Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo antoi erisummat rahaa koulunlopettaja lapsillemme, pitäisikö tehdä jotain..

Vierailija
03.06.2011 |

Eli vuosi sitten esikoinen lopetti koulun.

Ja tänä vuonna toinen.

Esikoinen sai mummilta 100 eur, mutta toinen lapsi nyt "vain" 50 eur.

(Lisäksi mummi oli antanut viime vuonna tälle toiselle lapselle, joka ei vielä lpettanut koulua, pienemmän summan, ja nyt tänä vuonna sitten taas antoi esikoiselle joka ei koulunlopetusasemasa, myös pienen summan - mutta isomman kuin mitä toinen sai viime vuonna.)

Ongelma ei nyt ole se että mummi antaisi liian vähän tms., (lapsemme ovat kiitollisia kaikesta kun eivät saa paljoa rahaa), vaan siitä että hän vissiin ei muistanut mitä on antanut, ja itsellä nyt vaan tuntuu pahalta, että toinen lapsi jää aina "paitsioon".

Muutenkin tämä toinen lapsi auttaa enemmän kotona kotitöissä ja pikkusisarusten hoidossa, vaikka se nyt pahimman murkkuiän myötä on vähentynyt.

Mutta esikoinen on todella vaikea ja suorastaan ollut kiittämätön tapaus, eikä auta kuin sen mikä on pakko, senkin kovan riidan kanssa.

Jotenkin harmittaa siis että toinen lapsi - joka tarvitsisi rahaa kipeästi (esikoinen sai sukulaissuhteilla töitäkin mistä saa jo omaa rahaa) - ei saa sitten oikein mitään.

Mietin että pitäisikö meidän vanhempien sitten antaa kakkoselle enemmän... ja antaisinkin, mutta nyt vaan oma rahatilanne niin huono :(.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko todistukset saman arvoiset? Meidän suvussa rahaa on annettu suhteessa saavutuksen arvoon. Siis mitä parempi todistus/korkeampi tutkinto, sitä enemmän rahaa. Miksi kaikkien pitäisi saada sama?

yhtä huonot todistukset molemmilla...

ap

Vierailija
22/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esikoista "lellitään" enemmän, meidän perheessä on perheen ainutta poikaa sen sijaan paapottu ja lahjottu eniten.

Inhottavaa joka tapauksessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ruokkiko sisaruskateutta. Lahjan antajan asia mitä antaa ja kenelle. Voihan olla, että mummon rahatilanne nyt viime vuotista heikompi.

Vierailija
24/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on teineistä ja normaaleilla älynlahjoin varustetuista yksilöistä niin ymmärtävät kyllä mikä on homman nimi. Meilläkin isäni vanhemmat ja jossain määrin isänikin suosivat aina veljeäni. Äiti, tätini ja äidin vanhemmat sitten tasasivat tilannetta niin, että loppujen lopuksi kukaan ei ole kovin katkera.

Ikävähän tilanne on, siitä ei tietenkään mihinkään pääse. Luulisi aikuisilla ihmisillä olevan sen verran tilannetajua, että kohtelisivat suurin piirtein tasapuolisesti kaikkia lapsiaan ja lapsenlapsiaan.

Vierailija
25/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai äidiltä ja isältä käytetyn auton, maksoi 250€. Mun ylppärit oli 4 vuotta myöhemmin, mullekin luvattiin auto, mutta sanoin etten halua autoa, vaan mielummin otan rahana, että saan säästettyä koiraan (kuvittelin että summa on about tuo 250€) Mutta vanhemmatpa päättikin ostaa mulle koko koiran, maksoi 1500€. Perustelivat tämän sillä, että olen tehnyt töitä koko opiskeluajan ja elänyt omillani, joten olen tehnyt myös isomman työn kun isoveli, joka asui vanhemmillani eikä käynyt töissä. En tiedä kuinka reilua oli, mutta isoveli ei valittanut, vaan oli tyytyväinen, että kumpikin sai sen, mistä eniten unelmoi.

Vierailija
26/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin (en minakaan muista mita olen antanut kenellekin). Eikohan lapset ole hyva kouluttaa etta aina ei voi saada samaa kuin muut...

Tietenkin vanhemmat voivat antaa aina saman arvoisen lahjan mutta muiden antamiin lahjoihin ei kannata puuttua. Kylla minuakin ihmetyttaisi ja harmittaisi mutta "tappioihin" on totuttava.

Vierailija
27/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai äidiltä ja isältä käytetyn auton, maksoi 250€. Mun ylppärit oli 4 vuotta myöhemmin, mullekin luvattiin auto, mutta sanoin etten halua autoa, vaan mielummin otan rahana, että saan säästettyä koiraan (kuvittelin että summa on about tuo 250€) Mutta vanhemmatpa päättikin ostaa mulle koko koiran, maksoi 1500€. Perustelivat tämän sillä, että olen tehnyt töitä koko opiskeluajan ja elänyt omillani, joten olen tehnyt myös isomman työn kun isoveli, joka asui vanhemmillani eikä käynyt töissä. En tiedä kuinka reilua oli, mutta isoveli ei valittanut, vaan oli tyytyväinen, että kumpikin sai sen, mistä eniten unelmoi.

Veljesi ja sinä ette ole Suomalaisia peruskateellisia vaan osaatte iloita siitä että molemmilla on juuri sitä mitä tarvitsee.Vanhempanne ovat osanneet teidät kasvattaa hyvin. Kaikkea ei tarvitse aina olla yhtä paljon ja mitata euroissa lahjojen arvoja.

Vierailija
28/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antamalla toiselle enemmän ja muutenkin tuntuu tuo esikoinen olevan suosiossasi enemmän. Miten mummin tekemiste ovat yhtään pahempi asia?

ja miten oli esikoinen suosiossani enemmän?? Tasapuolisesti olen yrittänyt molempia kohdella. Mistä sait nyt tuon käsityksen? Nyt siis mietin että PITÄISIKÖ mun antaa kompensaationa kakkoselle 50 eur enemmän koulunlopetusrahaa, että olisi sitten saanut saman verran kuin esikoinen viime vuonna (vaikka tuli vähän eri henkilöiltä). Toisaalta sekin tuntuu ihan tyhmältä,etenkin kun oma rahatilanne on niinkin tiukka kuin nyt on. ap

Sehän on eriarvoistamista sinulta käsin, jos annat toiselle enemmän, siitäkin huolimatta, että haluat kompensoida mummon antamisia. Noita tilanteita tulee elämän varrella ja lasten on hyvä se oppia, ymmärtää ja hyväksyäkin. Syitä mummolla voi olla monia; muistamattomuus, erilainen rahatilanne tai oma halu, mutta mikään niistä ei kuulu sinulle. Lahja on lahja, josta pitää olla iloinen ja kiittää, ei verrata siihen mitä toinen saa. Jos lapsi kokee sen epäreiluksi, voit sanoa, että siltähän se tuntuu, mutta ehkä mummo on nyt tänä vuonna tätä mieltä lahjojem suuruudesta.

Vierailija
29/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä isosisarus sai edellisvuonna, eli sikäli pahaa ongelmaa ei taida olla... ongelma siis on näköjään vain minulla :) .

En siis ole itsekään merkannut ylös tuota viimevuotista mitenkään, mutta satuin sen nyt tässä just samalla huomaamaan, kun selailin lasten pankkitilien tapahtumia.

Toki laitoin lapset kiittämään mummia ja olivat iloisia kun saivat jotain.

ap

Vierailija
30/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummon tulot ja menot,minne mummo rahansa laittaa.

SE SE KUULU SINULLE PÄTKÄÄKÄÄN. ei mummo tarvitse selityksiä sinulle,minne rahansa laittaa ja miksi antaa minkäkin verran kenellekin.

Vierailija
31/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 e, toiselle ei mitään. Mies totesi, että se on hänen äitinsä ja muistaa vain omia lapsenlapsiaan, exäni äiti voi sitten antaa toiselle lapselle lahjaksi rahaa. Mies ei suostunut siihen, että lahjaraha jaettaisiin puoliksi, ei kuulemma ole mummin toive.

Vierailija
32/49 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 e, toiselle ei mitään.

Mies totesi, että se on hänen äitinsä ja muistaa vain omia lapsenlapsiaan, exäni äiti voi sitten antaa toiselle lapselle lahjaksi rahaa. Mies ei suostunut siihen, että lahjaraha jaettaisiin puoliksi, ei kuulemma ole mummin toive.

sinä tosin olet kova jakamaan;lapsia on useammalle eri miehelle,ja oletat,että myös ventovieraat jakaisivat rahansa sinun erehdyksille.. huh.

Vierailija
33/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en malttaisi jättää kysymättä mummilta, että mikä mahtaa olla syynä tähän eriarvoiseen kohteluun varsinkin kun tietää, että toinenkin tarvitsisi enemmän. Onko vanhempi poika ja nuorempi tyttö?

Ja just kun niin samanikäisiä (vain vuosi ikäeroa) niin hassua ettei saa about samoja asioita; meillä ne on kasvaneet melkein kuin kaksoset, paitsi tietty nyt vanhemmiten ovat enemmän "eriytyneet"...

Mutta en jotenkin kehtaisi kysyä kun oon melko varma ettei mummi ole vaan tajunnut / ajatellut / muistanut... Kai hän viime vuonna on ollut innoissaan kun eka lapsenlapsi lopettaa peruskoulun ja 100 e tuntunut sopivalta.

No nyt se ei ole niin uusi juttu enää ja varmaan ajatellut että mitä toinen sai, ja sitten se 50e tuntui ehkä vaan sopivalta...

kiva niinkin!

Mutta mun mietintä vaan on just se, että onko asisa sitten vaan näin, vai pitääkö meidän vanhempien vaan vaivihkaa kaikessa hiljaisuudessa yrittää jotenkin kompensoida asiaa...

täytyy kysyä mieheltäkin kun tulee, hänen äidistä tässä kyse...

ap

Vierailija
34/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se mummo saa päättää mitä antaa ja kelle antaa!!

Vierailija
35/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se mummo saa päättää mitä antaa ja kelle antaa!!

ja olen kuitenkin iloinen että lapsia on muistettu ylipäänsä.

Mun mielestä lapsia on paha laittaa erikoisasemaan "esikoinen", "kuopus", "perheen tyttö/poika"... etenkin jos ei luontevasti ole sellaista asemaa. Esim. että esikoinen olisi jotenkin paljon vanhempi kuin muut tms.

ap

Vierailija
36/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo antaa eri summan, se ei ole sinun vikasi. En itse kehtaisi mennä kysymään tuollaista. Olisin vain kiitollinen, että lapsi jotakin sai. Ihmiset eivät ole tasapuolisia, ja se on kurjaa. Mutta jos sinä alat sitä kompensoimaan, siitä seuraa, ettet sinä ole tasapuolinen.

Itse olen se, joka on saanut aina vähiten. Ja olen oppinut hyväksymään sen. Isovanhemmat saattavat myös tehdä testamentin vain yhden lapsenlapsen hyväksi. Mutta ei sillekään mitään voi. Elämässä asiat ei mene tasan. Rahat ei mene tasan, terveys ei mene tasan, joillakin on kavereita, toista kiusataan jne...

Vierailija
37/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestä lapsia on paha laittaa erikoisasemaan "esikoinen", "kuopus", "perheen tyttö/poika"... etenkin jos ei luontevasti ole sellaista asemaa. Esim. että esikoinen olisi jotenkin paljon vanhempi kuin muut tms. ap"

Ei se ole oikein, mutta elämä on sellaista. Lapsillekin on hyvä opettaa se, että elämä on, mitä on. Opettaja ehkä valitsee jonkun suosikin, työnantaja ei palkkaakaan pätevintä, joku pääsee etenemään uralla vähemmillä ansioilla, testamentissa vain osa lapsenlapsista perii, kaveripiirissä jotakin syrjitään, toiset sairastuu...

Vierailija
38/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti vanha, jaetaan lahja tasan mutta muussa tapauksessa niinkuin on tarkoitettu. Ja oikeasti vanhoilta ei kuulu omasta mielestäni kysellä tarkoitusperiä.

Vierailija
39/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo antaa eri summan, se ei ole sinun vikasi. En itse kehtaisi mennä kysymään tuollaista. Olisin vain kiitollinen, että lapsi jotakin sai. Ihmiset eivät ole tasapuolisia, ja se on kurjaa. Mutta jos sinä alat sitä kompensoimaan, siitä seuraa, ettet sinä ole tasapuolinen. Itse olen se, joka on saanut aina vähiten. Ja olen oppinut hyväksymään sen. Isovanhemmat saattavat myös tehdä testamentin vain yhden lapsenlapsen hyväksi. Mutta ei sillekään mitään voi. Elämässä asiat ei mene tasan. Rahat ei mene tasan, terveys ei mene tasan, joillakin on kavereita, toista kiusataan jne...

yritän sitten vaikka kesällä mahdollisuuksien mukaan keksiä jotain pikkukotitöitä mistä voin vähän sitten maksaa tälle kakkoselle, joita hän normaalisti tekisi palkatta, tai jotain... ja sitä kautta vähän avittaa häntä säästämisessä(jotain hommia mitä esikoinen ei kuitenkaan tekisi :) niin en sitten suosi kakkosta)

ap

Vierailija
40/49 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 e, toiselle ei mitään.

Mies totesi, että se on hänen äitinsä ja muistaa vain omia lapsenlapsiaan, exäni äiti voi sitten antaa toiselle lapselle lahjaksi rahaa. Mies ei suostunut siihen, että lahjaraha jaettaisiin puoliksi, ei kuulemma ole mummin toive.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi