Onko myöhäistä aloittaa opiskelu 26 vuotiaana
Kommentit (26)
No ei todellakaan ole. Tuo ikä olisi vain huono tekosyy olla aloittamatta opiskelua!
Valmistuin nelikymppisenä ammatinvaihtajana. Rohkeasti mukaan.
Nyt hakemaan vaan. Sinulla on työelämää jäljellä vuosikymmeniä.
Itse toivoin, että olisin aloittanut vasta suunnilleen sinun ikäisenä. Ei olisi ehkä tullut tehtyä niin paljon vääriä valintoja alan suhteen.
Mikä kysymys tämä nyt on? Yliopistojen luennot ovat kaikille avoimia. Mene joskus katsomaan, minkä ikäisiä siellä on, tai vaikka yliopiston ruokalaan. Ei ne kaikki lähes eläkeikäiset ole henkilökuntaa.
Olin kerran syömässä aikuisten lasteni kanssa sellaisessa paikassa, jossa annettiin opiskelijoille alennusta. Tarjoilija kysyi, onko opiskelijakorttia. Lapseni kääntyivät katsomaan minua: äiti, onko sinulla?
Kyllä. Kannattaa lopettaa kaikki tulevaisuuden suunnitelmat 26 vuoden kypsässä iässä ja siirtyä odottelemaan kuolemaa.
Koskaan ei ole liian vanha alkaa opiskelemaan.
No. Omalla vuosikurssillani aloitti eräs, jolla onnikää 50+ vuotta, josta minusta tekee poikkeuksellisen se, että on kuulemma hänen ebsimmäinen kertansa kun opiskelee korkeakoulussa/ yliopistossa tutkinto-opiskelijana.
Koska jitenkin minulke on jäänyt mielikuva, että opiskelutkin keskittyisivät useammin olen tavannut 30-45 vuotiaan akanvaihtajan, opiskelua harrastavan tai muutoin vain opiskelevan, jolla on siis jo, ainakin 1 ellei useampi tutkinto tai opiskeluoikeus eripaikkoihin kuin sellaisen, joka aloittaa tuolloin aivan alusta, vailla mitään kokemusta korkeakoulu/ yliopisto-opinnoista
Onko se sitten niin että toiset tekee ja toiset ei, vaan mieluummin arvostelee ja kummastelee toisten tekemisiä tai sitten eivät vain välitä tai ajattele lainkaan, että hekin voisivat; eikä kaikkien tietenkään tarvitse.
Mutta osoittelu ja huomauttelu siutä, että on liian vanha opiskelemaan on minusta vähän pöhköä. Voi olla, että yliopisto-opiskelut eivät johda Nobel palkintoon taiakateemiselle uralle mutta mitä sitten
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin äskettäin. Olen kohta 54- vuotias tuore maisteri.
Mitä järkeä opiskella noin vanhana kun työpaikan saannin mahdollisuus on 1%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelun ainoa motiivi on saada työpaikka, niin iästä riippumatta kannattaa nieluummin opiskella lähihoitajaksi tai siivous ja puhtaanapito-alan perustutkinto tai oppisopimuksella puhelinmyyjäksi kuin käyttää aikaana korkeakoulu/ yliopisto-oointoihin, ne kun voivat tarjota ja mahdollistaa niin monta asiaa, jolle opiskelun ainoa nerkitys on saada (mikä hyvänsä)työpaikka tuskin osaa äkkiseltään ajatella tai kuvitella olevan mahdollista.
No ei. Pyri!
Hain ja pääsin yliopistoon 43-vuotiaana, ja valmistuin 4 vuodessa. Ala oli tosin sitä, mitä jo tein eli talouspuolta ja sivuaineena kansantaloutta ja paria muuta ainetta avoimessa. Nyt olen asiantuntijatehtävissä ja ikää kohta 56 v. Palkka on kivunnut reippaasti ylöspäin ja teen myös ulkomaan työmatkoja...Monesti olen kyllä miettinyt, että olisi pitänyt jo alle nelikymppisenä pyrkiä, mutta toisaalta mulla oli silloin alakouluikäiset lapset ja vuorotyötä tekevä mies ja kädet ihan täynnä. Onneksi toi mies on kunnon ihminen eikä mikään "oma napa tärkein" ja tuki hommaa.
Anna mennä vaan! Tämä on sun elämä. Se eletään nyt eikä sitku. Kiikkustuolissa sitä ei käännetä kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kysymys tämä nyt on? Yliopistojen luennot ovat kaikille avoimia. Mene joskus katsomaan, minkä ikäisiä siellä on, tai vaikka yliopiston ruokalaan. Ei ne kaikki lähes eläkeikäiset ole henkilökuntaa.
Olin kerran syömässä aikuisten lasteni kanssa sellaisessa paikassa, jossa annettiin opiskelijoille alennusta. Tarjoilija kysyi, onko opiskelijakorttia. Lapseni kääntyivät katsomaan minua: äiti, onko sinulla?
Yliopistojen luennot ovat nykyään suurimmaksi osaksi etänä. Ei sinne pääse katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se riipu siitä mitä opiskelee. Jos on jo alalla mutta tarvitsee tutkinnon, niin luultavasti se työpaikka on jo alla ja kyse on urakehityksestä.
Minä valmistuin yliopistosta 26-vuotiaana mutta vuosikurssillani oli useita n 10 vuotta vanhempia.
Miksi se olisi myöhäistä? Mä menin 25-vuotiaana lukioon ja vasta sen jälkeen yliopistoon.
Ei tietenkään ole. Yliopistoissa on nykyään paljon keski-ikäisiä alanvaihtajiakin opiskelemassa. Itse olin 32, kun aloitin tietojenkäsittelytieteen opinnot. Sitä ennen olin ollut hoitoalalla.