Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15vuotias ja sukuelinherpes

Vierailija
22.05.2011 |

Olen 15-vuotias nuori tyttö, sain mitätodennäköisemmin sukupuolitaudin nykyiseltä poikaystävältä jolla siis varmaan on ollut tämä tauti pitkään oireettomana eikä oel itse tiennyt taudista.

No siiis keskiviikkoan huomasin alapäässäni kivulaiaita kohtia ja outoja haavaumia ja viikonlopun aikana alapäähäni ilmestyi hyvin kivuliaita näppylöitä, pissaaminen saattuu todella hirveästi. Tänäään olen vessassa kerran käynyt mutta enempää en ole uskaltanut mennä. Se tässä eniten pelottaa ja jatkuva kipu alapäässäni.

Netissä nyt tutkiskeltauni olen tullut tuloksene että olen saanut herpeksen. Ihanaa olla nuori 15vuotias ja elinikäinen sukupuolitauti mukanani. Tästä kaikesta voin vain syyttää itseäni, eipä lohduta. Nyt siis tämä oireilu kestänyt n. 5 päivää. Ja pahemmaksi varmaan menee? Menenkö liian myöhään sairalaan? tajusin vasta perjantaina että minulla on sukupuolitauti ja silloinhan oli liian myöhäistä hakeutua hoitoon muutakuin ensiapuun ja sinne en halunnut lähteä.

Huoemnna aamulal aijons inne lääkäriin soitella, miten ne aikoo mau tutkia? katsomalla vai ottaako jtn testejä? virtsanäyte?

Toivoisin vain jonkun tuovan lohtau tähänhetkiseen olotilaani, joak ei ole todellakaan mikään hyvä, kiitos.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana uudelta poikaystävältäni jolla se oli oireeton (oli saanut sen juuri ennen minua olleesta 1 yön jutustaan). Ei kiva vaiva, mulla se tulee yleensä stressaantuneena, myös huuleen..



Raskausaikoina söin viimeisen kuukauden estolääkitystä, sitä käsittääkseni saa myös jos herpes vaivaa usein.

Vierailija
22/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana uudelta poikaystävältäni jolla se oli oireeton (oli saanut sen juuri ennen minua olleesta 1 yön jutustaan). Ei kiva vaiva, mulla se tulee yleensä stressaantuneena, myös huuleen..

Raskausaikoina söin viimeisen kuukauden estolääkitystä, sitä käsittääkseni saa myös jos herpes vaivaa usein.

kohta 9 vuotta, eikä hänellä ole herpestä. Tai ainakaan oireita ei hänellä ole ollut koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epidemiologia



* Sukuelinherpes lisääntyi rajusti 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa. Viime vuosina nuorten osuus tartunnan saaneista on lisääntynyt.

* Noin 20 % suomalaisista on saanut HSV-2 -tartunnan, mutta vain pieni osa oireilee.

* Virus tarttuu erityisesti oireisessa vaiheessa, mutta myös ns. oireeton viruseritys on yleistä. Puolet tartunnoista tapahtuukin oireettoman tai tartunnastaan tietämättömän partnerin välityksellä.

* Tartuntariski miehestä naiseen on suurempi kuin naisesta mieheen.



Vierailija
24/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain herpeksen kun olin vajaa 30v ja tuli ihan puistatuksia kun luin tekstisi. Niin hirveää se pissaaminen oli etten uskaltanut juodakaan kuin vähäsen ekan 5 päivän aikana, itkin tuskasta joka kerta kun kävin pissalla,, kipu ja se tuska oli ihan sanoinkuvaamaton! En pystynyt kävelemään edes kunnolla kun niitä rakkuloit aoli niin paljon. Olin myös kuumeessa kaksi ekaa päivää. Lääkäri määräsi jotian tabletteja en muista edes mitä plus määräsi jotian puuduttavaa voidetta jota käsi laittaa n. 15 min ennenkuin menen pissalle. Mä kyllä laitoin sitä rasvaa vähän väliä koska se auttoi edes jonkun verran niihin tuskiin. Suosittelen käymään ihan terveysaseman päivystyksessä ja pyydät sieltä sitä puuduttavaa voidetta reseptille, ja pyydä tarpeeksi, mulla kului monta tuubia sitä.

Tästä on nyt vajaa 4v kun mula toi herpes oli ja sen jälkeen ei ole uusinut ainakaan vielä. Miehellä se oli kerran mutta hänellä ei niin pahana. Tsemppi!! Ja käy tosiaan muissakin sukupuolitauti testeissä kaiken varalta.

Vierailija
25/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis huuliherpes tarttuu alapäähän. Vähän eri virus, mutta oireet täysin samat.



Jostain ihmeen syystä kaikki ei vieläkään tiedä että huuliherpestä kantavan pitää olla varovainen suuseksin kanssa.



Itse sain alapäähän herpeksen juurikin suuseksissä, olin vielä neitsyt...

Vierailija
26/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mullakin meni vuosia ennen kuin tuli seuraavan kerran rakkuloita, ja niitä oli silloin vain 2 kpl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivinen huuliherpes voi esim. peseytyessä levitä muuallekin kehoon käsien välityksellä. Erityisesti silmiä pitää varoa, herpes voi tehdä siihin pahan tulehduksen. Ja samalla tavalla se siis voi levitä kumppanin käsistä, suusta ym.



Ja sinulle 15v. Ei se herpes onneksi kaikilla ole kovin hankala. Saattaa olla, ettei se sinullakaan oireile vuosiin. Ja ehdottomasti nyt lääkäriin, koska siihenkin vaivaan on lääkkeitä ja pitää myös tarkistaa, että oma diagnoosisi on oikea.

Vierailija
28/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä ei nyt osu kohdalleen...

Ei ehkä maailmanloppu mutta tuntuu että olisi joku hiv, vaikkakin enhän mä tähän kuole. Kyllä mä kondomia osaan käyttää mutta yleensä sitä vain luottaa omaan pitkäaikaiseen kumppaniinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkä aikaisella tarkoitan sitä että ei ole mikäään yhden yön seikkailu ollut, vaan ollaan oltu harrastettu seksiä jo pidemmän aikaan.

Vierailija
30/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin helvetin kivulias, ettei KUKAAN voi aktiivisen herpeksen kanssa edes ajatella seksiä.

Vierailija
32/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylllä, en voi ajatella seksia ja josain vaiheessa uskoiin jo etten ksokaan enää tulisi sitä harrastamaan näiden kipujen takia mutta kai nöämäkin tästä menevät.

Hei muuten, auttaako jotkin lääkkeet kun vain niitä saan niin välittömästi tohon kirvelyyn virtsatessa? Vai kirveleekö se yhä kauan kun tässä oireilen? Tämä on yhtä tuskaa, kävinaamu pisulla ja vieläkin kirvelee ja sattuu, itkua vääntäen kävin vessassa.

Soitin lääkäriin ja sieltä kuulemma tunnin sisällä pitäisi sairaanhoitaja minulle soitella.. pian on sekin kaunsi tunti mennyt..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain (huuli)herpeksen alapäähäni 4 v. sitten, silloiselta ja nykyiseltä mieheltäni. Kivut oli valtavat, pissalla ei tehny mieli käydä yhtään ylimääräistä kertaa. Vähän auttoi suihkuttelu, mutta vain vähän.



Minulta ei otettu mitään näytteitä, tai tehty testejä, lääkäri totesi ihan katsomalla ja kyselemällä.



Mutta uusinut ei ole tuon 4 v. aikana kuin kerran, juuri tällä hetkellä on aktiivisena. Kivut ei LÄHELLEKKÄÄN sitä luokkaa mitä silloin, kun sen sain.



Tsemppiä! Et todella ole yksin tämän "ihanan" taudin kanssa...Ja tosiaan kannattaa käydä sielä lekurissa, että saat avun.

Vierailija
34/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja soittio ja sanoi että menisin vain anatmaan virtsanäytteen pääterveysaaseman laboratorioon... EIkä, se sattuuu niin julmetusti ja olen varonut juomisen kanssa, etten vahingossakaan ole mitään juonut niin eihän minulla nyt mikään vessa hätä ole. Ja saan vasta päivien päästä jotain apua tähän vaivaan? haluan heti, tämä on kamalaa. Vessassa käyminen on iha hysteeristä.

Se sairaanhoitaja myös sanoi että voin soittaa ehkäisyneuvolaan josta voin varata ajan ja he voivat tehdä tarkempai tutkimuksia sitten? NO mitä mun kuulusi nyt tehdä? Mennä sinne? Haluun vaans aada jotain kivunlievitettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on muutenkin parempi asiantuntemus kuin terveyskeskuksessa.

Vierailija
36/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain herpeksen 26v. ja kondylooman pari vuotta aiemmin. Molemmat taudit ilmeisesti tulivat poikaystävältäni ( ainoa kumppani), joka ei tiennyt oireettomina muhivista taudeistaan. Sillä sitä lohduttautuu, että molemmat taudit ovat hyvin yleisiä ja tietämättään moni voi tartuttaa oireetonta virusta. Ikävää, kuin sait sen noin nuorena. Näiltä taudeilta kumi ei paljon suojaa ( kuka harrastaa suuseksiä kelmun läpi?), mutta muilta kyllä.

Vierailija
37/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä maailmanloppu mutta tuntuu että olisi joku hiv, vaikkakin enhän mä tähän kuole. Kyllä mä kondomia osaan käyttää mutta yleensä sitä vain luottaa omaan pitkäaikaiseen kumppaniinsa.

Siis miten 15-v'llä voi olla pitkäaikainen seksikumppani?

Minusta 15-v on vielä ylipäätään nuori harrastamaan seksiä.

Vierailija
38/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun käyt pissalla, suihkuta käsisuihkulla samalla vettä alapäähän niin ei kirvele, ainakaan niin pahasti. Ja juo paljon vettä niin pissa on laimeampaa eikä kirvele niin paljoa.

Sain herpeksen n. 20v., nyt olen 33v. ja se on uusinut vain n. 5 kertaa, yleensä stressin tai menkkojen aikana.

Vierailija
39/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi olla jokin muukin sukupuolitauti kuin herppes. Klamydia mm. aiheuttaa hoitamattomuutena lapsettomuutta, joten kannatta selvittää mikä tai mitkä sukupuolitaudit on. Sinulla voi olla useitakin sukupuolitauteja. Saat lääkityksen ja asian kuntoon kun menet ajoissa lääkäriin. Jatkossa sitten muista kortsut.

Vierailija
40/69 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pojalla ollut rakkula huulessa muuttuu se alapäässä 2-tyypin herpekseksi! Siinä sitä sit ollaankin, se ilmestyy aika-ajoin ja saattaa olla tosi kipeä.

Mene vessaan ja huuhtele käsisuihkulla usein ja pissaa samalla + kakka. Helpottaa!

Muutenkin jos on rakkuloita kannattaa aina huuhdella lämpöisellä vedellä!

Sitäpaitsi sun ikäisen ei tartte harrastaa seksiä! Sun ikäisen kuuluu keskittyä kouluun eikä poikiin! Usein tilanteessasi olevat tytöt saa liian nuorena lapsia ja OVAT niin epäkypsiä arkielämään että hirvittää! Hanki se ammatti ensin ja keskity siihen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme