Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jakamaton perintö ja riita avioehdosta!

Vierailija
08.06.2011 |

Tilanne on se, että mieheni on perinyt sisarensa kanssa isänsä, mutta tätä perintöä ei ole vielä jaettu. Siihen kuitenkin kuuluu neljäsosa isosta kaupunkiasunnosta, pienestä kakkosasunnosta ja kesämökistä. Karkeasti arvioiden perinnön arvo on noin 150,000 euroa. Olemme menossa tänä kesänä naimisiin ja mieheni alkoi puhua avioehdon tekemisestä. Hän sanoo, että jos meille tulee ero eikä meillä ole avioehtoa, puolet tuosta jakamattomasta (tai mahdollisesti siinä vaiheessa jo jaetusta) perinnöstä siirtyy minulle. Mieheni haluaisi pitää nämä kuitenkin kokonaan itsellään. Miten tässä nyt kannattaa toimia, onko totta että mahdollisen eron koittaessa myös ennen avioliittoa "tienattu" omaisuus (=perintö) laitetaan puoliksi?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ollut uskoa häntä siinä, että osa perinnöstä todellakin siirtyisi minulle eron sattuessa! Eihän siinä ole mitään järkeä :O

Jos ei ole avioehtoa, ero sattuessa KOKO YHTEINEN OMAISUUS laitetaan puoliksi. Sehän ei siis tarkoita, että sinä saat just nuo miehesi perinnöt tai puolet niistä. Mutta saatat saada.

Se on laki

Vierailija
22/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen toinen vanhempi on kuollut ja toinen elää ja hänellä on sisko, he ovat voineet periä esim. kalliin merenrantahuvilan niin, että leski omistaa puolet ja mies ja sisko toisen puolen puoliksi eli neljäsosan kumpikin. Huvila voi olla niin kallis, että kellään osakkaalla ei ole varaa lunastaa sitä itselleen eli myydä muita osakkaita pois. Tällöin, jos huvila halutaan säilyttää, ainoa vaihtoehto on pitää se jakamattomana.

Jos teille sitten tulisi ero ja sinä alkaisit vaatia osuuttasi kaikesta, saattaisi se johtaa siihen, että huvila olisi pakko myydä, jos miehellä ei rahat riittäisi sinun osuuden lunastamiseen.

eli niin, että kumpikin saa puolet asunnosta, puolet kesämökistä, puolet veneestä, puolet autosta jne. Vaan katsotaan mikä on omaisuuden yhteismäärä ja kumpikin saa yhtä suuren summan arvosta omaisuutta. Yleensä neuvottelut hoidetaan ihan hyvässä hengessä, mutta toki riitojakin omaisuuden jaosta voi tulla. Jos teillä on muutakin omaisuutta, niin ei niistä perityistä kesämökeistä ja käyttövuoroista tarvitse mitää sinulle tulla, ei siinä oikein olisi mitään järkeä. Mies saisi kesämökkiosuuden ja sinä vastaavasti vähän enemmän muuta omaisuutta. Mutta voi tosiaan olla järkevää tehdä avioehto, jolla rajataan esim eron sattuessa toisen perimä omaisuus pois. Kannattaa kuitenkin miettiä (kuten tuossa aikaisemminkin jo mainittiin) päteekö sama kuolemantapuksen kohdalla. Eli jos vaikka 20 vuoden avioliiton jälkeen puliso kuolee eikä teillä ole lapsia, niin joudut sitten kokonaan luopumaan kesämökistä... (jos se sekä käyttöoikeus siihen muuten olisivat edelleen olemassa).

mutta en ollut uskoa häntä siinä, että osa perinnöstä todellakin siirtyisi minulle eron sattuessa! Eihän siinä ole mitään järkeä :O Tuskin siitä mitään tulisi, että eron jälkeen esimerkiksi mieheni suvun kesämökkivuorot jaettaisiin hänen, hänen äitinsä, hänen siskonsa ja tämän (mahdollisesti ex-) miehen ja minun kanssa... Typerä laki, kun olettaa että erossa halutaan kaikki jakaa 50-50.AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se tilanne, että miehellä 1 000 000 euron omaisuus, jonka perinyt siten, että puolisolla ei ole siihen avio-oikeutta. Minulla peritty kaksio, jonka arvo 100 000 e ja mökki, jonka arvo on 100 000 e.

Jos meillä ei olisi avioehtoa, erossa mies saisi pitää miljoonansa, mutta hän saisi siihen lisäksi puolet perinnöstäni eli vaikka sen mökin. Minulle jäisi asunto. Yhteinen koti, joka on hankittu miehen perintörahoilla, jäisi miehelle. Siksi meillä on avioehto: se suojaa myös minun omistusoikeuttani.

Vierailija
24/24 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ukolle, että on joko liitto ilman avioehtoa tai sitten ei mitään. Sä olet se joka on nyt vahvoilla, ota siitä kaikki irti.

Että jos ap haluaa naimisiin niin pistää vaan sen nimen paperiin. Voihan sen ehdon tehdä sellaiseksi että koskee vain tätä perintöä, muu omaisuus jaetaan tasan. Ja että ehto koskee vain eroa, ei kuolemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi