Apteekkiasioista tietävät hoi....
Mulla on resepti, missä samaa lääkettä määrätty 1 pakkaus kutakin kolmea pakkauskokoa: 900, 600 ja 300 yksikköä.
Aloituspakkaukseksi olisin tarvinnut 900 yksikköä, mutta apteekista oli se pakkauskoko loppu. Heillä olisi ollut yksi 600 yksikön pakkaus ja yksi 300 yksikön pakkaus. Ehdotin, että myisivät ne kaksi pakkausta minulle ikäänkuin 900 yksikön pakkauskoon sijasta. Ei käynyt.
Olen ymmälläni. Aiemmin on käynyt niin, että lääkäri on määrännyt perusvoidetta 1 kg:n pakkauksen. Apteekissa on ollut 500 g:n pakkauksia ja ovat sitten myyneet 2 kappaletta niitä.
Kommentit (4)
Kyse on hinnassa 10 eurosta, kyseessä satojen eurojen lääkkeet.
Sitä mietin, että saako apteekki jättää ihmisen pulaan tällaisessa tilanteessa... Mitä jos mun reseptissä olisi lukenut vain 900 yksikköä, ei muuta. Apteekilla oli 300 + 600 varastossa. Saako apteekki kieltäytyä myymästä lääkettä, jota sillä on tarvittava määrä, mutta eri pakkauskoossa, se askarruttaa.
t:ap
voi tilata oikean pakkauskoon jos sitä ei ole varastossa. Voi siis 'kieltäytyä' myymästä lääkettä. Tietämättä tarkemmin mistä oli kyse, sanoisin kuitenkin että asiakaspalvelun nimissä olisi voitu hinnoitella kelalle oikea pakkauskoko (kelalle ja asiakkaalle edullisempi) ja antaa kuitenkin eri pakkaukset asiakkaalle, siis apteekin tappiolla. Riippuen siitä mikä hintaero pakkauksilla on ja kuinka pian isompi pakkauskoko olisi ollut saatavilla.
Kyse on hinnassa 10 eurosta, kyseessä satojen eurojen lääkkeet.
Sitä mietin, että saako apteekki jättää ihmisen pulaan tällaisessa tilanteessa... Mitä jos mun reseptissä olisi lukenut vain 900 yksikköä, ei muuta. Apteekilla oli 300 + 600 varastossa. Saako apteekki kieltäytyä myymästä lääkettä, jota sillä on tarvittava määrä, mutta eri pakkauskoossa, se askarruttaa.
t:ap
Apteekki olisi toki voinut tarjota sinulle sitä vaihtoehtoa, että maksat itse tuon 10 euron erotuksen apteekille, he olisivat hinnoitelleet sen 900 yksikön pakkauksen ja antaneet sinulle 600 ja 300 yksikön pakkaukset. Näin itse olisin toiminut.
Lääkkeet tulevat apteekkiin tukkuliikkeistä yleensä seuraavana arkipäivänä.
että 600 ja 300 yksikön pakkaukset ovat todennäköisesti kalliimpia kuin 900 yksikön pakkaus. Kela edellyttää, että hinnoitellaan aina se edullisin vaihtoehto (eli tässä tapauksessa 900 yksikköä), eikä apteekin tietenkään tarvitse tappiolla myydä sinulle 600 ja 300 yksikön pakkauksia (eli hinnoittelisi sen 900 yksikön pakkauksen).