15vuotias ja sukuelinherpes
Olen 15-vuotias nuori tyttö, sain mitätodennäköisemmin sukupuolitaudin nykyiseltä poikaystävältä jolla siis varmaan on ollut tämä tauti pitkään oireettomana eikä oel itse tiennyt taudista.
No siiis keskiviikkoan huomasin alapäässäni kivulaiaita kohtia ja outoja haavaumia ja viikonlopun aikana alapäähäni ilmestyi hyvin kivuliaita näppylöitä, pissaaminen saattuu todella hirveästi. Tänäään olen vessassa kerran käynyt mutta enempää en ole uskaltanut mennä. Se tässä eniten pelottaa ja jatkuva kipu alapäässäni.
Netissä nyt tutkiskeltauni olen tullut tuloksene että olen saanut herpeksen. Ihanaa olla nuori 15vuotias ja elinikäinen sukupuolitauti mukanani. Tästä kaikesta voin vain syyttää itseäni, eipä lohduta. Nyt siis tämä oireilu kestänyt n. 5 päivää. Ja pahemmaksi varmaan menee? Menenkö liian myöhään sairalaan? tajusin vasta perjantaina että minulla on sukupuolitauti ja silloinhan oli liian myöhäistä hakeutua hoitoon muutakuin ensiapuun ja sinne en halunnut lähteä.
Huoemnna aamulal aijons inne lääkäriin soitella, miten ne aikoo mau tutkia? katsomalla vai ottaako jtn testejä? virtsanäyte?
Toivoisin vain jonkun tuovan lohtau tähänhetkiseen olotilaani, joak ei ole todellakaan mikään hyvä, kiitos.
Kommentit (69)
Jos seksiä kehtaa harrastaa niin pitää myös kehdata ostaa turvavälineitä.
Jos pojalla ollut rakkula huulessa muuttuu se alapäässä 2-tyypin herpekseksi!
Kumpikin tarttuu sekä ylä- että alapäähän.
ja vessassa pitää käydä eikä panttailla.
Mistä päin tällainen kundi asustaa?
on poikaystäväni hyvä pano. ihanaa kun tälläkin sivustolla liikkuu vittumaisia ihmisisä, vaikk ene kyllä ymmärrä miksi olisin mitän ymmärrystä ansainnut.
Kokonaisuudessaan oloni on vain hyvin hirveä ja kivut sitäkin hirveämpiä.
menepä nyt ihan ensiksi huomenna vaikka kouluterveydenhoitajan juttusille tai terveyskeskuspäivystykseen.
Sieltä saat vaivaasi apua.
Ja sitten voisit miettiä, että oletkohan vähän liian nuori vielä harrastamaan seksiä, koska et osaa käyttää kondomia.
Olisi hyvä tutkia muutkin taudit, ainakin klamydia. Saat myös lääkettä... Jos oikein paha, niin voivat ehdottaa sairaalahoitoa.
Herpes onneksi ei ole enää jatkossa puhjetessaan yhtä paha ja kivulias. Joillakin se jopa pysyy vuosia tai ikuisesti poissakin.
Muista jatkossa aina kumi, ettet tartuta uusia ihmisiä. Tsemppiä ja ei kyseessä elämänloppu ole vaikka nyt paha olo onkin.
Ja muista, että poikaystävän pitää hoitaa itsensä myös!
Soita päivystykseen ja kysy pitääkö odottaa vielä.
Ei ehkä maailmanloppu mutta tuntuu että olisi joku hiv, vaikkakin enhän mä tähän kuole. Kyllä mä kondomia osaan käyttää mutta yleensä sitä vain luottaa omaan pitkäaikaiseen kumppaniinsa.
Käy vessassa normaalisti. Pissaaminen myös puhdistaa! Ota vaikka heti tavallista kipulääkettä, buranaa tms. se kuitenkin auttaa jonkin verran turvotukseen ja kipuun. Ja suihku.
Jos apteekki on lähelläsi, niin käy hakemassa ilman reseptiä saatavia huuliherpesvoiteita. Laita sitä näpyille.
Harmi, että sinulle on käynyt näin. Jatkossa ole todella tarkka ehkäisyssä, kondomi pelastaa!
Miksi epäilit saaneesi sen häneltä vai onko ainut partneri? Voi sääli silti :((
Nimimerkillä kokemusta on voin sanoa, että älä kerro siitä edes parhaalle kaverillesi! Vannota myös jannukaveriasi, ettei kerro. Minulla kävi aikoinaan teininä vähän samalla lailla visvasyylän kanssa ja se levisi koko kaupunginosan tietoon, sen jälkeen kaikki tulivat kysymään kännissä pillua ja poikakaveria en enää löytänyt, maine meni ja monta parkua paruttiin :(
niin sano, että sulla on varmaan virtsatietulehdus. Sekin on kiusallinen ja nolo, eikä varmaan tule lisäkysymyksiä.
ja voin lohduttaa, ettei siitä ole ollut juurikaan harmia. :) Eli erittäin vähäistä on ollut oireilu, lapsia olen saanut normaalisti, mieheen ei näytä tarttuneen (tai hän ei oireile) jne.
Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä, niin saat varmuuden asiaan ja myös tarvittavaa hoitoa.
Nimimerkillä kokemusta on voin sanoa, että älä kerro siitä edes parhaalle kaverillesi! Vannota myös jannukaveriasi, ettei kerro. Minulla kävi aikoinaan teininä vähän samalla lailla visvasyylän kanssa ja se levisi koko kaupunginosan tietoon, sen jälkeen kaikki tulivat kysymään kännissä pillua ja poikakaveria en enää löytänyt, maine meni ja monta parkua paruttiin :(
Niin tuosta on pakko kertoa aina tuleville partnereille ellei meinaa kondomia käyttää loppuelämää, sama tietenkin kondylooman kohdalla ellei halua tahallaan tauteja levittää.
Ja lohdutukseksi voin kertoa, että seuraavan kerran se uusi, kun olin 31v. Eikä se tarttunut exääni, jonka kanssa aloin seurustella 21-vuotiaana ja olimme yhdessä 9 vuotta.
Silloin ensimmäisellä kerralla pissalla käyminen sattui ihan hirveästi, siihen auttoi se, että suihkutin bideestä haaleaa vettä alapäähän samalla kun pissasin. Ja rakkulat lähtivät häviämään todella nopeasti kun sain lääkäriltä neuvon käyttää Zovirax-voidetta niihin. Kun herpes uusi 31-vuotiaana (ei läheskään yhtä pahana kuin ensimmäisellä kerralla), kävin omatoimisesti hakemassa Zoviraxia apteekista, se auttoi taas nopeasti.
Tsemppiä! Herpes on oikeasti pikkujuttu.
se ei aina tee näkyviä syyliä, ne voivat olla vaikka kohdunsuulla tai sellaisia, että näkyvät vain etikkavärjäyksellä. HP-virus on niin yleinen, että noin 95 % naisista on se, jos on joskus seksiä harrastanut. Moni niistä virustyypeistä ei tee mitään, hyvälaatuiset tekevät kondyloomia, pahalaatuiset solumuutoksia ja pahimmassa tapauksessa syövän.
Synnytyksessä lapselle todella vaarallinen tauti, muuten ihan siedettävä. Estolääkitys olemassa jos uusii usein. Eka ilmeisesti aina kovin ja kivuliain.
Nyt unohdat kaikenlaisen ujostelun ja häveliäisyyden ja menet lääkäriin mahdollisimman nopeasti. Lääkärit ja hoitajat ovat uransa aikana nähneet satoja vastaavia tapauksia, joten he eivät ajattele sinusta yhtään mitään erityistä. Olet potilas muiden joukossa.
Hakeudu hoitoon nyt heti. Mitä nopeammin toimit, sitä nopeammin tuo kurjuus on ohi. Luultavasti sinulta otetaan joitain testejä, ja saatetaan tehdä sisätutkimuskin, mutta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jokainen nainen (myös ne lääkärit ja hoitajat) joutuu ne kokemaan useamman kerran elämässään.
Kun sinut on tutkittu, saat lääkityksen ja olosi paranee ja normalisoituu aika pian. Myös poikaystäväsi tarvii lääkkeet, joten passita hänet myös lääkriin.
Äkkiä tuo kipu ja muu kurjuus menee lääkkeillä ohi. Sinun täytyy nyt vain toimia järkevästi ja tilata lääkäriaika nyt heti.
Tsemppiä sinulle, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu.