Minusta on kamalaa nähdä 3-vuotias vaipoissa
Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata potalla käydä, vanhempien laiskuutta jos ei osaa (ja joo on varmaan näitä poikkeuksia, joilla on vielä 5-vuotiaanakin vaipat...)
Kommentit (134)
ei 2v10kk yksinkertaisesti tee mitään pottaan.
Milläs opetat, jos ei ite tajua?
terveydelliset syyt ja vaippaan paskomisen nyt ymmärrän, mutta kyllä nuo mun ystävien 3-vuotiaat muksut on ihan terveitä tapauksia
Minustakin on ällöä kun 3 v tai ylikin on vielä päivävaipoissa. Menee pöydän alle tai nurkan taa kyykkyyn vääntämään paskaa... :X
Päiväkuivaksi oppii nopeasti jos vanhemmalla on viitseliäisyyttä opettaa.
kun ramppaavat kylässä ja jättävät isojen lasten paskavaipat meidän roskiin, yäk
Ei meidänkään poika mitenkään erikoiselta tai sairaalta näytä ja vaipoissa oli 4-vuotiaaksi... (tosin teki kyllä kakat pyttyyn) Yövaippa on vieläkin ajoittain, ikää 5v.
Revi siitä huumoria.
Esikoinen oli päiväkuiva alle 2-vuotiaana
sanos jos niiden lapsilla olis joku sairaus??
Lapseni oli yli 4-vuotiaaksi vaipoissa sairauden takia. Kuvottaa kaltaisesi tyypit, ap.
numero 21, eikö täällä just vittu usempaan otteeseen sanottu, että ERI ASIA ON JOS LAPSELLA ON JOKU SAIRAUS, mutta eiköhän sellaisesta asiasta kavereille puhuttais? Nyt on kyse ihan normaalista, terveestä 3-vuotiaasta
Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata potalla käydä, vanhempien laiskuutta jos ei osaa (ja joo on varmaan näitä poikkeuksia, joilla on vielä 5-vuotiaanakin vaipat...)
meitä sitten laiskottikin tokan lapsen kohdalla, kun kaikki kolme muuta ovat olleet vaipattomia ja kuivia alle 2v...
tämän asian tiimoilta, ja meidänkin lapsilla on yksi kaveri joka täyttää kohta 5 ja on edelleen vaipoissa (en tiedä onko varokeino vain "ihmisten ilmoilla", minähän en häntä kotioloissa koskaan näe) ilman mitään tauteja, eikä hänkään ole mitenkään ällöttävä. Ihan mukavan oloinen poika.
Mutta kieltämättä olin helpottunut kun omani oppivat kuivaksi aiemmin, juuri siksi minkä joku jo aiemmin mainitsi, eli että päiväkoti ei huoli alle kolmevuotiaita = vielä vaippoja käyttäviä. Kuopus täyttää kolme syksyllä ja on menossa sellaiseen päiväkotiin (oltuaan pph:lla nyt). En tiedä mitä tapahtuisi jos niille yrittäisi tuoda yli kolmevuotiaan vaippalapsen, heittäisivätköhän ulos?
joilla 3-vuotiaita, yleensä kaikki poikia, lapsia ja ovat kyllä ihan terveitä ja ovat täysin vaipoissa. Jossain pöydän alla nimenomaan käyvät vääntämässä kakat ja äiti vaan katsoo vierestä ja hymähtelee, että ei meidän Reino osaa potalla käydä. Jos olis mun lapsi niin jo siinä vaiheessa kun menee sinne pöydän alle kyykkimään, niin kiikuttaisin sen verraa kohti
Ei lasta voi opettaa potalle, jos hän ei ole siihen valmis. Eikä sitten taas voi olla estämättä sitä oppimista, kun lapsi on valmis.
Vai, kuinkahan moni ekaluokkalainen on koulussa vaipat housuissa vain siksi, että vanhemmat on olleet laiskoja? Mä veikkaan, ettei yksikään.
miten joku voi saada noin suuria tuskia toisten lasten asioista. Minulle on samantekevää mitä he housuissaan pitävät mutta kamalampaa minusta olisi heitä märissä housuissa katsoa, vaipat ei särje mun silmiin ollenkaan. Varmasti nekin oppivat aikanaan.
Ei lasta voi opettaa potalle, jos hän ei ole siihen valmis. Eikä sitten taas voi olla estämättä sitä oppimista, kun lapsi on valmis.
Vai, kuinkahan moni ekaluokkalainen on koulussa vaipat housuissa vain siksi, että vanhemmat on olleet laiskoja? Mä veikkaan, ettei yksikään.
Siis mihin se lapsi ei ole valmis? Istumaan ilman vaippaa potalla muutamaa kertaa päivässä? Juu, se on kyllä henkisesti NIIN rankaa, jollei jopa traumatisoivaa, että huh. Jos joka päivä johdonmukaisesti laittaa lapsen istumaan potalle ilman vaippaa, ja vielä aluksi viihdyttää siinä että malttaa olla, niin kyllä sinne nyt jo joku hätä tulee varmasti yhtenä päivänä viikossa. Ja siitähän se lähtee se idea, että sinne sais sen hädän ja sitten kehutaan lasta ni maan prkleesti. Mutta eihän laiska jaksa niin....
näitä tekstejä. Itkettää niin paljon; tunnen aina ja kaikkialla selässäni teidän äitien katseet ja ajatukset:(
Minä olen se äiti jonka nuorimmainen käyttää vaippaa vielä yli 3-vuodenkin iässä. Meidän lapsella on "vika" joka ei näyt päällepäin:( En vain haluaisi joka paikassa ja aina kertoa lapseni sairaudesta -haluaisin, että lapseni saisi olla muiden mukana "normaalisti" koska hänen järjessään ei ole mitään vikaa. Mutta kärsin aivan suunnattomasti tästä kulttuurista jossa lasten eroavaisuuksia ja vikoja ei hyväksytä.
Menenkin tästä nyt sitten itkemään..
Siis mihin se lapsi ei ole valmis? Istumaan ilman vaippaa potalla muutamaa kertaa päivässä? Juu, se on kyllä henkisesti NIIN rankaa, jollei jopa traumatisoivaa, että huh. Jos joka päivä johdonmukaisesti laittaa lapsen istumaan potalle ilman vaippaa, ja vielä aluksi viihdyttää siinä että malttaa olla, niin kyllä sinne nyt jo joku hätä tulee varmasti yhtenä päivänä viikossa. Ja siitähän se lähtee se idea, että sinne sais sen hädän ja sitten kehutaan lasta ni maan prkleesti. Mutta eihän laiska jaksa niin....
ja osaa kertoa sen, sitten hän on oikeasti valmis.
Siihen asti ei ole mitään apua, jos kyttää merkkejä kakkaamisesta ja kulkee lapsen perässä. Se on vaan sitä, että äiti tai isä onnistuu pyydystämään lapselta kakan pottaan oikealla hetkellä.
näitä tekstejä. Itkettää niin paljon; tunnen aina ja kaikkialla selässäni teidän äitien katseet ja ajatukset:(
Minä olen se äiti jonka nuorimmainen käyttää vaippaa vielä yli 3-vuodenkin iässä. Meidän lapsella on "vika" joka ei näyt päällepäin:( En vain haluaisi joka paikassa ja aina kertoa lapseni sairaudesta -haluaisin, että lapseni saisi olla muiden mukana "normaalisti" koska hänen järjessään ei ole mitään vikaa. Mutta kärsin aivan suunnattomasti tästä kulttuurista jossa lasten eroavaisuuksia ja vikoja ei hyväksytä.
Menenkin tästä nyt sitten itkemään..
Älä välitä kaikista hölmöistä kommenteista.
Sun lapsesi on sulle paras lapsi kaikista. Joku vaippojen käyttäminen ei liity siihen millään lailla. Eikähän se liity muutenkaan.
Pää pystyyn :)
kyllä se on vanhemmista kiinni jos 3-vuotias tekee yhä tarpeensa vaippaan, ELLEI taustalla ole joku terveydellinen syy. Meidän lapsi kun aloitti päivähoidossa 3-vuotiaana (syksyllä) niin ohje oli, että kesän aikana viimeistään vaipat pois, päiväkodissa ei ole vaipanvaihtotiloja 3-vuotiaille (yksityinen pk)
Oletteko koskaan miettineet miltä LAPSESTA tuntuu tehdä kakat vielä kolmevuotiaana vaippoihin.Kyllä tuntee itsensä pieneksi ja suttaseksi ja usein käyttäytyykin sitten sen mukaan. 1½v lapsi on kehityksellisesti tavallisesti valmis ALOITTAMAAN harjottelun ja harjottelu ei ole sitä että äiti pistää tai komentaa potalle vaan sitä harjotellaan YHDESSÄ.Lapselle täytyy antaa mahdollisuus äidin tuella askel askeleeta hallita homma.Tavallisesti jos lapsen tahdissa asiaa opetellaan niin asia hallussa enne 3veetä. Mutta kyllä lapsi tarvitsee vanhemman tukea ja apua ja kannustusta.Kun taapero asian näin oppii on hän uudesta osaamisestaan myös ylpeä ja tuntee itsensä isommaksi ja sitä hän se taapero haluaa olla;iso ja osata kaiken vaikka siihen onkin pitkä vaivalloinen taival.
No joo. Ehkä lapset tosiaan keskimäärin osaavat jo tehdä tarpeensa pottaan tai pöntölle 3-vuotiaana. Pojilla kehitys tulee mun kokemuksen mukaan hivenen myöhemmin kuin tytöillä tässä asiassa. Kuitenkin päivävaipatus on 3-vuotiailla vielä suhteellisen yleistä ja n. 20% 5-vuotiaista kastelee vielä öisin ainakin välillä (Lääkärilehden artikkelista poimittu lukema). Eli JOKA VIIDES. Ei ole minusta kauhean harvinaista, joten kannattaako tuosta ottaa paineita? Lääkärikollegani vastikään kertoi, kuinka hänen oma TÄYSIN TERVE poikansa oppi yökuivaksi vasta kouluiässä. Kollega ei kokenut sitä ongelmaksi, joten miksipä asiaa sen enempää paisuttelemaan. Asiasta tuli keskustelua ainoastaan sen takia, kun itse nuorempana lääkärinä kysyin neuvoa, miten suhtautua neuvolassa näihin vaipatuskyselyihin. Ja virtsan pidättämistä/tahdonalaista virtsaamista _ei_voi_ opettaa lapselle, jos hän ei ole neurologisen kehityksensä puolesta siihen kypsä. Ja sitä kehitystä ei voi nopeuttaa millään tavalla, vaan se tulee jokaisella omaan tahtiin. Siitä en tiedä, minkä verran pottaharjoittelut sun muut vaikuttavat lapsen kuivaksioppimiseen. Oma mutu tämän muutaman vuoden neuvolalääkärinä työskentelyn perusteella on se, ettei tässäKÄÄN asiassa lasta kannata hirveästi painostaa tai pakottaa, koska se voi johtaa negatiivisten kokemusten kautta vain psyykkiseen vastustukseen koko asiaa kohtaan. Saadaan sitten niitä "panttaaja"-lapsia, jotka kakkaa itkun kanssa kahden viikon välein yhden tiiliskiven. Oman lapseni kuivaksioppimisesta ei sen enempää, se on sujunut ihan keskivertomalliin. Mutta VELJENI - voi kauhistus. Hän se oppi kuivaksi 1½-vuotiaana MUTTA 4-vuotiaana alkoi uudelleen kastella. Päivälläkin. Siinäpä sitä oli miettimistä, kun elämäntilanteessakaan ei ollut sen isompia muutoksia tapahtunut, eikä ollut veljellä virtsatulehdustakaan. No, nykyisin tuo 22-vuotias nuorimies osaa kyllä jo käydä ihan normisti pytyllä.
kuluttua saattaa olla tuollainen kauhistus. Lapsi on allerginen monelle ruoka-aineelle ja oireena on usein vatsan meneminen ihan ripulille. Eikä sitä läheskään aina pysty ennakoimaan.
Vaikka lapsi olisi varmaan muuten jo valmis olemaan ilman vaippaa, ollaan riittävän monet ripulivaatteet ja matotkin pestyämme todettu, että mieluummin pidetään vielä vaippaa. Ripulin tullessa kun lapsi ei ehdi vessaan, eikä itsekään tykkää, kun kaikki paikat ovat kakassa.