kerro miksi lapsesi on virikehoidossa päiväkodissa niin tyrmään väitteesi.
Kommentit (73)
- perheeseen syntyivät kerralla kolmoset eikä äiti olisi millään edes EHTINYT hoitaa neljättä lasta kolmen vauvan lisäksi
- äidillä sairaus, jossa nivelet menevät jatkuvasti sijoiltaan, ei pysty edes hiekkaämpäriä lapiolla taputtamaan (tästä juttu Meidän Perhe -lehdessä)
- syntyi keskonen, ja äitiä käytännössä vaadittiin olemaan sairaalassa kolme ensimmäistä kuukautta jatkuvasti keskoslapsen kanssa. Isommat lapset oli pakko pistää päiväkotiin
- lapsen äiti on monivammainen. Hänellä käy avustaja päivisin (koko päivän), mutta avustaja ei ole lastenhoitaja, vaan äidin sairautta varten, joten lapsi on hoidossa
jos laittaa vanhemman lapsen hoitoon, kun vauva ei kertakaikkiaan suostu nukkumaan tai edes olemaan hiljaa ennen aamukuutta. Ainakaan itse en viitsisi kokeilla, kauanko pysyn hengissä kokonaan nukkumatta.
Ja muuten kaikki vauvat eivät nuku alussakaan sitä 16 tuntia, vaan se saattaa olla lähempänä 8 tuntia. Siis per koko vuorokausi.
Meille syntyi kaksoset ja ennestään oli ekaluokkalainen ja 5v lapsi. Kaksoset heräsivät 2h välein ja vielä eri aikaan. En olisi millään jaksanut 5v lapsen kanssa kotona päivisin kun olin niin väsy.
Minusta sellaisen on turha tulla neuvomaan kellä ei ole lapsia tai on vain yksi lapsi. Yhden lapsen kanssa pärjää aina.
olisi ollut tosi julmaa erottaa hänet kavereistaan kun pikkusisko syntyi. Täällä kotona ei puistoissa eikä kahvilkoissa ole ketään saman ikäistä ja poika muutenkin hyvin kiintynyt kavereihinsa. Mulle onneks on ihan sama mitä muut tästä ovat mieltä poikani oli osa-aikaisessa hoidossa kavereiden takia ja ikionnellinen siitä :)
laittaa lapsensa hoitoon... Tuskin sitä kukaan laiskuuttaan tekee. Miksi ihmiset ovat näin katkeria ja leimaavat laiskaksi.
Tämä on juuri tätä kun tahdotaan leimata ja puhua toisen selän takana. Ei kenelläkän ulkopuolisella ole valtuutta tulla arvostelemaan toisten ratkaisuja. Koska ei tiedä todellista tilannetta. Pinta ei aina näytä siltä mitä todellisuus on
Ei kukaan olisi päältä katsoen arvannut, enkä halunnut valaista tuomitsijoita asiasta, en todellakaan...
Ihmiset tuomitsevat sinut huonoksi äidiksi, jos ET laita vanhempia lapsia saamaan virikkeitä kodin ulkopuolelta. : D
Että pikkasen eri näkökulmaa ap:lle. ; ) Ja meilläkin verorahoista tuetaan virikehoitoa, jos lapsi on täyttänyt 4 v. Täällä se on kaikkien mielestä HIENOA, ei yhtään millään tasolla tuomittavaa.
Mutta Suomessa onkin ihmeellinen ja sairas ITSE pärjäämisen kulttuuri. Jos et tee kaikkea aina ITSE, olet huono. No thanks.
ketä huvikseen veisi lapsensa hoitoon ja itse lusmuilisi ja viettäisi vapaata ilman hyvää syytä?
minä en....
nim. mammax5
olisit saanut tukea vanhemmuuteesi ja lapset eivät tuntisi sinun hylänneen heitä.Nyt kun olet huutanut ja räyhännyt heille ja sitten viet pois luotasi,tuntevat olevansa syyllisiä tilanteeseen .
kun lapset sitten tuntevat syyllisyyttä kun heidät viedään töiden tieltä pois hoitoon?? Ei pieni lapsi tiedä ellei äiti itse kerro että vien nyt sut tuonne päiväkotiin että saan itse levätä!
Alkupäästä ainaki näyttäisi suuri osa olevan syistä sellaisia, ettei kyse ole VIRIKEHOIDOSTA. Ei ole virikehoitoa jos lapsi on päiväkodissa tukitoimena (puheen kehitys, autismin kirjon lapset, erityislapset muutkin..) tai perheessä olevan sairastumisen vuoksi.
mitenkän niiden lasten laita on, joiden äiti menee töihin?
olisit saanut tukea vanhemmuuteesi ja lapset eivät tuntisi sinun hylänneen heitä.Nyt kun olet huutanut ja räyhännyt heille ja sitten viet pois luotasi,tuntevat olevansa syyllisiä tilanteeseen .
kun lapset sitten tuntevat syyllisyyttä kun heidät viedään töiden tieltä pois hoitoon?? Ei pieni lapsi tiedä ellei äiti itse kerro että vien nyt sut tuonne päiväkotiin että saan itse levätä!
Alkupäästä ainaki näyttäisi suuri osa olevan syistä sellaisia, ettei kyse ole VIRIKEHOIDOSTA. Ei ole virikehoitoa jos lapsi on päiväkodissa tukitoimena (puheen kehitys, autismin kirjon lapset, erityislapset muutkin..) tai perheessä olevan sairastumisen vuoksi.
samoin kuin sen, että se kohtelee samanveroisesti kaikkia perheen lapsia.
Virikehoito on eri asia, kun mutsi tai faija on himassa vauvan kanssa.
Ei lapsi näe päiväkotia ikävänä vaan kivana paikkana. Virikehoito on yleensä vain puolipäiväistä ja suurin osa lapsista haluaa sinne ihan itse.
mitenkän niiden lasten laita on, joiden äiti menee töihin?
samoin kuin sen, että se kohtelee samanveroisesti kaikkia perheen lapsia.
Virikehoito on eri asia, kun mutsi tai faija on himassa vauvan kanssa.
2 päivää viikossa (vauva kotona). Siksi, että kaksosilla oli pahoja uniongelmia (tutkittu kaikilla tavoin, kaikki keinot yritetty, vain aika auttoi) ja lisänä oli vauvakin valvottamassa. Oli hyvä saada edes vähän lepoa joskus.
Ja perhetyöntekijöistä on niin paljon kokemusta, että en luota enää palvelun saatavuuteen (hoitajat kyllä kivoja). Saattoivat perua tulemisen edellisenä päivänä tai jopa saman päivän aamuna. Sovistusta "kerran viikossa koko päivä" tuli pian sellaista, että oli kummasti perumisia ja vain neljää tuntia.
Kahden euron keittiöpsykologi-ap jakelee täällä loistavia neuvojaan... Nythän on kuitenkin niin, että normaalin, terveen lapsen perusturvallisuuden tunne alkaa rakentua heti syntymän jälkeen. Turvallisesti hoivaajaansa kiinnittynyt taapero jo tietää, että vaikka hoivaaja lähtee pois, tulee hän myös takaisin. Hän saattaa tosin pettyä, kun tämä hoivaaja kävelee päiväkodin ovesta ulos, mutta hänellä kuitenkin on jo turvallisessa ympäristössä kasvettuaan taidot käsitellä tätä pettymystä eikä tämä aiheuta mitään traumoja. Poikkeuksia toki on, mutta normaalitempperamentin ovaavalla lapsella on myös taito kehittää luottamus- ja kiintymyssuhteita elämässään mukana oleviin ihmisiin: äitiin, isään, sisaruksiin, mummeihin, kummeihin, kavereihin, PÄIVÄKODIN TÄTEIHIN... Lapsi voi siis tuntea olonsa turvalliseksi ja hyväksi siitä huolimatta, ettei ole tunkeutunut verisenä tämän kohdusta ulos tai imenyt tämän tissiä.
Nyt kun täällä muutenkin jaellaan näitä loistoneuvoja, niin ap:lle yksi: arvot ja asenteet tarttuvat lapsiin. Kannattaisi ehkä hieman pohtia tuota omaa negatiivista, tuomitsevaa asennetta muihin ihmisiin, sillä lapsesi eivät vain ala matkia käytöstäsi, he myös alkavat tutkia kaikkia moittimiasi ja paheksumiasi piirteitä itsessään ja löytävät sitä kautta itsestään kauhean määrän vikoja, joita tulevat häpeämään vielä aikuisiässäkin. Yksinkertaistettu esimerkki: haukut naapurin tätiä lihavaksi. Lapsesi luulevat, että lihavuus tekee ihmisestä jotenkin huonomman ja alempiarvoisen, pitävät itseään turhaan lihavina ja pahimmillaan sairastuvat sitä kautta myöhemmin syömishäiriöihin. Tunnen nimittäin sekä ihmisiä, jotka ovat olleet virike- tai päivähoidossa sekä ihmisiä, joilla on ollut tuomitseva äiti. Edellämainitut ovat tasapainoisia, eivät keksi mitään pahaa sanottavaa hoitopaikastaan, päin vastoin hauskoja tarinoita riittää vaikka kuinka. Jälkimmäiset sen sijaan ravaavat terapiassa vielä aikuisiässäkin ja ovat katkeria vielä äitinsä haudallakin.
teistä ns virikehoitolapsien vanhemmista on hyvä syy laittaa lapsenne hoitoon. Päiväthän ovat tarhassa lyhyempiä ja sikäli eivät kuormita lasta. Ei väsyneen ja mt-ongelmaisen vanhemman kanssa kotona ole lapsellakaan hyvä olla, ja kun vanhempi lepää hetken jaksaa hän taas lapsen kanssa paremmin.
Toinen asia on juuri tuo, että äiti on sidoksissa vauvaan, eikä pääse ja ehdi etsimään esikoiselle tarpeeksi sosiaalisia virikkeitä, joita nyt oli 3-vuotias ainakin tarvitsee. Sitä nuoremmat tuskin. En usko että monikaan hyväksikäyttää virikehoitoa, vaan se koituu lapsen ja perheen parhaaksi. Te joilla ongelmia tai tarvetta virikehoidolle ei ole niin mikäpä siinä. Voin kuitenkin sanoa, että näillä kotihoidtuilla voi olla sitten koulussa vaikeaa kun eivät ole tottuneet tarhan tuomiin rutiineihin.
Harvassa ovat ne perheet jotka jotenkin hyväksi käyttäisivät virikehoitoa. Eiköhän se ihan tarpeeseen tule..
Virike lapsien äitien haukkuminen on vain kateellisten ämmien puhetta, jotka eivät tiedä mistään mitään. Haluavat vain kaivaa vikaa jokaisesta. Anteeksi jos loukkasin jotakuta. Mutta tämä on suora mielipide.
mies on siellä jo ja minulla on kädet täynnä töitä kun hoidan muuttoon liittyviä asioita: paperit, käytännön järjestelyt, lapselle koulupaikka (on nyt eskarissa) uudesa kotimaassa jne jne. Oma työni loppui viikko sitten.
ja koskaan ei ole lapsia pois jaloista potkia. On ollut vauvaa, taaperoa, alakouluikäisestä lukiolaiseen, Kahdesta neljään muksua ja taidan olla omituinen kun ei ole lapsia tarvinnut hoitoon koskaan laittaa. Niin olen hoidellut muutot, koulut, henkilökunnat joka maassa. Mies kun paljon työmatkoilla, niin aina minä hoitanut nämä juoksevat asiat yksin.
Ja sulla on vaan yksi lapsi, voi avutonta.
Voin kuitenkin sanoa, että näillä kotihoidtuilla voi olla sitten koulussa vaikeaa kun eivät ole tottuneet tarhan tuomiin rutiineihin.
Ihmiset tuomitsevat sinut huonoksi äidiksi, jos ET laita vanhempia lapsia saamaan virikkeitä kodin ulkopuolelta. : D Että pikkasen eri näkökulmaa ap:lle. ; ) Ja meilläkin verorahoista tuetaan virikehoitoa, jos lapsi on täyttänyt 4 v. Täällä se on kaikkien mielestä HIENOA, ei yhtään millään tasolla tuomittavaa. Mutta Suomessa onkin ihmeellinen ja sairas ITSE pärjäämisen kulttuuri. Jos et tee kaikkea aina ITSE, olet huono. No thanks.
Suomessa on joku käsitys, että jos äiti ei ole lapsen kanssa 24/7 hän on hylännyt lapsen.
odottelee tyrmäystäsi!! Vastaa!