"Lapseni on luokkansa paras..."
Tällaisen arvion olen lukenut nyt monesta kirjoituksesta. Ja kuulee tätä noin muutenkin.
Pakko kuitenkin ihmetellä, että mistä sen tietää? Ei kaiketi kukaan muu vanhempi tiedä toisten lasten arvosanoja?
Tietysti jos vetelee kymppejä, niin pakkohan lapsen on olla ainakin luokan parhaimmistoa. Mutta että paras?
Kommentit (63)
Jos kukaan muu ei saa yhtä paljon kymppejä kokeista niin eiköhän se kerro aika paljon.
mulla esim. oli ysiluokalla 9.6 ja kaverillani 9.7 ja tasan tiesimme että hän oli paras ja minä toiseksi paras (jos parhautta siis mitataan arvosanoin) ja niin tiesivät vanhempammekin.
keskiarvot, ja voitko olla varma, ettei siellä ollut jotain hiljaisempaa, jolla olisi ollut parempi keskiarvo? Ei niin, että se olisi ollut todennäköistä teidän tilanteessanne, mutta joillakin luokilla, varsinkin nuoremmilla oppilailla, näin voi olla.
Ja opena on joskus ollut hassua jutella esim ysiluokkalaisten poikien kanssa, joille on tullut täytenä yllätyksenä se, että heidän luokallaan on matemaattisesti varsin lahjakkaita tyttöjä. Jotka eivät ole asiaa suuna ja päänä aina selittämässä.
Emmekä myöskään "elvistele" lapsemme koulumenestyksestä. Mikäli joku kysyy, kerromme kyllä mielellämme. Olemme toki hänestä ylpeitä, mutta kyllä se on hänen omaa ansiotaan...