Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle miten toimeentulotuella elävällä perheellä on varaa

Vierailija
27.05.2011 |

ostaa neljälle lapselleen jokaiselle uutena Ruskovillan vaatteita, jokaisella on lapaset, kauluri, pari myssyä, villahaalarit, vauvoilla villapeitot, kestovaipat ym. Ja on varaa matkustaa joka vuosi Norjaan lomalle koko perheellä. Lapsille on varaa ostaa Polarn och Pyretin vaatteita, uutena nekin. Vanhemmat käyvät kaksistaan syömässä 2-3 kertaa kuussa, lapsille on palkattu MLLn hoitaja.

Miten ihmeessä siihen on varaa, kun mies on työttömänä, nainen hoitovapaalla ja avoimesti kertovat, että hakevat toimeentulotukea ähes joka kuukausi????!!!

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko perhe nyt tuon fiksummin enää rahojaan käyttää! Ehkä POP on aika turha, mutta Ruskovilla on ihan huippuhyvä tuote ja lähimatkustelu edullista ja kivaa. En ymmärrä mitä kadehdittavaa tai muutenkaan vikaa tuossa on. Mua lähinna korpeaa ne sossun asiakkaat jotka tuen nostettuaan hurauttaa taksilla lähimpään (tai kauemmaskin) baariin ja juo rahat siellä, lapset jossain heitteillä!

Vierailija
42/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on tosin töissä kokoaikaisena, ja itse äitiyslomalla, yksi lapsi. Voin kertoa, ettei meillä varaa ihan mihin tahansa ole, mutta järjestelemällä raha-asiat kaikki järjestyy. Ensinnäkin meidän lapsella on kaikki uutena hankittua, mutta tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että olisimme hankkineet jotain älyttömän kallista. Ei, hankimme esim. rattaat uutena, mutta eivät olleet mitkään kovin kalliit, laadukkaat kylläkin, että kelpaavat sitten seuraavillekin lapsille. Mutta POP:n tai Ruskovillan vaatteita meillä ei ostella. Ihan kuulkaa tavallista hennesiä, tai lindexiä. Ja ne kalliit vaatteet mitä lapsellamme on, on kirppareilta löydettyjä tai sukulaisilta lahjana saatuja. Eli itse emme esim. ole lapsemme leviksen farkkuja hankkineet. Ne hankki hölmö mummo, vaikka minä olin sitä mieltä, ettei vauva edes farkkuja tarvitse. Mutta kyllähän ttt-asiakkaat elävät suht leveästi ja saa säästettyä kun miettii mihin rahansa käyttää. Meillä hoidetaan ensin pakolliset menot, ja sen jälkeen loput säästöön, että voidaan halutessamme saada jotain pientä ekstraa arkeen. (Napapiirin sankarit DVD:llä oli iso juttu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lomamatkoja, lasten vaatteita, jne.

Terkuin opiskeleva 3 lapsen yh joka saa toimeentulotukea

Vierailija
44/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 ehdotuksessasi ei ole laskettu mukaan kuluja, joita esittämästäsi systeemistä koituu. Toki joillain sossun alkkis tms asiakkailla saattaa nytkin olla maksusitoumus ruokakauppaan, olen ollut kaupassa töissä. Mutta että ihan ruokakassit kotiin kannettuna? Mitäs se kauppakassipalvelu sitten kustantaa? Jo nyt on resurssipulaa saada vanhuksille kauppakassipalvelu toimimaan! Jos ehdottamasi käytäntö olisi vakio kaikille toimeentulotukea saaville siitä koituisi paljon enemmän kuluja, kuin satunnaisista "väärinkäyttäjistä". Sitäpaitsi toimeentulotuen saajalla on lakisääteinen oikeus säästää perusosastaan ja käyttää se mihin lystää, ei saa vähentää seuraavan kuun toimeentulotukea, jos edellisestä kuusta jäänyt säästöä!

Köyhä.

Käytän alennusmyyntejä ja teen ruuat itse.

Ei tarvitse kyykyttää meitä enempää, please?

Vierailija
45/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on estynyt meneen töihin ja on siksi sossun tuilla niin miksi vitussa siitä pitää kyykyttää? Jos olisit kouluttautunut vaikka 6 vuotta niin menisitkö oikeasti vaikka siivoojaksi jos oman alan töitä ei vaan löydy? Tuskinpa. Kyllä sosiaalitoimiston asiakkailla ja köyhillä on oikeus syödä terveellisesti ja hyvin ja elää muutenkin yhteiskunnan yleisen elintason mukaisesti. Ei köyhyydestä pidä rankaista, joillain käy huonompi mäihä kun toisilla. Tulee surullinen olo kun lukee näin julmia mielipiteitä.

Sossun asiakkaatkin maksaa veroja ja siitä kustannetaan hyvinvointivaltio. Lälläslää siis vaan teille, ne on ansainneet joka pennin.

Itse ihan mielelläni rahoitan pienestä palkastani verojen kautta myös ttt-asiakkaitten toimeentulotukea. Köyhälläkin on oikeus kauniiseen ja hyvään elämään, siitä sitten joskus nousevat jaloilleen ja menevät tekemään työtä joka oikeasti kiinnostaa ja antaa heille itselleen ja yhteiskunnalle jotain.

Vierailija
46/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti tarvitse (eli saa esim. rahaa vanhemmilta tai sitä on muuten jemmassa). Mutta yhtä lailla väärin on virikehoito, turhat lääkärikäynnit tai julkisella puolella esim. hammashoito, jos on hyvin rahaa käydä yksityisellä, rikkaiden lapsilisät, verokikkailu (ansiotulot kikkaillaan pääomatuloiksi) yms.

Miksi kaikki vain koittavat maksimoida sitä, kuinka kupata yhteiskuntaa sen sijaan, että kantaisivat vastuuta ja olisivat ylpeitä siitä, että tulevat omillaan toimeen ja rasittavat yht.kuntaa mahdollisimman vähän ja vain tosi tarpeessa? Verojakin maksettaisiin paljon mieluummin, jos niillä tuettaisiin vain oikeasti apua tarvitsevia eikä esim. rikkaiden vanhempien lapsien matkustelua.

Vierailija
47/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi luottokorttia. Ei se teille kuulu jos lyhennän toimeentulotuestani luottokorttilaskuja. Kalliiksi tulee, mutta ei mene toimeentulotuki kaljaan ja lapsilla on merkkivaatteet.

Vierailija
48/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömiä, joilla on lapsia, niin isovanhemmat ostavat uusia vaatteita lapsille sadoilla euroilla joka vuosi per lapsi.

Vierailija
49/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autuaan tietämätön, mitä merkkejä lapselle pitäisi ostaa, jotta pysyy ajan hermoilla eikä lasta katsota kieroon.

Vierailija
50/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on estynyt meneen töihin ja on siksi sossun tuilla niin miksi vitussa siitä pitää kyykyttää? Jos olisit kouluttautunut vaikka 6 vuotta niin menisitkö oikeasti vaikka siivoojaksi jos oman alan töitä ei vaan löydy? Tuskinpa. Kyllä sosiaalitoimiston asiakkailla ja köyhillä on oikeus syödä terveellisesti ja hyvin ja elää muutenkin yhteiskunnan yleisen elintason mukaisesti. Ei köyhyydestä pidä rankaista, joillain käy huonompi mäihä kun toisilla. Tulee surullinen olo kun lukee näin julmia mielipiteitä.

Sossun asiakkaatkin maksaa veroja ja siitä kustannetaan hyvinvointivaltio. Lälläslää siis vaan teille, ne on ansainneet joka pennin.

Itse ihan mielelläni rahoitan pienestä palkastani verojen kautta myös ttt-asiakkaitten toimeentulotukea. Köyhälläkin on oikeus kauniiseen ja hyvään elämään, siitä sitten joskus nousevat jaloilleen ja menevät tekemään työtä joka oikeasti kiinnostaa ja antaa heille itselleen ja yhteiskunnalle jotain.

Kirjoitat kauniisti ja ajattelet myös...mä olen samaa mieltä ettei köyhiä saa kyykyttää. Ainoa mikä mua sun mielipteessäs häiritsi on toi `pitäiskö mennä siivoojaksi ` -juttu koska olen ollut siivoojana ( laitoshuoltajana ) nelisen vuotta.Palkka paska, mutta muuten ihan mukavaa.Totta tällä palstalla sekin, että täällä on suurin osa mammoista niin täydellisiä ja tietäviä, että tuntuu ettei heitä ole elämä juurikaan koetellut. Kun ihmiselle sattuu ikäviä ja surullisia asioita niin alkaa katselemaan maailmaa paljon suvaitsevammin eikä aina tarvitse olla suuna päänä oikeassa. Mäkin tulen usein NIIN surulliseksi tän palstan jutuista...mutta ihmettelen miksi aina palaan lukemaan näitä.

Vierailija
51/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne on vaikka lottovoittajia.

Vierailija
52/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tt-tuen asiakkaina olevat hassaavat rahaa paljon turhaan ja lapsille ei osteta esimerkiksi hyvää ruokaa. Itse ansaittu raha on arvokkaampaa mitä lahjaksi saatu, sen käyttöä miettii enemmän. Jos vaikka saa n. 12€ tuntipalkkaa, niin sitä miettii onko järkeä ostaa 30€ huulikiilto vai ajaisiko alle 10€ kiilto saman asian.

Jos taas saa vastikkeetta rahaa, niin silloin kun sossun tuki tulee voidaan shoppailla mitä vaan kun on rahaa, ja loppukuusta syöttää lapselle pelkkää kaurapuuroa/toivoa että mummo tuo ruokakassin.

Ja minusta ei ole oikein että maksan jonkun pummin siiderit terassilla tai Ruotsin risteilyn, se että pummi saa mahan täyteen ja katon pään olen valmis maksamaan.

Yhteiskunnalla on tietty potti rahaa mitä jakaa, jokainen ylimääräinen ja "huijattu" satanen on pois esim. terveydenhuollosta ja koulutuksesta. Siksi tuo pitää karsia. Nälkään/kylmään ei ketään saa tappaa, ja jos esim. sairaus estää työnteon niin eri asia. Mutta sitä että terve ihminen elää sossun elättinä ei pidä missään oloissa hyväksyä. Pummien elämää pitää kurjistaa niin että alkaa työ maittamaan, ja heidän lapsiaan ei saa rangaista, siksi tuollainen ruokakassi voisi olla hyvä juttu. Ja säästyneet rahat voidaan ohjata vaikka siihen että nnostetaan niiden oikeasti työkyvyttömien perusturvaa.

Vierailija
53/74 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen tt-asiakkaiden tuloista ja menoista kuullut, ei siellä ole varaa paljon mihinkään. Ei välttämättä perheen aikuisella edes vaatteisiin, ei oikein kirppikselläkään.

Vierailija
54/74 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tuota matkaa Norjaan joka vuosi.

Vierailija
55/74 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne jotka elävät yhteiskunnan elätteinä, eli kela ja sossu maksaa heidän elämisensä, niin heille voitaisiin tuollainen järjestelmä luoda. Pitkässä juoksussa säästöjä tulisi +ehkä osa huomaisi että on kivempi mennä töihin loisimisen sijasta, niin saisi joskus jotain kivaa (oli se sitten rahaa käytä siiderillä, ottaa rakennekynnet, ostaa kasa vaatteita tai matka johonkin). Nyt on väärin että suunnilleen saman elintason saa "kotona makaamalla" mitä töitä tekemällä --> töihin meno ei houkuta. Ennen sossun luukulle menemistä hävettiin, nykyään se nähdään ihan ok vaihtoehtona kun ei jaksas töihin mennä, TUO kehitys PITÄÄ SAADA loppumaan...!

Kun joukossamme on lusmuja, niin tuolla sitä karsittaisiin. Alkais työnteko kiinnostamaan.

Vierailija
56/74 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä sillä ostelee lastenvaatteita jne., jos vähän karsii muissa menoissa. Ja matkustelee jne. Me aikanaan tt-tuella säästimme sitä "sukanvarteen" ja uusimme koko olohuoneen kalustuksen, sohvat, kallis senkki, nojatuolit, tv-taso, stereokaluste, mattoja, tauluja... Lisäksi teimme myös matkan ainakin Tanskaan (kavereiden kanssa vuokratulle huvilalle ja sitten vielä Legolandiin pariksi päiväksi jne.) Ehkä perheen äiti on tarkka ruokamenoissa tai vaatteissa jota ostavat itselleen tms.

Sossuhan hankkii nuo kaikki toimeentulotuen lisäksi kun vaan perustelee hankinnat hyvin. Harkinnanvaraisella tuella mekin olohuoneen kalustus uusittiin ja vietiin sitten kuitit vaan sossuun. Eikä nää oo mitään Sotkan halpaa paskaa vaan ihan Jurvan tehtailta tullutta käsityötä.

En silloin tosiaan tajunnut tuota...luulin vaan olevani ovela kun säästin sossun rahoista :).

Meillä kun oli ihan ok kalusteet, halusin vaan erilaiset =D.

Lastenrattaisiin taidettiin saada aikanaan myös avustusta, (uutena ostetut Emmaljungat tietysti).

Nyt taitaa olla tarinat vuodelta kuokka ja jussi, nykyisin ei juuri maksella mitään ja jos maksetaan, niin halvinta kaupungin suojatyöläisten tekemää. Rattaisiin saattaa saada jonkun 60e ellei ole sellaisia. Sekin harkinnanvaraista eikä sossun ole pakko sitä kirjoittaa.

Toisaalta enneltaehkäisevää sosiaalitukea käytetään Suomessa jopa liian vähän.

Kun sossu kirjoittaa noita huonekaluja, se mieltää perheen niin syrjäytymisuhkaiseksi ja ongelmaiseksi, että on parempi ja yhteiskunnalle halvempi kirjoittaa. Eli jos olet saanut sossusta paljon harkinnalla, olet aika luuseriksi analysoitu. Ei kannattaisi sillä leveillä.

Vierailija
57/74 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokaan ei raha riitä, niin joka päivä ateriapalvelu toimittaisi päivän ruuat sossuperheille. Ja sama juttu jos lapsi tarvitsee vaatetta, ostositoumus johonkin kauppaan. Vuokra menisi suoraan sossun maksamana, samoin kaikki muut esim. lasten harrastukset tmv. No, ehkä jonkun pari kymppiä voisi joskus antaa tlimääräistä "omiin menoihin". Eli ok elintaso olisi, lasten harrastuksia maksettaisiin jne. mutta RAHAA ei annettaisi yhtään (tai ihan minimaalisesti) kupongeilla voisi ostaa vaippoja ym. kaupasta. Tällä ehkäistäisiin se etteivät sossun rahat mene viinaan/tupakkaan vaan VÄLTTÄMÄTTÖMIMPÄÄN. Ja tuossa myös sossuperheen lasten asema olisi PAREMPI mitä nyt, kun "lapsien rahat" todella menisivät lapsiin, eikä äidin/isän viinaan, tupakkaan. Yksi tuttu sossun tukea saava äiti on aina itse vimpan päälle, ruuasta ja lasten vaatteista säästetään että itselle saadaan taas uusia vaatteita, meikkejä ja hiustenpidennyksiä.

tosin ongelma toteutuksessa se, että perheethän saa sossusta vaan jonkun vaihtuvan summan omien tulojen LISÄKSI, eli se voi olla vaikka 50 eur tai 100 eur tms. kuussa, mitä saa jos omat tulot ei yllä edes niiden perusosien tasolle.

Voisihan tuo summa olla sitten toki joku ostokuponki johonkni lähialueella olevaan isoon markettiin tms. (Jolloin vanhemmat kyllä silti voisi ostaa sillä myös kaljaa tai jotain herkkuja vaan itselleen.)

Tietty jos tää nykyinen järjestselmä tosiaan lakkautettaisiin, ja tilalle tulisi kokonaan pelktä leipäjono/ruokakuponki jutut, joita sitten harkinnan mukaan jaettaisiin vähävaraisille. Ja vaikka bussilippuja, että pääsevät matkustamaan kirpputoreille.

Alkkiksille ja narkeille juurikin kirjoitetaan sitoumuksia kauppoihin eikä niillä voi yhtään ostaa kaljaa tai edes tupakkaa. Bussilippuihin saa rahat kuittia vastaan. Siltikin tekevät niin, että myyvät ostamansa ruokakassit ja vetävät rahalla kamaa. Pitäisikö sossun istua kovalla palkalla kyttäämässä että myös syö ne ruuat ja käyttää vaipat? Aukotonta systeemiä ei ole ja silti alkkikset ja narkitkin saavat hakea tukea. He ovat marginaalissa kokonaisuutta ajatellen. Suurin osa nykysuomen köyhistä on tavallisia lapsiperheitä. Heitäkö pitäisi köyhyyden lisäksi vielä nöyryyttää niin, ettei voisi ostaa Iltasanomia tai käydä Mäkkärissä ikinä?

Vierailija
58/74 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tuota matkaa Norjaan joka vuosi.

Eihän Norjaan matkaaminen paljoa maksa. Miksi he joka vuosi sinne? Heillä on varmaan kiva mökki tai sukulaisia, joiden majoitus ei maksa. Tai ovat laittaneet sukkaan muutaman kympin kuukaudessa niistä rahoista, joilla joku muu ostaisi alkoholia, limuja, kävisi kapakassa tai ulkona syömässä jne.

Säästä sinäkin 50e kuussa ja matkusta vuoden päästä jonnekin äläkä jaksa kadeehtia noin kamalasti, murkytät vain itseäsi.

Vierailija
59/74 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaa täydelleen nykypäivän kasvatuksen tulosta. Ei tarvitse tehdä halutessaan töitä, yhteiskunnan on maksettava, on saatava kaikki uutena ja hyvänä, matkustus ja biletys on jokaisen perusoikeus, ja jos joku työssäkäyvä älähtää, kun ei itse kykene ansaitsemillaan rahoilla samaan, niin oma vika, opiskelkoon paremman ammatin!

Olen niin järkyttynyt ihmisten asenteista, että en tiedä mitä sanoa ja tehdä - paitsi äänestää Kokoomusta ensi vaaleissa.

Olemme pienituloisia, käymme molemmat töissä. Emme saa tukia tietenkään, saammehan palkkaa molemmat. Maksamme veromme ja olemme ns. kunnon kansalaisia. Yhtään ulkomaanmatkaa meillä ei ole ollut varaa tehdä lukuunottamatta paria risteilyä viimeisen 10 vuoden aikana ja anopin maksamaa Saksan matkaa kuusi vuotta sitten.

Olen kannattanut ns. pehmeitä arvoja. Olen ollut ylpeä siitä, että yhteiskunta pitää huolen vähävaraisista ja antaa toimeentulon, kunnes itse pystyy jälleen esim. työhön. Olen pitänyt tätä järjestelmää järkevänä. No, en pidä enää. Ihan sama, onko se kateutta, mutta en käsitä, miksi jonkun pitäisi elää tt-tuella kuin kuningas - siis muiden työssäkäyvien kustantamana matkustaa, shoppailla jne. Tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi, kun mikään muu ei auta. Ei sillä kuulu elää leveää elämää vaan nimenomaan köyhää elämää mutta niin ettei joudu kaduille kerjäämään. Juuri siksi että siitä saa motivaatiota parantaa itse sitä elämäänsä.

Tämän ketjun luettuani en soisi ihmisille tt-tukea laisinkaan tai vain hyvin harkitusti. Kaikille ihmisille ruokakupongit, uusia kenkiä ja vaatteita saisi ostaa vain erikseen anotuilla kupongeilla jne. Voi olla, että joku onnistuisi silti käyttämään systeemiä väärin, mutta minimoisi ainakin Norjan matkan, hiusten pidennykset, manikyyrit ym. luksustuotteet, joista monet palkansaajatkaan eivät voi kuin haaveilla. Tt-tuella ei kuulu rikastua, sillä ei kuulu voida säästää eikä rahoittaa luksus-elämistä. Joka näin tekee, käyttää järjestelmää väärin ja repii työssäkäyvien selkänahasta oman huolettoman elämänsä. En suostu tähän. Haluan tähän muutoksen, vaikka sitten joutuisin äänestämään Kokoomusta loppuelämäni.

En suostu enää näkemään tätä järjestelmää hyvänä. Se riistää pienituloisia ja mahdollistaa selkärangattomien lusmujen leveilyn, kasvattaa sukupolvia, jotka eivät ole tehneet päivääkään työtä ja jotka kehtaavat kuvitella sitä perusoikeudekseen, leuhkivat sillä ja naureskelevat työsskäyvien tyhmyydelle. Jos tämän takia ainoa tie on ajaa sosiaalijärjestelmä alas, niin tehdään sitten niin. Ollaan jokainen omillaan, ihan omien kykyjen ja taitojen sekä sukulaisten armeliaisuuden varassa. Sopii minulle.

Emme itsekään ole turvassa huonolta taloustilanteelta. MIehellä on irtisanomisuhka päällä, omakaan työni ei ole kovin varmalla pohjalla. Mutta yhtään päivää enää en halua elättää lusmua, jonka tehtävänä on vain kupata yhteiskunnalta rahaa omiin huvituksiinsa. Jos on köyhä, elää kuin köyhä ja saa siitä motivaatiota hakea töitä tai opiskella. MItä motivaatiota kenelläkään on mennä töihin, jos hiukan kikkailemalla voi elää leveämpää elämää kuin kaksi työssäkäyvää ihmistä voi tarjota?

Tästä eteenpäin kampanjoin siis kaikkien tukien poistamisen puolesta. Ihan kaikkien. Näytän tätä ketjua niille, joiden mielestä se ei ole tarpeen.

Vierailija
60/74 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu muille millä kukakin elää.

Minäkin ostan lapsille uusia vaatteita,kyllä!

Ja en ole töissä tällä hetkellä!

En huijaa sossua enkä sukulaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä