15vuotias ja sukuelinherpes
Olen 15-vuotias nuori tyttö, sain mitätodennäköisemmin sukupuolitaudin nykyiseltä poikaystävältä jolla siis varmaan on ollut tämä tauti pitkään oireettomana eikä oel itse tiennyt taudista.
No siiis keskiviikkoan huomasin alapäässäni kivulaiaita kohtia ja outoja haavaumia ja viikonlopun aikana alapäähäni ilmestyi hyvin kivuliaita näppylöitä, pissaaminen saattuu todella hirveästi. Tänäään olen vessassa kerran käynyt mutta enempää en ole uskaltanut mennä. Se tässä eniten pelottaa ja jatkuva kipu alapäässäni.
Netissä nyt tutkiskeltauni olen tullut tuloksene että olen saanut herpeksen. Ihanaa olla nuori 15vuotias ja elinikäinen sukupuolitauti mukanani. Tästä kaikesta voin vain syyttää itseäni, eipä lohduta. Nyt siis tämä oireilu kestänyt n. 5 päivää. Ja pahemmaksi varmaan menee? Menenkö liian myöhään sairalaan? tajusin vasta perjantaina että minulla on sukupuolitauti ja silloinhan oli liian myöhäistä hakeutua hoitoon muutakuin ensiapuun ja sinne en halunnut lähteä.
Huoemnna aamulal aijons inne lääkäriin soitella, miten ne aikoo mau tutkia? katsomalla vai ottaako jtn testejä? virtsanäyte?
Toivoisin vain jonkun tuovan lohtau tähänhetkiseen olotilaani, joak ei ole todellakaan mikään hyvä, kiitos.
Kommentit (69)
Hei Ap, miten menee nyt? Kävitko lääkärissä?
Tärkeä aihe myös nuorten tyttöjen luettavaksi ja vanhempienkin.
"herpeksen saaneidenko pitää kieltäytyä kokonaan seksistä vastedes"
En IKINÄ panisi sp-tautia sairastavaa. Herpestä sairasva´n tulee kertoa se aina jos haluaa seksiä. lapsia ei vältt. voi tehdä.
voi olla että saat herpesrakkulat kerran kuussa eli elämäsi on pilalla.
todella hyvin ja fiksusti, nostan hattua sulle! Aikuismaista ohjeistusta ja kannustamista, ei pelkkää mollaamista ja ivaamista.
Eiköhän se ole niin helvetin kivulias, ettei KUKAAN voi aktiivisen herpeksen kanssa edes ajatella seksiä.
Mullakin oli nuorena herpestartunta, ja oli aina vuosia, ettei oireillut mitenkään. Kahdessa avoliitossa olin, ja miehiin ei tarttunut. (Toki siis ei sekstailtu ollenkaan, jos joskus harvoin oli rakkula.) No, sitten kolmas miesystäväni eli nykyinen mieheni(ja lasteni isä) sai minulta herpeksen. Kondomista huolimatta. Olin vähän ihmeissäni, mutta sitten tajusin, että mulla oli ollut muutamia rakkuloita peräaukon lähettyvillä! Muistin, että ihmettelin miten takapuoli on mennyt nilelle, mutta oli kuuma kesä, ja ajattelin, että hikoillessa lenkillä.
Oli miehellä aika hassun näköinen ensitartunta herpeksessä, kun hepissä ei ollut mitään, mutta pallit ja karvoituksen alue kuin pommin jäljiltä :)
Eli summa summarum: tosi epätodennäköistä, että herpes tarttuu muutoin kuin aktiivisena. Ja kondomi ei herpekseltä suojaa, kuten tuli todistettua... Ensi tartunnan jälkeen vain yleensä on rakkula tai pari, ja voivat näemmä juurikin olla vaikka takapuolessa, tai miehellä esim virtsaputken suuaukon sisälaidalla, ettei ole heti hoksannut. Tai karvoituksen seassa rakkula. Tai huulessa tai huulen sisälaidalla.
minä olen tehnyt kaksi, ilman estolääkitystä. Kun on herpes, joka uusii tyyliin neljän vuoden välein, olisi aika paska säkä, jos juuri synnytykseen osuisi. Ja jos osuisi, leikkaamallahan se vauva sieltä saataisiin.
Jos taas on useahkosti uusiva herpes, annetaan estolääkitys kuukautta ennen laskettua aikaa.
Ja vielä lohduksi: ne, jotka tietävät omasta herpeksestään, ovat onnekkaita. Nimittäin herpestä kantavista n. 80 prosenttia ei tiedä kantavansa herpestä, ja juuri he aiheuttavat eniten tartuntoja tai näitä vaaratilanteita synnytyksen yhteydessä, kun asiaan ei osata varautua.
muuten voi tarttua myös, vaikkei olisi oireenoiretta. Itse sain nykyiseltä mieheltäni aikanaan herpeksen suhteen alkuaikoina, mitä todennäköisemmin, tai sitten paukahti oireilemaan ensimmäisen kerran tuolloin. Eli todellakin tarttuu oireettomanakin.
Herpeksen kanssa oppii elämään, mutta synnytyksiä ajatellen siitä pitää kertoa myös neuvolassa aikanaan, ja seurata oireilua raskauksien aikana. Tarvittaessa estolääkitys ennen synnytystä. Voi olla vauvalle vaarallinen.
Tänäään olin lääkärissä ja reseptin sain. 5 taplettia päivässä ja nyt olen ottanut 3 ja tuntuu että alapääni on muuttunut aremmaksi? Limakalvot vain kirvelee koko ajan.
Muuten kiva kun neuvotte mutta kun vesi jo pelkästään kirvelee niin miten voisin pissatessa suihkuttaa vettä? En edes uskalla mennä vessaan, olen 2 kertaa tänään käynyt ja tuntuu että kolmas kerta tappaa minut..
AINAKIN TÄMÄN KETJUN PERUSTEELLA ON NUSSITTU RISTIIN RASTIIN ILMAN KUMEJA JA JAETTU TAUTEJA ETEENPÄIN.
AINAKIN TÄMÄN KETJUN PERUSTEELLA ON NUSSITTU RISTIIN RASTIIN ILMAN KUMEJA JA JAETTU TAUTEJA ETEENPÄIN.
Kato kun tautien lisäks siitä nussinnasta voi tulla raskaaksikin... no niinhän sitä meille sitten lopulta kävi kaikille... myöhästä pyllistää ku on housussa. ;)
Äitini sanoi että minun piäisi alapäähän suihkuttaa vettä samalla. Olenkin melkein jo kokeillut sitä mutta kun vesi yksistään jo kirveli niin paljon niin en pissannut sitten sen kanssa niin en tiedä lievittäisikö se yhtään kipua ja en kyllä uskalla mennnä vessaan. Itken jo valmiiksi koska se sattuu niin paljon, ja kun edes kosken alapäähäni vaatteiden läpi niin tunnen samankaltaista kipua kuin virtsatessa, en toki niin pahaa mutta tuntuu että nyt sattuisi vielä enemmän kun menen vessaan.
Eihän saamani resepti lääkkeet mitenkään auta virtsaamsikipuihini? EIkö kirvely johdukkin siitä kun on noita rakkuloita limakalvolla yms vai mistä? Ja yksi ystäväni sanoi että minun kannattaisi hakeutua ensiapuun, mutta en mä sinne haluais..
Äitini sanoi että minun piäisi alapäähän suihkuttaa vettä samalla. Olenkin melkein jo kokeillut sitä mutta kun vesi yksistään jo kirveli niin paljon niin en pissannut sitten sen kanssa niin en tiedä lievittäisikö se yhtään kipua ja en kyllä uskalla mennnä vessaan. Itken jo valmiiksi koska se sattuu niin paljon, ja kun edes kosken alapäähäni vaatteiden läpi niin tunnen samankaltaista kipua kuin virtsatessa, en toki niin pahaa mutta tuntuu että nyt sattuisi vielä enemmän kun menen vessaan.
Eihän saamani resepti lääkkeet mitenkään auta virtsaamsikipuihini? EIkö kirvely johdukkin siitä kun on noita rakkuloita limakalvolla yms vai mistä? Ja yksi ystäväni sanoi että minun kannattaisi hakeutua ensiapuun, mutta en mä sinne haluais..
niin makaa kuin petaa.
ei tarvii 3 kertaa kysyä otinko, teksi mieli kuolla oikeen ku oon menny tekemään jotain näin vitu tyhmää..
vihjeen puuduttavasta geelistä joka helpottais kirvelyä todella mutta mikäs siinä jos haluat vaan pelätä ja valittaa.....
..nyt vaan et pelkään ja valitan mutten tie mitä muut tekisinkään :(
En mä apteekkii pääse näin kaukaa kyl millää.
nimenomaan silloinkin, kun sitä ei huomaa olevan itsellä. Ihotautilääkäri mulle sanoi.
Kamala vaiva. varokaa tartuttamasta.
niin kumppani saa itse päättää miten asiaan suhtautuu eli ottaako riskin painaa kumitta. Myös tuo vauvajuttu on tärkeä. Kerrot asiasta vain partnereille ja mahdollisesti äidille, ei kannata muille turhaan intiimiasioita levitellä. Varsinkaan kun herpes ei parane koskaan.
Mutta elämä jatkuu ja toivottavasti oireesi paranevat nopeasti.
Herpeslääkkeet ei juurikaan tuon 5 päivän oireilun jälkeen enää tulehdusta hillitse, mutta kannattaa silti käydä lääkärissä niin saat diagnoosin ja tutkivat mahdolliset muut taudit. Huuliherpesvoidetta voi käydä ostamassa apteekista ja
Itse olin 18, kun sain herpeksen silloiselta poikakaverilta. Sukupuolipolilla suhtauduttiin hyvin nihkeästi ja otettiin näyte rakkulasta. Kipu oli jotain aivan uskomatonta, etenkin pissatessa. Viikon kestettyäni hakeuduin ensiapuun, kun en enää uskaltanut mennä pissalle ja olin pidättänyt yli 12h. Naisten osastolta sain mukaani ihoa puuduttavaa voidetta ja reseptin voimakkaisiin kipulääkkeisiin. Niiden voimin kestin seuraavan viikon, kunnes tulehdus alkoi helpottaa.