Ennätys: 22 lasta suurimmassa lestaatiolaisperheessä
Siinä on pitänyt naisen olla jo melko virkeänä että on lähes joka vuosi pystynyt synnyttämään uuden ihmisen. Ennen kuin vaihdevuodet lopettaa lisääntymiskyvyn.
Kommentit (179)
Kun joku Hesarin Väestö-liitteessä kyseli, islamilaistuuko Suomi, asiantuntija sanoi että ennemminkin Suomi "vanhoillislestadiolaistuu", koska lestadiolaisia on about 100 000 ja heidän hedelmällisyyslukunsa on maailman ykkösluokkaa. Missään muualla maailmassa ei naisen hedelmällisyys yllä samaan.
Muslimeja Suomessa on about 40 000 ja heidän perheensä pienenevät valtaväestön tasolle jo toisessa sukupolvessa.
Vanhoillislestadiolaisten suurperheiden lapset tekevät niinikään ittelleen suurperheen eli lestadiolaisten määrä kasvaa jatkuvasti.
vaikka äiti oliskin kotona, sillä ei kenenkään tarvi jaksaa tuollaista rumbaa ihan yksin. On lasten kannalta välttämätöntä että suurperheen äiti saisi myös omaa rauhaa ja lomaa. Lisäksi lapsillekin on hyvä olla välillä muuallakin kuin vain kotona.
Lestadiolaisperheiden lapsilla tulee olla samat oikeudet kuin muillakin.
jos on muutama satanen niin se ei ketään hetkauta sinne eikä tänne.
jolla on yli 10 lasta, akateeminen koulutus (opettaja) ja on työelämässä mukana. Lestadiolaiset ovat ahkeria ja arvostavat koulutusta.
ehditte työelämään. Naisten tehtävä tuntuu olevan lisääntyminen jonka yhteiskunta kustantaa. Kenen pussista ne rahat otetaan?
mutta silti tämän ketjun suvaitsemattomuus ärsyttää minua.
Ilmeisesti monetkaan eivät tajua, että jos lapsia on 22, niin ne kaikki eivät ole pieniä yhtä aikaa. Kun nuorin on syntynyt, ovat vanhimmat jo todennäköisesti muuttaneet pois kotoa. Monesti myös vanhemmista lapsista on paljon apua nuorempien hoidossa silloinkin, kun vanhempia sisaruksia ei kuormiteta mitenkään kohtuuttomasti. Ainakin minusta kolmannen lapsen vauva-aika oli paljon helpompi kuin ensimmäisen, koska vanhemmista sisaruksista oli seuraa vauvalle, eikä häntä tarvinnut jatkuvasti viihdyttää itse.
Ympäristöasioillakin hurskastelu on minusta täysin turhaa niin kauan kuin Suomessa on iso ongelma se, että nuoremmat ikäluokat pienenevät, jolloin meidän eläkkeittemme maksaminen tulee heille raskaaksi. Juuri tämän viikon Suomen Kuvalehdessa on iso asia asiasta. Niin kauan kuin tilanne on tämä, niin ainakin minä toivotan isot lapsiperheet tervetulleiksi parantamaan tilannetta.
että miksei näihin viesteihin juurikaan kommentoi aikuisiksi lestaperheissä kasvaneet? Itse olen kasvanut 8- lapsisessa perheessä, ei kuitenkaan lestadiolaisessa. Olen vanhimmasta päästä ja mieleeni on lapsuudesta jäänyt se, että äiti oli aina väsynyt ja kiireinen. Sylissä en muista juuri olleeni (olen vielä kaksonen). Isä oli aina töissä, koska joutui tekemään kahta työtä suuren lapsikatraan takia. Kotona oli tietysti aina väsynyt. Kummankaan kanssa en ole läheinen enkä heitä juuri näe. Itse jouduin aina hoitamaan pienempiä ja se ahdisti. Itsellä 2 lasta.
että miksei näihin viesteihin juurikaan kommentoi aikuisiksi lestaperheissä kasvaneet? Itse olen kasvanut 8- lapsisessa perheessä, ei kuitenkaan lestadiolaisessa. Olen vanhimmasta päästä ja mieleeni on lapsuudesta jäänyt se, että äiti oli aina väsynyt ja kiireinen. Sylissä en muista juuri olleeni (olen vielä kaksonen). Isä oli aina töissä, koska joutui tekemään kahta työtä suuren lapsikatraan takia. Kotona oli tietysti aina väsynyt. Kummankaan kanssa en ole läheinen enkä heitä juuri näe. Itse jouduin aina hoitamaan pienempiä ja se ahdisti. Itsellä 2 lasta.
Jotkut lestaadiolaisessa suurperheessä kasvaneet on kertoneet jossain muussa ketjussa että sissarusten suuri määrä on mahtava rikkaus ainakin sitten aikuisena.
Miksei lapsenakin, ei ole puute leikkikavereista!
olen 16-lapsisen lestadiolaisperheen toiseksi vanhin lapsi. Ehkä siinä mielessä oon huono vastaamaan, että oon aina ollu vähään tyytyväinen ja mulle on ollu tärkeämpi kokea itseni tarpeelliseksi kuin saada isosti huomiota.
Oon ollu aina vähän piittaamaton ympäristön mielipiteistä, mikä ei tarkoita, että piittaamaton toisten ihmisten tunteita kohtaan. Ehkä siitä johtuen, ehkä jostain muusta syystä, mulla ei oo ollu koulukavereita ikinä. Onneksi kotona oli sisaruksia. Ja äitillä aina aikaa, äiti on ollu aina sitä mieltä, että kaikkien paikkojen ei tarvi kiiltää, mutta kaikilla pitää olla hyvä olla kotona. Siinä siis painaa myös vanhempien luonne ja asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen.
Meillä oli kotona velvollisuudet, jotka jokaisen 10v täytettyään piti hoitaa: tiskivuoro n.1krt/vko, lämmitysvuoro (puulämmitys) jolloin riitti, että sai veden tiettyyn lämpötilaan n.1krt/vko, oman huoneen järjestyksessä pitäminen, omien puhtaiden vaatteiden kaappiin laittaminen ja osallistuminen viikkosiivoukseen.
Me tienattiin itse vähän vanhempana rahat mm. merkkifarkkuihin. Opittiin siihen, että kaikkea ei saa ihan tuosta noin vaan.
Uuden vauvan tulo oli ainakin mulle aina ilon aihe. Odotin malttamattomana, että saatais taas uusi pieni nyytti hoidettavaks. Ja vaikka vähän isompana otettiin vastuu pienemmistä vaikka vanhempien kauppareissun ajaksi, niin päävastuu oli kuitenkin aina vanhemmilla. Jos olivat yötä pois, meillä oli aina joku aikuinen vastuussa, vaikka koitettiin väittää, että pärjätään keskenäänkin.
Nyt kun vanhemmillani on n.30 lastenlasta, äitini, nykyään työelämässä, muistaa kuitenkin jokaisen nimi- ja syntymäpäivän ja iloitsee kaikista pienistä yhtä paljon.
Ainoa, mitä negatiivista muistan lapsuudesta, on isän lyhytpinnaisuus ja ajoittainen väkivaltaisuus. Toisaalta hän kyllä aina pyysi anteeksi kärsimättömyyttään ja suuttumistaan ja niin näytti, ettei se ole oikein lasta kohtaan.
Yksi merkittävimmistä asioita, joita oon oppinu kotona, on anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen. Ja vieläkin, tulipa mikä tahansa kysymys, voin soittaa äidille ja kysyä. Monesti soitankin ensin äidille ja sitten neuvolaan. :)
Ja nyt, kun elän omaa elämääni, oman perheeni kanssa, olen enemmän kuin kiitollinen siitä, että olen jo kotona oppinut monia asioita, oppinut tekemään myös vastenmielisiä töitä ja ottamaan vastuun tekemisistäni.
Toki isosiskoni tai jonkun nuoremman sisarukseni kirjoitus voisi olla ihan erilainen ja kokemukset erilaisia, mutta mulle itselle on ollut huomattavasti enemmän hyötyä ja iloa isosta sisarussarjasta kuin haittaa tai muuta negatiivista. Tokihan kuulen kaikenlaisia ivallisia kommentteja, kun kerron perheen koon, mutta mun mielestä se osoittaa arvostelijan / ilkeilijän sivistymättömyyden.
Ja meillä ei muuten sekaannuttu lapsiin, eikä sisarukset toisiinsa. Isälle on riittäny äiti.
koska eniten mua säälittää lestadiolaisnaisen seksielämä. Miten seksistä voi enää nauttia, jos on synnyttänyt yli viisi lasta??
Että jos tekee holtittomasti lapsia niin veronmaksajat kustantaa?
nämä lapset ovat aikanaan itse veronmaksajia (läheskään kaikki eivät pysy lestadiolaisina vaikka niiksi syntyvätkin, eikä kaikilla lestadiolaisilla ole älytöntä määrää lapsia)
Siinä on pitänyt naisen olla jo melko virkeänä että on lähes joka vuosi pystynyt synnyttämään uuden ihmisen.
Ei se pakkoraskaus naista VIRKEÄNÄ pidä, vaan PIENENÄ ja NÖYRÄNÄ
http://freepathways.wordpress.com/2010/06/09/jumalako-nujertaa/
Siksi liikkeen jäsenmäärä ei ole merkittävästi kasvanut jättiperheistä huolimatta
http://freepathways.wordpress.com/2009/04/08/suuri-syntyvyys-kasvattaa-…
tai sukulaisia vanhemmat keskenään. Muutenkin mikäpäs siinä jos itse elättävät koko pesueen. Afrikassa ei ole lestoja mutta lapsia syntyy kovaa tahtia. Et liekö herran tahto vai ihan biologinen fakta.
Meillä ei ole uskonnollista taustaa. Päinvastoin, molempien suvut ovat todella(!) pieniä (korkeintaan 3 lasta /perhe viimeisen 4 sukupolven aikana). Olemme siis ainoa suurperhe kummankaan suvussa aikoihin.
Toivomme vielä lisääkin lapsia. Tosin olen nyt 31v ja en halua enää 40-vuotiaana lapsia, eli kyllä kahden käden sormin laskettava on lopullinen lapsilukummekin.
Itse huolehdin ympäristöstä muuten kuin lapsiluvulla. Meillä kierrätetään kaikki mahdollinen, ostan 95% vaatteista kirpparilta, meillä on vain 1 auto (ei ikinä ole ollut kahta), poimin paljon marjoja ja sieniä. Mies metsästää ja kalastaa. Viljelemme itse perunat, porkkanat, sipulit, mansikat ym. Käytän kestovaippoja ja kiinnitän esim. pesuaineissa huomiota luonnonmukaisuuteen välttäen vahvoja myrkkyjä ja lisäaineita.
Kun lasten syntyminen on oma valinta eikä uskonnollinen pakko, niin silloinhan asiat ovat mitä parhaimmalla tolla, Hienoa että olette saaneet lapsia kun niitä itse toivotte. isossa perheessä eläminen on rikasta elämää.
Mielestänijokaisen naisen ja miehen tulee saada päättää perheasiansa täysin vapaasti ilman mitään painostamista. Lesstadiolaistne harjoittama painostaminen muka uskon varjolla on törkeää ja loukkaa ihmisoikeuksia.
Raamatussahan ei vaadita ihmistä lisääntumään rajattomasti autuuden ehtona.
Kaikkea hyvää teille ja ilo aeskarilaisten koulutielle!
varmaan ne kaikki on kotona vieläkin :) ja kaikki 2v niinhän.. uskon että äiti saa apua vanhemmilta lapsiltaan.. meillä vanhemmat auttoivat vaikka ei niin kovin suuri perhe olekkaan :) mielellään autoimme.
Ympäristörikos on, kun tekee itsekäitä lapsia. Säälin sinun vanhempiasi, kun on tommoisen häpeä pilkun synnyttänyt.
Myös Suomessa on iät ja ajat ollut 20-lapsisia perheitä, myös silloin kun Suomessa oli kehitysmaan olot.
tai sukulaisia vanhemmat keskenään. Muutenkin mikäpäs siinä jos itse elättävät koko pesueen. Afrikassa ei ole lestoja mutta lapsia syntyy kovaa tahtia. Et liekö herran tahto vai ihan biologinen fakta.
Missään kehitysmaissa, joissa puuttuu ehkäisy, ei naiset pysty synnyttämään 20 lasta.
Lestadiolaisten syntyvyys on maailman huippua ja perustuu korkeaan elintasoon ja pohjoismaiseen terveydenhuoltoon.
Jos myös kiinalaiset käännytettäisiin lestadioaisiksi ja he tuottaisivat 1.2 lapsen sijaan 10-15 lasta kukin, maailman ravintotilanne romahtaisi. Kiinalaisia on nyt yli 1,3 miljardia ihmistä. Nälänhätä oli viimeksi 50 vuotta sitten, miljoonittain kuoli nälkään. sen jälkeen päätettiin yhden lapsen politiikasta.
taas tällä palstalla. Harva lestadiolaisäitikään saa enää yli nelikymppisenä monta lasta. Tiedän monia ison perheen äitejä, jotka ovat lasten kasvettua töissä ja ovat hyviä työntekijöitä. Monet ovat myös lasten välillä töissä. Kaikki eivät ole, ja kotiäitiys on myös hyvä vaihtoehto. Aika harvalla on 22 lasta. Jos jollakin on, niin he voivat ihan hyvin olla jopa onnellisia. Ajatelkaa. Heissä voi olla joukossa jopa neroja. Ei iso perhe tarkoita automaattisesti säälittäviä ihmisiä, kuten täällä aika moni näyttää ajattelevan.