Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsi ei saisi nähdä aikuisia "kännissä"?

Vierailija
07.06.2011 |

En oikein ymmärrä, yhdellä nettifoorumilla jos toisellakin vaahdotaan tasaisin väliajoin, että mitäs nyt kun lapsi näki naapurin Jarmon / mummin / ukin / isän / äidin juovuksissa pihajuhlissa / häissä / aikuisten syntymäpäivillä, miten selitän tämän lapsille?

Siis mitä ihmettä?

Itse näin lapsena, kun vanhempani ottivat kohtuudella alkoholia, sekä myös kun olivat joskus juhlissa humalassa, samoin olen nähnyt sekä naapurit,isovanhemmat että tuttavaperheet ns. fiksusti alkoholin kanssa että myös tuhdissa humalassa.

Mistään ei traumoja jäänyt, päinvastoin itselle kuva siitä, että alkoholia voi käyttää fiksusti tai vähemmän fiksusti.

En ymmärrä, mistä tässä vaahdotaan, mikä on lapsen kehitykselle haitallista, jos hän näkee jonkun tutun humalassa?

Itse en juuri käytä alkoholia, koska en pidä siitä, mutta en aio lastani "varjella" viemällä juhlista pois kuuden aikaan illalla, ettei vain näe ketään sukulaista humalassa. Osaanhan minä aikuisena selittää, mistä humala johtuu ja mitä se on.

Selvennyksenä: sitä en hyväksy toki, että aikuiset kaikki kännäävät eikä lapsesta huolehdita, se on anteeksiantamatonta ja lastensuojeluasia, tai että alkoholinkäyttö on jokapäiväistä ja holtitonta.

ap, joka on vieläpä ammattikasvattaja

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinusta oli kivaa kun isäsi oli humalassa, kertonee lähinnä siitä, että hän oli p-pää selvinpäin ja lisäksi niin usein humalassa, että jotenkin totuit ja turruit siihen. Minun isäni oli oikein mukava humalassa myös, mutta silti inhosin hänen näkemistään kännissä. Ja suurin osa lapsista, usko pois, ajattelee näin.

Vierailija
22/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lomareissuilla kyllä lasten isä on muutenkin aina mukavalla päällä ja reissuilla ostellaan lapsille härpäkkeitä ja vempaimia mitä ei muuten ostettaisi, se kuuluu lomaan :) siis ihan selvinpäinkin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kännissä ettei kieli meinannut kääntyä suussa. Oli se aika hämmentävä näky kun kaikista tutuin ihminen käyttäytyy yhtäkkiä ihan eri tavalla. Omille lapsille en halua moista näkyä suoda ikinä. Kohtuukäyttö on eri juttu.

Vierailija
24/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sattumaa, että sinua ei haitannut lapsena kännisten aikuisten näkeminen.

Minua ahdisti suuresti, kun ehkä 2 kertaa näin äitini lievästi humalassa, eikä hän edes tehnyt tai puhunut mitään tyhmää. Äiti muuttui toiseksi ihmiseksi ja koin häpeän tunnetta, kun tajusin, että tuo on humalassa.

Isää näin usein kännissä, mutta häntä en välitä nähdä enää edes selvinpäin.

Nuorena ryyppäsin suomalaiskansalliseen tapaan itsekin, mutta varjele sitä päivää, että lapseni tajuaisivat minun olevan humalassa. Juon viiniä ja olutta vähän, usein, siis 1 lasi -tyyliin. En ole absolutisti, mutta se 1 kerta voi riittää traumatisoimaan lapsen vanhempansa humalatilan vuoksi. Et voi etukäteen tietää, miten oma lapsesi asian kokee ja kannattaako sitä sitten testatakaan? Tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Isommat lapset nähköön sukulaisia kännissä, ok, sitä ei voi Suomessa välttää, mutta minua eivät tule näkemään ennen kuin ovat aikusia, jos silloinkaan. Ken äidiksi ryhtyy, se leikin kestäköön.

Vierailija
25/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lomareissuilla kyllä lasten isä on muutenkin aina mukavalla päällä ja reissuilla ostellaan lapsille härpäkkeitä ja vempaimia mitä ei muuten ostettaisi, se kuuluu lomaan :) siis ihan selvinpäinkin..

yritän opettaa jälkikasvulle että turhaa roskaa ei osteta ja että ostoksia harkitaan tarkkaan. Loma ei ole mikään tekosyy shoppailla holtittomasti, kuten ei kännikään.

Vierailija
26/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska humalassa olevat ihmiset ovat ikäviä. Paitsi silloin, kun itseäni huvittaa vetää kännit. Tuolloinhan on kyse vain perustuslaillisesta oikeudestani humaltua, kaikenlaiset rajoituksethan vain rasittavat kohtuuttomasti.

Mutta eihän kyse ei olekaan vain minusta, niin mukavaa kuin se olisikin. Kenties tarvitsemme rajoituksia, ei liene montaakaan sellaista hyvää, hauskaa, paheellista, mitä joku ei olisi jo ehdottanut kiellettäväksi tai rajoitettavaksi.

Vierailija
27/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempi ei juo, ei juo nuorikaan.

no, ei se nyt ihan noin mene.

Vierailija
28/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä lasten on jopa hyvä nähdä kännisiä aikuisia omien vanhempien valvonnassa; nämä osaavat selittää kuitenkin, mitä tässä nyt tapahtuu. Sitä en hyväksy, että molemmat vanhemmat ovat räkäkännissä samaan aikaan, vaan tarkoitin nimenomaan siis kohtuukäyttöä omien vanhempien suhteen ja sitä, että jos ollaan esim. häissä ja nähdään muita sukulaisia siis ihan kunnon humalassa, niin onhan se parempi nähdä silloin ja selvittää lapselle, mitä tässä tapahtuu, kun niin että nuorena sitten tuolla "kartsalla" näkevät.

Enkä tarkoittanut nyt siis sitä, että oikein ajamalla ajetaan lapset siihen tilanteeseen, että näkevät kännisiä tai että heidän pitäisi nähdä niitä usein.

Ylipäätään vaan vieroksun tätä nykyistä paapomisyhteiskuntaa, että häistä pitäisi lasten kanssa lähteä ennen klo 18, ettei vaan nähdä naapurin Jarmoa tai ukkia kännissä.

t. ap

Vierailija
29/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan perusteellisesti selitää lapselle, mistä on kyse. EI HYSTERISOIDA, niin että lapsi kaupassa pelkää ruskeita pulloja.

Vierailija
30/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onneksi ei juo enää olenkaan, mutta pilasi lapsen muistot isästä sillä muutamalla ryyppykerralla. Poika muistaa ne todella pelottavina asioina, sillä on nyt kertonut niistä minulle.

Jostakin syystä en ole viitsinyt niistä asioista miehelle puhua, hänellä ei ole kovin hyvää suhdetta lapseen muutenkaan. Poika ei isästään tykkää, ihmettelee, miksi minä yleensä sen kanssa olen. Ihan kunnon mies, mutta poika vihaa juuri tuon alkoholin takia.

Vierailija
31/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuossa on se jutun juuri. Lapset ehdollistetaan kännäilyyn ja alkoholin ehdoilla tapahtuvaan elämän tyyliin jo pienenä. Ei ole ihme että alle 15 pallerot miettii vaan koko viikon että miten voisi olla mahd pahassa kunnossa seuraavana viikonloppuna. Ei ole muuta käyttäytymismallia.

Me juodaan juhlaan, suruun, tavan vuoksi, tylsyyden vuoksi.. Se on meidän aikuisten antaman mallin varassa miten nuoremme asian hoitavat. Nyt ei ole juuri muuta tarjolla.

Hyvä ammattikasvattaja. Alkoholi ei ole elintarvike, sitä ei ihminen tarvitse. Se orjuuttaa, sillä kerätään törkeät verot. Se vie kaiken luovuuden viihtymisestä ja iloisuudesta. Miksi on itsestään selvää että vain kemiallisesti voi rentoutua ja olla sinut asioiden kanssa.

No ei se lastensuojeluasia ole mitä sosiaaliviranomaisiin tulee, sen pitäisi olla päivänselvää että lapsia ei pidä myrkyttää sillä edes ajatuksen tasolla.

Vierailija
32/41 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin lapsia traumatisoi, mutta eri juttu on, jos isovanhempi tai vastaava lapselle tuttu kontaa, meuhkaa, oksentaa, sammuu... Eiköhän keskustelut palstoilla aiheesta liity sellaisiin tapauksiin.

Oma lapseni joutuu sukulaisteni vuoksi kohtaamaan humalaisia. Olen selittänyt, että hlö on juonut liikaa viinaa. Ja että kaikki aikuiset eivät tiedä kuinka alkoholia juodaan sopivasti. Koska itse olen saanut kärsiä lapsena naaman edessä sössöttävistä humalaisista, toimin itse niin, että suojaan lastani tällaiselta. Esim nappaan lapsen pois, JOS näen hänen ilmeestään/olemuksestaan, että olo on tukala. Väliin käy niin, että humalaiset ottavat tästä nokkiinsa, mutta sittenpähän ottavat. Kun on tullut nähtyä näitä känniääliösukulaisia, jotka nappaavat lapsen syliinsä ja pitelevät niitä vaikka väkisin, kun lapsi vääntää jo itkua, niin en ala hienotunteisuuden nimissä katsomaan tilanteita läpi sormien, vaikka niin tuntuu olevan kovasti tapana.

Vierailija
33/41 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muihin juhliin näkemään kännisiä oppiakseen elämästä jotain kun itsekin inhoan kännisiä.

Kyllä me rakas ap lähdemme niistä juhlistasi ihan siksi, että me aikuiset emme jaksa katsoa sinua kännissä kun olet niin rasittava. En ymmärrä, miksi lapsille olisi terapoivaa katsoa kun möngerrät humalassa.

Vierailija
34/41 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itse juo alkoholia, koska en pidä sen mausta. Humalassa en ole ollut herra ties milloin viimeksi, en edes muista.

Minulla ei ollut juhlia tässä, eikä ole tiedossakaan. Luepa siis koko ketju, ennen kuin yrität edes vinoilla. Ihmettelin, miten muut tekevät: minulle on yksi lysti, monelta minun (mahdollisista) juhlistani lähdetään.

t. ap

Vierailija
35/41 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä emo on Mannerheimin Lastensuojeluliiton jäsen ja kotiin tulee Lapsemme-lehti. Siellä toistuvasti varoitetaan sitä miten haitallista lasten kehitykselle on jos kotona järjestettävissä juhlissa nautitaan edes kohtuudella alkoholia ja että saunakaljakin on pahasta. Siis kieltolakikako he ajavat alaikäisten lasten vanhemmille? Mulle ei kukaan kertonut kun menin naimisiin ja alettiin puuhata lasta, että se tarkoittaa että korkkien on pysyttävä kiinni 18 vuotta.

Oma isäni oli aikoinaan kova ottamaan viinaa ja hän lähinnä mokasi itsensä muiden seurassa että sain hävetä pikkasen, mutta koskaan hän ei lyönyt tai uhkaillut muita ihmisiä kun oli kännissä. Eikä äitinikään mikää raitis ollut mutta osasi kuitenkin käyttäytyä. On totta että on perheitä joissa viina aiheuttaa ongelmia mutta sen kieltäminen kokonaan aihauttaisi useimmille vanhemille vain stressiä. Ja kaikilla ei ole varaa palkata lastenhoitajaa, ja jos juhlia järjestää kotona niin yleensä ne yökylä-ehdokkaat ovat kutsuttujen joukossa.

Yx isä vaan

Vierailija
36/41 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että:

-lapset näkee iloisia ja riehakkaita aikuisia, jotka jopa huomioivat lapsia. Lapset oppivat nopeasti miten hyvä on olla pikkuisessa kun kaikilla on kivaa.

-aikuisten reaktiokyky ei ole riittävä jos jotain sattuu ja lapset vaarassa. Vai onko ammattikasvattajalle tämä uutta?

-viina maksaa ja rahat menee. Lapsille syötetään makkaraa.

- viina ottaa otteen siemailijoistaan vai mistä nämä alkoholistit on ilmestyneet pilvin pimein ympärillemme? Vanhat ja nuoret, ukot ja akat.

-käväseppä AA-kerhossa ja kysele heiltä lisää.

Minusta tuntuuet olet huonosti lukenut oppikirjasi aikoinaan!

Vierailija
37/41 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opihan lukemaan ensin.

Kyse ei ollut siitä, että ap olisi kännissä; eiköhän ap:n lapset saa siis ihan kunnon ruokaa kuin pelkkää makkaraa...hohhoijaa...myöskään ap:n lasten vanhempien ( eli ap + mies) reaktiokyky ei heikkene, koska aphan nimenomaan kertoi, ettei juuri juo alkoholia...

eli missassit koko pointin. kannattaisi ehkä lukea koko ketju, annat itsestäsi vähän tyhmän vaikutelman, kun huutelet ns. soitellen sotaan, kun et ole edes lukenut ketjua... :D

t. toinen ammattikasvattaja, jonka mielestä on ihan hyödyllistä, että lapset tutustuvat omien vanhempiensa kanssa alkoholien vaaroihin turvallisella tavalla - niin osa oppikirjoistakin sanoo

Vierailija
38/41 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lapsena ja nuorena traumaattisia kokemuksia johtuen äitini alkoholin käytöstä. Isäni en ole nähnyt kännissä kuin sen ainoan kerran ( niin että muistaisin, alle 2 vee useammin), hän on kuivilla oleva alkoholisti.

Vierailija
39/41 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin aikuiset tulkita ihmisten tunnetiloja, ulkonäköä jne. Joku pelkää, jos laittaa vain aurinkolasit tai naamarin, vaikka lapsi tietäisi, että kyseessä on sama aikuinen. Alkoholia nauttinut näyttää, kuulostaa ja haisee erilaiselle. Vaikka käyttäytyminen olisi miten positiivista, lapsi pystyy huomaamaan, että kaikki ei ole normaalisti, ja se tuo pelkoa. Minusta ei ole järkeä opettaa lapsia, että kännätä voi, jos pystyy esittämään positiivista. Pari kaljaa on eri asia, se ei vielä muuta ihmistä. Jos haluaa opettaa lapsille alkoholista, niin puistoista löytyy tuntemattomia esimerkkejä alkoholin vaaroista, ehkä olisi parempi sieltä etsiä alkoholikasvatusta. Vaikka mielestäni humaltuneiden näkeminen ei ole mikään oikea tapa lasta opettaa, häissä yms. olo on minusta ihan ok kuitenkin, jos humaltuneet eivät tule mitään lapsille selittämään. On totta, että ihan tuntemattomien positiivinen riehakointi vähän kauempaa katsottuna tuskin lasta traumatisoi, jos lähellä olevat vanhemmat, isovanhemmat jne. ovat ihan ok.

Vierailija
40/41 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä veti kukkahatut herneen nenään. MInua on lapset nähneet viinilasi kädessä mutta en sössötä tai ole typerä. Halaan lapsiani arjessa muutenkin joka päivä ja kerron, kuinka heitä rakastan, joten sillä ei ole eroa siihen, jos teen näin parin viinilasin jälkeen. Minunkin auinmaassani koko  perhe ja suku lapsineen ja mummoineen viettävät yhdessä juhlia ja karnevaaleja. Täällä on alkoholia aina saatavilla mutta kun ihmiset ovat iloisia ja puheliaita ilman sitä rohkaiuryyppyäkin. Siksi lapsista ei ole pelottavaa nähdä aikuisten nauttivan alkoholia, koska tällä tanssitaan  myös selvinpäin. Ymmärrän kyllä sen, jos tuppisuu mörökölli suomalainen räntäsateessa on hiljaa 5 päivää mutta hössöttää ja halaa vasta korkin avattuaan. Sellainen yht'äkkinen muutos pelottaisi minuakin. Meillä täällä etelässä siis käytetään alkoholia useinkin, eikä kukaan siitä traumatisoidu. Kännejä täällä ei kuitenkaan ole tarkoitus vetää (poikkeuksia tietenkin on) , vaan tavata läheisiä, syödä hyvää ruokaa ja juhlia. Kaikilla on hauskaa. Lapsillakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme