Onko tämä teistä oikein? "raha-asiaa"
Kesä on tätä polttariaikaa ja minulla on nyt sitten polttarit tulossa. Miehellä on myös eräs matka jonne hän haluaisi lähteä.
Meillä on yhteinen tili, jonne menee tällä hetkellä käytännössä katsoen vain miehen tienaamat rahat, koska minä olen lasten kanssa kotona.
Minun hyvällä ystävälläni on polttarit, jotka pidetään ulkomailla. Viikonlopun reissu siis tulisi kustantamaan n.500 euroa.
Tilillämme on ylimääräistä vain sen verran että toinen pääsee matkaan. Minun mielestäni minun reissuni eli polttarit on tärkemmät ja miehen mielestä hänen matkansa ja rahatkin ovat hänen tienaamansa.
Mutta kun meillä on yhteinen tili niin eikö minulla ole myös oikeus ottaa nuo rahat omaan matkaani?
Kommentit (96)
Miksi sun juttus on tärkeämpi kuin miehes? Vaikka mä olen kotiäiti ja mies tienaa, niin silti en kehtaisi miehen tienaamilla rahoilla lähteä reissuun tietäen, että sen jälkeen hänellä ei olis varaa omaan matkaan. Asia olis tietenkin toinen, jos mies matkustelis useammin enkä mä pääsis koskaan minnekään.
Rahaa ei ole kuin toiseen matkaan. Ajattelin, että polttarit olisivat tärkeämmät kuin satunnainen huvimatka.
Ymmärrän kyllä silti, että rahat on miehen tienaamia ja hänellä on siis tavallaan oikeus käyttää ne mihin huvittaa.
Vituttaa silti.
Ap.
Meille ainakin sopinut aina paremmin omat tilit,emme kuitenkaan kyttää kumpi nyt viimeksi maksoikaan ruokakaupassa jne
Ajattelin, että polttarit olisivat tärkeämmät kuin satunnainen huvimatka.
Itse en lähtisi ulkomaille veittämään kenenkään polttareita. Enkä ikinä laittaisi 500e polttareihin, edes omiini.
En siis vieläkään tajunnut, miksi sinun juttusi olisi tärkeämpi kuin miehesi?
Käyttekö useinkin ulkomailla erikseen?
Eikä sitä ratkaistakaan sillä kuka rahat on tienannut.
Ei yhteinen tili tee parisuhteesta toimivaa, jos se ei sitä ole sitä ennen ollut.
Kukaan ei voi sanoa kumman teistä tulisi reissulleen päästä, vastaus riippuu niin monesta asiasta.
Rahattomana nainen hoitaa lapsia kotona ja mies tienaa rahat sekä myös pitää niitä rahoja vain ominaan koska on ne itse työllään tienannut.Naisen kannattaisi aina pyrkiä taloudelliseen riippumattomuuteen!
nämä polttarit ovat tärkeät, että ne ovat minun hyvän lapsuudenystäväni juhlat. Niihin lähtee mukaan koko meidän lapsuudenystäväporukkamme. Pieni porukka. Rahaa oli säästössä mutta ne meni yllättävään remonttiin.
Nyt sitten ollaan tässä tilanteessa että rahaa on vaan jommankumman matkaan.
Kyllä me matkustamme erikseenkin ulkomaille. Miksi ei matkustettaisi? Ei minua huvita mieheni kanssa aina matkustaa.
Ap
on ne tienannut. Voit sanoa etta miehesi maksaa sinulle sitten palkkaa kun olet kotona tai menet itse toihin ja miehesi hoitaa lapsia. Miehet ovat niin idiootteja etteivat tajua etta lasten hoito on yhtalailla tyota kuin muukin tyo. Jos olette naimisissa niin on naurettavaa jos rahat eivat ole yhteisia. Ymmarran artymyksesi koska polttarit ovat vain kerran...kylla minakin toivoisin vahan joustoa tuossa tilanteessa...mutta muistathan myos joustaa toiseen suuntaan.
mitä maksaa viikkosiivooja?
mitä maksaa lastenhoitaja ?
mitä maksaa juoksevien asioiden hoitaja?
mitä maksaa kotiapulainen?
mitä maksaa ilta -ja yöhoitaja?
tai jos vastaavasti viet päiväkotiin lapset osallistuuko miehesi kotitöihin tasapuolisesti vai jääkö ne sinulle?
lisää myös se hintaan et lapsenne saavat olla kotona kuin vastaavasti päiväkodissa taistelemassa 20 muun lapsen kanssa huomiosta!
Ei siis ole mitään miehen tienaamia tai miehen rahoja!!!
Mielestäni juuri sinä tarvitset vaihtelua koska olet AINA kotona:)
Mihin miehesi tarvitsee vaihtelua? Hänelle on jo vaihtelua siinä kun saa olla täysipainoisesti omien lastensa kanssa! Olisi onnellinen siitä mahdollisuudesta jos on rakastava isä!
maksaa kotiäidin polttarirälläilyjä. Se on ihan ekstraa, joka jokaisen pitää maksaa itse.
jos lapsia on useampi, riittää sun reissuun kahden kuun lapsilisät. Yhden lapsen kotiäitiä en ymmärrä.
jos ei vaimonkaan.
maksaa kotiäidin polttarirälläilyjä. Se on ihan ekstraa, joka jokaisen pitää maksaa itse.
Mieshän ne rahat tienaa.
Kotiäitikin voi hankkia lisätienestiä, esim. ottaa hoitolapsen tai tehdä siivouskeikkaa.
Mikään ei pakota makaamaan kotona riippana.
siitä, onko tili yhteinen vai ei. Jos teillä olisi omat tilit, niin varmaan kirjoittaisit tänne, kuinka epäreilua on, kun mies tienaa ja käyttää rahat matkaan. Raha-asiat kuuluu yhtenä niihin asioihin, joista tulisi sopia viimeistään siinä vaiheessa kun muutetaan yhteen ja niistä sopimuksista tulee pitää kiinni.
Minusta tässä tilanteessa kummallakaan ei ole automaattisesti oikeutta tyhjentää tiliä omaa matkaansa varten, laittakaa vaikka sitten puoliksi ja ottakaa molemmat toinen puoli lainaa omiin nimiinne, jota sitten itse lyhentelette. Kannattaa kyllä nyt ihan oikeasti sopia tilin käyttöehdot ja miettiä mitä varten se tili teille alunperin luotiin.
mikä tässä nyt on niin vaikeeta?? Teillä on YHTEISELLÄ tilillä 500€, eli 250/naama. Jos se riittää miehen rillutteluun, niin menee, ja jos se taas ei riitä sinun rientoihisi, niin et mene. Selkeää?
Ja tuosta hinnoittelusta, oikeastiko joku on sitä mieltä, että nainen (kotiäiti) voi hinnoitella, eli vaatia työssäkäyvää miestä maksamaan siitä että lapsen oma äiti hoitaa lasta ja omaa kotiaan? Ei tulisi mieleenikään laskuttaa miestä kerran kuussa "imurointi kerran viikossa 10€, lapsenhoito 20€/päivä, ruoka 2x5€/vrk, niskahieronta to illalla 15€ jne.."??? Huhhuijjaa, ei ihme, että kohta ollaan sitten ihan yksin sen lapsukaisen kanssa, ja kas, ei siitä tosiaan sitten makseta kuin sen kotihoidontuen verran (joka siis tällekin äidille tulee sinne yhteiselle tilille ilmeisesti..).
Kaikkea sitä näkee =)
Enkä itse edes kehtaisi lähteä miehen rahoilla minnekään.
eletty polttarit 500e? varmaan ihan hyvä jos ette kumpikaan ite käytä tuota summaa, teette koko perhe sillä rahalla yhteisen reissun.
kuinka lapset pitää panna vauvoina hoitoon, kun heillä ei ole varaa hoitaa heitä kotona.
varsinkin kun kyseessä on tilaisuus jossa kokoontuu koko vanha kaveriporukka. Matkan voi tehdä muulloinkin, ap:n meno taas on ainutlaatuinen ja uutta tilaisuutta ei tule.
Noi "minä tienaan, minä päätän" -jutut on muutenkin aivan P:stä. Olin itse yhteisestä päätöksestä pari vuotta kotona ja ilmoitin miehelleni että mitään tuollaista en sitten kuuntele. Hän oli itsekin sitä mieltä, että minun kotona oloni helpottaa ja mahdollistaa hänen työntekoaan ja uran luomistaan. Esim. mahdollisuus jäädä ylitöihin/tärkeisiin ex -temporee palavereihin, ei tarvetta olla pois töistä lapsen sairastuessa jne. Ja lisäksi mahdollisuus viettää rennompaa vapaa-aikaa kun suuri osa kotitöistä oli hoidettu päivän aikana (meillä siis helppo vauva, jaksoin ja ehdin hyvin tehdä kotihommia).
Naisen kotiin jääminen siis vahvistaa miehen uramahdollisuuksia ja säästää rahaa.
Jos sinun miehesi ei tätä asiaa sisäistä niin tee niin kuin joku ehdotti; ala hinnoitella itsesti. Normi taksa lasten hoidosta ja yli jakaisesta venyneestä työpäivästä ja harrastusmenosta sitten isompi taksa. Samoin siivous- ym. palveluille hintalappu.
Ja tottakai menet polttareihin. Jos ukko ei tule järkiinsä niin lainaat vaikka jostain rahaa! 500 on aika pieni summa. Jos luotottaja on läheinen niin sovi että maksat takaisin vaikka 20e kuussa ja peset vaikka ikkunat tms. apua lainan vastineeksi tai maksuksi.
Tähän yhteiseen tilihommaan on lähdetty nyt vasta lähiaikoina kun on tullut lapset.
Luulin että homma toimii kun kaikki aina toitottavat että perheellä kuuluu olla yhteiset tilit mutta paskat tämä toimi jos molemmilla on elämässä tällaisia menoja.
Ap