Kauanko kesti, että escitalopram alkoi vaikuttamaan? (Ahdistukseen.)
Mulla kovaa ahdistuneisuutta (diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö) ja olen syönyt 8 viikkoa escitalopramia, eikä yhtään helpotusta ole tullut. Kannattaako enää jatkaa tuota lääkettä? Kokemuksia? (Ja joo, lääkäri päättää jatkot ja lopetukset, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia.)
Kommentit (35)
Itselläni alkoi vaikuttamaan 3 viikon jälkeen. Selkeästi huomasin, etten ollut enää niin jännittynyt ja ahdidtunut.
Kyllä sen olisi pitänyt jo tuossa vaiheessa vaikuttaa. Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin. Turhaa lääkettä ei kannata syödä. Ja olet syönyt jo sen verran pitkään, että lääkettä ei voi todennäköisesti seinään lopettaa tai ahdistus vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen olisi pitänyt jo tuossa vaiheessa vaikuttaa. Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin. Turhaa lääkettä ei kannata syödä. Ja olet syönyt jo sen verran pitkään, että lääkettä ei voi todennäköisesti seinään lopettaa tai ahdistus vaan pahenee.
En tiedä voiko tästä enää pahentua, kun on ollut niin järkyttävänä ennen lääkkeen aloitusta ja lääkkeen syönnin aikana. Ap.
Ahdistuneisuuteen käytetään diapamia. Myös unilääkettä pitää olla jos ei saa nukuttua, kun unettomuus aiheuttaa ahdistuneisuutta.
Ei nuo SSRI:t vaikuta ahdistukseen yhtään eli niitä on turha tuohon sairauteen syödä. Niistä voi aiheutua sivuvaikutuksia.
Tarvitset terapiaa, altistusta ja varalle reseptin rauhoittaviin lääkkeisiin.
LouLou kirjoitti:
Ahdistuneisuuteen käytetään diapamia. Myös unilääkettä pitää olla jos ei saa nukuttua, kun unettomuus aiheuttaa ahdistuneisuutta.
Diapamia ei voi syödä loppuikäänsä ahdistuneisuuteen, ikävä kyllä.
Mee töihin ahdistukses kanssa, luuseri, ja hoida juurisyyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo SSRI:t vaikuta ahdistukseen yhtään eli niitä on turha tuohon sairauteen syödä. Niistä voi aiheutua sivuvaikutuksia.
Tarvitset terapiaa, altistusta ja varalle reseptin rauhoittaviin lääkkeisiin.
Kyllä tässä on pakko kokeilla jotain lääkettä, rauhoittavia ei voi syödä loppuikäänsä. Altistusta en tarvitse, kyse ei ole mistään sosiaalisten tilanteiden pelosta tms.
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Miksi ei voisi?
No mä söin sitä valitettavasti vuosia eikä todellakaan auttanut ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
🤣 Onko taas känkkäränkkä! Tsempit
Todi. Noin ne ongelmat kroonistetaan. Mielialalääkettä määrätään, ne eivät auta, ihminen on niin pitkään täydessä ylivireystilassa että se jää päälle. Mutta ei herranjestas mitään bentsoja, ei missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs vtusta sinä luulet tietäväsi minun työssäoloni, tai olemattomuuteni?
Mulla toimi hyvin pelkoihin, mutta täysi vaikutus tuli vasta vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
No mä söin sitä valitettavasti vuosia eikä todellakaan auttanut ahdistukseen.
Miksi sitten söit sitä vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Jos ahdistus on päällä lähes 24 tuntia vuorokaudessa, niin miten paljon sitä diapamia pitäisi vetää? Kuka lääkäri kirjoittaa sitä jatkuvaan, päivittäiseen käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Jos ahdistus on päällä lähes 24 tuntia vuorokaudessa, niin miten paljon sitä diapamia pitäisi vetää? Kuka lääkäri kirjoittaa sitä jatkuvaan, päivittäiseen käyttöön?
Olen käyttänyt bentsoja 10 vuotta päivittäin ja ihan lääkärin määräämiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Olen käyttänyt bentsoja 10 vuotta päivittäin ja ihan lääkärin määräämiä
Montako tarvitset päivässä?
Niin ja annos on sen maksimin, eli 20 mg.