Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on kamalaa nähdä 3-vuotias vaipoissa

Vierailija
29.05.2011 |

Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata potalla käydä, vanhempien laiskuutta jos ei osaa (ja joo on varmaan näitä poikkeuksia, joilla on vielä 5-vuotiaanakin vaipat...)

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaat vaippapöksyt ovat kehitysvammaisia tai ainakin kehitysviiveisiä.

mun satunnainen 3-vuotias vaipankäyttäjä opi kävelemään 10-kuisena, puhumaan 1v pakkeilla (eikä vain yhtä kahta sanaa) ja kirjoittanut oman nimensä 3-vuotiaasta, nyt 5-vuotiaana kirjoittaa ainakin 20 tuttujen nimeä. Ja ei käytä enää vaippaakaan! :D Aika ikävä oli kommenttisi (provoilua, sen huomasin), mutta ikävä taitaa olla kommentin kirjoittajakin ja vielä ikävämpää tulee lapsesi elämästä!

kaikkien av-mammojen lapset osaa lukea ja kirjoittaa 5-vuotiaina. Kävelee ja puhuu aikasin mut paskoo vaippoihin. Eihän siinä mitään ihnmellistä ole. Ihan normaalia.

Vierailija
102/134 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuota enää tartte muistella, kun yli puolet elämästään on lapsi jo ollut ilman vaippaa.

Mut se on varma, ettei tuolla lapsella ole traumoja vaipasta poisopettamisessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaat vaippapöksyt ovat kehitysvammaisia tai ainakin kehitysviiveisiä.

mun satunnainen 3-vuotias vaipankäyttäjä opi kävelemään 10-kuisena, puhumaan 1v pakkeilla (eikä vain yhtä kahta sanaa) ja kirjoittanut oman nimensä 3-vuotiaasta, nyt 5-vuotiaana kirjoittaa ainakin 20 tuttujen nimeä. Ja ei käytä enää vaippaakaan! :D Aika ikävä oli kommenttisi (provoilua, sen huomasin), mutta ikävä taitaa olla kommentin kirjoittajakin ja vielä ikävämpää tulee lapsesi elämästä!

kaikkien av-mammojen lapset osaa lukea ja kirjoittaa 5-vuotiaina. Kävelee ja puhuu aikasin mut paskoo vaippoihin. Eihän siinä mitään ihnmellistä ole. Ihan normaalia.

ja kuopus käveli 7,5 kk iässä :)

Vierailija
104/134 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä jo tuskailin puolitoista vuotiaan kanssa kun hän ei halua istua potalla edes housut/vaippa päällä. Siis kun miltei kaikkien tuttujen lapset ovat jo tässä vaiheessa tehneet tarpeensa pottaan. =)

Mutta no. Terkkarikin sanoi että jotkut lapset eivät siihen pottaan halua tehdä mitään, vaan tekevät sitten mieluumin pönttöön. Toivottavasti meilläkin näin. Itseäni jotenkin etoo ajatus kakkaisesta potasta, jos totta puhutaan. ;)

Mutta jatkakaa.

Vierailija
105/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin vasta päälle kolmevuotiaana. Nuoremmat sisarukset oppivat viimeistään 2 vuoden iässä, ja samoilla metodeilla mentiin kuopuksen kohdallakin, ilman tulosta ennen kolmea ikävuotta. Lääkäriäkin konsultoitiin: hän totesi, että kuopus on vain tässä asiassa hitaammin kehittynyt (muuten kyllä ollut aina täysin normaali, terve ja fiksu lapsi).

Eli kyllä niitä yksilöllisiä eroja lapsissa todellakin on.

Ei lasta voi opettaa potalle, jos hän ei ole siihen valmis. Eikä sitten taas voi olla estämättä sitä oppimista, kun lapsi on valmis.

Vai, kuinkahan moni ekaluokkalainen on koulussa vaipat housuissa vain siksi, että vanhemmat on olleet laiskoja? Mä veikkaan, ettei yksikään.

Siis mihin se lapsi ei ole valmis? Istumaan ilman vaippaa potalla muutamaa kertaa päivässä? Juu, se on kyllä henkisesti NIIN rankaa, jollei jopa traumatisoivaa, että huh. Jos joka päivä johdonmukaisesti laittaa lapsen istumaan potalle ilman vaippaa, ja vielä aluksi viihdyttää siinä että malttaa olla, niin kyllä sinne nyt jo joku hätä tulee varmasti yhtenä päivänä viikossa. Ja siitähän se lähtee se idea, että sinne sais sen hädän ja sitten kehutaan lasta ni maan prkleesti. Mutta eihän laiska jaksa niin....

Vierailija
106/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on ällöä kun 3 v tai ylikin on vielä päivävaipoissa. Menee pöydän alle tai nurkan taa kyykkyyn vääntämään paskaa... :X Päiväkuivaksi oppii nopeasti jos vanhemmalla on viitseliäisyyttä opettaa.

niimpä!!! siis hyi että voiko olla kuvottavampaa?!! olin joskus pk-harjoittelijana ja sielä isot pojat pasko housuihin hyi saatana sitä löyhkää ja sit pestä niitä isoja läskiperseitä! hyi ! ja joo on kaks omaa lasta ja oon ruennu potattelee ennen 1v

Vierailija
107/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta voi opettaa potalle, jos hän ei ole siihen valmis. Eikä sitten taas voi olla estämättä sitä oppimista, kun lapsi on valmis.

Vai, kuinkahan moni ekaluokkalainen on koulussa vaipat housuissa vain siksi, että vanhemmat on olleet laiskoja? Mä veikkaan, ettei yksikään.

Siis mihin se lapsi ei ole valmis? Istumaan ilman vaippaa potalla muutamaa kertaa päivässä? Juu, se on kyllä henkisesti NIIN rankaa, jollei jopa traumatisoivaa, että huh. Jos joka päivä johdonmukaisesti laittaa lapsen istumaan potalle ilman vaippaa, ja vielä aluksi viihdyttää siinä että malttaa olla, niin kyllä sinne nyt jo joku hätä tulee varmasti yhtenä päivänä viikossa. Ja siitähän se lähtee se idea, että sinne sais sen hädän ja sitten kehutaan lasta ni maan prkleesti. Mutta eihän laiska jaksa niin....

Meidänkin poika tikisti kyllä uskollisesti joka ikinen kerta vaikka sen ihan pikku lirun pyttyyn/pottaan mun mieliksi, mutta jos sitä ei tunnin välein potalle kuskannut, ei tuo tajunnut yhtään MILLOIN sinne potalle/pytylle pitää mennä. Toki hän tiesi mitä siellä olis tarkoitus tehdä.

Noh, kakkahädän tajusi, mutta pissahätää ei. Ei sit millään. Ja milläs lasta siihen opetat? Kuvailemalla miltä se pissahätä tuntuu? Jos kysyin, onko pissahätä, saattoi poika vakuuttaa, että ei oo. Ja pissat meni pitkin kinttuja 5 minuuttia myöhemmin... Et koita siin nyt sitte.

Tutkittu on ja hutkittu, ei vaan löydy pojasta mitään vikaa, jota voisi sairaudeksi kutsua... 5-vuotiaana ei sentään enää vaippoja käytä, mutta edelleen, jos se pissahätä iskee, niin se on sit menoa. Huomaa sen niin myöhään, ettei paljo vartoilla. Usein se pieni liru ehtii pöksyihinkin, mutta sit vaihdetaan pökät ja jatketaan. Isoja vahinkoja sattuu enää onneksi harvoin (ja nekin tulee yleensä siihen vessan lattialle, kun tuli vähä kiirus)

Vierailija
108/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kaltaiset ihmiset, jotka kuvittelee, että kaikki mitä niiden perheessä on ja mitä niiden lapsi osaa, on täydellistä. Minkäköhän ikäisenä ap:n lapset ovat kuiviksi oppineet? Jos ei alle 1v. niin ei ole mitään kehumista, miksi ei ole ap opettanut heti syntymästä vaipattomaksi, sekin on vanhmepien laiskuutta vain! Kyllähän näitä yökötyksiä voisi keksiä joka lapsesta. Vaikka meidän lapset eivät ole oppineet kuiviksi nopeasti, monet muut asiat ovat sujuneet ikätasoa nopeamminkin: yököttääkö ap:ta myös, jos 1v. ei vielä osaa syödä itse siististi, kuten meidän muksut, tai puhua hyvin, tehdä palapelejä, leikkiä yhteisleikkejä riittävän ajoissa jne. Pelkkää vanhempien laiskuutta ilmeisesti, jos ei kaikkea opi yhtä nopeasti vaikkapa potkaisemaan palloa tai piirtämään ihmistä!

Tämä ikuinen muiden arvostelu sai minutkin ihan paniikkiin esikoisen kohdalla, olin hyvin huolissani ja mietin pitkään, mikä meidän perheessä on vikana, oireileeko lapsi psyykkisesti yms. Neuvolasta sain kuitenkin tosi hyvät ohjeet, joissa kerrottiin yökastelusta: ei ole psyykkinen vika vaan yksinkertaisesti fyysinen ominaisuus, kaikki lapset vain oppivat aikanaan. Eikä todellakaan ole kyse laiskuudesta, onhan se selvää, että kakkavaippojen siivoaminen on vaativaa eikä mikään mieluisin homma! Kuka tahansa vaihtaisi kakkavaipat siistiin vessareissuun.

Vierailija
109/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos joku oikeasti pahoitti mielensä.

Vierailija
110/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta läheskään niin moni ei vielä ole 3-vuotiaana kuiva, kuin mitä nämä valittajat luulevat. On aivan normaalia olla silloin vaipoissa, kuten on normaalia olla jo kuiva. Molemmat ok.

Ja joillakin todellakin menee siinä vuosia, eikä sille voi mitään, eikä se ole kenenkään vika.

Vierailija
111/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, myönnän että olen laiska, mutta arvaa, mua ei haittaa yhtään että se on kamalaa. Joskus kun lapsi itse sen asian hoksaa niin mulle sopii jättää vaipat. Nyt sitä ei kiinnosta, niin ei kiinnosta muakaan.

Vierailija
112/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi menee syksyllä päiväkotiin, on nyt 3,5-vuotias ja vaipat palanneet päiväkäyttöön.

Kakat tekee tietenkin pönttöön ja osaa pyyhkiä itsenäisesti (tarkistan vielä aina ja ihan puhdas pylly). Vaipat olleet tähän asti yö/päiväuni/reissukäytössä mutta nyt kevään mittaan on jostain syystä itse vaatinut saada laittaa vaipan päälle hereillä ollessaankin. Välillä yritän toppuutella etteihän hän tarvitse kun osaa niin hienosti käydä pytyllä mutta olen luovuttanut painostamisen koska lapsi on niin voimakkaasti sitä mieltä että vaippa täytyy olla. Hän saattaa olla oikein kiivas tai itkuinen vaatiessaan vaippaa ja tuntuisi turhalta kiusaamiselta olla antamatta sitä.

Lapsi sanoo välillä isä viikonloppujen jälkeen että hänellä on ollut vaippa koko ajan ja olen ajatellut että olisi ehkä tuostakin kiinni. Olen vähän ajatellut että tämä on ohimenevä vaihe ja keino osoittaa isänkaipuuta kun tahtoo niin kovasti pitää vaipan kotonakin. Siis tehdä samoin kuin isällä.

Tuleeko tästä nyt sitten ongelmia päiväkodissa? Onko lapsi sittenkin pakotettava luopumaan vaipasta jollei hän tee sitä vapaaehtoisesti kesän aikana?

Vierailija
113/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on vanhemmista kiinni jos 3-vuotias tekee yhä tarpeensa vaippaan, ELLEI taustalla ole joku terveydellinen syy. Meidän lapsi kun aloitti päivähoidossa 3-vuotiaana (syksyllä) niin ohje oli, että kesän aikana viimeistään vaipat pois, päiväkodissa ei ole vaipanvaihtotiloja 3-vuotiaille (yksityinen pk)

Oletteko koskaan miettineet miltä LAPSESTA tuntuu tehdä kakat vielä kolmevuotiaana vaippoihin.Kyllä tuntee itsensä pieneksi ja suttaseksi ja usein käyttäytyykin sitten sen mukaan. 1½v lapsi on kehityksellisesti tavallisesti valmis ALOITTAMAAN harjottelun ja harjottelu ei ole sitä että äiti pistää tai komentaa potalle vaan sitä harjotellaan YHDESSÄ.Lapselle täytyy antaa mahdollisuus äidin tuella askel askeleeta hallita homma.Tavallisesti jos lapsen tahdissa asiaa opetellaan niin asia hallussa enne 3veetä. Mutta kyllä lapsi tarvitsee vanhemman tukea ja apua ja kannustusta.Kun taapero asian näin oppii on hän uudesta osaamisestaan myös ylpeä ja tuntee itsensä isommaksi ja sitä hän se taapero haluaa olla;iso ja osata kaiken vaikka siihen onkin pitkä vaivalloinen taival.

että 1.5 -vuotias olisi valmis aloittamaan pottailun? Potalla käyminenhän pitäisi aloittaa - kuten sanoit - yhdessä lapsen kanssa, mutta paljon paljon aiemmin kuin 1,5 -vuotiaana.

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanovat, että on vanhemmista kiinni, kuinka aikaisin lapsi on päiväkuiva. Yökuivuus on enemmän kypsymisestä kiinni.

Vierailija
114/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että aika pienistä asioista se sunkin mieli järkkyy.

Vierailija
115/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennun, joka oppi 3,5-v iässä ajamaan fillarilla ilmanapupyöriä -ja paskoi edelleen alleen. Ja tuossa ei ollut kyse muusta kuin vanhempien laiskuudesta.

Mutta kukin tyylillään. Lapselle varmaan kivaa, kun kaikki pitää jälkeenjääneenä, varsinkin jos on vielä isokokoinen, kuten tuo yllä mainittu kersa oli. Niin ja tosi vastenmielistäkin on, kun metrisellä pennulla on aikamiehen paska löyhkäämässä housussa.

Vierailija
116/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi menee syksyllä päiväkotiin, on nyt 3,5-vuotias ja vaipat palanneet päiväkäyttöön.

Kakat tekee tietenkin pönttöön ja osaa pyyhkiä itsenäisesti (tarkistan vielä aina ja ihan puhdas pylly). Vaipat olleet tähän asti yö/päiväuni/reissukäytössä mutta nyt kevään mittaan on jostain syystä itse vaatinut saada laittaa vaipan päälle hereillä ollessaankin. Välillä yritän toppuutella etteihän hän tarvitse kun osaa niin hienosti käydä pytyllä mutta olen luovuttanut painostamisen koska lapsi on niin voimakkaasti sitä mieltä että vaippa täytyy olla. Hän saattaa olla oikein kiivas tai itkuinen vaatiessaan vaippaa ja tuntuisi turhalta kiusaamiselta olla antamatta sitä.

Lapsi sanoo välillä isä viikonloppujen jälkeen että hänellä on ollut vaippa koko ajan ja olen ajatellut että olisi ehkä tuostakin kiinni. Olen vähän ajatellut että tämä on ohimenevä vaihe ja keino osoittaa isänkaipuuta kun tahtoo niin kovasti pitää vaipan kotonakin. Siis tehdä samoin kuin isällä.

Tuleeko tästä nyt sitten ongelmia päiväkodissa? Onko lapsi sittenkin pakotettava luopumaan vaipasta jollei hän tee sitä vapaaehtoisesti kesän aikana?

Mitäs muita asioita sä et raaski oikein kieltää, tai edellyttää kehitystasoista käytöstä, kun lapsi vaatii ja on kiivas???

Ei helvetti sentään, säälin kyllä niitä tahoja, jotka joutuvat sun curling-pentuasi sietämään. Ja varaudu kiusaamiseen, aivan varmasti tulee päiväkodissa kuulemaan, kun on noin iso ja kusee housuihinsa.

PS: Ja ihan vinkkinä: mitäs jos a) liität vaipattomuuden isona olemiseen? Että vaipattomana saa tehdä jotain uutta kivaa isojen juttua?

b) samalla sanot sille penskalle, että homma on nyt niin, että noin isoille ei enää tehdä vaippoja. Että kun käytössä oleva paketti loppuu, sen jälkeen niitä ei enää tule, MUTTA tilalla saa tehdä jotain lapselle mieluista isojen juttua/ saa jonkun ison lapsen lelun tms.

c) Se lapsi aivan varmasti oppii siirtämään ikäväntunteensa vähän järkevämpään objektiin kuin vaipoissa heilumiseen

d) olisiko aika alkaa tehdä asiassa isän kanssa yhteistyötä? Millainen idiootti se isä on, jos tuon ikäistä vaipoissa kiusaa, kun selvästi valmiuksia olla ilman on?

Vierailija
117/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaipoissa kulkeva 3-v. joka 99% kieltäytyy menemästä potalle. Pönttöä (ja pienentäjää) julistaa pelkäävänsä. Joskus harvoin itse ehdottaa potalle menoa, kun pissa on jo vaipassa. Kun hänelle ehdottaa potalle menoa, niin alkaa kamala huuto kuinka pelkää/ei tykkää potasta tai kuinka hänellä ei ole pissahätä.

Ps. on lahjottu potalle ja kehuttu se kerta kun sinne pottaan pissat tuli

Vierailija
118/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muita asioita sä et raaski oikein kieltää, tai edellyttää kehitystasoista käytöstä, kun lapsi vaatii ja on kiivas???

Ei helvetti sentään, säälin kyllä niitä tahoja, jotka joutuvat sun curling-pentuasi sietämään. Ja varaudu kiusaamiseen, aivan varmasti tulee päiväkodissa kuulemaan, kun on noin iso ja kusee housuihinsa.

PS: Ja ihan vinkkinä: mitäs jos a) liität vaipattomuuden isona olemiseen? Että vaipattomana saa tehdä jotain uutta kivaa isojen juttua?

b) samalla sanot sille penskalle, että homma on nyt niin, että noin isoille ei enää tehdä vaippoja. Että kun käytössä oleva paketti loppuu, sen jälkeen niitä ei enää tule, MUTTA tilalla saa tehdä jotain lapselle mieluista isojen juttua/ saa jonkun ison lapsen lelun tms.

c) Se lapsi aivan varmasti oppii siirtämään ikäväntunteensa vähän järkevämpään objektiin kuin vaipoissa heilumiseen

d) olisiko aika alkaa tehdä asiassa isän kanssa yhteistyötä? Millainen idiootti se isä on, jos tuon ikäistä vaipoissa kiusaa, kun selvästi valmiuksia olla ilman on?

Vierailija
119/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaipoissa kulkeva 3-v. joka 99% kieltäytyy menemästä potalle. Pönttöä (ja pienentäjää) julistaa pelkäävänsä. Joskus harvoin itse ehdottaa potalle menoa, kun pissa on jo vaipassa. Kun hänelle ehdottaa potalle menoa, niin alkaa kamala huuto kuinka pelkää/ei tykkää potasta tai kuinka hänellä ei ole pissahätä.

Ps. on lahjottu potalle ja kehuttu se kerta kun sinne pottaan pissat tuli

piinaa yllä? Lapselle olisi varmasti helpompi, jos asian hoitaisi pois päiväjärjestyksestä kunnon patistamisella, lahjonnalla, ja sillä, että vaihtoehtoja ei vain ole.

Eli ensin lahjotte lapsen potalle.Vaikka niin, että MITÄÄN ohjelmia ei katso, ellei käy siinä samalla potalla. Sitten annat potalle pillimehun käteen, se usein edesauttaa pissan tulemista. Ja kun se tulee, hillittömät bailut ja kehut. Ja kun on pää saatu auki, niin aina ennen mitään kivaa juttua pistät käymään potalla, ja kehut aina tosi paljon, kun onnistuu.

Tiedät varmasti itsekin, että pottaa ja pönttöä ei tarvitse pelätä, ja se, että antaa lapsen niitä pelätä on mun mielestäni täysin idioottimaista. Kun sen pelon saa poistettua yhdessä päivässä, jolloin lapsikin huomaa, että hei, täähän on helppoa ja kivaa ja isojen juttu, jonka hänkin osaa.

Vierailija
120/134 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi