Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä teistä oikein? "raha-asiaa"

Vierailija
24.05.2011 |

Kesä on tätä polttariaikaa ja minulla on nyt sitten polttarit tulossa. Miehellä on myös eräs matka jonne hän haluaisi lähteä.

Meillä on yhteinen tili, jonne menee tällä hetkellä käytännössä katsoen vain miehen tienaamat rahat, koska minä olen lasten kanssa kotona.

Minun hyvällä ystävälläni on polttarit, jotka pidetään ulkomailla. Viikonlopun reissu siis tulisi kustantamaan n.500 euroa.

Tilillämme on ylimääräistä vain sen verran että toinen pääsee matkaan. Minun mielestäni minun reissuni eli polttarit on tärkemmät ja miehen mielestä hänen matkansa ja rahatkin ovat hänen tienaamansa.

Mutta kun meillä on yhteinen tili niin eikö minulla ole myös oikeus ottaa nuo rahat omaan matkaani?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täysin yhteiset rahat ja muutoinkin samanlainen elämäntilanne kuin ap:lla. Minä kotona lasten kanssa ja mies tienaa. Jos on yhteiset rahat, tulisi rahojen oikeasti olla sitten yhteiset eikä miehen aina halutessaan vedettävä kotiin päin.

Vastaavassa tilantteessa meillä mies kyllä vapaaehtoisesti luopuisi matkastaan, koska katsoisi minun ansainneen sen enemmän, sillä en ole moneen vuoteen käynyt missään tai tehnyt juuri mitään ilman perhettä. En vain tiedä haluaisinko laittaa noin paljon rahaa polttareihin.

Vierailija
42/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aletaan hinnoitella palveluita. Näin vain siinä tapauksessa että mies käyttää vaimoaan työvoimana, jonka oikeudet lasketaan tienatun summan mukaan. Asiat pitäisi tottakai sopia niin, että jos molemmat tekevät töitä YHTEISEN PROJEKTIN ELI PERHEEN hyväksi, niin rahatkin ovat sitten yhteisiä. Comprendes?

mikä tässä nyt on niin vaikeeta?? Teillä on YHTEISELLÄ tilillä 500€, eli 250/naama. Jos se riittää miehen rillutteluun, niin menee, ja jos se taas ei riitä sinun rientoihisi, niin et mene. Selkeää?

Ja tuosta hinnoittelusta, oikeastiko joku on sitä mieltä, että nainen (kotiäiti) voi hinnoitella, eli vaatia työssäkäyvää miestä maksamaan siitä että lapsen oma äiti hoitaa lasta ja omaa kotiaan? Ei tulisi mieleenikään laskuttaa miestä kerran kuussa "imurointi kerran viikossa 10€, lapsenhoito 20€/päivä, ruoka 2x5€/vrk, niskahieronta to illalla 15€ jne.."??? Huhhuijjaa, ei ihme, että kohta ollaan sitten ihan yksin sen lapsukaisen kanssa, ja kas, ei siitä tosiaan sitten makseta kuin sen kotihoidontuen verran (joka siis tällekin äidille tulee sinne yhteiselle tilille ilmeisesti..).

Kaikkea sitä näkee =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulemaan polttareihin ulkomaille? Eikö se polttarisankari (lue= yksi ihminen) voisi tulla Suomeen viettämään niitä, sen sijaan, että lennättää kaikki muut (lukuisat ihmiset, monet ilmeisesti jo perheellisiä) sinne ulkomaille.

Vierailija
44/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin polttarikännääminen erossa lapsista on yhteisen projektin eteen ahertamista???

Vierailija
45/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta hinnoittelusta, oikeastiko joku on sitä mieltä, että nainen (kotiäiti) voi hinnoitella, eli vaatia työssäkäyvää miestä maksamaan siitä että lapsen oma äiti hoitaa lasta ja omaa kotiaan? Ei tulisi mieleenikään laskuttaa miestä kerran kuussa "imurointi kerran viikossa 10€, lapsenhoito 20€/päivä, ruoka 2x5€/vrk, niskahieronta to illalla 15€ jne.."??? Huhhuijjaa, ei ihme, että kohta ollaan sitten ihan yksin sen lapsukaisen kanssa, ja kas, ei siitä tosiaan sitten makseta kuin sen kotihoidontuen verran (joka siis tällekin äidille tulee sinne yhteiselle tilille ilmeisesti..).

Kaikkea sitä näkee =)

vaan siitä, että miehen silmät pitäisi saada avattua sille mitä vaimo tekee perheen eteen. Ihminen joka kuvittelee, että pelkkä palkkatyö on perheen eteen tehtyä työtä on joko itsekäs tai äärettömän tyhmä. Jos vaimo ei suostuisi jäämään kotiin hoitamaan lapsia, nousisivat kulut ja miehen työmäärä automaattisesti hurjasti. Lasten päivähoito, työmatkakulut, työvaatteet, lisääntyneet kampaamo- ym. kulut tulevat kaikki perheen maksettavaksi jos vaimo ei enää hoida lapsia kotona. Myös kaikki kotityöt ja perheen yhteinen aika pitää jakaa uudelleen; kotiäiti ehtii tekemään kotitöitä ollessaan kotona, työäitiä ja -isää ne odottavat työpäivän jälkeen. (Toki kotitöitä on huomattavasti vähemmän kun kotona ei päivisin ole ketään.) Samoin kotiäiti antaa lapsille aikaa koko päivän, jolloin illalla ei tarvita mitään "väsyneiden lasten vanhempienkaipuu"-tankkausta, vaan iltaisin ja vapailla mieskin voi harrastaa ja käydä vaikka noilla reissuilla. Sen sijaan jos lapset ovat tuntikausia hoidossa päivisin, illat ja vapaat pitää pyhittää (jos on lapsistaan välittävä vanhempi) lapsille ja perheen yhteiselle ajalle.

Perheestä voi kantaa taloudellista vastuuta paitsi tienaamalla, myös säästämällä!

Kyse ei siis tosiaan ole siitä, että kaikkien pitäisi automaattisesti pyytää puolisolta rahaa pestyään koneellisen pyykkiä, vaan siitä että kaikkien pitäisi automaattisesti arvostaa sitä puolisoaan ja tajuta mitä kaikkea hän perheen eteen tekee.

Vierailija
46/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten tingimme koko perheen kesälomamatkasta, että mies pääsi kaverinsa häihin ulkomaille.

Tänä kesänä mulla on kahden kaverin polttarit ja häät Suomessa. Menen niihin yksin, koska meidän lapset voi pahoin autossa ja muutenkin noi on yön yli reissuja.

Puolin ja toisin. Kyllä mua vähän harmitti, kun etelän matkan sijaan tehtiin automatka Viroon, mutta kivaa se oli. Ja nyt mies piti iitsestään selvänä, että mökkeillään mun vanhempien mökillä, jotta riittää rahat mun polttari/hääreissuihin.

Mites jos jakaisitte rahat? Eikö mies saa kesälomarahat? Siitä sitten maksatte lainaamanne osuudet takaisin?

Vierailija
47/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän tavalla äidin polttarikännääminen erossa lapsista on yhteisen projektin eteen ahertamista???

Vierailija
48/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lainaa joltakulta kaveriltasi / vanhemmiltasi

Vierailija
49/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, polttareihin tuhlaaminen ei ole säästämistä.

Vierailija
50/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pidämme omat tilimma. Näin on ollut hyvä ja tulee olemaankin.

Kommentoin kuitenkin tähän sen verran, että mielestäni tässä tapauksessa polttarit olisi tärkeämmät. Mutta ymmärrän hyvin miehenkin kannan. Hän on rahat tienannut ja korpee, ettei voi lähteä omilla rahoilla reissuun.

Mä olen aika varma, että perheissä, joissa nainen tienaa enemmän kuin mies, on raha-asiatkin tasa-arvoisempia. Naiset osaa ajatella paremmin asioita sen toisenkin henkilön näkökulmasta, eikä miellä toista heti siipeilijäksi. Tämä on siis ihan tällainen "musta tuntuu" -mielipide. En tiedä kovinkaan montaa tällaista perhettä, mutta muutaman kuitenkin. Niissä ei rahasta ole ikinä riitaa.

Vierailija
51/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten äidin poissaolo ja polttarikännääminen ja turha tuhlaaminen on yhteisen projektin eteen ahertamista??

Vierailija
52/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten äidin poissaolo ja polttarikännääminen ja turha tuhlaaminen on yhteisen projektin eteen ahertamista??

Säälittäviä tossun alla taapertajia ovat ne naiset jotka eivät tajua tätä asiaa: Perheellä on käytössä summa X jonka käytöstä neuvotellaan. Mies ei voi saada veto-oikeutta vain siksi etä on tienanut rahat. Nainen mahdollistaa sen että mies tienaa.

Vierailija
53/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

polttarikännääminen ja tuhlaaminen ovat yhteisen projektin eteen ahertamista?

Edelleen odotan vastausta.

Vierailija
54/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärtänyt?

Jos työ suoritetaisiin vieraalla -mitä se maksaisi?

Nyt kotiäiti tekee sen ´´ilmaiseksi´´! Kotiäiti on ensisijaisesti lasten takia kotona ei kotitöiden! Vastaavasti jos mies olisi kotona lasten kanssa saisiko hän tehtyä toisella kädellä kotityöt?

Tällaisessa tapauksessa miehen tulot on yhteisiä. Etenkin kun vaimo ei kerää edes eläkettä itselleen! Sekin aika koittaa kun laskee eläkettä ja on 10-vuotta ollut tienaamatta -SE kostautuu!!

Vierailija
55/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollaisen sait edes päähäsi??

Yhteisen projektin eteen isä käy töissä tienaamassa ja äiti on kotona lasten kanssa. Ymmärrätkö?

Nyt molemmilla on reissu tiedossa ja vain toinen voi päästä ja tämä ketju koskee sitä, miksi mieheltä on väärin väittää että hänellä on ehdoton oikeus mennä, koska hän on rahat tienannutkin. Ymmärrätkö?

Vierailija
56/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suoraan sanoen, jos rahasta olisi noin tiukkaa, ettei todella tilillä ole kuin elämiseen tarvittava raha + 500 eur eikä mitään muuta millään tilillä mistä voisi ottaa / "lainata", niin ei todella KUMPIKAAN lähtisi reissuun.

Vierailija
57/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin mies on etusijalla, koska hänhän ne rahat on tienannutkin.

Vierailija
58/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alusta asti ollut yhteiset rahat (omat palkkatilit + yhteinen säästötili).

Aina ollaan neuvoteltu ja joustettu puolin ja toisin, että kumpikin on päässyt omiin menoihinsa silloin kun sellaisia enemmän oli ja rahasta oli tosi tiukkaakin. Nyt nelikymppisenä on ehkä helpompi irrottaa satunnainen viissatanen jonnekin ja toisaalta ehkä noita yksin tehtäviä "must" rientoja on myös vähemmän ja teemme enemmän perheen kanssa.

Mutta siis teidän tilannehan on nyt se, että valitettavasti säästöt ovat palaneet yllättävään remonttiin, eli oikeastaan kummallakaan ei olisi varaa lähteä reissuun. Jos ette pääse sopuun siitä kumpi lähtee, niin mielestäni on sitten reilua ettei kumpikaan lähde. Ja jos miehesi nostaa kysnnykseksi sen, että hän on rahat tienannutkin, niin sitten vaan lapselle hoitopaikka ja menet töihin ja sen jälkeen sitten tiukasti omat rahat. Ei yhteisillä rahoilla kannata kituuttaa jos niistä joutuu väittelemään.

Vierailija
59/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä vastaan jonkun puolesta!

Samalla tavoin kuin jos mies menee yksin jonnekin ulkomaille. SAMALLA tavoin!

Vierailija
60/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ok.

Jos ap maksaa matkan, se on ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän