Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 5kk vaan kasvaa

Vierailija
25.05.2011 |

Meillä on 5 kk poikavauva, joka on koko ikänsä kasvanut reippaalla tahdilla ja juuri 5 kk-neuvolasta tarttui mukaan "pohjalukemat" 9 kg. Joo tiedän..monien taaperot painavat saman verran... Pituus mennyt koko ajan tasaisesti 0,9-1,1-käyrillä. Joskus mietityttää, miten poika on noin iso. Vauvaharrastuksia on koluttu paljon ja en ole suoraan sanottuna koskaan törmännyt yhtä isoon vauvaan. Anoppi ei jaksa enää nostaa vauvaa, mikä tietenkin rajoittaa hoitomahdollisuuksia, kun ei tuo vielä itse mihinkään tietenkään liiku.

Poika syö maitoa 5 kertaa päivän aikana ja kerran yöllä (imetys) ja soseita on maisteltu: menee noin purkki jotain kasvissosetta päivän aikana. Itse ollaan miehen kanssa ihan normaalikokoisia (minä: 173 cm/59 kg ja mies 181 cm/79 kg). Ja vauvana oltiin myös ihan normikokoisia.

Onko muilla yhtä isoja vauvoja vai pitäisiköhän jo huolestua? Neuvolassa todettiin vaan että painoa on paljon, muttei siihen vielä puututa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se paino tasoittuu kummasti kun vauva alkaa liikkua :) Älä huoli.

Vierailija
2/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö painoi saman verran 5kk:na, tasan 9kg siis.

On kyllä ollut kova liikkumaan ja konttasi jo 6kk:na ja nyt 9kk, kävelee tukia pitkin ja on paljon liikkeessä joten painokin alkaa tasaantua ja kasvanut myös kovasti pituutta nyt.

Viime neuvolassa oli lääkäri käynti ja lääkäri sanoi että hyvin on käyrillä.

Eli ihan turha miettiä tommosia, kyllä se siitä sulaa kun lähtee liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni tyttö oli samanlainen,rintamaidolla!Kaikki on erilaisia,lapsesta lähtien!Älä vaan tommosta ala sureen!Iloitse lapsestasi =)

Vierailija
4/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pojat on hyvän kokoisia, itse asiassa mun 2 poikaa ovat olleet vielä isompia :) Nyt ovat pitkiä mutta hoikkia poikia, 10v ja 5v.

Sulla tulee hyvin maitoa ja lapsi kasvaa. Soseita voi hyvin antaa jo noin isolle ja lisätä määriä nopeastikin.

Te vanhemmat olitte ehkä pienempiä vauvoja, koska siihen aikaan vauvat näännytettiin 4h syöttöväleillä.

Vierailija
5/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pojat on hyvän kokoisia, itse asiassa mun 2 poikaa ovat olleet vielä isompia :) Nyt ovat pitkiä mutta hoikkia poikia, 10v ja 5v.

Sulla tulee hyvin maitoa ja lapsi kasvaa. Soseita voi hyvin antaa jo noin isolle ja lisätä määriä nopeastikin.

Te vanhemmat olitte ehkä pienempiä vauvoja, koska siihen aikaan vauvat näännytettiin 4h syöttöväleillä.

Anoppi aina korostaa pitkien syöttövälien tärkeyttä. Mies olisi varmaan ollut isompi "maidon vapaalla saatavuudella". :)

Vierailija
6/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski kadonnut, lihaksikkaita ja vahvoja isompinakin, kävelleet aikaisin.

Vierailija
7/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk iässä jo 10 kg ja pituutta 71 cm. Kyllä sitten kun juoksemaan lähti, niin paino tasoittui. 5 v sai jo varoituksen, että painoa alkoi olla jo liian vähän. Mä olen 170cm ja mies 185 cm, itse olin 2v jo 95 cm, joten oletettvasti mun lapsikin oli iso. +2 käyrältä on tippui kyllä jo alta 4v tohon +1,5 käyrälle, ja siinä on sit pysynyt.

Vierailija
8/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän isompi on kuin oma poikani, mutta ei paljon. Minun kyllä söi 5kk iässä tunnin välein vuorokauden ympäri.. :D Että taitaa sulla olla vaan tosi hyvä maito kun noin harvat riittää hyvään kasvuun! Kyllä se tasoittuu.

Vierailija
9/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpainoakin oli kyllä liki 5½kg

edellinen lapsi painoi saman 1 vuotiaana :)

Niin eri kokoisia ne vauvelit vaan on.

Vierailija
10/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa sopivasti hyvää ruokaa ja sillä on isomman lapsen geenit. Älä huoli. Paljonko lapsi painoi syntyessään. Mulla on hoikka, pitkä 7v poika. Painoi 6kk sen 9kg, mutta syntyessään 3kg. Älä huolehdi niistä neuvolan kommenteista. Meillä kanssa 6kk sanottiin tuosta painosta, sitten 9kk kun painoa oli tullut enää 0.5kg lisää, oltiin kamalan huolissaan, kun ei nouse paino käyrällään ja olisi pitänyt rueta öljylisää antamaan, että saadaan paino nousemaan:) 1.5v saakka piti käydä painokontrolleissa, kun siis nousi paino niin vähän. Sitten kait tasoittui taas jollekin käyrälle ja saatiin synnintunnustus. Että niiden neuvolantätien sanomisista ei kannata ihan joka kerta huolestua.

Vierailija
11/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpainoakin oli kyllä liki 5½kg

edellinen lapsi painoi saman 1 vuotiaana :)

Niin eri kokoisia ne vauvelit vaan on.

Paljon tuo painavampi painoi 1-vuotiaana?

Vierailija
12/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kans oli yli 9 kiloinen 5kk. nyt jo tasoittunut kun lähti liikkeelle. älä huolestu ei vauvoja laiteta dieetille.

Vierailija
13/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nyt jo 9v oli vauvana iso. Painon nousu tasoittui ja tänä päivänä pitkä ja hoikka.

Vierailija
14/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kk ja painoa 8,9kg, pituutta 67cm.

ei tuo mielestäni mikään pullukka kuitenkaan ole!;)

yli kilo tullut painoa joka kuukausi.

kyllä se siitä lähtee tasaantumaan, kun lähtee liikkeelle!

Vierailija
15/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika painoi 4 kk-neuvolassa 6370g ja pituutta 65 cm, tasaisesti ja hyvin on kuitenkin kasvanut neuvolan mukaan. Tuskin kohta 5 kk-neuvolassa painaa paljon yli 7 kg. Ei suostu syömään enempää kuin mitä syö. Sosetta meilläkin menee jo melkein purkki päivässä.

Vierailija
16/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kk nla:ssa taisi poika olla 9,3 kg ja 6kk nla:ssa 9,9 kg, pituutta reippaasti. Molemmat vanhemmat olemme pitkiä ja hoikkia. Pojallakin jo selkeästi painontulo on tasaantunut. Älä huolehdi, lapsesi on aivan normaali! :)

Vierailija
17/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen ylipaino on kasvava ongelma ja usein ylipainoiset vanhemmat saavat ylipainoisen vauvan...

Vierailija
18/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä hieman yli kymmenen kiloa ja pituutta oli 68 senttiä. Eli aikamoinen pullukka.

Eipä meillekään th koskaan mitään sanonut. harvemmin vauvan painoon edes puututaan, eihän niin pientä voi laihikselle laittaa.

Meilläkin paino alkoi sitten tasaantua kun lapsi lähti liikkeelle ja nyt 5-vuotiaana on tosin vieläkin vähän ikäistään isompi. Roteva, kuten th sanoi viisivuotisneuvolassa. Mutta ei tarvitse vieläkään tehdä mitään, kunhan huolehditaan että lapsi liikkuu ja syö terveellisesti.

Niin ja syntymäpaino pojalla oli 4,2 kiloa.

Vierailija
19/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika painoi 3kk iässä 7,9kg, 6kk iässä 10,4. Pituus jossain plus 1 suunnilleen. Ihan normaali vauva. Ne plus ja miinus käyrät ovat ihan normaaleita tuolla kakkosessakin. Ei se vauva kuule tuota vauhtia 18-vuotiaaksi kasva.

1-vuotiaana poika oli 80cm ja 12kg, eli ihan normaali (kuten aina), ja 2-vuotiaana 91cm 14kg. Edelleen ihan normaali. Ja kävelemään oppi 10kk iässä, ei se koko vaan motorinen kehitys...

Anna lapsen olla sellainen kuin on. Jotkut kasvavat nopeammin vauvana, jotkut joskus myöhemmin. Kyllä se loppuviivoilla viimestään tasottuu. Ja me ollaan molemmat vanhemmat teitä lyhyempiä... Tyttö eli kuopus on taas siro ja syntyikin pienempänä, eli jokainen on yksilö, eikä aina mene niin, että seuraavat vauvat ovat esikoista suurempia.

Eihän herranjumala neuvola voikaan eikä saakaan vauvan painoon puuttua...imetetyissä vauvoissa kun ei ole mittaria, että paljon ne ovat syöneet. Syövät minkä syövät, jos nälkä on. Eikä pikkulapsia muutenkaan panna dieetille, jos on normaali ruokavalio.

Ja vielä: lastemme täti on lastenlääkäri, joten voit huoletta uskoa, että lapsesi kasvaa ihan normaalisti, sillä meille olisi varmasti kerrottu, jos pojassa olisi vikaa.

Vierailija
20/22 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen ylipaino on kasvava ongelma ja usein ylipainoiset vanhemmat saavat ylipainoisen vauvan...

Jos tarkkailee painoaan sairaalloisesti, ei sitä pidä vauvoihin ainakaan ulottaa!! Noilla ajatuksilla viisainta keskittyä vaan siihen omaan peilikuvaan.

T: se, jonka lasten täti on lastenlääkäri...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan