Ennätys: 22 lasta suurimmassa lestaatiolaisperheessä
Siinä on pitänyt naisen olla jo melko virkeänä että on lähes joka vuosi pystynyt synnyttämään uuden ihmisen. Ennen kuin vaihdevuodet lopettaa lisääntymiskyvyn.
Kommentit (179)
5692(minimitoimeetulo 14 lasta)-2342 (lapsilisät 14 alle 17-v lasta)= 3350 (vaje lapsista).
JOS isukki on siis töissä ja tienaa keskimääräisen suomalaisen palkan 3000 brutto, 2000 netto, niin pelkästään lapsista vaje on 3350-2000 =1350. Lisäksi kaksi aikuista ja asumiskulut (mahd. vuokra ja sähköt).
Tällä yhtälöllä 14 lapsen ja kahden aikuisen minimitoimeentulo plus asumismenot ovat jotain vähintäänkin 7000 euroa kuukaudessa, josta miehen palkkatulo kattaa vajaan kolmasosan.
Tämä on hyvin summittainen laskutoimitus mutta jotain sinnepäin ainakin. Erotuksen saa sossusta koska minimitoimeentulo taataan kaikille.
silloin yhteisin varoin. Lapset ei saa joutua kärsimään vanhemmistaan, koska eihän lapsi voi mmitään heille. lapsen täytyy saada hyvät lähtökohdat omalle elämälleen se on kansantaloudenkin etu. AINA.
mutta pääosin muiden rahoilla se tällaisessa tapauksessa tapahtuu.
Sitä paitsi ilmaston lämpeneminen on suuri ihmisten huijaus. Katso MOT-ohjelma uudesta jääkaudesta.
Koko maailman tutkimuslaitosten ja ylopiston tieteentekijät eivät tiedä mitään, mutta MOT-ohjelma tietää? WTF?
Se ohjelma on ihan silkkaa roskajournalismia, luulis nyt aikuisen ihmisen osaavan sillä silmällä katsoa...
Sitä paitsi ilmaston lämpeneminen on suuri ihmisten huijaus. Katso MOT-ohjelma uudesta jääkaudesta.
Koko maailman tutkimuslaitosten ja ylopiston tieteentekijät eivät tiedä mitään, mutta MOT-ohjelma tietää? WTF?
Se ohjelma on ihan silkkaa roskajournalismia, luulis nyt aikuisen ihmisen osaavan sillä silmällä katsoa...
naimisiin mennessään kun suku uteli lapsen teosta että
A) ei tee lapsia yhtäaikaa äitinsä kanssa
B) on hoitanut lapsia (sisaruksia) jo ihan tarpeeksi, omia ei tarvitse tehdä.
Ja ei ole tehnyt. Heillä lapsuudenperheessä oli keittiön seinässä työlista, jonka mukaan jokainen isompi vuorollaan aamulla keitti puuron, vaihtoi pienimmille vaipat, syötti pienimmät, hoiti pienimmille vaatteet ym. Isä oli aamulla navettahommissa, äiti raskauden takia joko sairaalassa tai vuodelevossa. Päivisin perheeseen tuli kodinhoitaja tai pari hoitamaan lapset, illalla hommat oli taas isompien vastuulla. Siinä perheessä vanhemmat teki lapsia omien alaikäisten lastensa ja kodinhoitajien huollettavaksi. Aika moni sen perheen lapsista ei enää noudata vl-uskoa.
kuten minut kun jätin lestadiolaisyhteisön: "Kun sinulle tuli tuo synti rakkaammaksi!"
Määrittelijä oli täyskahjo lestsadiolaismies jolla oma elämä oli kaaoksessa. Hän ei tuntenut minua henkilökohtaisesti mutta on omasta mielestään aina parempi ihminen kuin minä.
Eroaminen rauhanyhdistyksen piiristä on parasta mitä olen elämässäni päättänyt, koska sen jälkeen olen saanut elää rehellistä ja oikeaa, OMAA elämääni.
Kaikki täsmää: Rovaniemeltä kotoisin, vanhin lapsi oli jutellessa 27 ja nuorin 7, ihan nuorin kuollut kohtuun. Perheenäiti oli lastenhoitaja ammatiltaan... Niin, tapasin tuon naisen TAYS:ssa 2010 alkuvuodesta ja juttelin pitkät pätkät. Hän oli lastenhoitajana lasten osastolla ja oma lapseni oli siellä ekan yönsä sydänäänien takia. Valvoin siellä sylittelemässä vauvaa samalla, kun tuo nainen oli hoitajana siinä huoneessa. Kertoi avoimesti lapsilaumastaan ja synnytyksistään. Oli tosi mukava nainen ja lämmöllä hoiti niitä kahta muutakin vauvaa siinä huoneessa!
Onnellisia ja meneestyneitä lapsia <a href="http://freepathways.wordpress.com/2009/10/31/19lasta/" alt="http://freepathways.wordpress.com/2009/10/31/19lasta/">http://freepathways.wordpress.com/2009/10/31/19lasta/</a>
Mielestäni noin suuri lapsiluku on äärimmäisen haasteellinen kaikkien resurssien osalta.
Miten kohdata nämä lapset ja heidän yksillöiset tarpeensa läsnöäolevana aikuisena aidosti ja välittävästi.
Konkreettisempi asia on miten saada rahat riittämään ravitsevaan ruokaan ja mahdollisiiin harrastuksiin. Puhumattakaan vaatteista, tietokoneista jne.. Miten matkustatte, sivistätte lapsia? Enkä tarkoita jossain hiekkaerämaassa kirjoitettua satukirjaa ohjenuoraksi vaan oikeita faktoja maailmasta ja elämästä.
tai sukulaisia vanhemmat keskenään. Muutenkin mikäpäs siinä jos itse elättävät koko pesueen. Afrikassa ei ole lestoja mutta lapsia syntyy kovaa tahtia. Et liekö herran tahto vai ihan biologinen fakta.
Missään kehitysmaissa, joissa puuttuu ehkäisy, ei naiset pysty synnyttämään 20 lasta.
Lestadiolaisten syntyvyys on maailman huippua ja perustuu korkeaan elintasoon ja pohjoismaiseen terveydenhuoltoon.
Jos myös kiinalaiset käännytettäisiin lestadioaisiksi ja he tuottaisivat 1.2 lapsen sijaan 10-15 lasta kukin, maailman ravintotilanne romahtaisi. Kiinalaisia on nyt yli 1,3 miljardia ihmistä. Nälänhätä oli viimeksi 50 vuotta sitten, miljoonittain kuoli nälkään. sen jälkeen päätettiin yhden lapsen politiikasta.
Kyllä kaikille syntyville lapsille tulee turvata hyvä lapsuus. Suomi on sivistysvaltioa jossa kaikista lapsista pidetään huolta.
Lapsi ei ole syyllinen vanhempiensa hoopouteen.
uudestaan ja uudestaan, että äitisi ei saanut hetken rauhaa elimistölleen.
Voi kun olikin tosiaan huippuiskä. Olisi pitänyt vetoketjun joskus kiinni.
Mä olen 12 lapsisesta perheestä. En koe, että olisin saanut jotenkin vähän huomiota lapsena. Olen lapsimäärän puolivälissä syntynyt. Lapsuudesta on jäänyt kultaiset muistot. Äitini on ollut aina ihana kaikki huomioonottava. Syliä ja halauksia on riittänyt kaikille. Samoin isäni on ollut aina niin huippu iskä. Paljon olemme retkeilty ja matkusteltu perheen kanssa yhdessä. Etenkin isä on on aina keksinyt kaikkea jännää tekemistä lapsille, jaksoi myös lukea kirjoja ja leikkiä laittialla. Äiti ja isä kunnioittavat ja arvostavat toisiaan.
Nyt olen onnellinen yhden lapsen äiti ja rakastavan miehen vaimo. Meidän perheessä eletään tasa-arvoisina, niin miehet kuin naiset. (Jotkut luulevat et vl perheissä jotenkin miehet määräilevät)
Olen kuullut kohutuista lasten hyväksikäytöistä ja olen niistä tyrmistynyt ja harmissani. En kyllä tosin pidä pedofiileja uskovaisina. Valitetavasti kaikellaisiin ihmisiin ajautuu myös näitä sairaita tyyppejä:/ Onneksi itse en tunne enkä ole kohdannut lähipiirissäni vastaavaa.
Väitätkö että lasten hyväksikäyttäjtä eivät ole olleetkaan vl uskovaisia?
Kirjoitit: "Valitetavasti kaikellaisiin ihmisiin ajautuu myös näitä sairaita tyyppejä"
SRK:n johtokunta tunnusti itse julkisesti että hyväksikäyttäjistä jotka on paljastuneet, on ollut about 15 seurapuhujaa.
http://freepathways.wordpress.com/2011/04/08/srkn-lehdistotiedote/
Eikös puhujat olekkaan uskovaisia?
SRK:n puheenjohtaja kertoi uutisissa, että pääosa julki tulleesta hyväksikäytöstä on insestiä, joukossa hyvin vakavia ja kauan jatkuneita rikoksia.
Ongelmien suruutta havainnollistava kuva
http://freepathways.wordpress.com/2011/09/19/tassa-kylassa/
Yksineläjäthän on tunnetusti pahimpia ympäristön kuormittajia.
moni teistä kuka on kirjoittanut erittäin rumaa ja loukkaavaa tekstiä, että saisitte kokea joskus Paavalin tavoin.
Jumalan armo on mittaamaton.
Kun /jos Jumala antaa sinulle etsikon ajan toivon, ettet paaduta sydäntäsi vaan olet kutsulle kuuliainen.
"Isä, anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät."
Tilastokeskuksen mukaan Suomi lestadiolaistu, joka tarkoittanee sitä että vaikka jotkut jättävätkin liikkeen niin suuret lapsimäärät silti pitävät liikkeen (voimakkaassa) kasvussa.
Alkuperäistä juttua en nyt juuri löydä "Suomi lestadiolaistuu"-haku tulee tälle palstalle, eli tuon em. väitteen voi ottaa "with a pinch of salt".
Lisäksi jos pelastus on se että jotkut tulevat järkiinsä, niin mitä se sitten sanoo itse liikkeestä. Ei tosin mitään mitä emme jo tiedä kiihkouskovaisuudesta muutenkin.