Opettaako lapsesi alakoulussa englantia kieltenope vai luokanope?
Olen pöyristynyt tai suorastaan TYRMISTYNYT meidän kaupungissamme vallitsevasta asenteesta, että alakouluissa luokanopettajat opettaisivat oppilailleen englantia - pätevyydestä ja kokemuksesta riippumatta.
Meillä on pari-kolme luokanopettajaa, joilla on vuosien varrelta opetuskokemusta englanninopetuksesta, mutta kenelläkään ei ole aineesta yliopistotason opintoja. Ei edes sivuainetta. Ja nyt tätä periaatetta ollaan ulottamassa KAIKKIIN luokkiin ja KAIKKIIN opettajiin, vaikka suurimmalla osalla on takanaan vain LUKION englanninopinnot. Ihan järkyttävää!
Onko edes laillista?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kielten opettajan tulisi olla aineenopettaja? Mutta sitten matematiikkaa, musiikkia, liikuntaa jne. voi opettaa ilman pätevyyttä?! Ala-aste-englantia kyllä osaa kuka tahansa luokanopettaja puhua, mutta miten on esim. musiikin opetuksessa instrumenttiosaaminen? Enäähän ei luokanopen koulutukseen kuuluu soitonopetus.
Luokanopettajilla on ainedidaktiikan opintoja, eli kyllä he oppivat opettamaan mm. matikkaa. Vieraan kielen opetus on eri asia. Siinä on kyettävä opettamaan lapsia kommunikoimaan vieraalla kielellä, ja sitä varten kielten opettajat ovat opiskelleet omaa ainedidaktiikkaansa yliopistossa. Tämän vuoksi heidän pitää myös osata itse kommunkoida kunnolla tuolla kielellä. Eivätkä ne alakoulun tekstit aina niin superhelppoja ole, varsinkaan jos on englantia viimeksi opiskellut lukiossa eikä ole sen jälkeen käyttänyt kieltä aktiivisesti. Esimerkiksi vitosella on jo melko pitkiä kaksisivuisia tekstejä.
Itselleni on useampi luokanopettaja sanonut, etteivät pystyisi opettamaan kieliä juurikin puhumisen ja ääntämisen takia, ja puhuminenhan on tosi tärkeässä osassa nykyään. Oppilaat huomaavat herkästi jos ope takeltelee ja hakee sanoja (itse olen saanut kuulla näitä raportteja sijaisista).
Kielten opettajista säästäminen on väärästä paikasta säästämistä. Alakoululaiset ovat juuri siinä iässä, jossa kieltä parhaiten oppii.
T. Pätevä alakoulun kielten ope
Enkun alkaessa jo toiselta luokalta, on hyvin yleistä, että enkkua opettaa epäpätevä luokanope. Tätä perustellaan sillä, että kyseessä on vasta kielikylpy. Itse olen kieltenope, enkä voi hyväksyä asiaa millään tavalla. Yhtenä perusteluna varhaiseen enkun aloittamiseen on hyvä ääntäminen. Sitäkö luokanope osaa opettaa? On olemassa myös luokanopettajia, joilla on kaksoispätevyys tai he ovat erikoistuneet enkkuun. Koska enkkua onkin nyt niin paljon alakoulussa, ei yksi ope pysty hoitamaan kaikkia luokkia. Pätevyyksien mukaan luokanope on pätevä opettamaan kaikkia aineita alakoulussa. Meillä jopa espanjaa ja ruotsia. Näitä me paikkaillaan yläkoulussa. Ottakaa rohkeasti yhteyttä koulun rehtoriin ja vierailkaa enkun tunneilla. Opetus on julkista, sinne saa mennä kuka tahansa seuraamaan opetusta.
Entäpä ääntäminen? Osaako luokanope ääntää enkkua oikein? Hyvin vaikeaa on yläkoulussa korjata enää näitä alakoulun virheitä.
Eiköhän musiikkia opettavan musaopenkin pidä osata laulaa? Ihmettelen, miten alakoulun ope voi opettaa enkkua, ruotsia ja espanjaa (muutaman Kanarian matkan jälkeen), mutta minä en yläkoulun kieltenopena voi mennä alakouluun opettamaan vaikka uskontoa. Osaahan minä lukea ja kertoa Jeesus-tarinoita.
Opella on enkunopettajan pätevyys. On myös luokanope. Opettaa koko koululle enkkua ja on myös lapseni luokanope (ja opettaa omaa luokkaa aika vähän, koska on niin työllistetty enkun vuoksi. Oppilaita 160).
Vierailija kirjoitti:
Olen pöyristynyt tai suorastaan TYRMISTYNYT meidän kaupungissamme vallitsevasta asenteesta, että alakouluissa luokanopettajat opettaisivat oppilailleen englantia - pätevyydestä ja kokemuksesta riippumatta.
Meillä on pari-kolme luokanopettajaa, joilla on vuosien varrelta opetuskokemusta englanninopetuksesta, mutta kenelläkään ei ole aineesta yliopistotason opintoja. Ei edes sivuainetta. Ja nyt tätä periaatetta ollaan ulottamassa KAIKKIIN luokkiin ja KAIKKIIN opettajiin, vaikka suurimmalla osalla on takanaan vain LUKION englanninopinnot. Ihan järkyttävää!
Onko edes laillista?
Esikoinen oli englantilaisessa koulussa jossa opettaakseen päästäkseen riitti, että oli natiivi. Revi siitä.
Kuopuksen koulussa englantia opetti kielikylpyluokan ope, joka oli ruotsin natiivi mutta todennäköisesti pelkällä lukiolla opetti ylipäätään. Ei siis edes ope, eikä ainakaan aineenope.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kummassakaan, ei omien lasten kanssa eikä töissä opeta luokanopettaja englantia eikä mitään muutakaan kieltä. Aina aineenopettaja ja siis jo alakoululla. Jos luokanopettajalla on kaksoiskelpoisuus se on sitten asia erikseen.
Oletko varma ettei teilläkin ole näin?
Meilläkin niin, että lapsen luokanopettaja on myös ala-asteen (pätevä) ruotsinopettaja. Englantia varten on erikseen aineopettaja.
Helsinki
"Esikoinen oli englantilaisessa koulussa jossa opettaakseen päästäkseen riitti, että oli natiivi. Revi siitä". Mun lapsi kävi englanninkielsitä koulua, ja kyllä natiiviope oli pätevä opettaja.
Jo 1970-luvulla minua opetti pikkukaupungin koulussa englannissa aineenope.
Kieltenopetus on sellainen ala, jossa muodollinen pätevyys on vain suuntaa-antava. Itselläni on kaksi lasta peruskoulussa ja kokemusta on kertynyt monesta kielenopettajasta. Osa osaa opettamaansa kieltä ja osa ei. Ihmeellisiä tankeron puhujia on ollut täysin pätevissä opettajissa, eivätkä he ihan taatusti pärjäisi edes kahvipöytäkeskustelussa ainakaan englanniksi. Toisaalta toista lastani opetti pari vuotta amerikkalainen mies, jolla ei ollut mitään pätevyyttä, mutta koska osasi kieltä, lapsi oppi tosi hyvin noiden vuosien aikana ääntämään, eikä myöhemmät opettajat ole saaneet tuota taitoa tuhottua.
meillä on aineenopettajat kaikissa tarjotuissa kielissä, osa alakoulun omia ja osan käyvät naapurissa olevassa yläkoulussa, kun ope on sieltä
Mitäpä väliä sillä on, että opettajalta löytyy tutkintotodistus, jos ei osaa opettamaansa kieltä eikä ylipäätään omaa opetustaitoja. Minäpä vastaan: ihan sama.
Meillä onneksi osataan kotona englantia natiivitasolla, mutta itseäni harmittaa lasten puolesta ruotsinopetuksen huono taso. Ruotsi olisi ihan hyödyllinen kieli, jos osaisi riikinruotsia. Ruotsissa ja Norjassa on paljon töitä, joihin pääsee kohtalaisen helposti käsiksi jos vaan kieli taipuisi.
Ärsyttää, että lapsille opetetaan jotain rallienglantia vastaavaa ruotsinmongerrusta täysin epäpätevien opettajien toimesta.
Luokanopettajat opiskelevat yliopistossa. He ovat voineet iät ajat erikoistua englantiin ja saada pätevyyden opettaa sitä ainakin alakoulussa. Voisiko kyse kuitenkin olla tällaisesta opettajasta?
Meillä lapsilla on ollut aina jo alakoulussa pätevät kieltenopet. Enkku alkoi 3.luokalla ja ruotsi 4.luokalla. (Vaasa)
Pätevät ja pätevät... on todellakin naurettavaa, kuinka sinisilmäisiä jotkut voivat olla. Niinkuin perusopintojen suorittaminen jossain kielessä takaisi, että henkilö osaa kyseistä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella kaksi ryhmää, toista "parempaa" opetti englanninopettaja ja "huonompaa" luokanopettaja.
Tuo on epätasa-arvoista touhua. Juuri ne, jotka tarvitsisivat todella pätevää opettajaa, jäävät siitä paitsi. Mutta et kertonut, oliko tuolla luokanopettajalla englanninopettajan pätevyys myös, sittenhän asia olisikin ollut hyvin ok.
Ei kai alakoulun englanti vielä niin vaikeaa ole, ettei keskimäärin 10-vuotta koulussa englantia opiskellut ihminen kykene sitä lapsille opettamaan? Varmaan opettajien on mahdollista saada tähänkin jotain täydennyskoulutusta, jos oma kielitaito on päässyt ruostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kielten opettajan tulisi olla aineenopettaja? Mutta sitten matematiikkaa, musiikkia, liikuntaa jne. voi opettaa ilman pätevyyttä?! Ala-aste-englantia kyllä osaa kuka tahansa luokanopettaja puhua, mutta miten on esim. musiikin opetuksessa instrumenttiosaaminen? Enäähän ei luokanopen koulutukseen kuuluu soitonopetus.
Luokanopettajilla on ainedidaktiikan opintoja, eli kyllä he oppivat opettamaan mm. matikkaa. Vieraan kielen opetus on eri asia. Siinä on kyettävä opettamaan lapsia kommunikoimaan vieraalla kielellä, ja sitä varten kielten opettajat ovat opiskelleet omaa ainedidaktiikkaansa yliopistossa. Tämän vuoksi heidän pitää myös osata itse kommunkoida kunnolla tuolla kielellä. Eivätkä ne alakoulun tekstit aina niin superhelppoja ole, varsinkaan jos on englantia viimeksi opiskellut lukiossa eikä ole sen jälkeen käyttänyt kieltä aktiivisesti. Esimerkiksi vitosella on jo melko pitkiä kaksisivuisia tekstejä.
Itselleni on useampi luokanopettaja sanonut, etteivät pystyisi opettamaan kieliä juurikin puhumisen ja ääntämisen takia, ja puhuminenhan on tosi tärkeässä osassa nykyään. Oppilaat huomaavat herkästi jos ope takeltelee ja hakee sanoja (itse olen saanut kuulla näitä raportteja sijaisista).
Kielten opettajista säästäminen on väärästä paikasta säästämistä. Alakoululaiset ovat juuri siinä iässä, jossa kieltä parhaiten oppii.T. Pätevä alakoulun kielten ope
Samaa mieltä. Ymmärrän hyvin, että esim. alakoulun matikkaa opettaa luokanopettaja, koska jokainen hallitsee matikan perusjutut jo ihan yo-pohjalta. Kielissä on kuitenkin kyse niin monenlaisista taidoista, joita vain kunnolla kieltä osaava voi välittää oppilaalle. Esimerkiksi englannin ääntäminen ei onnistu noin vain ja kuitenkin olisi tärkeää, että oppilas oppisi kunnollisen ääntämisen. Kieli on myös paljon enemmän kuin kielioppi. Se on myös kulttuuria. Opetuksesta tulee paljon mielenkiintoisempaa, kun opettaja hallitsee myös englanninkielisten alueiden asioita muutenkin. Oppilaiden tulisi viihtyä tunneilla, kokea olevansa osaavissa käsissä. Itse olen jo keski-ikäinen.
Minulla oli onni jo alakoulussa saada opiskella englantia englanninopettajan ohjauksessa. Hassua onkin, että silloin ei ääntämiseen kiinnitetty paljonkaan huomiota. Esimerkiksi suomalaisesta äänteistöstä poikkeavia äänteitä ei oikeastaan opetettu lainkaan. Minunkaan ääntämistäni ei koskaan korjattu, vaikka olen varma, että koululaisena äänsin think-sanan tink jne. Aikuisena on sitten pitänyt paikkailla noita tiedon aukkoja. Miten lienee nykykoulussa niissä tapauksissa, ettei opettajalla ole lainkaan kieltenopintoja takanaan?
Ope kirjoitti:
Entäpä ääntäminen? Osaako luokanope ääntää enkkua oikein? Hyvin vaikeaa on yläkoulussa korjata enää näitä alakoulun virheitä.
Eiköhän musiikkia opettavan musaopenkin pidä osata laulaa? Ihmettelen, miten alakoulun ope voi opettaa enkkua, ruotsia ja espanjaa (muutaman Kanarian matkan jälkeen), mutta minä en yläkoulun kieltenopena voi mennä alakouluun opettamaan vaikka uskontoa. Osaahan minä lukea ja kertoa Jeesus-tarinoita.
Oletko sinä muka opettaja? Vaikutat viestisi perusteella todella epäammattimaiselta.