Opettaako lapsesi alakoulussa englantia kieltenope vai luokanope?
Olen pöyristynyt tai suorastaan TYRMISTYNYT meidän kaupungissamme vallitsevasta asenteesta, että alakouluissa luokanopettajat opettaisivat oppilailleen englantia - pätevyydestä ja kokemuksesta riippumatta.
Meillä on pari-kolme luokanopettajaa, joilla on vuosien varrelta opetuskokemusta englanninopetuksesta, mutta kenelläkään ei ole aineesta yliopistotason opintoja. Ei edes sivuainetta. Ja nyt tätä periaatetta ollaan ulottamassa KAIKKIIN luokkiin ja KAIKKIIN opettajiin, vaikka suurimmalla osalla on takanaan vain LUKION englanninopinnot. Ihan järkyttävää!
Onko edes laillista?
Kommentit (47)
Luokanopettaja on muodollisesti pätevä opettamaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita. Se on sitten eri asia onko oikeasti taitoa opettaa englantia. Sama on nykyään ruotsin kohdalla. Sillä sekunnilla kun tuli voimaan se opetussuunnitelma jossa ruotsi siirrettiin alkavaksi 6.lk, saivat kaikki luokanopettajat kelpoisuuden opettaa alakoulun ruotsia. Tähän ei vaikuta mitenkään se, osaako opettaja kyseistä kieltä ollenkaan. Onhan tämä tosi hassua ja monissa kunnissa annetaan alakoulun kielet luokanopettajille koska heidän opetusvelvollisuus on isompi kuin kieltenopen. Luokanopen pitää opettaa 24h viikossa täyteen palkkaan kun kieltenope saa täyden palkan jo 20:stä opetustunnista viikossa. Tunnen luokanopettajia jotka eivät osaa englantia kuin auttavasti mutta silti opettavat sitä luokalleen.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Entäpä ääntäminen? Osaako luokanope ääntää enkkua oikein? Hyvin vaikeaa on yläkoulussa korjata enää näitä alakoulun virheitä.
Eiköhän musiikkia opettavan musaopenkin pidä osata laulaa? Ihmettelen, miten alakoulun ope voi opettaa enkkua, ruotsia ja espanjaa (muutaman Kanarian matkan jälkeen), mutta minä en yläkoulun kieltenopena voi mennä alakouluun opettamaan vaikka uskontoa. Osaahan minä lukea ja kertoa Jeesus-tarinoita.Oletko sinä muka opettaja? Vaikutat viestisi perusteella todella epäammattimaiselta.
Sinä nostit 12 vuotta vanhan ketjun kertoaksesi tämän. Turhaan!
Väittääkö joku, että jossakin on pulaa luokan- tai englanninopettajista?
Saako koulunkäynnin ohjaaja opettaa 5. luokan englantia? Onko laillista?
Ajattele, se luokanopettaja joka opettaa kieliä ja muita aineita, saattaa olla myös REHTORI.
Totta kai pienissä koulussa tehtäviä on jouduttu yhdistämään, kun ei ole tarpeeksi oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
yhtenäiskoulu Helsingissä.
Mutta tiedän esin Espoossa ystäväni olevan yläasteella erityisopettajana ja hän joutuu opettamaan mm.ruotsia vaikka on taustaltaan ussan ope. Ja sentään yläasteesta kyse.
No mikäs tässä on ongelma. Erityisluokanopettajalla on pätevyys opettaa kaikkia aineita. Jos hän taas on laaja-alainen erityisopettaja, hän antaa osa-aikaista erityisopetusta ja päävastuu on kuitenkin aineenopettajalla. Se on sitten eri asia, jos hänellä ei ole pätevyyttä kumpaankaan työhön.
Mun lasta opetti saman koulun kielikylvyn opettaja. Ei ollut edes luokanope, koska noista on niin huutava pula, että kuka tahansa ruotsin taitoinen pääsi opettajaksi.
Ei osannut englantia yhtään.