Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanilasten vanhemmat!

Vierailija
08.06.2011 |

Olen itse ollut vegaani jo 7 vuotta, lakto-ovo-vege vielä 5 vuotta pidempään. Ikää nyt 23.

Olen nyt raskaana kolmannella kuulla ja mietin, miten neuvolantädit suhtautuvat, jos kerron että lapsestakin tulee vegaani? Olen lukenut paljon vegaanilasten ravitsemuksesta mm vegaaniliiton sivuilta. Myös koirani on kasvissyöjä, kissa syö lihaa.

Kaveri on sitä mieltä ettei kannata kertoa, kun neuvolan täti tekee lastensuojeluilmoituksen jos en anna lapselle lihaa tai maitotuotteita...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä luetko enää tätä ketjua mutta suosittelen jo monen mainitsemaaa vegaaniliittoa. Sieltä saa paljon perustietoa ja ainakin ravitsemusterapeutti, jolla kävin piti heidän tietojaan hyvinä ja perusteltuina.

Suosittelen myös erityisesti Tuija Ruuskan Aurinkomaa nimistä kasviskeittokirjaa. Se on kirjoitettu nimenomaan lapsiperheiden ja lasten kasvisruokavaliota silmälläpitäen. Mukavia kasviskeittokirjoja toki löytyy vaikka millä mitalla mutta tuo Ruuskan kirja on musta hyvä perusteos, johon soisi oikeastaan kaikkien vanhempien tutustuvan. Myös Härkäpapua sarvista on mielestäni erinomainen kasviskeittokirja erityisesti jos on kiinnostunut lähiruuasta.

Teidän varmaan kannattaisi pyytää myös neuvolasta ravitsemusterapeutille lähete varmuudeksi niin pääsette käymään läpi sen olisiko ruokavalioon syytä lisätä jotakin/muuttaa koostumusta jotakin. Ainakin hyvät kasviöljyt (erityisesti hamppuöljy) kannattaa ruokavalioon mielestäni lsätä jollei teillä jo sitä listalla ole.

Vierailija
2/29 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omega3-rasvahapoista vegaanilapselta jää puuttumaan EPA ja DHA. Näillä rasvahapoilla on suuri merkitys esimerkiksi aivojen hermosolujen kehitykselle ja sydänterveydelle.

Rypsiöljy, kasvikset, pellavansiemenöljy...

Mitenköhän minun kala-allerginen ja hemofiliaa sairastava lapseni säilyy ylipäätänsä hengissä kun ei saa syödä kalaa allergian takia, kalaöljystä en tiedä miten vaikuttaa allergiaan, mutta ei jokatapauksessa saa syödä missään tapauksessa hemofilian takia mitään kalaöljy puristeita tai lisäravinteita.

Menestyy koulussa ja on testattu keskivertoa fiksummaksi ja sydänkin prakaa täydellisesti. Ajatella..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut vegaani jo 7 vuotta, lakto-ovo-vege vielä 5 vuotta pidempään. Ikää nyt 23.

Olen nyt raskaana kolmannella kuulla ja mietin, miten neuvolantädit suhtautuvat, jos kerron että lapsestakin tulee vegaani? Olen lukenut paljon vegaanilasten ravitsemuksesta mm vegaaniliiton sivuilta. Myös koirani on kasvissyöjä, kissa syö lihaa.

Kaveri on sitä mieltä ettei kannata kertoa, kun neuvolan täti tekee lastensuojeluilmoituksen jos en anna lapselle lihaa tai maitotuotteita...

Vaan soijamaitoa heti vastasyntyneelle? Lapsellesi tulee ongelmia päiväkodissa, koulussa ja kavereiden luona. Onneksi olkoon itsekkäästä valinnastasi.

Vierailija
4/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin aina suhtauduttu asiallisesti. Voisikohan lapsesi olla lakto-ovo? On huomattavasti helpompaa lapsen kannalta.

Ja nyt kuulostin juuri siltä mitä sekasyöjät aina tarjoavat eli että eikö lapsi voisi kuitenkin syödä lihaa :D

Miten ajattelit täyttää lapsen kalsiumin tarpeen muuten?

Vierailija
5/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki kolme lastani ja mies ovat sekasyöjiä ja teen heille liharuokia.

Minusta ruokavalio on jokaisen _henkilökohtainen_ valinta. Eli kun lapset ovat täysi-ikäisiä, he voivat päättää alkavatko kasvissyöjiksi tai vegaaneiksi. Nyt kun lapset ovat alle kouluikäisiä ja eritoten kasvuikäisiä koen velvollisuudekseni tarjota lapsilleni mahdollisimman monipuolista ruokaa ja erilaisia makuja. Tehköön sitten isompana omat päätöksensä.

En itsekään saa tarpeeksi ravinnostani proteiinia, joten en ota sitä riskiä, että lapset eivät saisi kaikkia eväitä elämäänsä.

Mulla on tuttavaperhe, jotka on kaikki vegaaneja (neljä lasta heillä). Ja ovat käyneet ravitsemusterapeutilla aika ajoin tarkistuttamassa ruokavalionsa. En mä mihinkään vegaaniliiton webbisivuihin luottaisi...

Ja kyllä mä kertoisin neuvolassa lapsen ruokavaliosta, jos vegaani on. Eivät sitten tyrkytä kanamössöjä 5- kuisesta alkaen =)

Vierailija
6/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten päiväkodissa otetaan huomioon jos lapsi on vegaani?

Vierailija
7/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki kolme lastani ja mies ovat sekasyöjiä ja teen heille liharuokia.

Minusta ruokavalio on jokaisen _henkilökohtainen_ valinta. Eli kun lapset ovat täysi-ikäisiä, he voivat päättää alkavatko kasvissyöjiksi tai vegaaneiksi. Nyt kun lapset ovat alle kouluikäisiä ja eritoten kasvuikäisiä koen velvollisuudekseni tarjota lapsilleni mahdollisimman monipuolista ruokaa ja erilaisia makuja.

aika lailla samoilla mennään. Siis että haluan lapsen syövän lihaa vapaasti ja tottuvan erilaisiin makuelämyksiin. Tosin, olen yh, ja nyt kun on valta päättää talouden ruoka-asioista yksin, niin en tee liharuokaa kotona. Lapsi syö hoidossa ja kylässä lihaa, se ei ole ongelma, mutta minä en kotona tarjoa sitä. Se on mun panokseni tehotuotannon vähentämiseen...

Mies vaati aina lihaa joka aterialle, mutta nyt kun ei ole kukaan vaatimassa, niin minä en sitä bisnestä rahoita. :)

Hyvin on lapsi oppinut erilaisiin makuelämyksiin juuri näin: saa syödä erilaisia lihoja hoidossa + kyläillessään (siskon perhe tekee paljon erilaisia kalaruokia) ja kotona sitten monen sortin kasvisruokiin. Eikä vierasta oikeastaan mitään. :)

Vierailija
8/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan lakto-ovo-vege. Tunnen kuitenkin yhden noin parivuotiaan vegaanilapsen, joka on ihan hyvinvoiva. Olen ymmärtänyt, ettei neuvolassa ole asiasta mitään meteliä nostettu. Ravitsemusterapeutille toki saamme me lakto-ovo-vegetkin lähetteen neuvolasta (ainakin Helsingissä) ja siitä käynnistä ei ainakaan mitään haittaa liene. Toki voi olla, että pienemmillä paikkakunnilla suhtautuminen on toisenlaista. Esim. pikkupaikkakunnalla asuvien ystävien kohdalla ei neuvolan terveydenhoitaja ollut voinut ymmärtää, etteivät vanhemmat syö lihaa (lapsi saa tässä perheessä lihaa) muttei heistäkään lastensuojeluilmoitusta toki tehty.

Ei lastensuojelun mielestäni asiaan pidä puuttua jos lapsen ruokavalio on kunnossa. Itse ajattelin ensin pitää lapsen omalla ruokavaliollani mutta nykyisin lapsi syö myös kalaa. Tämän olen kokenut monella tavalla helpottavan pienisyömäisen ja keskeisistä allergioistakin kärsivän lapsen kohdalla elämää. Ja ulkona syödessä on paljon enemmän terveellisiä ruokavaihtoehtoja tarjolla. Valitettavasti olen päätymässä siihen, että alan itsekin syödä kalaa vaikka olen ollut noin kymmenen vuotta ilman. Tämä tuntuu kurjalta, kala on niin lihaa. Mutta periaatteet alkavat näin vanhemmiten karista itseltäni ja koen olevani tällaisen ruokavalion tarpeessa muun muassa pitkän imetyksen ja rehellisesti sanoen ihan laiskuudenkin vuoksi.

Tuosta päiväkotiasiasta on käsittäkseeni väännetty kovasti kättä.Olen ymmärtänyt, että ainakin Helsingissä vegaanilapset voivat viedä hoitoon omat eväät.

Onnea vegaaniäitiyteen, kyllä siinä voi hyvin onnistua ja vegaaniäitien maito on vielä todettu tutkimuksissa laadukkaaksi. Kielteisiä asenteita varmasti on mutta tärkeintä on, etttä olet itse asiaan perehtynyt. Vegaanilapset lisääntyvät Suomessakin jatkuvasti.

Joissakin erityistilanteet kuten vakavat allergiat lapsella periaatteesta kyllä joutuu tinkimään tuskin muuten. Kertoisin ehdottomasti reilusti neuvolassa asiasta. Tällaisista asioista ei tieto työntekijöillä lisäänny jos perheet eivät kerro näistä ei valtavirta-asioista.

Vierailija
9/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee siinä missä muutkin dieettilapset, kuten maidottomat, gluteenittomat, laktoosittomat. Ei sen kummempaa.

Vierailija
10/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira kasvissyöjä, täh?

Lapsille ei kyllä suositella vegaaniutta. Tarvitsevat paljon kalsiumia ja D-vitamiinia.

Itse olen ollut kasvissyöjä melkein koko elämäni (29v) ja toki toivon lapseni seuraavan ekologista ja terveellistä elämäntapaa. Olen ottanut sen linjan, että kotona tarjoan vain kasvisruokaa, mutta päiväkodissa ja koulussa lapsi syö mitä muutkin.

Kasvava lapsi tarvitsee maitotuotteita. Kaikki eivät myöskään saa proteiinia kasvikunnan tuotteista esim. pavuista.

Vierailija
11/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa suhtautuminen saattaa vaihdella, mutta pahimmillaankin se tarkoittaa sitä, että tarkistetaan ravitsemuksen olevan kunnossa. Oma kokemukseni (3 tätiä, 2 neuvolalääkäriä, ravitsemusterapeutti plus synnytyssairaalan kätilöt/hoitajat/lääkärit) on ollut vain positiivista. Ls-ilmoitusta ja varsinkaan ls-toimenpiteitä ei todellakaan tehdä puhtaasti ruokavalion perusteella, vaan siinä pitää olla taustalla riittämätön ravitsemustaso. Potilaan vakaumusta täytyy kunnioittaa.

Olen muuten samaa mieltä siitä, että lapsen päätöstä kasvettuaan täytyy myös kunnioittaa - sitä vain en ymmärrä, miksi tästä tehdään johtopäätös että silloin lapsen tulee syödä lihaa? Menettääkö lapsi jotenkin mystisesti päätöskykynsä, jos on ollut lapsena vegaani? Itse näen, että koska vanhemmalla on vastuu lapsen ravitsemuksesta, lähtökohtaisesti noudatetaan vanhempien ruokavaliota, koska sen toteuttaminen lienee perheessä luontaisinta.

Vierailija
12/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tarjoan lapselleni lakto-ovoruokaa, välillä kotimaista kalaa ja luomulihaa. Mielestäni lapsen pitäisi tottua monipuoliseen ruokavalioon, koska en luota siihen, että hän saa pk:ssa ja koulussa täyspainoista vegaaniruokaa.

Aikuinen saa suht helposti kaiken tarvitsemansa vegaaniravinnosta, mutta lapsen kohdalla se on huomattavasti hankalampaa. Suosittelisin, että lapsesi terveyden takia tarjoaisit hänelle ainakin maitotuotteita ja luomumunia.

Itse olen myös miettinyt asiaa näin: jos jollain on "oikeus" käyttää eläintuotteita, niin se on ehdottomasti lapsilla, jotka oikeasti saattavat niitä tarvita. Aikuiset luopukoot mieluummin niistä.

Vierailija
13/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi saa sitten isona itse valita mitä syö ja siksi syö lapsena lihaakin. Samoin mietin, mikä tarve lapsella on lihaa syödä ennen tämän päätöksen tekemistä?

Ei se kasvisruokavalio maailmalla ole niin kummallinen juttu ollenkaan. Suomessa vain vähän uudehkoa, etenkin lapsien kohdalla.

t. lakto-ovoperhe

Vierailija
14/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä riittävän proteiinin?

Vierailija
15/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pieni lapsi ei syö lihaa. Hän ei enää halua syödä eläimiä ja mikään tuputtaminen tai kasvattaminen ei ole auttanut. Tällä hetkellä syö lihan sijasta papuja, pähkinöitä, kananmunaa ja maitotuotteita. Lihan syöjä taviksena en tiedä kuinka paljon lapsen pitäisi näitä saada?

Vierailija
16/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira kasvissyöjä, täh?

Lapsille ei kyllä suositella vegaaniutta. Tarvitsevat paljon kalsiumia ja D-vitamiinia.

Itse olen ollut kasvissyöjä melkein koko elämäni (29v) ja toki toivon lapseni seuraavan ekologista ja terveellistä elämäntapaa. Olen ottanut sen linjan, että kotona tarjoan vain kasvisruokaa, mutta päiväkodissa ja koulussa lapsi syö mitä muutkin.

Kasvava lapsi tarvitsee maitotuotteita. Kaikki eivät myöskään saa proteiinia kasvikunnan tuotteista esim. pavuista.

Susi -kuten kissakin- on petoeläin, jolle lihatuotteet ovat hengissäpysymisen edellytys. Koira sen sijaan on jalostunut sekasyöjäksi, jolle niin oikein koostettu kasvisravinto kuin liharavintokin sopii.

Suosittelen katsomaan fineli.fi-sivustolta tarkastamaan maidottomien kalsiuminlähteiden arvoja - sitä saa runsaasti vihreällä, siemenillä, pähkinöillä ja soijatuotteilla täydennetystä ruokavaliosta ilman maitoakin. Aurinko on paras ja myös vegaaneille sopiva d-vitamiininlähde, talvisin myös sekasyojien tulisi ottaa d lisäravinteena. Mm. suomessa vegaaniruokavaliota ei suositella mihinkään tutkimukseen pohjautuen - päinvastoin, kotimaisen tutkimuksen puutteeseen vedoten. Tutkimuksissa (mm. American Dietetic Association) oikein koostetun vegaaniruokavalion on todettu sopivan myös lapsille.

Nuo kaksi viimeistä väitettä kaipaisi kyllä kipeästi perusteluja...

Vierailija
17/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivustolla on paljon infoa, myös lasten kasvissyönnistä. Nuo proteiinilähteet, jotka mainitsit kuulostavat hyviltä. En usko, että saat aikaan lapsellesi proteiinivajetta, jos noita (jotain noista) tarjotaan päivittäin. Päinvastoin - todennäköisesti lapsi saa noista enemmän kaikenlaisia hyviä ravintoaineita, kuin jos elelisi normaalilla jauheliha-brioleri-nakki-linjalla.

PS. Finelin sivuilta voit tarkistaa ruokien proteiinimääriä ja vaikka verrata niitä lihaan.

Meillä pieni lapsi ei syö lihaa. Hän ei enää halua syödä eläimiä ja mikään tuputtaminen tai kasvattaminen ei ole auttanut. Tällä hetkellä syö lihan sijasta papuja, pähkinöitä, kananmunaa ja maitotuotteita. Lihan syöjä taviksena en tiedä kuinka paljon lapsen pitäisi näitä saada?

Vierailija
18/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole ongelmia vegaaniruokavaliossa (eivätkä varsinkaan lakto-ovoilla). Kannattaa tutustua tarkemmin asioihin, ennen kuin meuhkaa!

B12 ja D-vitamiini sen sijaan ovat, mutta niistä kyllä takuulla 99,5% Suomen vegaaneista huolehtivat tunnollisesti joko juomalla rikastettuja kasvimaitoja ja/tai nappailemalla apteekin pillereitä.

Entä riittävän proteiinin?

Vierailija
19/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten samaa mieltä siitä, että lapsen päätöstä kasvettuaan täytyy myös kunnioittaa - sitä vain en ymmärrä, miksi tästä tehdään johtopäätös että silloin lapsen tulee syödä lihaa? Menettääkö lapsi jotenkin mystisesti päätöskykynsä, jos on ollut lapsena vegaani? Itse näen, että koska vanhemmalla on vastuu lapsen ravitsemuksesta, lähtökohtaisesti noudatetaan vanhempien ruokavaliota, koska sen toteuttaminen lienee perheessä luontaisinta.

Minullepa kävi niin, että äitini valinnan tähden en pysty syömään lihaa vaikka haluaisinkin, ei vaan vatsa kestä sitä.

Vierailija
20/29 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullepa kävi niin, että äitini valinnan tähden en pysty syömään lihaa vaikka haluaisinkin, ei vaan vatsa kestä sitä.

Toiset voivat vetää pitkän vegaaniuden päätteeksi vaikka pihvin (ja itse tunnen myös yhden tällaisen, joka siis ollut kasvissyöjä lapsena), toisilla maha menee sekaisin joistain ruoka-aineista vaikka kuinka olisi kaikkiruokainen. Monet reagoivat herkästi ulkomailla paikalliseen ruokaan, mutta en mä nyt sen takia lähtisi lasten kanssa maailmanympärimatkalle...

Keskiarvo taitaa olla pari viikkoa vatsavaivoja ja se siitä. Ihminen pystyy hyödyntämään useita raaka-aineita ravinnoksi eikä sitä evoluutiota pyyhitä pois ihan tuosta vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi