Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanilasten vanhemmat!

Vierailija
08.06.2011 |

Olen itse ollut vegaani jo 7 vuotta, lakto-ovo-vege vielä 5 vuotta pidempään. Ikää nyt 23.

Olen nyt raskaana kolmannella kuulla ja mietin, miten neuvolantädit suhtautuvat, jos kerron että lapsestakin tulee vegaani? Olen lukenut paljon vegaanilasten ravitsemuksesta mm vegaaniliiton sivuilta. Myös koirani on kasvissyöjä, kissa syö lihaa.

Kaveri on sitä mieltä ettei kannata kertoa, kun neuvolan täti tekee lastensuojeluilmoituksen jos en anna lapselle lihaa tai maitotuotteita...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa omega3-rasvahappoja? Entä B12-vitamiininsa?

Vierailija
22/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vegaanilapsi saa omega3-rasvahappoja? Entä B12-vitamiininsa?

monipuolisesti kasviöljyjä. B12-vitamiinia saa purkista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidotta ja osa lihattakin, osa syö kanaa/kalkkunaa joskus. Syövät kanamunaa ja kalaa kasvisruoan lisäksi. Ei valitteluja, mutta silti minulle suositellaan liharuokia ja maitoa ihan normaaliin tapaan, joko neuvolatädit eivät muista tai halua sanoa muuta. Ilmeisesti heidän pitäisi ohjata sinut ravitsemusterapeutille tai antaa kirjallisia ohjeita. Kasvissyönti on yleensä hyväksytty, jos mukana on maito ja muna mielellään. Itse en kyllä maitoa antaisi.

Huomaa: ole iloinen jos kaikki sujuu hyvin, mutta voi käydä kuten mulle, tuli ekana asperger lapsi, jolle syöminen oli tosi hankalaa ekat vuodet, sillä päädyttiin myöhemin antamaan myös kanaa/kalkkunaa ekoille lapsille. Eli aina asiat eivät suju kuten itse haluaisi. Muitten lasten kanssa syömiset ovat sujuneet.

Vierailija
24/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omegakolmoset saa kasviöljyistä. Ei saa, tärkeimpiä niistä nimenomaan ei saa kasviöljyistä vaan kalasta.

Vierailija
25/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omegakolmoset saa kasviöljyistä. Ei saa, tärkeimpiä niistä nimenomaan ei saa kasviöljyistä vaan kalasta.

Vegaaniliiton sivuilla olevissa artikkeleissa sanotaan, että sitä omega 3:a saa kasviöljyistä. Esim. tässä artikkelissa:

http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2004/syksy/kala.html

Vierailija
26/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omega3-rasvahapoista vegaanilapselta jää puuttumaan EPA ja DHA. Näillä rasvahapoilla on suuri merkitys esimerkiksi aivojen hermosolujen kehitykselle ja sydänterveydelle.

Vierailija
27/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötätte lapsille kananmunia ja/tai broileria. Ne kasvavat ja munivat paljon huonommissa oloissa kuin isot lihaeläimet (siat ja naudat).

Vierailija
28/29 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös vegaani ja  viimeisilläni raskaana. Myös puolisoni on vegaani, joten lapsesta tulee vegaani, kunnes voi itse tehdä valinnan, haluaako siirtyä sekasyöjäksi tai lakto-ovoksi. Tämä "siirtyminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että voi kodin ulkopuolella syödä valintansa mukaan, kotona syödään joka tapauksessa vegaaniruokaa.

Sain raskauden alussa lähetteen ravitsemusterapeutille (asumme Helsingissä), ja käynti oli mielestäni oikein antoisa. Sain hyödyllisiä vinkkejä (esimerkiksi kätevästä vitamiinivalmisteesta, jonka avulla tarvitsen kahden eri vitamiinipurkin sijaan vain yhden), mutta muuten ravitsemusterapeutti piti ravitsemustani suorastaan ihanteellisena. Neuvolassa ja ravitsemusterapeutilla on alustavasti kyselty, olemmeko aikeissa antaa lapsellekin vegaaniruokaa, ja ainoa toteamus myöntävään vastaukseen on ollut, että pääsemme halutessamme uudelleen ravitsemusterapeutille, kun kiinteään ruokaan siirtyminen tulee ajankohtaiseksi. Tunnen monia vegaaniperheitä, eikä kenestäkään ole ainkaan tehty lastensuojeluilmoitusta.

Vaikka virallisesti neuvola ei saa suositella vegaaniruokaa, useampaan kertaan neuvolassa sekä terveydenhoitaja että lääkäri ovat todenneet monen vaivan puuttumisen liittyvän todennäköisesti vegaaniruokavaliooni. Esimerkiksi ummetusta minulla ei ole ollut lainkaan, vaikka se neuvolan mukaan on erittäin tavallinen vaiva raskaana olevilla. Samoin hemoglobiinini on ollut läpi raskauden korkea.

Vierailija
29/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että lapsi saa sitten isona itse valita mitä syö ja siksi syö lapsena lihaakin. Samoin mietin, mikä tarve lapsella on lihaa syödä ennen tämän päätöksen tekemistä?

Ei se kasvisruokavalio maailmalla ole niin kummallinen juttu ollenkaan. Suomessa vain vähän uudehkoa, etenkin lapsien kohdalla.

t. lakto-ovoperhe

Kasvissyöntiin tai vegaaniuteen siirtyminen on sata kertaa helpompaa kuin seka-/lihansyöntiin. On aika yksilöllistä, kuka kykenee siirtymään lihansyöntiin tuosta vaan ja toisella se tapahtuu pitkien tuskien kautta, jos edes silloinkaan.

Ehkä joku lakto-ovovegetarismi kananmunineen ja maitotuotteineen on siinä ja siinä lapsen kohdalla, veganismi käytännössä vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi