Kertokaa mulle miten toimeentulotuella elävällä perheellä on varaa
ostaa neljälle lapselleen jokaiselle uutena Ruskovillan vaatteita, jokaisella on lapaset, kauluri, pari myssyä, villahaalarit, vauvoilla villapeitot, kestovaipat ym. Ja on varaa matkustaa joka vuosi Norjaan lomalle koko perheellä. Lapsille on varaa ostaa Polarn och Pyretin vaatteita, uutena nekin. Vanhemmat käyvät kaksistaan syömässä 2-3 kertaa kuussa, lapsille on palkattu MLLn hoitaja.
Miten ihmeessä siihen on varaa, kun mies on työttömänä, nainen hoitovapaalla ja avoimesti kertovat, että hakevat toimeentulotukea ähes joka kuukausi????!!!
Kommentit (74)
Osoittaa täydelleen nykypäivän kasvatuksen tulosta. Ei tarvitse tehdä halutessaan töitä, yhteiskunnan on maksettava, on saatava kaikki uutena ja hyvänä, matkustus ja biletys on jokaisen perusoikeus, ja jos joku työssäkäyvä älähtää, kun ei itse kykene ansaitsemillaan rahoilla samaan, niin oma vika, opiskelkoon paremman ammatin!
Olen niin järkyttynyt ihmisten asenteista, että en tiedä mitä sanoa ja tehdä - paitsi äänestää Kokoomusta ensi vaaleissa.
Olemme pienituloisia, käymme molemmat töissä. Emme saa tukia tietenkään, saammehan palkkaa molemmat. Maksamme veromme ja olemme ns. kunnon kansalaisia. Yhtään ulkomaanmatkaa meillä ei ole ollut varaa tehdä lukuunottamatta paria risteilyä viimeisen 10 vuoden aikana ja anopin maksamaa Saksan matkaa kuusi vuotta sitten.
Olen kannattanut ns. pehmeitä arvoja. Olen ollut ylpeä siitä, että yhteiskunta pitää huolen vähävaraisista ja antaa toimeentulon, kunnes itse pystyy jälleen esim. työhön. Olen pitänyt tätä järjestelmää järkevänä. No, en pidä enää. Ihan sama, onko se kateutta, mutta en käsitä, miksi jonkun pitäisi elää tt-tuella kuin kuningas - siis muiden työssäkäyvien kustantamana matkustaa, shoppailla jne. Tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi, kun mikään muu ei auta. Ei sillä kuulu elää leveää elämää vaan nimenomaan köyhää elämää mutta niin ettei joudu kaduille kerjäämään. Juuri siksi että siitä saa motivaatiota parantaa itse sitä elämäänsä.
Tämän ketjun luettuani en soisi ihmisille tt-tukea laisinkaan tai vain hyvin harkitusti. Kaikille ihmisille ruokakupongit, uusia kenkiä ja vaatteita saisi ostaa vain erikseen anotuilla kupongeilla jne. Voi olla, että joku onnistuisi silti käyttämään systeemiä väärin, mutta minimoisi ainakin Norjan matkan, hiusten pidennykset, manikyyrit ym. luksustuotteet, joista monet palkansaajatkaan eivät voi kuin haaveilla. Tt-tuella ei kuulu rikastua, sillä ei kuulu voida säästää eikä rahoittaa luksus-elämistä. Joka näin tekee, käyttää järjestelmää väärin ja repii työssäkäyvien selkänahasta oman huolettoman elämänsä. En suostu tähän. Haluan tähän muutoksen, vaikka sitten joutuisin äänestämään Kokoomusta loppuelämäni.
En suostu enää näkemään tätä järjestelmää hyvänä. Se riistää pienituloisia ja mahdollistaa selkärangattomien lusmujen leveilyn, kasvattaa sukupolvia, jotka eivät ole tehneet päivääkään työtä ja jotka kehtaavat kuvitella sitä perusoikeudekseen, leuhkivat sillä ja naureskelevat työsskäyvien tyhmyydelle. Jos tämän takia ainoa tie on ajaa sosiaalijärjestelmä alas, niin tehdään sitten niin. Ollaan jokainen omillaan, ihan omien kykyjen ja taitojen sekä sukulaisten armeliaisuuden varassa. Sopii minulle.
Emme itsekään ole turvassa huonolta taloustilanteelta. MIehellä on irtisanomisuhka päällä, omakaan työni ei ole kovin varmalla pohjalla. Mutta yhtään päivää enää en halua elättää lusmua, jonka tehtävänä on vain kupata yhteiskunnalta rahaa omiin huvituksiinsa. Jos on köyhä, elää kuin köyhä ja saa siitä motivaatiota hakea töitä tai opiskella. MItä motivaatiota kenelläkään on mennä töihin, jos hiukan kikkailemalla voi elää leveämpää elämää kuin kaksi työssäkäyvää ihmistä voi tarjota?
Tästä eteenpäin kampanjoin siis kaikkien tukien poistamisen puolesta. Ihan kaikkien. Näytän tätä ketjua niille, joiden mielestä se ei ole tarpeen.
Tuolla sinun asenteellasi tilasit juuri tt-asiakkuuden. Sitten näet kuinka "leveästi" sillä elää. Kun tarpeeksi moni äänestää kokoomusta, köyhät joutuu kaduille ja sitten vasta kalliiksi tulee. Haluatko katsella kun lapset ja aikuiset kerjäävät nälkänsä pitimiksi kaduilla?
jäädä sossun mukaan pakollisten menojen (vuokran ja muiden laskujen jälkeen) ainakin 2500-3000 euroa kuussa. Kyllähän sillä saa kaikkea tuota ja paljon muutakin. Monet ei käsitä kuinka paljon sossusta voi saada ja pakertaa siksi jollain parin tonnin palkalla raskaassa työssä.
Hölmö paljon töitä tekee, viisas....
olen niin samaa mieltä. uskomatonta kuinka verorahoja huijataan. ymmärrän, että köyhiä autettava ja perusturva taattava mutta että maksatetaan yhteiskunnalla huonekaluja kun entiset ei kelpaa tms. ja sitten vielä kehutaan kuinka huijataan. meidän muiden tienaamia verorahoja. mieluummin kustannan sairaidenhoitoa ja oikeasti avuntarvitsijoita kuin huijareita.
[ään, siitä sitten joskus nousevat jaloilleen ja menevät tekemään työtä joka oikeasti kiinnostaa ja antaa heille itselleen ja yhteiskunnalle jotain.
[/quote]
Monet eivät nouse. Ei pelkkä koulutus ole tänäpäivänä mikään autuaaksi tekevä. 70-luvulla vielä maisterin papereilla hyvin työllistyi, nyt on vaikeampaa, koska kilpailu on niin kovaa. Että lusikka vaan kauniiseen käteen kun oman alan hommia ei ala löytyä ja töitä tekemään.
Se antaa yhteiskunnalle vielä enemmän.
Osoittaa täydelleen nykypäivän kasvatuksen tulosta. Ei tarvitse tehdä halutessaan töitä, yhteiskunnan on maksettava, on saatava kaikki uutena ja hyvänä, matkustus ja biletys on jokaisen perusoikeus, ja jos joku työssäkäyvä älähtää, kun ei itse kykene ansaitsemillaan rahoilla samaan, niin oma vika, opiskelkoon paremman ammatin!
Se toimeentulotuen perusosa on jotain muutama satanen /kk. Ja toimeentulotuessa rahan arvo on täsmälleen sama kuin muillakin. Eli jos työssäkäyvälle jää toimeentulotukea vain vähän suurempi summa käteen, mutta hän ei osaa tai kykene säästämään tai rahoittamaan samoja hankintoja kuin toimeentulotukiasiakas, niin se tarkoittaa joko sitä, että ttt-asiakas on priorisoinut eri hankinnat tai sitten se työssäkäyvä ei osaa suunnitella talouttaan yhtä hyvin.
Jos joku työssäkäyvä ei pysty rahoittamaan itselleen samaa matkaa, jonka ttt-asiakas saa kuitenkin säästettyä tai ostettua, niin ehkä kannattaa opetella säästämään siihen matkaan.
Olen niin järkyttynyt ihmisten asenteista, että en tiedä mitä sanoa ja tehdä - paitsi äänestää Kokoomusta ensi vaaleissa. Olemme pienituloisia, käymme molemmat töissä. Emme saa tukia tietenkään, saammehan palkkaa molemmat. Maksamme veromme ja olemme ns. kunnon kansalaisia. Yhtään ulkomaanmatkaa meillä ei ole ollut varaa tehdä lukuunottamatta paria risteilyä viimeisen 10 vuoden aikana ja anopin maksamaa Saksan matkaa kuusi vuotta sitten.
No, ilmeisesti teidän rahanne ovat sitten kuluneet johonkin muuhun? Minä sain opiskeluaikana jopa toimeentulotukea VÄHEMMÄN rahaa, mutta silti pystyin tekemään jotain pieniä matkoja! Toisaalta minulla on ystäviä, joiden tulot ovat reilu pari tonnia kuussa, eikä heilläkään "ole varaa" matkustamiseen - koska he ostelevat vaatteita, kenkiä, sisustustavaroita, tms. Eli et voi pitää mittarina sitä, jääkö rahaa matkoihin, koska kyse on myös siitä, mitä pitää tärkeänä.
Olisitteko te edes halunneet matkustaa? Nimittäin niitä matkoja saa myös todella halvalla. Ilmeisesti ette ole edes yrittäneet löytää budjettiinne sopivaa matkaa, tai sitten olette tosiaan kuluttaneet rahanne johonkin muuhun. Silloin on turha kadehtia, jos joku toimeentulotukea saava keksii halvan tavan matkustaa ja myös hyödyntää sitä, jättää jotain muuta ostamatta ja käyttää rahansa sitten matkoihin. (Ja lain mukaan toimeentulotuen perusosa kattaa "harrastus- ja virkistysmenot" - jokainen määrittelee omalla kohdallaan, onko se matkustamista, elokuvia, uimista, kuntosalia vai mitä.)
Ihan sama, onko se kateutta, mutta en käsitä, miksi jonkun pitäisi elää tt-tuella kuin kuningas - siis muiden työssäkäyvien kustantamana matkustaa, shoppailla jne. Tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi, kun mikään muu ei auta. Ei sillä kuulu elää leveää elämää vaan nimenomaan köyhää elämää mutta niin ettei joudu kaduille kerjäämään.
Itse asiassa tuo ei aivan pidä paikkaansa. Missään laissa ei ole määritetly niin, että tuen pitäisi olla "vain juuri ja juuri hengissä selviytymistä". Oikeastaan päinvastoin - tarkoitus on, että se takaa paitsi ihmisarvoisen elämän, myös estää syrjäytymistä.
Googlaa toimeentulotuen perusosa ja laske itse, miten hillitöntä shoppailua ja matkustelua sillä summalla voi harrastaa. Mitä edes tarkoitat shoppailulla? Sitäkö, että voi mennä kauppaan ostamaan lapselle talvihaalarin? Kyllä huomaa, ettet itse ole oikein matkustellut tai muutakaan, jos sinusta se on jotain ihmeellistä luksusta.
Kaikille ihmisille ruokakupongit, uusia kenkiä ja vaatteita saisi ostaa vain erikseen anotuilla kupongeilla jne. Voi olla, että joku onnistuisi silti käyttämään systeemiä väärin, mutta minimoisi ainakin Norjan matkan, hiusten pidennykset, manikyyrit ym. luksustuotteet, joista monet palkansaajatkaan eivät voi kuin haaveilla.
Palkansaajat voivat paitsi haaveilla, myös toteuttaa haaveensa, jos opettelevat ensin säästämään, priorisoimaan, etsimään halpoja vaihtoehtoja. Jos ihminen pystyy tekemään sen jollain muutaman satasen toimeentulotuella, on omaa mielikuvituksen köyhyyttä tai motivaation puutetta, jos ei itse pysty samaan vaikka tuhannella eurolla!
Tuo kuponkiasia on niin idioottimainen idea, ettei sitä kannata edes kommentoida.
Jos on köyhä, elää kuin köyhä ja saa siitä motivaatiota hakea töitä tai opiskella. MItä motivaatiota kenelläkään on mennä töihin, jos hiukan kikkailemalla voi elää leveämpää elämää kuin kaksi työssäkäyvää ihmistä voi tarjota? Tästä eteenpäin kampanjoin siis kaikkien tukien poistamisen puolesta. Ihan kaikkien. Näytän tätä ketjua niille, joiden mielestä se ei ole tarpeen.
Millaista on "köyhän elämä"? Kerro! Nimittäin taidan itse olla tulojeni puolesta köyhä, mutta kyllä meillä silti on varaa matkustaa, ostaa kivoja vaatteita (tosin ostan kirpputorilta), syödä terveellisesti ja hyvää ruokaa, harrastaa... En ymmärrä, miksi minun pitäisi elää jotenkin surkeasti vain siksi, että minulla on pienet tulot (ei siis tuet, vaan tulot!). Ja toimeentulotuella ei kyllä mitenkään pysty elämään leveämmin kuin kahden palkansaajan perheessä, joten älä nyt kirjoittele omiasi siellä.
Suomessa ei edes onnistu olemaan oikeasti köyhä, ellei niin halua. Perustoimeentulotukikin ja kaikkin nämä asumistuet, elarit, lapsilisät mahd. yhärikorotuksineen takaavat ihan ok-elämän. Tai jos ei tunnu onnistuvan, niin taitaa olla omassa taloudenpidossa häikkää.
Joskus ihan toivon, että tämä luuserimaa joutuisi sotaan, luonnonkatastrofiin, valtion kaatumiseen tms. jotta te hyväosaiset, toisten elättinä olevat ymmärtäisivät, etteivät ne eurot taivaasta tipu.
Ja en ole hyväpalkkainen, vaikkakin hyvintoimeentuleva kolmen lapsen äiti, ilman muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisät - ja ne mukaanlukien perheen nettokuukausitulot n. 900,-/kk. Jos haluaisin, saisin tukina paljon enemmän kuin tuon!
että kyllä sillä ostelee lastenvaatteita jne., jos vähän karsii muissa menoissa. Ja matkustelee jne. Me aikanaan tt-tuella säästimme sitä "sukanvarteen" ja uusimme koko olohuoneen kalustuksen, sohvat, kallis senkki, nojatuolit, tv-taso, stereokaluste, mattoja, tauluja... Lisäksi teimme myös matkan ainakin Tanskaan (kavereiden kanssa vuokratulle huvilalle ja sitten vielä Legolandiin pariksi päiväksi jne.) Ehkä perheen äiti on tarkka ruokamenoissa tai vaatteissa jota ostavat itselleen tms.
Sossuhan hankkii nuo kaikki toimeentulotuen lisäksi kun vaan perustelee hankinnat hyvin. Harkinnanvaraisella tuella mekin olohuoneen kalustus uusittiin ja vietiin sitten kuitit vaan sossuun. Eikä nää oo mitään Sotkan halpaa paskaa vaan ihan Jurvan tehtailta tullutta käsityötä.
En silloin tosiaan tajunnut tuota...luulin vaan olevani ovela kun säästin sossun rahoista :).
Meillä kun oli ihan ok kalusteet, halusin vaan erilaiset =D.
Lastenrattaisiin taidettiin saada aikanaan myös avustusta, (uutena ostetut Emmaljungat tietysti).
Sosiaalituet ovat liian korkeita Suomessa.
Tuilla pitäisi saada ruokaa muttei juuri mitään muuta. Jos ei työnteko nappaa niin sitten ei matkustella, hakita puhemilia ja tietokoneita ym. Eikä varsinkaan notkuta baareissa.
Jos ruokaan ei raha riitä, niin joka päivä ateriapalvelu toimittaisi päivän ruuat sossuperheille. Ja sama juttu jos lapsi tarvitsee vaatetta, ostositoumus johonkin kauppaan. Vuokra menisi suoraan sossun maksamana, samoin kaikki muut esim. lasten harrastukset tmv. No, ehkä jonkun pari kymppiä voisi joskus antaa tlimääräistä "omiin menoihin".
Eli ok elintaso olisi, lasten harrastuksia maksettaisiin jne. mutta RAHAA ei annettaisi yhtään (tai ihan minimaalisesti) kupongeilla voisi ostaa vaippoja ym. kaupasta. Tällä ehkäistäisiin se etteivät sossun rahat mene viinaan/tupakkaan vaan VÄLTTÄMÄTTÖMIMPÄÄN. Ja tuossa myös sossuperheen lasten asema olisi PAREMPI mitä nyt, kun "lapsien rahat" todella menisivät lapsiin, eikä äidin/isän viinaan, tupakkaan. Yksi tuttu sossun tukea saava äiti on aina itse vimpan päälle, ruuasta ja lasten vaatteista säästetään että itselle saadaan taas uusia vaatteita, meikkejä ja hiustenpidennyksiä.
Jos ruokaan ei raha riitä, niin joka päivä ateriapalvelu toimittaisi päivän ruuat sossuperheille. Ja sama juttu jos lapsi tarvitsee vaatetta, ostositoumus johonkin kauppaan. Vuokra menisi suoraan sossun maksamana, samoin kaikki muut esim. lasten harrastukset tmv. No, ehkä jonkun pari kymppiä voisi joskus antaa tlimääräistä "omiin menoihin". Eli ok elintaso olisi, lasten harrastuksia maksettaisiin jne. mutta RAHAA ei annettaisi yhtään (tai ihan minimaalisesti) kupongeilla voisi ostaa vaippoja ym. kaupasta. Tällä ehkäistäisiin se etteivät sossun rahat mene viinaan/tupakkaan vaan VÄLTTÄMÄTTÖMIMPÄÄN. Ja tuossa myös sossuperheen lasten asema olisi PAREMPI mitä nyt, kun "lapsien rahat" todella menisivät lapsiin, eikä äidin/isän viinaan, tupakkaan. Yksi tuttu sossun tukea saava äiti on aina itse vimpan päälle, ruuasta ja lasten vaatteista säästetään että itselle saadaan taas uusia vaatteita, meikkejä ja hiustenpidennyksiä.
tosin ongelma toteutuksessa se, että perheethän saa sossusta vaan jonkun vaihtuvan summan omien tulojen LISÄKSI, eli se voi olla vaikka 50 eur tai 100 eur tms. kuussa, mitä saa jos omat tulot ei yllä edes niiden perusosien tasolle.
Voisihan tuo summa olla sitten toki joku ostokuponki johonkni lähialueella olevaan isoon markettiin tms. (Jolloin vanhemmat kyllä silti voisi ostaa sillä myös kaljaa tai jotain herkkuja vaan itselleen.)
Tietty jos tää nykyinen järjestselmä tosiaan lakkautettaisiin, ja tilalle tulisi kokonaan pelktä leipäjono/ruokakuponki jutut, joita sitten harkinnan mukaan jaettaisiin vähävaraisille. Ja vaikka bussilippuja, että pääsevät matkustamaan kirpputoreille.
kuluja, joita esittämästäsi systeemistä koituu. Toki joillain sossun alkkis tms asiakkailla saattaa nytkin olla maksusitoumus ruokakauppaan, olen ollut kaupassa töissä. Mutta että ihan ruokakassit kotiin kannettuna? Mitäs se kauppakassipalvelu sitten kustantaa? Jo nyt on resurssipulaa saada vanhuksille kauppakassipalvelu toimimaan! Jos ehdottamasi käytäntö olisi vakio kaikille toimeentulotukea saaville siitä koituisi paljon enemmän kuluja, kuin satunnaisista "väärinkäyttäjistä". Sitäpaitsi toimeentulotuen saajalla on lakisääteinen oikeus säästää perusosastaan ja käyttää se mihin lystää, ei saa vähentää seuraavan kuun toimeentulotukea, jos edellisestä kuusta jäänyt säästöä!
Henkkarit tarkistetaan eli kuponkia ei voi myöskään "myydä" eteenpäin.
ja on aiemmin hankkinut koriti niin luotolla voi ostaa tai ottaa pientä lainaa pankista tai osamaksulla...
Tottakai se maksaa, mutta nuo ruuat voisi toimittaa esim. kerran viikossa, ei välttämättä joka päivä.
Ja edullisemmaksi tuo tulisi, sillä jos ostetaan isoissa erissä esim. "suoraan valmistajalta" niin säästetään. Esim. vaikka kurkut jokaiseen ruokapussiin --> maksaa vähemmän kpl mitä jos jokainen sossun asiakas ostaisi ne Prismasta/siwasta/K-marketista tmv. erikseen.
Ja tämä koskee kaikkia elintarvikkeita, hankinnat voitaisiin kilpailuttaa ja ottaa maito sieltä mistä se edullisemmin saadaan, samoin lihat, jauhot ym. Ja hyvä juttu olisi sekin, että perheet saisivat ruokaa joka vastaa ruokaympyrää, eli ei mitään nugetteja ja ranskalaisia joka päivä, vaan terveellisempää ja parempaa ruokaa.
Toki vaatisi koko järjestelmän muutosta, mutta olisi kyllä toteutettavissa. Ei ole järkevää että kaikki tehdään aina niinkuin ennenkin, pitää hakea uusia vaihtoehtoja ja malleja.
Ja muutenkin, jos esim. työssäkäyvä perhe saa tt-tukea esim. lasten sairaala- ja lääkemenojen takia tmv. niin heille edelleen voitaisiin antaa tuet rahana.
Mutta ne jotka elävät yhteiskunnan elätteinä, eli kela ja sossu maksaa heidän elämisensä, niin heille voitaisiin tuollainen järjestelmä luoda. Pitkässä juoksussa säästöjä tulisi +ehkä osa huomaisi että on kivempi mennä töihin loisimisen sijasta, niin saisi joskus jotain kivaa (oli se sitten rahaa käytä siiderillä, ottaa rakennekynnet, ostaa kasa vaatteita tai matka johonkin). Nyt on väärin että suunnilleen saman elintason saa "kotona makaamalla" mitä töitä tekemällä --> töihin meno ei houkuta. Ennen sossun luukulle menemistä hävettiin, nykyään se nähdään ihan ok vaihtoehtona kun ei jaksas töihin mennä, TUO kehitys PITÄÄ SAADA loppumaan...!
Ja tosiaan, kun rahaa on vähän niin monesti se vähä raha menee äidin/isän hauskanpitoon ja se lapsi kärsii siitä esim. huonon ruuan ja ryysyisten vaatteiden muodossa.
isot, koska olen sillä aikanaan itsekin elänyt, vuonna -93. Sain perustyöttömuusturvaa, joka oli siihen aikaan nykyrahassa n. 340 euroa-verot, näppiin taisi jäädä 250, asumistukea muistaakseni n. 70 euroa ja toimeentulotuen suuruutta en muista, mutta varmasti ollut 100 enempää. Vuokra oli n. 200 euroa, joten kun "tuloista" maksoin opintolainan korkolaskut, puhelin- ja sähkölaskun, tv-luvan, kotivakuutukset, ruokani, niin ei siitä juuri rimputteluun jäänyt ja tarkkana sai olla. Kun sain töitä ja näppiin 800 euroa kuukaudessa, olin tosi onnellinen palkasta!
Entäs sellainen, joka tarvitsee itselleen/lapsilleen lääkkeitä ja uutta vaatetta ja kenkää, niin tiukkaa tekee? Mistä ne ruokajonot oikein sitten johtuisivat, jos ei liian pienistä tuloista?
Kyllähän Suomessa voi nytkin elää yli varojen ja teeskennellä rikasta jonkun aikaa, ennenkuin korttitalo kaatuu. Ehkä se tai rikas sukulainen mahdollistaa tuttujesi leveän elämän.
saavat jostakin ylimääräistä rahaa esim. vanhemmiltaan tai muilta sukulaisilta.
10 vuotta toimeentulotukea saaneena voin sanoa, ettei sillä leveästi elä. Me ei ainakaan pystytä säästämään yhtään toimeentulotuesta. Lyhennetään opintolainoja perusosista ja perheessä on erityisruokavaliota.
Sossu ei todellakaan maksa mitään lomia tai lastenvaunuja tai hienoja huonekaluja. Toki harkinnanvaraista saa kuitteja vastaan, mutta summat on tosi pieniä, esim. 120 euroa lastenrattaisiin tai 50 euroa lapsen polkupyörään.
Saavat jostain rahaa tai pimeä työ, kuten joku ehdotti. Perintö ehkä.
Meillä mies tosi hyväpalkkaisessa palkkatyössä, kaksi pientä lasta, minä äitiyslomalla eikä todellakaan varaa tuollaiseen. Veroja menee paljon ei muita tuloja. Ostetaan vaatteet pääsääntöisin käytettynä eikä ole päästy ulkomaille n. 8 vuoteen. Emme tupakoi emmekä juo.
Kaikki raha menee normaaliin elämiseen ja pienen, mutta kalliin asunnon maksuun, sama raha menisi täällä vuokriin, joten kannattaa maksaa omaa.
Lapset saa joka päivä hyvän ruoan, mutta itse syömme kitsaasti. Kun ostan ruokaaa niin en osta mitä haluan vaan sitä mikä halvinta. Työnteko ei Suomessa kannata.
Oikeesti suututtaa ne, joille maksetaan yhteiskunnan tukia monesta instanssista ja salaavat muut tulonsa. Minä käräyttäisin niin saisivat viranomaiset tutkia saavatko yhteiskunnan rahaa turhaan.
Ongelmiahan siitä tulisi. Miten erityisruokavaliot? Kuka ne opintolainat sitten lyhentäisi? Veisikö sossun asiakas osan ruoastaan pankkiin, vai? Entä muut kulut, mitkä riippuvat perhetilanteesta? Ei kaikilla ole samoja menoja.
Sossu kyllä seuraa sitä, että vuokra on maksettu. Joka kuukausi viedään tiliote, josta näkyy kaikki, myös vuokranmaksu. Joillekin sossu tosin maksaa vuokran suoraan, mutta tarkoitushan on tehdä ihmisen puolesta mahdollisimman vähän. Mitä vähemmän tehdään puolesta (esim. vuokranmaksu, kaupassakäynti, raha-asioiden hoito), sitä suurempi todennäköisyys on, että ihminen vielä pääsee takaisin työelämään.
Laskuista huolehtiminen, kaupassa käynti, ruoanvalmistus jne. on kaikki kuntouttavaa, verratuna siihen, että nuokin asiat tehtäisiin puolesta. Se vasta syrjäyttäisi.
Nytkään yhteiskunnalla ei ole resursseja järjestää kauppapalveluja kaikille niitä tarvitseville vanhuksille.
Suosittelen kysymään suoraan tältä perheeltä.
Toisaalta ostimpa minäkin tänään kirppikseltä uuden näköisiä poikien P.O.P:n 5 t-paitaa 3€ kappale, Vauvalle Ruskovillan vaippahousuja 5 euroa kappale kahdet ja ruskovillan 120 cm villahaalari 10 euroa.
Sossuhan hankkii nuo kaikki toimeentulotuen lisäksi kun vaan perustelee hankinnat hyvin. Harkinnanvaraisella tuella mekin olohuoneen kalustus uusittiin ja vietiin sitten kuitit vaan sossuun. Eikä nää oo mitään Sotkan halpaa paskaa vaan ihan Jurvan tehtailta tullutta käsityötä.