Ei tulisi mieleenkään pitää lapsia kotona tuota päivää... Totta kai ovat hoidossa, enkä kerro sen paremmin hoitajalle enkä lapsillekaan, että mulla on vapaapäivä. Lähden naapurikaupunkiin shoppailemaan ja rentoutumaan tai siivoan kotona itsekseni. Ei se olisi vapaapäivä jos lapset (3, 5) olisivat jaloissa.
Samoin, mulla ei ole arkivapaita noin usein, mutta jos on, niin käyn kampaajalla ym. Olen ansainnut sen.
minä ymmärrän että vanhemmat voivat haluta ja tarvita sen viikon yhteistä, kahdenkeskistä lomaa.
Meillä on takana 23 yhteistä vuotta ja kyllähän näihin vuosiin on paljon mahtunut. Pahinta on ollut kahdenkeskisen ajan puute, kun lapset olivat pieniä, rahat tiukilla ja elettiin niitä ruuhkavuosia.
Itse en olisi pystynyt, enkä halunnut olla lapsista erossa kuin pidennetyn viikonlopun. Ymmärrän kuitenkin että joku voi sellaista tarvita ja haluta.
Jos meillä olisi nyt pikkulapsia, voisin harkita lähteväni viikoksimiehen kanssa sukelluslomalle ja lapset jäisivät kotiin/ hoitoon/ kouluun. Eikä tulisi mieleenkään kysyä koulusta tai päiväkodista lupaa ko. reissulle. Se on mieheni ja minun välinen asia ja päätös.
lasta noin viikon hoidossa osa-aikaisesti, vaikka itse olenkin jo lomalla, saan omia asioita hoidettua ja ladattua akkuja. Sitten vietetään yhteistä lomaa 6 viikkoa, siis ihan tarpeeksi.