Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennätys: 22 lasta suurimmassa lestaatiolaisperheessä

Vierailija
27.05.2011 |

Siinä on pitänyt naisen olla jo melko virkeänä että on lähes joka vuosi pystynyt synnyttämään uuden ihmisen. Ennen kuin vaihdevuodet lopettaa lisääntymiskyvyn.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää itseenne. Kuka maksaa teidän eläkkeet? Tulevat lapset!!!

Vierailija
142/179 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen vakaamus on kyllä se mikä päättää kaapin paikan. Meillä ollaan samoilla linjoilla, että niin kauan kuin raskauksista ei ole haittaa tai lääkäri sano, ettei roppa kestä tai on vaaraksi sikiön tai äidin terveydelle, ei stoppia näy ennen kuin vaihdevuosina. EN ole vl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki suomalaiset siirtyisivät elämään kuten intialaiset keskimäärin, saisimme kuluttaa 1/ 7 siitä mitä nyt

Eli jos bruttopalkkasi on 2 100 euroa, sinun pitäisikin elää 300 eurolla kuussa.

Saada sillä perheellesi asunto, lämmitys, vesi, ravinto, vaattet, lääkkeet jne.

Nykyisin lestadiolaisilla on valtavan suuret omakotitalot, tila-autot ja usein paljon muita energiaa kulkuttavia kulkuvälineitä. 22 lapsen kanssa ei asuta kerrostalossa.

hintataso kuin suomessa..

Ei oo totta että joku on kateellinen lapsilisistä. Siitä vain lapsia pukkaamaan kun kerran sillä rikastuu!!

Vierailija
144/179 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä asiassa.

Joku aiemmin tässä ketjussa jo totesikin, että suurperhe on ympäristörikos. Niin juuri asia on. Ihan sama, onko vauvantuoksuaddiktio tai mikä tahansa itsekäs (vaikkapa uskonnollinen) syy holtittomaan lisääntymiseen. Joka tapauksessa se _on_ vastuutonta!

Vierailija
145/179 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennätys: 22 lasta suurimmassa lestaatiolaisperheessä

Ja keneltä se on pois?

Vierailija
146/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska eniten mua säälittää lestadiolaisnaisen seksielämä. Miten seksistä voi enää nauttia, jos on synnyttänyt yli viisi lasta??

Minä olen 12-lapsisesta lestadiolaisperheestä. Kun olin kihloissa, äitini vähän kuin rivien välistä paljasti että hän oli joutunut useasti raiskatuksi. Siis isä oli pakottanut hänet seksiin. Hän jotenkin ikään kuin yritti vähän vartoittaa "mitä olisi tiedossa". Järkytyin silloin tosi paljon. Sanoin hänelle että en ikinä alistuisi sellaiseen.

Meninkin naimisiin ei-lestadiolaisen miehen kanssa enkä ole joutunut alistetuksi. Mutta tuo järkytys ei ole lähtenyt mielestäni koskaan.

Kuinkahan paljon näitä salaisuuksia on vl perheissä, mietin joskus.

Vierailija
147/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkin jutun luin ja silmiin pisti kuinka isommat TYTÖT ovat olleet auttavina käsinä ja AIKUISINA talossa ja miten talkootyönä POJALLE rakennetussa talossa käyvät SISKOT siivoamassa.

Voi Luoja!

Vierailija
148/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva saada elävä kertomus kokemuksista isossa perheessä.

Sinänsä ei arvomaailmassa ole paljoa eroa normaali suomalaiseen perheeseen ja kasvatusperiaatteisiin.

"Yksi merkittävimmistä asioita, joita oon oppinu kotona, on anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen."

Tämän opettaminen on tietysti normaalia kaikille. Anteeksi pyytämisen ja antamisen taito on tärkeä ei vain yksityisellä elämänalueella vaan myös työelämässä. Se on normaalia sosiaalisuutta ja vastuuta omista teoista.

Sen sijaan on paljastunut, että vanhoillislestadioalisuudessa anteekipyytäminen ja antaminen on toisinaan johtanut sen rikolliseen hvyäksikäyttöön (lapsen hyväksikäyttäjä pyytää uhriltaan anteeksi eikä tällä ole lupa puhua asiasta muille enää sen jälkeen).

Samoin monissa ei-lestadiolaisissa perheissä opetetaan lapset tekemään kodin töitä ja ottamaan vastuuta. Monet koululaiset ovat myös kesätöissä ansaitsemassa omaa rahaa niihin farkkuihin.

Näitä asioita eivät siis lestadiolaiset suurperheet voi omia vain itselleen, tietenkään.

Suurperheessä lapsilla on ehkä enemmän vastuita ja enemmän perheen sisäistä vuorovaikutusta.

Vierailija
149/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

periatteessa mahdollista jos mukana on vaikka kaksosia, mutta 3500 euroon puhtaana käteen pääsee kyllä. Ei ole kiinni muutamasta eurosta vaan suurista tuloista lapsilisien muodossa, on niitä kakaroita 15 tai 20 joista lapsilisää sattuu juuri minäkin hetkenä saamaan.

Työssäkäyvälle ihmiselle helposti 5000 euron bruttotuloja vastaava summa.

Luuletko, että misssän perheessä on 22 alle 17-vuotiasta?

Paljonko on pelkästään lapsilisät jos on 22 lasta 3000-4000 verotonta ja paljonko täytyy tienata että saa tuon käteen työssäkäyvän?

Kyllä siinä tuntipalkka aika pieneksi jää kun on töissä 24/7

Vierailija
150/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksei näihin viesteihin juurikaan kommentoi aikuisiksi lestaperheissä kasvaneet? Itse olen kasvanut 8- lapsisessa perheessä, ei kuitenkaan lestadiolaisessa. Olen vanhimmasta päästä ja mieleeni on lapsuudesta jäänyt se, että äiti oli aina väsynyt ja kiireinen. Sylissä en muista juuri olleeni (olen vielä kaksonen). Isä oli aina töissä, koska joutui tekemään kahta työtä suuren lapsikatraan takia. Kotona oli tietysti aina väsynyt. Kummankaan kanssa en ole läheinen enkä heitä juuri näe. Itse jouduin aina hoitamaan pienempiä ja se ahdisti. Itsellä 2 lasta.

En muista minua koskaan pidetyn sylissä, halatun tai muuten paijatun. Äiti teki vuorotöitä ja isä... noh, ei isä mikään aikuinen mies ollut, tai ainakaan huolehtinut meistä lapsista. Yksin piti aamulla lähteä kouluun ja huolehtia siitä pikkuveljestäkin ja yksin piti tulla koulusta. Avain roikkui kuminauhassa kaulassa. Muistan lämmittäneeni veljelle puuroa kun äiti oli töissä ja isä istui paikallisessa pubissa ja meillä lapsilla oli nälkä. Äiti oli aina väsynyt ja vihainen.

Ja meitä tosiaan oli vain 2 lasta.

Vierailija
151/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska eniten mua säälittää lestadiolaisnaisen seksielämä. Miten seksistä voi enää nauttia, jos on synnyttänyt yli viisi lasta??

Meillä lapsia on 9 (nuorin 7kk) ja täytyy sanoa, että edelleen nautin seksistä mieheni kanssa. Sillä saralla meillä on sattuneet halut nätisti yhteen. Eikä siitä emättimestä mikään iso reikä tule, vaikka olisikin synnyttänyt yli 5 lasta. Lantionpohjalihaksia olen jumpannut jo vuosikaudet, ehkä sillä on vaikutusta asiaan.

Vierailija
152/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsityövoimaa käytetään hyväksi. Äiti ei suinkaan tee kaikkea.

Jos lapsilisät menevät verolle niin luulen, että alkaa vaikuttamaan vähitellen lapsilukuun.

Kyllä siinä tuntipalkka aika pieneksi jää kun on töissä 24/7

Vierailija
153/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan aikaan kun muut harkitsevat tarkkaan montako lasta rohkenevat tuottaa kkuluttamaan luonnonvaroja.

Eikö teillä ole minkäänlaista vastuullistuutta siinä miten te kulutatte yhteistä maapalloamme?

ja tarkkaan harkitsee lasten hankinnan ympäristöä ajatellen. Epäilen, ettei yksikään. Enemmän tai vähemmän itsekkäistä syistä niitä lapsia hankitaan. Jos ympäristöä miettisi, niin juurikin se yksi olisi sallittua. Monella on Nico-Petterin lisäksi vielä Jesmina ja Janicacin, miksi..?

Vierailija
154/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta? Jos mukuloita on 22 niin eiköhän siellä ole sen ikäisiä, että voivat osallistua kodin askareisiin ilman että kukaan liikaa kuormittuu, vai ajattelitko että äidin pitää hoitaa kaikki kun lapsityövoimaa ei saa käyttää ja mukulat ja mies makaavat per*e homeessa odottamassa valmista? Anteeksi nyt vaan, mutta minusta perhe... sellainen pienempikin, toimii niin että kaikki tekevät perheen hyväksi jotain.

Mikäli lapsilisät menevät verolle, lakkaavat myös ei-lestadiolaiset tekemästä lapsia. Mitenkäs sitten suu pannaan kun suomessa ei ole kohta enää montaakaan joka meidän eläkkeet maksaisi? Ai niin, mutta tämähän olikin vain lestadiolaisten ongelma, ne kun lyövät rahoiksi lapsillaan ja leppoisasti elelevät lapsityövoimaa käyttäen ja uusia vauvoja vuosittain maailmaan putkautellen.

Vierailija
155/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että jokainen suuren perheen äiti on jotenkin löpsähtänyt? Katso yhden lapsen äitejä: osalla ulkoiset lihakset repsottaa ja fyysinen kunto on mitä on, varmasti sisäiset lihakset on samassa kunnossa. Osa on hyväkuntoisen ja terveen näköisiä. Katso suurten perheiden äitejä: monet on timmejä, hyväkuntoisia ja terveen näköisiä. Luultavasti he ovat sitä myös sisäisistä lihaksistaan. Se on viitseliäisyyskysymys, kuinka pitää huolta itsestään ja treenaa. Eikä se liity lapsilukumäärään.

T. suuren perheen äiti, joka treenaa säännöllisesti myös lantionpohjalihaksiaan ja jolle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa, että lantionpohjalihaksistossa on valtavan voimakas puristus. Suuren perheen äiti, jolla ei ole koskaan ollut ongelmia laskeumien tai virtsankarkailun vuoksi. Suuren perheen äiti, jota oma mies haluaa jatkuvasti ja jonka mies kehuu aina, miten hyvältä tuntuu. Ja joka itse pitää seksistä, koska se tuntuu hyvältä.

Vierailija
156/179 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva saada elävä kertomus kokemuksista isossa perheessä.

Sinänsä ei arvomaailmassa ole paljoa eroa normaali suomalaiseen perheeseen ja kasvatusperiaatteisiin.

"Yksi merkittävimmistä asioita, joita oon oppinu kotona, on anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen."

Tämän opettaminen on tietysti normaalia kaikille. Anteeksi pyytämisen ja antamisen taito on tärkeä ei vain yksityisellä elämänalueella vaan myös työelämässä. Se on normaalia sosiaalisuutta ja vastuuta omista teoista.

Sen sijaan on paljastunut, että vanhoillislestadioalisuudessa anteekipyytäminen ja antaminen on toisinaan johtanut sen rikolliseen hvyäksikäyttöön (lapsen hyväksikäyttäjä pyytää uhriltaan anteeksi eikä tällä ole lupa puhua asiasta muille enää sen jälkeen).

Samoin monissa ei-lestadiolaisissa perheissä opetetaan lapset tekemään kodin töitä ja ottamaan vastuuta. Monet koululaiset ovat myös kesätöissä ansaitsemassa omaa rahaa niihin farkkuihin.

Näitä asioita eivät siis lestadiolaiset suurperheet voi omia vain itselleen, tietenkään.

Suurperheessä lapsilla on ehkä enemmän vastuita ja enemmän perheen sisäistä vuorovaikutusta.

en muista sen kirjoituksen numeroa. Mutta ehkä ajattelinkin vain, että ei elämän lestadiolaisessa suurperheessa tarvi poiketa valtaväestön elämästä juurikaan. Enemmän isossakin perheessä vaikuttaa vanhempien luonne kuin lapsilukumäärä. Kuten joku tuossa kirjoittikin, että heitä oli vain kaksi ja äiti oli väsynyt ja kärsimätön tai jotain sinne päin. Eli perheetkin on omanlaisiaan kukin, vaikka perheissä olis uskonnollinen vakaumus tai vaikka ei oliskaan.

Muuten, kun joku viittasi siihen, että hyväksi käyttäjä pyytää anteeksi hyväksi käytetyltä ja vaatii anteeksi antoa, niin se ei ole oikein, eikä sitä hyväksytä lestadiolaispiireissä. Toki siis asia pitää korjata myös hyväksi käytetyn kanssa anteeksi pyynnöllä, mutta se ei riitä, vaan se pitää hoitaa myös Suomen lakien mukaan ja siis oikeudessa ja kärsiä määrätty rangaistus.

Eikä multa ainakaan yksikään aikuinen oo pyytäny anteeksi sellaisia asioita, joita en olis ymmärtäny tai jotka olis aiheuttanu mulle ahdistusta silloin kun olin lapsi. Ei siis esim. joku vanhempi itsetyydytystään tms. Toki näitäkin tapauksia on, mutta ne on poikkeuksia.

En myöskään oo kuullu henkilökohtaisesti, että ketään mun lähipiirissä olis raiskattu avioliitossaan. Ei muakaan oo tarvinnu pakottaa ja meillä on 4 lasta, viidettä odotan. Itse asiassa, molemmat vähän kärsitään siitä, että seksiä on turhan harvoin... :) illat menee nukkuessa, kun aamulla työt alkaa toisinaan jo ennen viittä.. Oon siis töissä ja ollu kaikkien lasten välissä, mies pitää isäkuukautta parhaillaan ja on kaikilta pitäny. Että kantaa kyllä vastuunsa perheestä. Siksikin meidän parisuhde on varmaan niin tasapainoinen.

Vierailija
157/179 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jokaisen usko on omakohtainen, niin jokainen uskoo omalla tavalla, vaikka kuinka olisi vl.

Jotkut eivät koe kortsua tai pillereitä syntinä. Jotkut kokevat jo seksistä kieltäytymisen synniksi. Eli eroja on paljon.

Jotkut noudattavat ja tulkitsee tässäkin asiassa raamattu tiukemmin ja jotkut löysemmin.

En minäkään joka kohdassa noudata raamattua esim. jossain päin raamattua oli jotenkin näin, että tarvittaessa isä yhtyköön tyttöönsä.

Itse en hyväksy tuollaista millään tavoin. Minun mielestä se on rikos, josta pitää rangaista.

Aika moni (kaikki ystäväpiiristäni) katsoo telkkaria. Jotkut netistä ja jotkut telkkarista. Jokainen päättää mitä katsoo.

Ja jokainen päättää laittaako meikkovoidetta tai ei.

Jotkut ei hyväksy avonaista pukeutumistyyliä, mutta taas itse uskon, että se pukeutuminen ei katso uskomisen määrää ja sitä voi avonaisellaki pukeutumisella päästä taivaaseen.

Vierailija
158/179 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka se niin voi olla, että se vaihtelee, mikä on synti?

Sitä voi vain ihmetellä... tässä on asiasta taustoja:

http://freepathways.wordpress.com/2011/10/30/hannisen-hattutemppu/

Vierailija
159/179 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan aikaan kun muut harkitsevat tarkkaan montako lasta rohkenevat tuottaa kkuluttamaan luonnonvaroja.

Eikö teillä ole minkäänlaista vastuullistuutta siinä miten te kulutatte yhteistä maapalloamme?

ei minua kiinnosta. Antaa heidän tukehtua omaan paskaansa. Suomi on vauras maa. Annetaan meidän jätteet Afrikkalaisille. Maksetaan siitä vaikka miljoona vuodessa. Varmasti ottaisi vastaan.

Vierailija
160/179 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee maksettua vähän pienemmällä lapsimäärälläkin. Siitähän tulee sellainen noidankehä jos aina seuraavalla sukupolvella pitää olla enemmän (tai paljon) lapsia kuin edellisellä ihan vaan siksi että saadaan eläkkeet maksettua.

Ehdottaisin ennemminkin eläkeuudistusta ettei kenenkään tarvitse lestadiolaiseksi eläkkeiden takia ryhtyä. Ensiksi voitaisiin kohtuullistaa vaikka Liliuksen yli 40 000 euron kuukausittainen eläke jota hän alkoi saamaan 60-vuotiaana. Lilius ei ole suinkaan ainut joka saa ihan järjetöntä eläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi