Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomailla tyossa oleva sh vastaa jos kysyttavaa..

Vierailija
23.05.2011 |

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat suurimpia eroja kotimaan hoitotapoihin?

Vierailija
2/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä lisät?entä netto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat suurimpia eroja kotimaan hoitotapoihin?

Olen toissa USA:ssa ja olen tyoskennellyt muutaman vuoden muos suomessa. Suurin ero on (ainakin Kaliforniassa) oleva potilasratio laki, eli montako postilasta per sh saa olla. Tama on siis laki, ei suositus, ja sairaala saa huomattavat sakot jos lakia ei noudateta. Tama tekee tyosta mukavampaa ja turvallisempaa, on enemman aikaa potilaalle. Osastolla ratio on 4:1, teholla 1:1, ensiavussa 4:1 jne.

Lisaksi kaikialla missa olen tyoskennelly on plajon apua saatavilla. Jokaisella sh on hoitoapulainen tai persuhoitaja avustajana ja sh ei paasaantoisesti osallistu perushoitoon.

Kirjaamista on aiva kamalasti (oikeustoimenpiteiden palossa) ja tama on taysin sh vastuulla.

AP

Vierailija
4/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka/kk?

Vierailija
5/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittamaan siellä uuden tutkinnon tai täydennyskoulutusta?

Vierailija
6/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä lisät?entä netto?

riippuu paljon osavaltiosta, mutta Kaliforniassa keskimaarainen vuosipalkka on ~70K.

Lisat eivat ole jarin suuret: vkl lisia ei ole, yolisa $4/hr ja 10 juhlapyhalisa 50%.

Itse olen paivatyossa ja tienaan ~80K. Teen siis virka-aikaa, ei vkl tai juhlapyhia. Lomaa 3vk vuodessa. Lisaksi etuihin kuuluu elakesaastojen tukeminen. Saastan elakkeisiin vuodessa noin 20K johon tyonanataja lisaa 50%.

80K minulle jaa kateen joka toinen vk $1800 (tasta mennyt verot ja elakesaastot). Palkkakausia on vuodessa 26.

AP

Vierailija
7/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka/kk?

Palkan mainitsinkin alempana ja tama on yksityinen.

Vierailija
8/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittamaan siellä uuden tutkinnon tai täydennyskoulutusta?

tutkinto kelpaa jos se on bachelor's eli amk.

sinun taytyy hakea RN lisenssia haluamastasi osavaltiosta ja toimittaa heille virallisesti kaanetyt kopiot todistuksistasi ja koulun opetussuunnitelmasta suomessa. kun tama on hyvaksytty saat luvan menna lisenssitenttiin NCLEX jonka lapaistyasi saat RN "toimiluvan".

AP

Vierailija
9/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai laitetteko esim. ompeleita tarvittaessa?

Vierailija
10/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko samanlailla aamupala, lounas, kahvi yms.

Onko sairaalassa potilaalla omat vaatteet vai talon?

Joutuuko itse ostamaan työvaatteet?

Vierailija
11/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä olet

Vierailija
12/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai laitetteko esim. ompeleita tarvittaessa?

aika pitkalle samat vastuut ja tyotehtavat perus sh:lla, mutta 2v lisakoulutuksella (masters) voi alkaa pitamaan omaa praktiikkaa. talloin toimit kaytannossa terveyskeskuslaakarin tehtavissa.

teholla vastuuta on jopa vahemman koska taalla on respiratory therapist joka hoitaa ventilaattorin.

AP

AP

Vierailija
13/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä olet

tyoskentelin muutaman vuoden ensiavussa, mutta nyt olen infuusio klinikalla.

AP

Vierailija
14/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä lisät?entä netto?

Lisaksi etuihin kuuluu elakesaastojen tukeminen. Saastan elakkeisiin vuodessa noin 20K johon tyonanataja lisaa 50%.

80K minulle jaa kateen joka toinen vk $1800 (tasta mennyt verot ja elakesaastot). Palkkakausia on vuodessa 26.

AP

Eli tuo 20 000 taalaa pitää vähentää tuosta 80 000 taalan vuosiansiosta, jotta palkkaa voidaan vertailla Suomeen, missä eläkeet pidätetään palkasta ennakkona???

Eli sun oikea palkkaa on siis 60 000 taalaa, eli jotain 40 000 euroa. Tuosta sitten maksellaan vielä lasten koulukset sun muut. Ei kyllä käy kateeksi

Vierailija
15/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit surffailla netissä työaikana?

Vierailija
16/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko samanlailla aamupala, lounas, kahvi yms. Onko sairaalassa potilaalla omat vaatteet vai talon? Joutuuko itse ostamaan työvaatteet?

en ole koskaan ollut osastolla toissa (suomessa tai taalla) joten ruokailuja en osaa ihan taysin verrata. taalla ainakin potilas valitsee menusta mita ja mihin aikaan haluaa syoda. lisaksi kaikki huoneet ovat yksityishuoneista, jotta toisten potilaiden aikataulut eivat hairitse.

potilas saa sairaalassa "kaavun", sukat ja aamutakin. mutta omia vaatteita saa tuoda.

sh osataa omat tyovaatteet ja huoltaa. toihin menna valmiiksi tyovaateet paalla (eli vaihdetaan kotona)

AP

Vierailija
17/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhut säästämisestä. minne se menee säästöön? entä jos palaat suomeen niin saatko ne säästöt jotenkin?

suomessahan eläkettä ei välttämättä tiedä koska saa. ei edes vaikka olisi jotain eläkesäästöjä. kun hallitus välillä vain keksii vetää ne välistä, korotella eläkeikää jne.

Vierailija
18/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit surffailla netissä työaikana?

ihan hyvin, hiljainen paiva. ennen lounastuntia vain kolme potilasta :)

p.s kello on 9:45am

Vierailija
19/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhut säästämisestä. minne se menee säästöön? entä jos palaat suomeen niin saatko ne säästöt jotenkin? suomessahan eläkettä ei välttämättä tiedä koska saa. ei edes vaikka olisi jotain eläkesäästöjä. kun hallitus välillä vain keksii vetää ne välistä, korotella eläkeikää jne.

elaketta saastyy ns. social securityyn (vertaa suomen malli) jota saisin 60v suunnilleen $2000/kk.

lisaksi on valtion tukemat (verottomat) henkilokohtaiset elakesaastot joihin saa laittaa verotta maksimissaan $16500/vuosi. tama on se raha mihin tyonanatajani etuna lisaa 50% laittamastani summasta. nama rahat ovat minun ja maksan niista veron kun kaytan. rahat ovat valitsemassani sijoituspankissa.

AP

Vierailija
20/90 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä lisät?entä netto?

Lisaksi etuihin kuuluu elakesaastojen tukeminen. Saastan elakkeisiin vuodessa noin 20K johon tyonanataja lisaa 50%. 80K minulle jaa kateen joka toinen vk $1800 (tasta mennyt verot ja elakesaastot). Palkkakausia on vuodessa 26. AP

Eli tuo 20 000 taalaa pitää vähentää tuosta 80 000 taalan vuosiansiosta, jotta palkkaa voidaan vertailla Suomeen, missä eläkeet pidätetään palkasta ennakkona??? Eli sun oikea palkkaa on siis 60 000 taalaa, eli jotain 40 000 euroa. Tuosta sitten maksellaan vielä lasten koulukset sun muut. Ei kyllä käy kateeksi

no, tuo 20K on vapaaehtoista.

20% veroihini kuuluu social security maksu joka takaisin minulle 200-2500/kk elakkeen 60v iassa.

lisaksi vapaaehtoiset elakerahani (20K) on kaytettavissani koska tahansa. jos en laittaisi rahaa saastoon (menettaisin 50% tyonanatajan osuuden) saisin kateen enemman.

liskasi vero% 20 on minun ja mkiehen iyhteisista tuloista.

AP