Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jakamaton perintö ja riita avioehdosta!

Vierailija
08.06.2011 |

Tilanne on se, että mieheni on perinyt sisarensa kanssa isänsä, mutta tätä perintöä ei ole vielä jaettu. Siihen kuitenkin kuuluu neljäsosa isosta kaupunkiasunnosta, pienestä kakkosasunnosta ja kesämökistä. Karkeasti arvioiden perinnön arvo on noin 150,000 euroa. Olemme menossa tänä kesänä naimisiin ja mieheni alkoi puhua avioehdon tekemisestä. Hän sanoo, että jos meille tulee ero eikä meillä ole avioehtoa, puolet tuosta jakamattomasta (tai mahdollisesti siinä vaiheessa jo jaetusta) perinnöstä siirtyy minulle. Mieheni haluaisi pitää nämä kuitenkin kokonaan itsellään. Miten tässä nyt kannattaa toimia, onko totta että mahdollisen eron koittaessa myös ennen avioliittoa "tienattu" omaisuus (=perintö) laitetaan puoliksi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös perintö menee puoliksi, jos perinnön jättäkä ei ole tehnyt mitään ehtoa testamenttiin.

Tehkää avioehto osaavan juristin luona, esim. pankissa tai oikeusaputoimistossa.

Vierailija
2/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on totta, että jos ero tulee, eikä mitään avioehtoa ole niin KAIKKI teillä erohetkellä oleva omaisuus pannaan tasan. Sillä ei ole väliä, mistä tai miten tai milloin se on tullut. (Paitsi jos se on peritty testamentin nojalla JA siinä testamentissä on suljettu asvio-oikeus pois - näin ei ilmeisesti teidän tapauksessa ole.)

Se, mitä teidän kannattaa tehdä, riippuu ihan siitä, mitä te haluatte mahdollisessa ero- tai ennen pitkää väistämättömässä kuolintilanteessa tapahtuvan. Jos te haluatte, että kaikki menee tasan, älkää tehkö mitään. Jos te haluatte, että joku osa omaisuudesta ei kuulu tasanmenevään osuuteen niin tehkää sellainen avioehto, missä tuo osa rajataan avio-oikeuden ulkopuolelle. Jos taas haluatte, että kummallakaan ei ole mitään asiaa toisen omaisuuteen niin tehkää sellainen avioehto, mikä kattaa kaiken. VIimemainitussa systeemissä sitten vaan pitää ollatarkkana siitä, kenen nimiin tavaroita ja mammonaa kerätään ja kuka maksaa vaan juoksevia kuluja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ukolle, että on joko liitto ilman avioehtoa tai sitten ei mitään. Sä olet se joka on nyt vahvoilla, ota siitä kaikki irti.

Vierailija
4/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron sattuessa en saa mitään mieheni yrityksen osakkeista (on rahallista arvoa). Mutta koska koen osaltani vaikuttaneen siihen, että on menestyvä yritys, saan kaiken irtaimiston joka kodissamme on. Aina voi siis laittaa jonkun ehdon joka tukee myössinun pärjäämistäsi eron sattuessa kohdalle.

Vierailija
5/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ukolle, että on joko liitto ilman avioehtoa tai sitten ei mitään. Sä olet se joka on nyt vahvoilla, ota siitä kaikki irti.

Minä laittaisin noin sanovan naisen kiertoon välittömästi.

t. Nainen eikä mikään kullankaivaja

Vierailija
6/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan en tajua

Vierailija
7/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeassa. Minusta nimenomaan perinnöt olisi syytä rajata avioehdolla pelkästään perijälle kuuluvaksi. Meillä ei ole rajattu, koska mieheni ei halua. Ihan hassua, koska minun vanhempani ovat rajanneet puolisot ulkopuolelle, mutta hänen vanhempansa eivät. No en jaksa tapella asiasta mikä ei minulle ole haitallinen.

Vierailija
8/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ollut uskoa häntä siinä, että osa perinnöstä todellakin siirtyisi minulle eron sattuessa! Eihän siinä ole mitään järkeä :O

Tuskin siitä mitään tulisi, että eron jälkeen esimerkiksi mieheni suvun kesämökkivuorot jaettaisiin hänen, hänen äitinsä, hänen siskonsa ja tämän (mahdollisesti ex-) miehen ja minun kanssa... Typerä laki, kun olettaa että erossa halutaan kaikki jakaa 50-50.AP

Vierailija
9/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vanhemmat voivat rajata esim lasten puolisot perinnön ulkopuolelle.

Vierailija
10/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottahan se oikein on että teette avioehdon.

Vierailija
11/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ollut uskoa häntä siinä, että osa perinnöstä todellakin siirtyisi minulle eron sattuessa! Eihän siinä ole mitään järkeä :O

Tuskin siitä mitään tulisi, että eron jälkeen esimerkiksi mieheni suvun kesämökkivuorot jaettaisiin hänen, hänen äitinsä, hänen siskonsa ja tämän (mahdollisesti ex-) miehen ja minun kanssa... Typerä laki, kun olettaa että erossa halutaan kaikki jakaa 50-50.AP

Sehän ei tarkoita suoraan sitä, että eron tullessa omistaisit väistämättä puolet miehen perimästä osuudesta. Yleensä eron tullessa saisit vain tuon puolikkaan arvon edestä muuta yhteistä omaisuuttanne. Ts. kaikkea ei tarvitse jakaa konkreettisesti tasan, vaan kutakuinkin samanarvoisesti.

Toki perintöosuudet ovat otollisia riidanaiheita tasingossa, jos siitä haluaa riidan tehdä.

Vierailija
12/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on juuri noin kuin tuleva miehesi sanoo. Avioehtoja on monenlaisia, joten suosittelen menemään lakimiehen juttusille. Yksi vaihtoehto on laittaa esim. avioehto koskemaan vaikkapa pelkästään perintöjä tai toinen vaihtoehto kaikkea tai kolmas vaikka laittaa koskemaan tiettyä nimettyä omaisuutta (vaikka sitä kesämökkiä) ja neljäs vaikka koskemaan vain erotilannetta, mutta ei kuolemantapausta.

Vain puhumalla saatte selville teille sopivan vaihtoehdon (tai jos ette saa, niin ei ehkä kannata mennä naimisiinkaan) ja sitten voitte tehdä jutella asiasta, että miten lakimies sen teidän tapauksen osaa pistää oikein paperille.

Vierailija
13/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on kuitenkin molemmilla se, että miehen suvun kesämökit ei mulle kuulu.AP

Vierailija
14/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi sen kuuluisan kesämökin kohdalla: jos liitto kestää pitkäänkin niin yleenbsä se puoliso on myhös osallistunut huomattavalla panoksella sen mökin kunnossapitokustannuksiin ja -töihin. Tottakai hänelle kuuluu siitä silloin joku osa. Tiedän myös monia sellaisia perheitä, joissa nyt noin neljä-viisikymppiset naiset hoitavat miehensä sairaita tai vanhoja vanhempia oman uransa ja elämänsä kustannuksella. Käyvät siis syöttämässä ja juottamassa sairaalassa ja kuuntelemassa puolidemontoituneiden vanhusten katkerat haukut, siivoavat näiden kodeissa, maalaavat näiden taloja jne. Tottahelkkarissa heille kuuluu osa myös näistä perinnöistä.

Meillä ei ole avioehtoa eikä kummankaan vanhempien testamenteissa ole suljettu puolisoja pois. Asiasta keskuteltiin aikanaan, kun miehen vanhemmat rahoittivat meidän ensimmäistä asuntoa. Heillä on enemmän varallisuutta kuin minun vanhemmillani. He eivät kuitenkaan halunneet noita rajauksia tehdä, koska itsekin elävät sillä tavalla, että kaikki on yhteistä ja kummallakin on ja pitää olla oikeus kaikkeen. Minun vanhempani tekivät testamentin paljon myöhemmin ja silloin asiasta puhuttiin myös ohimennen. Hekään eivät halunneet laittaa rajausta, koska "teidän liitto on näköjään niin kuin meidänkin, yhdessä yritetään ja yhdessä voitetaan".

Vierailija
15/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioida myös se, että vaikka sulla ei nyt olisi mitään perintöä, niin vastaavia perintöjä voi olla siinä vaiheessa, kun mahodllista ositusta tehdään. ELi laittakaa ehto koskemaan myös sun perintöjä, ei vain miehen.

Vierailija
16/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha riidellä, kun toinen on oikeassa, tarvitsette avioehdon, jos tarkoitus että miehen perintö pysyy miehelle avioliiton päättymisen jälkeenkin.

Tyhmä kysymys, kauanko olette riidelleet.. eikö olisi helpompi kysyä heti asiantuntijalta (tai av-palstalta) miten asia on..?

Riidellään siitä, tarviiko avioehtoa vai ei

Tarkoitus on kuitenkin molemmilla se, että miehen suvun kesämökit ei mulle kuulu.AP

Vierailija
17/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos avioliittonnne päättyy toisen kuolemaan, miten silloin omaisuus jaetaan.

huomioida myös se, että vaikka sulla ei nyt olisi mitään perintöä, niin vastaavia perintöjä voi olla siinä vaiheessa, kun mahodllista ositusta tehdään. ELi laittakaa ehto koskemaan myös sun perintöjä, ei vain miehen.

Vierailija
18/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaisuuden jaosta. Mutta teidän ei tosiaan tarvitse tehdä avioehtoa kaikesta omaisuudesta, vaan voitte avioehdossa määrätä, mitä osaa omaisuudesta se koskee (esim. juuri tuota miehen perintöä ja miehen suvun kesämökkiä - samassa yhteydessä kannattaa varmaan rajata myös sinun mahdolliset tulevat perintösi aviooikeuden ulkopuolelle).

Suosittelisin sinua kyllä muutenkin tutustumaan ennen naimisiin menoa avioliittoa ja aviopuolisoiden omaisuutta koskeviin lakeihin, koska tietosi niistä näyttävät olevan todella hataralla pohjalla.

Vierailija
19/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niin, että kumpikin saa puolet asunnosta, puolet kesämökistä, puolet veneestä, puolet autosta jne. Vaan katsotaan mikä on omaisuuden yhteismäärä ja kumpikin saa yhtä suuren summan arvosta omaisuutta. Yleensä neuvottelut hoidetaan ihan hyvässä hengessä, mutta toki riitojakin omaisuuden jaosta voi tulla. Jos teillä on muutakin omaisuutta, niin ei niistä perityistä kesämökeistä ja käyttövuoroista tarvitse mitää sinulle tulla, ei siinä oikein olisi mitään järkeä. Mies saisi kesämökkiosuuden ja sinä vastaavasti vähän enemmän muuta omaisuutta.

Mutta voi tosiaan olla järkevää tehdä avioehto, jolla rajataan esim eron sattuessa toisen perimä omaisuus pois. Kannattaa kuitenkin miettiä (kuten tuossa aikaisemminkin jo mainittiin) päteekö sama kuolemantapuksen kohdalla. Eli jos vaikka 20 vuoden avioliiton jälkeen puliso kuolee eikä teillä ole lapsia, niin joudut sitten kokonaan luopumaan kesämökistä... (jos se sekä käyttöoikeus siihen muuten olisivat edelleen olemassa).

mutta en ollut uskoa häntä siinä, että osa perinnöstä todellakin siirtyisi minulle eron sattuessa! Eihän siinä ole mitään järkeä :O Tuskin siitä mitään tulisi, että eron jälkeen esimerkiksi mieheni suvun kesämökkivuorot jaettaisiin hänen, hänen äitinsä, hänen siskonsa ja tämän (mahdollisesti ex-) miehen ja minun kanssa... Typerä laki, kun olettaa että erossa halutaan kaikki jakaa 50-50.AP

Vierailija
20/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai suostut avioehtoon, sulla ei ole oikeutta miehen perintöön. Tai oikeammin miehellä ei ole velvollisuutta edes teoriassa tuoda niitä sun ulottuville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi