Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lapseni on luokkansa paras..."

05.06.2011 |

Tällaisen arvion olen lukenut nyt monesta kirjoituksesta. Ja kuulee tätä noin muutenkin.

Pakko kuitenkin ihmetellä, että mistä sen tietää? Ei kaiketi kukaan muu vanhempi tiedä toisten lasten arvosanoja?

Tietysti jos vetelee kymppejä, niin pakkohan lapsen on olla ainakin luokan parhaimmistoa. Mutta että paras?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheistä olevat lapset menestyvät koulussa. Koska kotona arvostetaan koulutusta ja autetaan lasta läksyissä. Hyvin usein tosi huonosti menestyvät lapset ovat niitä, joilla huonot kotiolot ja koulutusta ei arvosteta. Ja tunnen monta kympin oppilasta, jotka ovat tosi iloisia ja fiksuja. He ovat oivaltaneet, että koulutus on tärkeä asia elämässä, ei tärkein asia, mutta tärkeä.

Vierailija
22/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oli siis luokan paras todistus. Opettajien kokouksessa oli käynyt ilmi, kun jokainen opettaja sanoi luokkansa parhaat keskiarvot, kun stipendeistä päätettiin. En koskaan saanut, koska reksi korosti aina sosiaalista asemaa... Joo, vanhemmat oli opettajia, joten tosi rikkaita.:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en esim. lukenut kokeisiin, koulunkäynti oli helppoa ja kympit tulivat helpolla. Pidin korvani auki tunneilla, kun luokan häiriköt piirteli kirjoihin ja pölisivät. Aikuisiällä moni heistä alkoholisoitunut. Minulla on hyvä ammatti. Jos kotona ei arvosteta koulua, heijastuu se lapseenkin. Tosin jotkut lapset eivät saa kymppejä, vaikka lukisivatkin paljon ja saivat tukea kotoa.

Vierailija
24/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheistä olevat lapset menestyvät koulussa. Koska kotona arvostetaan koulutusta ja autetaan lasta läksyissä. Hyvin usein tosi huonosti menestyvät lapset ovat niitä, joilla huonot kotiolot ja koulutusta ei arvosteta. Ja tunnen monta kympin oppilasta, jotka ovat tosi iloisia ja fiksuja. He ovat oivaltaneet, että koulutus on tärkeä asia elämässä, ei tärkein asia, mutta tärkeä.

mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kiitos kirjoituksestasi. t: toinen ope

Vierailija
25/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kympin(poika 13 v.) Ei lue paljoa kokeisiin, läksyt tekee kyllä. Kuuntelee tunneilla aina hyvin, joten kokeet menevät hyvin. Samanlainen olin itse koulussa. Poika harrastaa paljon ja ei stressaa koulua. Kehumme ja olemme ylpeitä, mutta Suomessahan ei saa kehua omaa lastaan, kuten tästäkin ketjusta huomaa. Kyllä kateus on kamala sairaus. (En ole kuitenkaan kirjoittanut tänne, että lapseni oli luokan paras, en näe kyllä siinäkään mitään pahaa, sillä kyllä lapsestaan saa ja pitää olla ylpeä!)

Vierailija
26/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODISTUKSET ON JULKISIA ASIAKIRJOJA, elleivät sisällä sanallista, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin menevää arviointia. Mutta numeroarvioinnit on tasan julkisia. Ei niitä opettajat huutelekaan, mutta ei ne mikään salaisuuskaan ole. Jos jotain mammaa kiinnostaa luokkakavereiden todistukset, niin kouluun yhteyttä vaan ja perusteeksi se, että haluaa nähdä opettajien yleiset arviointilinjaukset.

Herranen aika, mä en käsitä, miksi te teette todistuksistakin jotain kauhean salaperäistä ja salaista.

Vierailija
27/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äiti/isä näin sanoo ollessaan nähtävästi ylpeä lapsestaan? Jos todistus kuitenkin on sinnepäin?

Kitiseekö tällaisesta vain ne joilla olisi haluja kertoa samaa omasta lapsestaan mutta lapsen taso ei olekaan lähelläkään niitä lukuja joita parhailla tai parhaisiin kuuluvilla edes on..?

Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on mitä siinä lapussa oikeasti lukee?

Itse en tiedä lapsen luokkakavereista kuin parhaimpien kavereiden todistuksista, että tästä porukasta lapseni oli fiksuin, mikä on kyllä käynyt ilmi noin elämässä muutenkin. Muita luokan oppilaita en oikeastaan edes tiedä/tunne.

Vierailija
28/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapseni sai stipendin luokkansa parhaasta keskiarvosta, mutta ei se todistus silti ehkä SUN mielestäsi hyvä ole. Mutta mä olen iloinen LAPSEN PUOLESTA koska tekee hyvää hänen itsetunnolleen.

Siis enkö äitinä saisi iloita lapsestani? Vai mitä vittua sä vingut?

( ainiin, jos erikseen mainitsen että hän kyä erityisluokkaa, oletko sit tyytyväinen??? )

Vierailija
29/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos joku tuttu/palstamamma mullekin kommentoisi että lapsensa oli luokan paras, niin mitä se asia mulle sen enempää kuuluu. Voin toki onnitella, mutta enhän minä niitä vieraan lapsen luokkakavereita tunne tai tiedä eli sama se kuka siitä porukasta oikeasti se paras oli?

Vai miksihän tästä nyt pitäisi erikoista ajatella? Sekö Morrea korpeaa että palstamammojen lapset ovat luokan parhaimpia järjestäen? Enkä edes muista lukeneeni tällaista yhdestäkään keskustelusta tänä viikonloppuna.

Pääasia lienee se että vanhempi on ylpeä lapsestaan, ja ihan selvästi sietää ollakin jos/ja kun lapsen koulumenestys on hyvää (vaikkei sitä luokan parhainta ehkä oikeasti olisikaan)?

Vierailija
30/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun molemmilla lapsilla on oppimisvaikeuksia.... Kaikki mahdollinen tuki on otettu vastaan ja annettu lapsille.

Vierailija
31/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

stipendin hyvästä opintomenestyksestä.

Siitä sen voi päätellä...

Vierailija
32/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapselliselta tuntuu korostaa sitä, että on "luokkansa paras". Hyvästä todistuksesta saa olla ylpeä, mutta ei minusta pitäisi laittaa niin vertailevalle viivalle.

Jos lapsen keskiarvo on 9.5, niin muuttuko se huonommaksi suoritukseksi, jos jollain on 9.7? Tai päinvastoin?

Siis jos joku tuttu/palstamamma mullekin kommentoisi että lapsensa oli luokan paras, niin mitä se asia mulle sen enempää kuuluu. Voin toki onnitella, mutta enhän minä niitä vieraan lapsen luokkakavereita tunne tai tiedä eli sama se kuka siitä porukasta oikeasti se paras oli?

Vai miksihän tästä nyt pitäisi erikoista ajatella? Sekö Morrea korpeaa että palstamammojen lapset ovat luokan parhaimpia järjestäen? Enkä edes muista lukeneeni tällaista yhdestäkään keskustelusta tänä viikonloppuna.

Pääasia lienee se että vanhempi on ylpeä lapsestaan, ja ihan selvästi sietää ollakin jos/ja kun lapsen koulumenestys on hyvää (vaikkei sitä luokan parhainta ehkä oikeasti olisikaan)?

Vierailija
33/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapselliselta tuntuu korostaa sitä, että on "luokkansa paras". Hyvästä todistuksesta saa olla ylpeä, mutta ei minusta pitäisi laittaa niin vertailevalle viivalle. Jos lapsen keskiarvo on 9.5, niin muuttuko se huonommaksi suoritukseksi, jos jollain on 9.7? Tai päinvastoin?

Siis jos joku tuttu/palstamamma mullekin kommentoisi että lapsensa oli luokan paras, niin mitä se asia mulle sen enempää kuuluu. Voin toki onnitella, mutta enhän minä niitä vieraan lapsen luokkakavereita tunne tai tiedä eli sama se kuka siitä porukasta oikeasti se paras oli? Vai miksihän tästä nyt pitäisi erikoista ajatella? Sekö Morrea korpeaa että palstamammojen lapset ovat luokan parhaimpia järjestäen? Enkä edes muista lukeneeni tällaista yhdestäkään keskustelusta tänä viikonloppuna. Pääasia lienee se että vanhempi on ylpeä lapsestaan, ja ihan selvästi sietää ollakin jos/ja kun lapsen koulumenestys on hyvää (vaikkei sitä luokan parhainta ehkä oikeasti olisikaan)?

mutta siis JOS joku vertailee niin sou vat vaikkei se nyt ihan oikein mennytkään. Ei hetkauta mun elämää yhtään miksikään. Enkä jää pohtimaan MISTÄ se kertoja sen tietää että oikeasti on paras. Tätähän asiaa aloitus koski eikä sitä että miksi jotkut vertailevat?

Vierailija
34/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kiitos kirjoituksestasi. t: toinen ope

Kotiolot ovat hyvät ja läksyissä autetaan. Kaikilla ei vain ole kykyä oppia helposti :(

Vierailija
35/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

stipendin hyvästä opintomenestyksestä.

Siitä sen voi päätellä...

että se ei välttämättä tarkoita parasta torkkaa, vaan esim numeroiden nostoa.

Vierailija
36/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! 53, miksi ihmeessä kimmastuit kysymyksestäni noin pahasti?

Minua ei asia mitenkään häiritse enkä pistä pahakseni jos joku lastaan kehuu. Tottakai saa kehua. En ole kateellinenkaan.

En vain todella TIENNYT miten äidit voivat tietää lapsensa olevan luokkansa paras.

Mun kouluaikanani ei tosiaan jaettu "luokan/koulun paras" -stipediä. En myöskään itse tiennyt kaikkien luokkalaisteni keskiarvoa, koska kaikki eivät sitä halunneet kertoa.

Kysymykseni siis kumpusi puhtaasta tietämättömyydestä. Olen pahoillani, jos se jotakuta loukkasi pahasti.

Vierailija
37/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaja on itse "kuulemma 10 vuotta nuoremman näköinen" ja timmi äiti joka elättää itse itsensä käymällä korkeapalkkaisessa työssä,sillä välin mies uni pilvistön eli lentokapteeni hoitaa luokkansa parasta ja tämän epäitsekästä,lelunsa muille jakavaa ja kaikki huomioon ottavaa sisarusta.

Vierailija
38/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODISTUKSET ON JULKISIA ASIAKIRJOJA, elleivät sisällä sanallista, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin menevää arviointia. Mutta numeroarvioinnit on tasan julkisia. Ei niitä opettajat huutelekaan, mutta ei ne mikään salaisuuskaan ole. Jos jotain mammaa kiinnostaa luokkakavereiden todistukset, niin kouluun yhteyttä vaan ja perusteeksi se, että haluaa nähdä opettajien yleiset arviointilinjaukset.

Herranen aika, mä en käsitä, miksi te teette todistuksistakin jotain kauhean salaperäistä ja salaista.

Etkä saa lapsesi luokan tokareita nähtäväksesi, vaikka kuinka vaatisit. Kokeilepa huviksesi. Eivätkä opettajat selittele, kuka on luokan paras.

Missään koulussa, missä olen ollut töissä, tai lapseni ovat olleet koulussa, ei ole ollut stipendiä, joka annettaisiin luokan parhaalle. Kaikissa kouluissa on jaettu koulumenestyksen mukaan jollekin oppilaalle stipendi luokittain, mutta itse opettajana tiedän, että niitä annetaan muillekin kuin sille parhaalle.

Itse kouluaikoina sain lähes joka vuosi stipendin, enkä tiedä, olenko ollut luokkani paras minään vuonna. En tiedä, enkä muista, luokkakavereitteni todistuksia. Sen tiedän, että oma todistukseni on ollut aina hyvä, eikä sillä ole väliä, onko jollain luokallani ollut parempi. Siksi olen edelleen sitä mieltä, että eivät vanhemmat voi tietää, onko lapsen todistus luokan paras. Ja ei sillä pitäisi olla väliä.

Ja vielä, opena tietää myös sen, että luokat eivät ole ihan samanlaisia. On luokkia, missä tokarin ei tarvitse olla kummoinenkaan ollakseen paras, ja on luokkia, missä tosi monella on todella hyvä keskiarvo. Niin että ei se luokan parhaus edes kerro, onko tokari oikeasti hyvä.

Vierailija
39/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on tietääkseni matikassa paras luokallaan. Perustan sen siihen että opettaja tiedottaa kympin saajat koko luokalle.

Vierailija
40/63 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on mahdollisuus nähdä ja piste. Sinä et sitä opettajana päätä vaan se perustuu lakiin. Lapsen henkilökohtaisiin ominaisuuksiin menevä kirjallinen arviointi voidaan peittää, mutta numerot ovat julkisia. Käsittämätöntä, ettet sinä opettajana sitä tiedä... En kehoita sinua kysyttäessä esittelemään, mutta voit ohjata kysyjän ottamaan rehtoriin. Eikö sulle järkikin Otas lakikirja käteen ja tarkasta.

Etkä saa lapsesi luokan tokareita nähtäväksesi, vaikka kuinka vaatisit. Kokeilepa huviksesi. Eivätkä opettajat selittele, kuka on luokan paras.

Missään koulussa, missä olen ollut töissä, tai lapseni ovat olleet koulussa, ei ole ollut stipendiä, joka annettaisiin luokan parhaalle. Kaikissa kouluissa on jaettu koulumenestyksen mukaan jollekin oppilaalle stipendi luokittain, mutta itse opettajana tiedän, että niitä annetaan muillekin kuin sille parhaalle.

Itse kouluaikoina sain lähes joka vuosi stipendin, enkä tiedä, olenko ollut luokkani paras minään vuonna. En tiedä, enkä muista, luokkakavereitteni todistuksia. Sen tiedän, että oma todistukseni on ollut aina hyvä, eikä sillä ole väliä, onko jollain luokallani ollut parempi. Siksi olen edelleen sitä mieltä, että eivät vanhemmat voi tietää, onko lapsen todistus luokan paras. Ja ei sillä pitäisi olla väliä.

Ja vielä, opena tietää myös sen, että luokat eivät ole ihan samanlaisia. On luokkia, missä tokarin ei tarvitse olla kummoinenkaan ollakseen paras, ja on luokkia, missä tosi monella on todella hyvä keskiarvo. Niin että ei se luokan parhaus edes kerro, onko tokari oikeasti hyvä.