No jo oli juhlat! *Purkaus*
Meidät oli kutsuttu viikonloppuna mieheni sukulaisen juhliin (ei ihan lähisukua, näemme ehkä parin vuoden välein). Koska kyseisellä paikkakunnalla ei ole erästä kauppaa josta tarvittiin eräs juhlatarvike, soitti juhlien järjestäjä miehelleni, että voimmeko tuoda sen tullessamme ja tulla vähän aikaisemmin juhlapaikalle, jotta se saadaan käyttöön. Tämä oli ok ja näin toimimme.
Mutta.. Siitä se sitten lähtikin! Nimittäin minun tarjoilijan ja piian rooli juhlissa. Juhlajärjestelyt olivat aivan puolitiessään kun saavuimme ja muut vieraat olivat tulossa puolen tunnin päästä. Niinpä tämä juhlien järjestäjä nakitti minut piikomaan. Ja tätähän oli sitten kätevä jatkaa kun vieraat saapuivat! En itse ehtinyt edes syömään, kun piti tarjoilla ja kestittää muita vieraita. Kaiken kukkuraksi juhlien järjestäjä ehdotti että kuskailisin vieraita edestakaisin koska minähän olen raskaana enkä voi juoda! Eli olisin joutunut juoppokuskiksi muille juhlavieraille! Sitä ennen minun olisi pitänyt alkaa vielä siivota pöytiä ja tiskailemaan.
Tuossa kohtaa täyttyi mitta ja ilmoitin miehelle, että minun osaltani "juhlat" loppuvat ja lähden kyllä menemään. Eri asia jos olisi etukäteen sovittu, että tulen juhliin töihin, mutta siitä ei ollut missään vaiheessa puhetta vaan meidät oli kutsuttu vieraiksi kuin kenet tahansa muutkin vieraat. Mutta ilmeisesti raskaana oleva nainen on kätevä talouskone ja muiden passaaja, kun ei voi itse juoda.
Kommentit (50)
Riippuu juhlista, mutta kyllä yleensä juhlavieraat on juhlavieraita ja apulaiset on erikseen jos on ihan kutsuttu vieraaksi. TYperää ja moukkamaista! KYllähän mä pukeudunkin vähän eri lailla jos olen juhlavieras tai apulainen. Kun järjestän rennot kaverijuhlat kaikki puuhaa yhdessä, mutta hienompiin juhliin olen aina sopinut tai palkannut apua. IHmiset on niin sivistymättömiä ja uusavuttomia nykyään ettei ole alkeellisiakaan resursseja mihinkään. Hienompien juhlien järjestäminen on kova työ. Ja sillä työllä pitää olla tekijänsä. Viisas järjestäjä palkkaa sen apulaisen juhlien ajaksi, jotta voi itse seurustella vieraiden kanssa. Raivostuttaa sun puolesta ap!!! Itse olisin kyllä sen pikkuavun jälkeen ruvennut vaan seurustelemaan muina vieraina. Ja maininnut emännälle ettei ollut puhe siitä että tulen piikomaan. Netissä on useita sivustoja mistä te uusavuttomat pöljät voitte lukea käytännön juhlien järjestämiseen.
olisi pitänyt etukäteen heidän kysyä että voitteko auttaa tarjoilussa. Aika töllösti toimittu!
Taatusti tiedät mitä vastaatte seuraavaan kutsuun heiltä =). Mä en sitten jaksa ymmärtää noin röyhkeitä ja moukkamaisia ihmisiä, jotka olettavat, että heitä palvellaan. Olisi aivan eri asia varmasti, jos vaikka siinä viime tingassa sinulta olisi kysytty, että voitko toimia kutsujen ajan apulaisena. Mutta, että oletetaan, kun jotain tarjoutuu tekemään, että sitten hoitelee koko kestit!
Itse olisin tuntenut samoin, sillä tuollaisesta PITÄÄ kysyä etukäteen tai ainakin siinä paikan päällä eikä vain huudella käskyjä. Törkeää!
Saitko edes mitään kiitosta avustasi?
Tiedätpähän seuraavalla kerralla mennä kutsuttuun aikaan...tai varmuudeksi myöhästyä akateemisen vartin ja pahoitella viivästystä.
Pari kolme kahvinkeitintä tiputtamaan kahvia, sitten ne tarjottaisiin termospulloista itsepalveluna.
sanoi, että liiottelenko ja toinen oli sitä mieltä, että kyllä pinteessä olevaa tulee auttaa. ap
Voi kamalaa nämä nykyihmiset missä yhteisöllisyys ja naapuriapu ei yhtään voida auttaa ovat ne ihmiset kyllä itsekkäitä kun toinen tarvii apua ei tartte sit pyytää muitakaan apuun kun itse tarvit niih ettäs tiedät
melkoinen häpeä jos taloon tulevat vieraat laitetaan piikomaan:D Missähän suomifilmissä sä mahdat elää? Tottakai autetaan kun pyydetään ja yhdessä tehdään, mulla on tästä eriomaisia kokemuksia puolin ja toisin, mutta siinä vaiheessa kun hepenet päällä ja lahja kainalossa saapuu juhlapaikalle tarkoityuksena rentoutua kivoissa juhlissa - on todella tökeröä pyytää auttamaan enää- joo jos on hätä niin kyllä ne liinat voi laittaa ja kahvin- hiukan kyseenalaista sekin, mutta vieraat on vieraita. Kyse ei ole itsekkyydestä vaan etiketistä.
Olipa röyhkeää, törkeää jne. Onneksi voit ottaa heihin etäisyyttä.
Ei, vaan nyt odotellaan viestejä, joissa kerrotaan kuinka itsekäs ja ajattelematon ap on. Näinhän se tällä palstalla menee!
Minusta se kuuluu ihan peruskäytöstapoihin olla avuksi, jos huomaa, että toisella on kädet täynnä työtä. Vähän varmasti ap liioitteleekin kiukuspäisään ja tekee itsestään sen marttyyrin.
paljon? Tuolla logiikallahan voi jokainen tahallaan arvioida työmäärän "vähän väärin" ja nakittaa sitten kaikki vieraat järjestämään juhlia itselleen! Etunenässä tietenkin naiset (taloudenhoitogeeni), raskaana olevat (eivät voi juoda) ja nuoret (ovat jaksavia vielä).
Pari kolme kahvinkeitintä tiputtamaan kahvia, sitten ne tarjottaisiin termospulloista itsepalveluna.
mutta LAINAA juhlia varten. Niin minä aina teen.
kunnes muut vieraat saapuivat. Kyllähän siinä odotellessa voi auttaa, kun toisella kerran oli homma kesken.
Mutta sitten menee oudoksi, varsinkin, kun kyseessä oli etäisempi ihminen, ei mikään sisko tai paras kaveri, joka olisi yhdessä emännöimässä. Jos et tosiaan itse ehtinyt syödä, on emäntä ollut ihan käsittämättömän huonotapainen.
sanoi, että liiottelenko ja toinen oli sitä mieltä, että kyllä pinteessä olevaa tulee auttaa. ap
Voi kamalaa nämä nykyihmiset missä yhteisöllisyys ja naapuriapu ei yhtään voida auttaa ovat ne ihmiset kyllä itsekkäitä kun toinen tarvii apua ei tartte sit pyytää muitakaan apuun kun itse tarvit niih ettäs tiedät
totta kai voi pyytää apuun omiin juhliin, kunhan tekee sen sovitusti ja hyvissä ajoin. Tokkopa ap edes kuvittelee tekevänsä itse yhtä ääliömäisesti ja sitäpaitsi, hänhän auttoi ja paljon!
ja juopot kuskatkoon itsensä tai huolehtikoon isäntäväki siitä.
Moukkamainen kyläpaikka, älä mene toista kertaa.
toteaisit vain, että meillä on yksi keitin ja termari? Useimmilla on, mutta juhliin on tapana varautua ja lainata/vuokrata enemmän kalustoa.
Mutta jos kyseisen emännän ja isännän luona aina on kaikki puolitiessään kun vieraat saapuvat, niin eikö se kerro siitä ettei siellä oikein ole järkeä käytetty. Ja mistä vieras, piikomaan laitettu ap alkaa etsimään paria ylimääräistä kahvinkeitintä ja termareita? =D =D
Mutta jos kyseisen emännän ja isännän luona aina on kaikki puolitiessään kun vieraat saapuvat, niin eikö se kerro siitä ettei siellä oikein ole järkeä käytetty. Ja mistä vieras, piikomaan laitettu ap alkaa etsimään paria ylimääräistä kahvinkeitintä ja termareita? =D =D
joka laittoi viestin ettei HEILLÄ ole kuin yksi keitin ja yksi termari, joten nyt meni vastauksesi sikäli vähän metsään. Tietenkään ap ei kyläpaikassa voinut alkaa niitä etsiä.
Olisin aivan shokissa tuosta kohtelusta!! Etenkin kun noin etäiset sukulaiset, niin ihan käsittämätöntä moukkamaisuutta! Tosiaan kuten joku sanoi, niin siihen asti kun muut vieraat tulivat, niin meno oli jotenkin ymmärryksen rajoissa - tuskin sitä olisi kehdannut muutenkaan puoli tuntia vaan istua sohvalla ja katsella, kun emäntä kiitää valmistelemassa juhlia selvästi aikataulusta myöhässä. Sen jälkeen kaikki tapahtunut on vaan tahditonta ja röyhkeää. Olisin varmaan kiukuspäissäni ottanut viemäni lahjankin takaisin, koska yleensä kai maksu menee toisinpäin: työntekijöille maksetaan eikä toisinpäin.
Yksi tärkeä kysymys: mitä miehesi teki sillä aikaa, kun sinä passasit hänen sukuaan? Istuiko mies kahvittelemassa samalla kun sinä maha pystyssä serveerasit Pentti-sedälle kaffetta ja konjakkia?
sanoi, että liiottelenko ja toinen oli sitä mieltä, että kyllä pinteessä olevaa tulee auttaa.
Juu. Eli menimme puolituntia ennen juhlien alkua paikalle. Emäntä paniikissa huseeraa eestaas kun kaikki on puolitiessään. Tässä kohtaa sympatiani vielä heräävät ja lähden auttamaan, kun emäntä pyytää, että voisinko laittaa pöytäliinat.
Sitten alkaa sadella muita pyyntöjä kuten, että voinko keittää kahvia, laittaa pullat esille, taitella servietit jne. Tämä vielä menettelee.
Kun juhlat alkavat saan alkaa kantaa alkumaljoja kun parahin tarjoilija. Ja pitäähän ne tyhjät lasit kerätä poiskin. Nytkö loppuisi minun tarjoilijan pestini näissä juhlissa ja pääsisin vieraaksi niinkuin minut oli kutsuttu? Eikä mitä. Emäntä huutelee jo, että viitsinkö käydä laittamassa lisää kahvia ja tulla kaatelemaan sitä tyhjeneviin kuppeihin? Itse istuu tuossa vaiheessa jo perseellään seurustelemassa vieraiden kanssa.
Ja sitten olisi tosiaan vielä ptänyt alkaa korjata astioita ja kuskailla Heikki-enoa ja ties ketä Pirjo-tätiä ees taas kun itse eivät voi ajaa juomisen takia.
Itse en kyllä kohtele VIERAITANI tuolla tavoin jos olen kutsunut heidät meille JUHLIMAAN.
ap
Ap, täällä kohtalotoveri!
Mulle kävi viime kesänä aivan samoin! Appiukko meni uusiin naimisiin ja lupasin tehdä pyynnöstä kakut juhliin.
Noh, sehän ei riittänyt, että tein kakut juhliin, menin 5 h aiemmin juhlapaikalle ja autoin juurikin tarjottavien esillelaitossa, kahvinkeitossa, lautasliinojen taittelussa, kattamisessa, kukkien asettelussa, yms.
MUTTA; SAMA JATKUI KUN JUHLAT ALKOIVAT! Koko ajan tuli ties mitä pyyntöä; hae tyhjät lasit pois, kerää lautaset, keitä lisää kahvia, tuotko mehua, jne...olin siis piikana koko illan.
En enää koskaan tarjoudu tekemään "kakkuja" kun se näköjään tarkoittaa koko tarjoilushown läpivetoa.
-sirke-
Mä ymmärrän sua ihan täysin! Itse olisin lähtenyt lätkimään jo aikoja sitten. Mut kerran pyydettiin yksiin valmistujaisiin auttamaan ja suostuin. Asia oli ihan ok juuri sen vuoksi että ETUKÄTEEN siitä sovittiin ja sain homman jälkeen kauniit kiitokset ja vielä kotiin viemisiä.
Silloin kun järjestän itse juhlia ja minulle tarjotaan apua, otan sitä vastaan, mutta koskaan en nakita ketään. Juhlat kun on minun kodissani, niin itse ne emännöin ja pidän vieraistani huolen. Alkoholitarjoilusta tietävät osaavat tulla muulla kuin omalla autolla ja yleensä poistuvat taksilla. Ei ole mun koskaan tarvinnut ruveta kuskeja järjestämään. Olipa tosiaan sukulaiselta törttöä käytöstä. Tuo oli vielä ihan piste koko hommalle että itse istuu perseellään, kun sä jouduit leikkimään emäntää ja piikaa.