Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö mammografiaan enää pääsekään itse ajan tilaamalla ja maksamalla?

Vierailija
26.05.2011 |

Olen käynyt nyt jo muutaman kerran mammografiassa, koska siskollani ja serkullani on ollut rintasyöpä.

Viimeksi kävin ultrauttamassa ihan alkuraskauden aikana vuonna 2006 syksyllä.

Muutaman kerran kävin alkuun siinä mammografia vaunussa, joka tuli paikkakunnallemme ja sen kerran kävin sitten Jyväskylässä syöpäyhdistyksellä. Itse tilasin ja maksoin.

Minulle on sanottu, että minun tulisi käydä sukurasitteeen vuoksi parin vuoden välein.

Nyt tosiaan jäänyt, sillä tässä välissä olen vielä saanut yhden vauvelin.

Mitään erityisiä kyhmyjä ei minulla ole mielestäni rinnoissa, mutta vasenta rintaa kivistää oudosti välillä.

Nyt minua kummastuttaa se, että syöpäyhdistyksen sivuilla lukee etteivät tee enää mammografioita ja hommat ovat siirtyneet terveystalolle sekä mehiläiseen.

Kummassakin sanotaan, että siihen tarvitaan lääkärin lähete, siis mitä???

Mitä ihmettä teen? Lähdenkö nyt sitten naukumaan joltain lääkäriltä sitä lähetettä???

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaan pyynnöstä ja kustannuksella. Varaa aika sinne. Kelan korvauksen saat, kun sinulla on lääkärin lähete. Toki tutkimus tehdään ilmankin lähetettä. Arvelen, että tässä halutaan varmistaa, että lääköri on etukäteen arvioinut, että tutkimus on tarpeellinen. Mammografiaan liittyy pieni säderasitus. Sinulla tosin on hyvä peruste käydä säännöllisesti tutkimuksissa, erityisesti jos siskosi ja serkkusi sairastuivat rintasyöpään alle 50- vuotiaina.

Raskausaikana rintojen kuvantaminen ei ole suosteltavaa, ellei ole selvää kyhmyä. Rintojen tutkiminen raskausaikana on paljon haastavampaa rintarauhaskudoksen kasvun takia.

Vierailija
2/3 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain juuri vähän aikaa sitten lähetteen ja maksusitoumuksen terveystalon mammografiaan. terveyskeskuksesta sain lähetteen. kävin siellä päivystysajalla koska minulla oli kipua toisessa rinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat 100% koko tutkimuskulut ja kuvan tulkitsemiskulut, niin et tarvitse siihen lähetettä.

Mutta miksi et kävisi lääkärillä? Eipä tarvitse itse kuviakaan tulkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme