Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No jo oli juhlat! *Purkaus*

Vierailija
06.06.2011 |

Meidät oli kutsuttu viikonloppuna mieheni sukulaisen juhliin (ei ihan lähisukua, näemme ehkä parin vuoden välein). Koska kyseisellä paikkakunnalla ei ole erästä kauppaa josta tarvittiin eräs juhlatarvike, soitti juhlien järjestäjä miehelleni, että voimmeko tuoda sen tullessamme ja tulla vähän aikaisemmin juhlapaikalle, jotta se saadaan käyttöön. Tämä oli ok ja näin toimimme.

Mutta.. Siitä se sitten lähtikin! Nimittäin minun tarjoilijan ja piian rooli juhlissa. Juhlajärjestelyt olivat aivan puolitiessään kun saavuimme ja muut vieraat olivat tulossa puolen tunnin päästä. Niinpä tämä juhlien järjestäjä nakitti minut piikomaan. Ja tätähän oli sitten kätevä jatkaa kun vieraat saapuivat! En itse ehtinyt edes syömään, kun piti tarjoilla ja kestittää muita vieraita. Kaiken kukkuraksi juhlien järjestäjä ehdotti että kuskailisin vieraita edestakaisin koska minähän olen raskaana enkä voi juoda! Eli olisin joutunut juoppokuskiksi muille juhlavieraille! Sitä ennen minun olisi pitänyt alkaa vielä siivota pöytiä ja tiskailemaan.

Tuossa kohtaa täyttyi mitta ja ilmoitin miehelle, että minun osaltani "juhlat" loppuvat ja lähden kyllä menemään. Eri asia jos olisi etukäteen sovittu, että tulen juhliin töihin, mutta siitä ei ollut missään vaiheessa puhetta vaan meidät oli kutsuttu vieraiksi kuin kenet tahansa muutkin vieraat. Mutta ilmeisesti raskaana oleva nainen on kätevä talouskone ja muiden passaaja, kun ei voi itse juoda.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mentiin ekoina vieraina ja emäntä oli essu päällä ja pyysi apua. Tietenkin autoin mutta hänpä otti essun pois päältä ja alkoi tekemään jotain ihan muuta, siis laittaa lakkaa hiuksiin jne ei niin oleellista, koska hänellä ulkonäkö oli ok. Mä lopetin saman tien ja sanoin anteeksi mitä. Jos mä tulen keittiöön duuniin siitä sovitaan etukäteen ja maksetaan kunnon korvaus ja annoin essun takas. Emäntä vaan nikotteli ja tosi pitkään oli todella närkästynyt

Olin tavallaan osannut varautua koska vanhempani olivat käyneet heidän mökillä kylässä. Heidät oli kutsuttu lounaalle ja oli tarkoitus vaan syödä ja lähteä. Veivät kunnon tuliaiset kun isäntä kysyi onko heillä uimapuvut mukana. Kuulemma pitäis kaikki kasvit perkaa rannalta ja hänellä on selkä kovasti kipeä. Isäni oli tuolloin lähes 70 v ja ilmoitti etten hän pysty moista työtä tekemään, onhän hänellä 50 v rouvakin.

Ihmiset osaavat olla välillä ihan pimeitä.

Vierailija
2/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se kaivattu tarvike oli tuotu, ilmoitti mieheni, että käymme hetken kävelemässä, koska pitkään istuminen ei sovi raskautetulle vaimolleni. Poistuimme pihapiiristä ja palasimme vasta muiden vieraiden mukana.

Isäntäväki oli joutunut itse piikomaan itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut tämän tuttavasi joskus kylään (tämä vaatii tietty hyvän pokan) ja laitat hänet kattamaan itse pöydän ja keittämään kahvin tms. jotain yhtä ilkeää. Ehkä jollain toisella on vielä parempi mielikuvitus...

Vierailija
4/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenomoriskikin tulee rehkiessä

Vierailija
5/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta sita voisi jo heti sanoa alkajaisiksi etta en tullut tanne toihin ja katsoa minkalaiseen liriin ne isannat putoaa.

Vierailija
6/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on kanssa kokemuksia kuskiksi pyytämisestä silon kun olin raskaana toki myös ennen sitä. "kun sähän et juo" eli tarkottaako se sitä että ne jotka läträä viinalla niin heidän ei tarvitse tehdä palveluksia muille? nyt kun tyttöni on 4kk niin olen päässyt käymään baarissa 2 kertaa kun olen itse ajanut autoa, eli ei apua tule takasinpäin.

Vierailija
7/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kaverin lasten ristiäisissä huomannut olevani ihan keittiöpiika. Jopa osa muista vieraista luuli minun olevan palkattu apulainen keittiöön. Joku kävi jopa tarjoiluista kiukuttelemassa, kun kalakakku oli loppunut kesken.... voivoi.

Ekat juhlat hoidin kiltisti. Toisista läksin sitten kesken pois. En tiedä, kuka on viimeisten lasten ristiäississä hoitanut keittiöhommat. Mulla on aina ollut kamalasti kiireitä juuri niinä päivinä.

Olisihan se ihan kiva, jos etukäteen edes kysyttäisiin, voiko olla juhlien aikana avuksi, jos tosiaan on tarkoitus se kaveri koko juhlien ajaksi sinne keittiöön nakittaa.

Vierailija
8/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa törkeää. Ymmärrän että pyytää apua, jos homma kusee, mutta se pitäisi osata lopettaa, jos alunalkaen on kutsuttu vieraaksi.

Tuossa kohtaa se olisi pitänyt lopettaa sen jälkeen kun toiset vieraat tulevat. Isännän olisi pitänyt itse nostaa perseensä lisäkahvin keittoon, eikä vieraan.

Vierailija
9/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tutulta kuulostaa. Parissa ensimmäisissä kekkereissä hämmästyin, kun emäntä tökkäsi kahvipannun käteen ja käski käydä kaatamassa kahvia, kun minulta se kuulemma onnistuu niin kätevästi. Seuraavissa osasin jo odottaa, mutta mittä tuli viime kesänä täyteen anopin siskon syntymäpäivillä. Koko joukko tuli sättimään, kun en kuulemma ollut tullut ajoissa auttamaan :o Kukaan ei siis ollut edes pyytänyt apuani, mistäs ihmeestä olisin tiennyt, että minun pitäisi olla keittiössä hääräämässä...

Taitaa minulla olla muuta tekemistä tai joku todella tarttuva tauti seuraavien juhlien aikana. Auttaa voin, mutta olisi kiva jos joskus kysyttäisiin... Tai edes kiitettäisiin.

Vierailija
10/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja sama perhe myöhästyy kaikista juhlista, joihin heitä kutsuu. Pitää ostaa hevoselle heiniä, kissalle hiekkaa, koiralle ruokaa ja kanoille jotain sapuskaa. Eikä isäntäkää oo koskaan pukeutunut toisten juhliin. Omissa on puku päällä. siis kaipaisin emäntänä, että nää myöhästelijät hoitais juhla reissu erikseen ja kotieläin ruokinnan erikseen! Kun myöhästelijäperhe kutsuu juhliin, kun menee kutsutulla ajalla vasta tehdään kakkua ja leivonnaisia. Kahvi juodaan pahvimukeistakin. Eli juhlia on monenlaisia...

Vierailija
11/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa koettu täälläkin kaikenmaailman sukujuhlissa. Ylioppilas siinä suvussa ei oo ollut, kun ovat niin laiskoja. Vain synttäreitä ja häitä, joita toiset kokeneet jo paritkin( siis eronneitakin)

Vierailija
12/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuis omalle kohallenne, enpä usko että suhtautuisitte kuin "naapuriapuun".. uskomatonta..

Vierailija
13/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei selviä itse eikä ole pihinä pyytänyt palkollisia piikomaan, niin olisi kyllä reilua pyytää sitten kaikkia vieraita tasapuolisesti piikomaan, niin appiukkoa kuin omaa isääkin.

Vierailija
14/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on muuten aina samat tyypit, joilla homma kusee. Eli samoilla perheillä jokaisen lapsen juhlat (synttärit, rippijuhlat, ylppärit) tulee ihan täytenä yllätyksenä ja kun vieraat kutsutaan klo 14.00, siellä sitten jengi juoksee hiki päässä ja koristelee kakkua. Aina. Ihan aina.

ei voi etukäteen aina tietää, että kaikki ei aina valmistukaan ajallaan vaan apu saattaa olla tarpeen.

Vierailija
15/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan tietää, miten miehesi reagoi?

Sanoitko itse emännälle työmäärästäsi, edes piilovittuiluna?

Niin kuin täällä on jo tuhanteen kertaan todettu, todella asiatonta käyttäytymistä. Ennakkoon olisi tuollaiset sovittava! Mitäs jos et olisi ruvennut auttamaan, olisiko koko homma hoitunut ollenkaan?

Jos sut oli kutsuttu juhliin, olit varmaan lalittautunutkin sen mukaisesti, etkä kyökkipiian näköiseksi. Harmittaa varmaan jo sekin, että juhlavaatteet päätyivät työvaatteiksi. Mutta pisteet sulle, ettet ilmeisesti ainakaan mitään raivareita julkkisesti ottanut!

Vierailija
16/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi ne on sen verran pieniä kekkereitä, vain lähisuvun, että ei haittaa.. Mutta sitä suuremmalti ihmetyttää, ettei anoppi koskaan saa mitään valmiiksi ennenkuin juhlaväki saapuu paikalle.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen heti tullessani saanut kermapurkin ja kipon kouraan, että vatkaapas... ja pursotapas ja koristelepas.. Teetkö sienisalaatin, pilko nämä sipulit....

Ei siinä mitään, mutta vastaavaa apua en itse saa, laitoinpa sitten ristiäisiä tai synttäreitä, siinä vaan joutuu itse sumplimaan lastenhoidon lomassa kakut ja muut..

Ja ei, en valita, rakastan leipomista ja laittamista, mutta tuo vastavuoroisuus kun puuttuu ja toisen alituinen avuttomuus ärsyttää. Ja kun sen avun pyytäisi AJOISSA eikä sitten kun tosiaan itsellä on juhlavetimet päällä ja kuvittelee vain juhlivansa..

Vierailija
17/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nakitettiin laittamaan puutarhakalusteita heti kun olimme saapuneet. Mutta hänen työsarkansa sentään päättyi siihen.

Kun muut vieraat alkoivat saapua mies meni jutustelemaan näiden kanssa. Jälkikäteen sitten ihmetteli, että missä oikein olin kun minua näki vain vilaukselta! Ei siis oikein ymmärtänyt tilannetta ja kai ajatteli, että olen itse suurinpiirtein tuppautunut auttamaan. Jälkikäteen kyllä marmatin ja oli pahoillaan puolestani.

ap

Vierailija
18/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä oli juhlien järjestäjät. Onneksi satuit paikalle. Teit kyllä enemmän kuin osasi tai mitä kohteliaisuus vaatii. Tästä olisi Sinulle pitänyt jo tarjota kiitokseksi vaikka käyntikortti hierojalle.

Muuten, näitä ihmisiä on paljon jotka laskevat sen veraan, että kyllä "Ritu" hoitaa. Mäkin olen piikonut aika monet juhlat. Kivaa se on ollut, ei siinä mitään. Mutta kuumana kesäpäivänä ja raskaana - no thanks. Niin kauan kun homma on sovittu etukäteen tai tuntuu mielekkäältä niin mikäs siinä. Yleensä keittiöön linnoittautuu muutaman naisen porukka, joka yhdessä sitten hoitelee. Mut sulla ei tainnut olla ketään edes apuna.

Minä sanon tuon törpön isäntäparin puolesta kiitos. Pelastit yhdet juhlat. Onnellista kesää!

Vierailija
19/50 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä on joku tosi läheinen ihminen. Sitten voisi tulla hetken varoitusajalla juhliin auttamaan, mutta jos kyseessä joku kaukaisempi sukulainen, niin tilanne olisi todella kiusallinen.

Eli siis, jos olisin saapunut vaikkapa äitini juhliin ja hän olisi pyytänyt auttamaan, niin se olisi okei. Kuskailut, tiskailut ja kaikki.

Mutta jos kyseessä olisi joku miehen äidin siskon pojan ylppärijuhlat, niin olisi hämmentävää joutua talkooavuksi ilman varoitusta (toisaalta, jos etukäteen pyydettäisiin, niin se olisi ok. Osaisin myös varautua siivoamalla auton lasten kamoista ja ottamalla paremmat kengät sekä essun mukaan keittiöhommiin.)

Vierailija
20/50 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, että liiottelenko ja toinen oli sitä mieltä, että kyllä pinteessä olevaa tulee auttaa.

Juu. Eli menimme puolituntia ennen juhlien alkua paikalle. Emäntä paniikissa huseeraa eestaas kun kaikki on puolitiessään. Tässä kohtaa sympatiani vielä heräävät ja lähden auttamaan, kun emäntä pyytää, että voisinko laittaa pöytäliinat.

Sitten alkaa sadella muita pyyntöjä kuten, että voinko keittää kahvia, laittaa pullat esille, taitella servietit jne. Tämä vielä menettelee.

Kun juhlat alkavat saan alkaa kantaa alkumaljoja kun parahin tarjoilija. Ja pitäähän ne tyhjät lasit kerätä poiskin. Nytkö loppuisi minun tarjoilijan pestini näissä juhlissa ja pääsisin vieraaksi niinkuin minut oli kutsuttu? Eikä mitä. Emäntä huutelee jo, että viitsinkö käydä laittamassa lisää kahvia ja tulla kaatelemaan sitä tyhjeneviin kuppeihin? Itse istuu tuossa vaiheessa jo perseellään seurustelemassa vieraiden kanssa.

Ja sitten olisi tosiaan vielä ptänyt alkaa korjata astioita ja kuskailla Heikki-enoa ja ties ketä Pirjo-tätiä ees taas kun itse eivät voi ajaa juomisen takia.

Itse en kyllä kohtele VIERAITANI tuolla tavoin jos olen kutsunut heidät meille JUHLIMAAN.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi