Minusta on kamalaa nähdä 3-vuotias vaipoissa
Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata potalla käydä, vanhempien laiskuutta jos ei osaa (ja joo on varmaan näitä poikkeuksia, joilla on vielä 5-vuotiaanakin vaipat...)
Kommentit (134)
katsoa 3v ikäistä jatkuvasti paskat housuissa... Ihan kyssärinä, kuinka monta lasta sulla itelläsi on?
mulla on 3 lasta
T ap
ja kyllä se totta on, että useissa päiväkodeissa, etenkin niissä joissa ei ole pienten ryhmää, lähes vaaditaan lapsen olevan kuiva kun aloittaa hoidossa
kaikilla ei ole useampaa vessaa.. ystäväni luona on yksi vessa ja yksi potta.
jos sinulle täytyy valehdella moisesta pikku jutusta ?
EI sinulle varmaan kovin syvällisiä juttuja uskota
kaikilla ei ole useampaa vessaa.. ystäväni luona on yksi vessa ja yksi potta.
[/quote]
Siis mihin se lapsi ei ole valmis? Istumaan ilman vaippaa potalla muutamaa kertaa päivässä? Juu, se on kyllä henkisesti NIIN rankaa, jollei jopa traumatisoivaa, että huh. Jos joka päivä johdonmukaisesti laittaa lapsen istumaan potalle ilman vaippaa, ja vielä aluksi viihdyttää siinä että malttaa olla, niin kyllä sinne nyt jo joku hätä tulee varmasti yhtenä päivänä viikossa. Ja siitähän se lähtee se idea, että sinne sais sen hädän ja sitten kehutaan lasta ni maan prkleesti. Mutta eihän laiska jaksa niin....
[/quote]
Miten ne nykyään niin heikkoa tekoa ovatkin...
ystävälläni on kasvatus ongelmia lapsensa kanssa. hän on laiminlyönyt lastansa vauvasta saakka ja tunnen kyllä hänen jatkuvat selittelynsä, vaikka lapsen käytös ja henkinen kehitys kertoo muuta. ja kyllä, hän oli lastensuojelun asiakas. ystäväni on myös patologinen valehtelija, joten en ihmettele hänen selittelyään yhtään. riittikö puolustukseni sinulle?
Meillä vaipoissa kulkeva 3-v. joka 99% kieltäytyy menemästä potalle. Pönttöä (ja pienentäjää) julistaa pelkäävänsä. Joskus harvoin itse ehdottaa potalle menoa, kun pissa on jo vaipassa. Kun hänelle ehdottaa potalle menoa, niin alkaa kamala huuto kuinka pelkää/ei tykkää potasta tai kuinka hänellä ei ole pissahätä.
Ps. on lahjottu potalle ja kehuttu se kerta kun sinne pottaan pissat tuli
Kolmivuotiaan kieltäytymisethän ne perhettä pyörittää! Ja voi kamala, että oiekin huutaa ja pelkää pyttyä! Annatko lapsen muutenkin vältellä pelkojensa kohteita? Ajattele, jos hän pelkää tulevaisuduessa koulua: voivoi pieni hanipuppeli mattimirjami, eihän sun sitten tarvitse kouluun mennä! Mitäpä jos opettaisit curling-mukulasi kohtaamaan pelkonsa?
Kai sä viisaana vanhempana vastasit, että kaikki kehittyvät ja oppivat asioita eri aikaan. Lauri on varmaan opinut jonkun muun asian aiemmin kuin sinun lapsesi. Ja, ettei ketään saa sellaisen asia takia kiusata tai haukkua.
Minun poikani, joka aloitti 3-vuotiaana (3v4kk) päiväkodissa sanoi minulle ihmeissään, että "äiti Laurilla on repussa vaippa ja xx joutuu pesemään sen pyllyä isojen vessassa". Että kyllä se todellakin alkaa olla lapsellekin jo haitaksi!
Eli lapsen normaali ihmettely on yhtäkkiä huonoa käytöstä? Ainakin tämä poika ihmetteli vasta kotona, se on kolmivuotiaalta jo aika hyvin!
päivähoidossa, vaikka on ollut vaipat käytössä. Ja 3-6 vuotiaiden ryhmässä ovat. Viime vuonna siellä 3 lasta käytti vaippoja, ja tänä vuonna kaksi. Eikä ketään ole kiusattu. (Ja vaipat on nimetyillä avohyllyillä vessassa, siitä tiedän, kuinka moni vaippoja käyttää.)
Missä ihmeen päiväkodissa teillä on lapset hoidossa, kun kiusaaminen hyväksytään? Saako siellä kiusata myös muista kehitysviiveistä esim. äännevirheet, puhumisen vaikeudet jne?
Oli sellainen totaalikieltäytyjä potan ja vessan suhteen. Päivävaippa sitten jäi pois, kun kuuli pääsevänsä isompien ryhmään ja yövaipasta sanoin yksi ilta, että sovitaanko että kokeillaan pelkkiä pikkareita tänä yönä. Siihen jäi vaipat. Oli pitänyt niitä koska tykkäsi pöksyvaipoista, eikä olisi ilman lievää väkivaltaa pöntölle mennyt. En ottanut asiasta mitään paineita. Eikä sillä ole enää nytkään mitään merkitystä, 9-vuotias reipas ja kiva koululainen hän on nykyään.
Ai niin, ja mun eka lapsi oppi päiväkuivaksi puolitoista vuotiaana ja yökuivaksi 2-vuotiaana, koska piti vaippoja inhottavina :)
Lapsi on 2,5 vuotias ja olen yrittänyt opettaa vaipoista pois. Kakat tekee pönttöön, pissat tulee lattialle. Lapsi hätääntyy ilman vaippaa, joten olen sitten järkeillyt, ettei hän ole vielä valmis suurempiin muutoksiin.
Toivottavasti kesän ja lämpimien kelin aikana onnistuisi!
Jos olen ymmärtänyt oikein, lapsilla on ns. herkkyyskausi siinä puolentoista vuoden iässä ja jos sen ohittaa, seuraava mahdollisuus on vasta isompana, kun lapsi itse haluaa ja on valmis.
hankalat kakkaongelmat lapselle kuin antaa 3-vuotiaan kakata vaippaan ja odottaa sitä oikeaa hetkeä jolloin homma natsaa?
Eli ennemmin antaa lapsen alkaa pidättämään sitä kakkaa kuin antaa vaippa? Huolimatta siitä, että tästä tulee ummetusta ja suoranaista pelkoa kakkaamista kohtaan? Ummetuksen kautta kakkaaminen alkaisi sattumaan mikä lisäisi entisestään kauhua kakkaamista kohtaan. Tästä huolimatta, potalle vaikka väkisin?
Viittaan tässä nyt esim. viestiin numerolla 100, jossa muuten kuivia mutta kakka vaippaan 3-vuotiaana.
myöskään ottas meille 3-vuotiasta yökylään tai hoitoon ylipäänsä jos pitäis sen kakkavaipat vielä vaihtaa...
hankalat kakkaongelmat lapselle kuin antaa 3-vuotiaan kakata vaippaan ja odottaa sitä oikeaa hetkeä jolloin homma natsaa?
Eli ennemmin antaa lapsen alkaa pidättämään sitä kakkaa kuin antaa vaippa? Huolimatta siitä, että tästä tulee ummetusta ja suoranaista pelkoa kakkaamista kohtaan?
Se pidättää kakkaa viikon. Siis oikeasti hänellä on kerran viikossa nykyään kakkaamispäivä, siihen saakka pystyy pidättämään mutta sitten on pökäle varmaan korvissa asti. Viikon viimeiset päivät on yhtä tuskaa kun lapsi itkee ja riehuu mutta pidättää, viimeiseen asti.
kokemattomat ihmiset... huhhuh ei voi muuta sanoa! Se, miten oppii vaipoista pois, on täysin yksilöllistä! Syynä voi olla kehitysvamma, pissi/kakkavaikeudet, pottakammo... kyllä jokainen terve lapsi oppii viimeistään kouluun mennessä. Deal with it.
Lapsi oppii, kun on kypsä. Tunnen monia ahkeria pottailijaäitejä ja niin on lopullinen kuivuminen mennyt ihan normaalille aikataululle. Itse olen laiska potan käyttäjä. Kahden vanhemman kanssa kaivettiin potta esille lapsen ollessa vajaa 2 ja sittenkin sitä kokeiltiin satunnaisesti. Ihan itse siinä himpun alle sanoivat, että "äiti pissa" ekan kerran ja siitä otettiin vaipat pois. Joku vaan päässä naksahti ja asia oli sillä selvä. Näin toimitaan myös tämän nuorimman kanssa.
Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata potalla käydä, vanhempien laiskuutta jos ei osaa (ja joo on varmaan näitä poikkeuksia, joilla on vielä 5-vuotiaanakin vaipat...)
Mutta kun käyttää järkeä ja jaksaa vain olla kärsivällinen niin kyllä ne kaikki lapset yleensä oppii kuivaksi ennen koulua. Meillä ensimmäinen lapsi oppi kuivaksi 2 vuotiaana eikä kastellut koskaan housujaan ei edes yhtään kertaa yöllä tullut pissat housuun. Ei tehty mitään ihmeempiä juttuja lapsen kanssa. Lapsi vain itse "oppi" asian.
Tämä toinen lapsi onkin sitten ollut melkoisen vaikea tapaus. Ikää on tuo 3 vuotta mutta vaipoissa kulkee edelleenkin. Tekee kyllä monet pissat pottaan mutta vahinkoja sattuu, eli siis vaippa kastuu ennen kuin kerkeää potalle. Kakkaa ei meinananut tehdä sitten niin millään pottaan. Ekan kerran kun sen teki niin alkoi itkeä ja täristä kauhusta! Siis oltiin ihan että mitä nyt tapahtui? Sen jälkeen alkoi pidätellä kakkaa sillä seurauksella että tuli kauheita kipuja ja verta alkoi ilmestyä kakan sekaan :( Tätä vaihetta kesti n. kolme kuukautta ennen kuin uskaltautui tekemään ilman pidättelyjä kakan pottaan. Nyt on onneksi tajunnut ettei siinä ole mitään "kauheaa". Mutta niin kuin sanoin. Lapselle sattuu vahinkoja ja haluaa pitää vielä vaippaa vaikka osaakin käydä monta kertaa päivässä potalla. En todallakaan ala mihinkään pakottamaan näin herkkää lasta, vain sen takia että muut on kauhuissaan jostain ikä-asiasta!!! Uskon että kyllä meilläkin tämä poika vielä oppii täysin kuivaksi, omaan tahtiinsa. Muut ajatelkoon mitä ajattelee...
luovuttiin kotioloissa päivävaipoista kun kuopuksen 2-vuotissynttäreiden tienoilla, kun oppi katkaisemaan pissan tulon ja housuun tuli pelkkä liru. Ei kyllä tainnut auttaa yhtään kuivaksi oppimiseen, sillä nyt 4-vuotiaana on hiljalleen nuo lirutkin alkaneet loppumaan ja housut pysyy lähes joka päivä kuivana. Kauan on mennyt! En olisi uskonut, että fiksulle lapselle kuivaksi oppiminen olisi näin vaikeaa, mutta yksilöitähän ne ovat.
Itse myös inhoan vaippoja ja vaihdan vaikka mieluummin housuja monta kertaa päivässä kuin pidän yli 2-vuotiaalla lapsella vaippaa.
Kai sä viisaana vanhempana vastasit, että kaikki kehittyvät ja oppivat asioita eri aikaan. Lauri on varmaan opinut jonkun muun asian aiemmin kuin sinun lapsesi. Ja, ettei ketään saa sellaisen asia takia kiusata tai haukkua.
Minun poikani, joka aloitti 3-vuotiaana (3v4kk) päiväkodissa sanoi minulle ihmeissään, että "äiti Laurilla on repussa vaippa ja xx joutuu pesemään sen pyllyä isojen vessassa". Että kyllä se todellakin alkaa olla lapsellekin jo haitaksi!
3-vuotiaat vaippapöksyt ovat kehitysvammaisia tai ainakin kehitysviiveisiä.
3-vuotiaat vaippapöksyt ovat kehitysvammaisia tai ainakin kehitysviiveisiä.
mun satunnainen 3-vuotias vaipankäyttäjä opi kävelemään 10-kuisena, puhumaan 1v pakkeilla (eikä vain yhtä kahta sanaa) ja kirjoittanut oman nimensä 3-vuotiaasta, nyt 5-vuotiaana kirjoittaa ainakin 20 tuttujen nimeä. Ja ei käytä enää vaippaakaan! :D
Aika ikävä oli kommenttisi (provoilua, sen huomasin), mutta ikävä taitaa olla kommentin kirjoittajakin ja vielä ikävämpää tulee lapsesi elämästä!
Itse olen ainoastaan yhden lapsen "kuivattanut" tähän mennessä joten en pysty kovin paljon pätemään.
Mutta tunnen pari pph:aa jotka ovat tehneet työtä 20-25 vuotta, todellisia rautarouvia sillä saralla. Suurin osa lapsista oppii tosi hyvin, menevät laumana potalle heti 1-vuotiaasta lähtien ja kaikki menee hienosti. Mutta sitten on aina muutama, jotka vastustavat asiaa ihan kamalasti ja tekevät kaiken housuun, osittain tahallaan. 4-vuotias tietää jo miten ärsyttää!