Vauva 5kk vaan kasvaa
Meillä on 5 kk poikavauva, joka on koko ikänsä kasvanut reippaalla tahdilla ja juuri 5 kk-neuvolasta tarttui mukaan "pohjalukemat" 9 kg. Joo tiedän..monien taaperot painavat saman verran... Pituus mennyt koko ajan tasaisesti 0,9-1,1-käyrillä. Joskus mietityttää, miten poika on noin iso. Vauvaharrastuksia on koluttu paljon ja en ole suoraan sanottuna koskaan törmännyt yhtä isoon vauvaan. Anoppi ei jaksa enää nostaa vauvaa, mikä tietenkin rajoittaa hoitomahdollisuuksia, kun ei tuo vielä itse mihinkään tietenkään liiku.
Poika syö maitoa 5 kertaa päivän aikana ja kerran yöllä (imetys) ja soseita on maisteltu: menee noin purkki jotain kasvissosetta päivän aikana. Itse ollaan miehen kanssa ihan normaalikokoisia (minä: 173 cm/59 kg ja mies 181 cm/79 kg). Ja vauvana oltiin myös ihan normikokoisia.
Onko muilla yhtä isoja vauvoja vai pitäisiköhän jo huolestua? Neuvolassa todettiin vaan että painoa on paljon, muttei siihen vielä puututa.
Kommentit (22)
Vauvojen ylipaino on kasvava ongelma ja usein ylipainoiset vanhemmat saavat ylipainoisen vauvan...
Eiköhän ne vauvat syö sen minkä jaksaa, toiset enemmän ja toiset vähemmän! toisille painoa tulee nopeesti ja toisille ei!
Katsos kun se paino kyllä tasaantuu kun laspi kasvaa ja liikkuu!
Ylipainoinen vauva??!! hohhoijaa... Ei se herranjumala sitä tarkoita että jos vauvana on ollut vähän pullukka, että se on vanhempanakin pullukka!
Ja nyt 1 vuotiaana painaa 11,5 kg. Pullukka on, muttei mitenkään erisyisen lihava. Rintamaito ja korvike on rasvaisia ja niissä on tosi paljon energiaa. Kun aikanaan vaihdat tavalliseen maitoon ja maidonjuonti muutenkin vähenee ja lapsi alkaa liikkumaan, niin kyllä se siitä. Esikoinenkin oli aikanaan tosi paksu vauva, mutta on nyt ihan normaali 13-vuotias. :-)