Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelottaako SINUA uhka avaruudesta?

Vierailija
30.10.2005 |

Eräiden (netistäkin löytyvien) tietojen mukaan Maa saattaa olla törmäyskurssilla asteroidin kanssa vuonna 2029. Tässä hieman lainausta:

" Asteroidi 2004 MN4 törmätessään maapalloon saisi aikaan noin 4 - 8 km laajuisen kraatterin tai mereen osuessaan satojen metrien tai jopa kilometrin luokkaa olevan hyökyaallon. Vaikka välitön tuhoalue olisi alueellinen, siis muuttamia satoja tai tuhansia kilometrejä laaja, törmäyksen todelliset vaikutukset ovat tietysti paljon laajemmat.Pahimpia seurauksia olisi mahdollisen hyökyaallon aiheuttamat tuhot hyvin laajoilla alueilla ja todennäköiset, joskin suhteellisen lyhytaikaiseksi (?) jäävät ilmaston muutokset. Taloudelliset vaikutukset olisivat lievimmilläänkin merkittäviä, siirtäen ihmiskunnan takaisin agraariseen talouteen."

Kyseessä on siis suhteellisen pieni asteroidi, joka silti voi aiheuttaa maapallollamme merkittävää tuhoa. Ja mistäs sen tietää, vaikka lähivuosina Maahan pamahtaa vielä suurempi asteroidi, jota tiedemiehet eivät ole avaruudesta kartoittaneet. Itse olen aina pelännyt (no en mitenkään hysteerisesti), mutta kuitenkin, mietityttämään tuollaiset asiat pistävät. Tiedän kyllä, että on miljoona kertaa suurempi todennäköisyys kuolla esim. liikenneonnettomuudessa, kuin asteroidin törmäyksessä, mutta jotenkin se on silti pelottava ajatus... Ehkä olen katsonut liikaa Deep Impacteja sun muita elokuvia kyseisestä aiheesta! =)

Niin, ja taitaa Bruce Williskin olla hieman liian vanha jo pelastamaan meidät tuolloin 2029?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tosi iso ja aiheuttaisi paljon tuhoa...mutta sitten ilmotettiin että tiedemiehet oli laskenut sen menevän ohi...

mulla on tuosta sellanen ajatus,että ei tietenkää ne voi sanoa että se törmää ja maailma tuhoutuu,sehän levittäs niin kauhean paniikin tänne maailmaan ettei sitä osais kuvitellakkaan...

eli mahollista mun mielestä että vuonna -16 pamahtaa..=)

että semmosta...

sitten on myös niitä kiertäviä mustia-aukkoja jotka syövät planeettoja joihin matkallaan törmäävät...mä katselen liikaa noita tiede dokumetteja=/

Vierailija
2/4 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

osannut aavistaa. Että sikäli tuollainen jossittelu on turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vaikka taivas pudota niinsanotusti joku kaunis päivä ja on niitä meteoriitteja ennenkin putoillut (hävittivät kuulemma dinot). Vastaukseni on: EI PELOTA!

Vierailija
4/4 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään joka tapauksessa koko ajan hengenvaarassa, vai luuleeko joku etä elämä on hallittavissa ja olevansa jotenkin turvassa?