Voisitko ottaa mieheksesi sähkömiehen?
Millainen palkka sähkömiehillä on? Tunnen yhden hirmu kivan sähkiksen, mutta arvelluttaa tuo ammatti :/
Kommentit (212)
duunarin naineet akateemiset ovat keskimäärin suvaitsevampia, laaja-alaisempia ja sivistyneempiä.
Kotirouvuus ei riittäis mulle; hyvä että joku tykkää nyhvätä himassa.
Hienoa, että meitä on moneen lähtöön. Jotkut haluavat arkisin töihin ja köyhän miehen, ja sitten me jotka haluamme rikkaan miehen ja harrastaa ja tehdä itseämme kiinnostavia asioita elämässämme ilman palkkatyötä. Täällä sisällähän ei ole pakko aikaa viettää, vaikka ihana koti onkin.
Jotenkin tuntuu, ettäduunarin naineet akateemiset ovat keskimäärin suvaitsevampia, laaja-alaisempia ja sivistyneempiä.
Ja tämä pohjautunee sinun laaja-alaiseen duunaritason tutkimukseen?
monia sähkömiehiä (ja naisia myös ü) ja voin väittää, että suurin osa on kunnon ihmisiä :)
Palkka heillä on heikohko, joten kovin isoa perhettä sähkömiehen kanssa en lähtisi perustamaan. Vauvavuosien aikana sillä miehen palkalla on merkitystä, samoin siinä vaiheessa kun joutuu kustantamaan isojen lasten vaatteita ja harrastuksia.
Mun mies tienasi viime vuonna 45 000e , ei se musta kovin huonosti ole, kun on alle kolmekymppinen ja vasta kakkospalkkaryhmässä...
Mun mies tienasi viime vuonna 45 000e , ei se musta kovin huonosti ole, kun on alle kolmekymppinen ja vasta kakkospalkkaryhmässä...
Mutta ap varmasti etsii VARAKASTA miestä. Tuolla palkalla tulee jotenkin toimeen pk-seudulla. Ei sillä kahta elätetä.
Hienoa, että meitä on moneen lähtöön. Jotkut haluavat arkisin töihin ja köyhän miehen, ja sitten me jotka haluamme rikkaan miehen ja harrastaa ja tehdä itseämme kiinnostavia asioita elämässämme ilman palkkatyötä. Täällä sisällähän ei ole pakko aikaa viettää, vaikka ihana koti onkin.
Ikävää että et ole pärjännyt työelämässä, mutta voithan aina elää miehesi kautta.
Ikävää että et ole pärjännyt työelämässä, mutta voithan aina elää miehesi kautta.
Hienoa sinulle, että vaadit olla töissä. Minä lähden nyt "elämään mieheni kautta", eli lähden naisystäväni kanssa ulkosalle turinoimaan ja shoppailemaan. Menepäs nyt tekemään niitä töitäsi, jotta saat sen päivittäisen leipäsi.
Ymmärrän hyvin ap:n pointin. Itse en taas pidä maisterin koulutusta mitenkään kovin ihmeellisenä tänä päivänä. Itse olen perheen ja myös miehen perheen mielestä mustalammas, sillä muut ovat väitelleet paljon nuorempana (30 v), kun minä vasta väänsin gradua. Korkeakoulututkintokin pitäisi olla ihan toiselta alalta kuulemma :).
No, minulla ihanat lapset, ok koulutus ja mukava työ. Ihana mieskin on, joka ei arvostele, vaikka en aio ehkä koskaan väitellä.
toki voin, sellaisen kanssa mene naimisiin.
mieheni on fiksu ja järkevä ihminen vaikka onkin käynyt "vain" amiksen.. :)
mulla meni kauppakorkeakoulussa 2,5 vuotta ja taskussa KTM paprut erinomaisin arvosanoin. Ja olin l a i s k a. Jos jku saa siellä kulumaan ilman ulkomaanvaihtoja yli 3 vuotta niin tekee muuta kuin opiskelee. Tällä haluan vain sanoa ettei se KTM niin ihmeellinen ole :). Jatkoksi suoritin OTM:n kahdessa vuodessa. Ja ylläri ylläri: mun mies on putkimies ! Tosin se on käynyt myös inssiksi, muttei vaan kiinnostanut. Me ollaankin varmaan outo parivaljakko :))).
Se kertoo ihmisestä jtkn. Jos olisi harrastuksia, kiinnostusta esim. gyltyrellimpia asioita kohtaan tai kiinnostusta kehittää osaamistaan luomalla uutta tai muuta vastaavaa ja hyvät perustiedot (peruskoulu sivistää vain ripauksen) hankittu omin neuvoin, asian voi saada anteeksi. Koulutus kertoo kyllä ihmisestä, ihan turha väittää muuta. Amis kestää kai max.3 vuotta, lukio+yliopisto yleensä 9v.
Mies opiskeli myös alle kolmessa vuodessa. On kyllä kouluttautunut lisää (pakko mainita :)).
Eikös kauppislaisia pidetä yleisesti aika naurettavina. Ainakin meidän laitoksella naureskeltiin, että jos ei mitään muuta keksi niin meenee kauppikseen. Kuka tahansa pääsee sisään, jos jaksaa lukea pari kirjaa. Enää ei taida olla edes matikkaa pääsykokeissa.
Broidi on sähkäri, ja kateellisea sen tilinauhaa kattelin... Itella amk tutkinto... Ja siis eläkettähän se on kerinnyt kartuttamaan 6-7 kertaa sellaisen summan mitä minä, kun suoraan meni amikseen ja sieltä töihin ja silti on mua nuorempi.
Sukulais miehellä on oma sähköasennus firma ja joka vuos lomailevat koko perheen kera thaimaassa tms monta viikkoa, on moottoriveneet (ei siis mikäään moottorillinen soutuvene), kesämökit korkeintaan kaksivuotta vanhat autot.
Et en kyllä jättäis sähkäriä ottamatta tilinauhan takia
Ja siis eläkettähän se on kerinnyt kartuttamaan 6-7 kertaa sellaisen summan mitä minä, kun suoraan meni amikseen ja sieltä töihin ja silti on mua nuorempi.
Työeläkekarttuma alkaa vasta 23-vuotiaana.
Joten ollakseen MENESTYVÄ sähkäri, täytyy olla myös fiksu.
Siitä sähköstä ja sitä koskevista säännöksistä (joita muuten riittää) täytyy tietää valtava määrä asioita. Lisäksi ne asiat muuttuvat ja kehittyvät koko ajan, joten kehityksessä täytyy pysyä mukana.
Monet sähkärit pyörittävät omaa yritystä, joka vaatii taas sen puolen osaamista. Yrittäjyys on eräänlainen taiteen laji sekin.
Mä ainakin arvostan sähkäreitä :).
(Ja sivumennen sanoen, niin kyllä putkimiehiä, metallimiehiä, jopa roska-auton kuskeja - miettikää, mihin me jouduttaisi, jos ei näitä duunareita olisi?)
Sitä vastaustasi. :) Sääli vain, ettei sinulla ole aikomustakaan selitellä epämääräistä väitettäsi.
-ap
tunnen muutaman sähkömiehen, tosin työskentelevät laivalla. Palkasta ei ole tietoa, mutta nopeasti sen voi tarkistaa merimiesunionin sivuilta. Hieman enemmän se toki on kuin "tavallisen" sähkärin maissa.
Ihan tavallisia hemmoja he ovat. Kummallakin vaimo ja lapsi(a). Kyllä näköjään on ollut varaa omakotitaloon ja toinen perhe käy ainakin sen kerran vuodessa etelässä.
Kunnianhimo? Noh, jos haluaa olla sähkömies niin miksi pitäisi sen enempää olla kunnianhimoa? Kaikki kun eivät halua esimiesasemaan vaan ovat tyytyväisiä perusduunarin hommiin. Kunhan palkka riittää elämiseen eikä tarvitse kituutella.
En ottaisi sähkömiestä, vaikka olisi nk kunnollinen (siis ei väkivaltainen, juoppo tms.) tai tienaisi hyvin. Olen korkeakoulutettu, ja kaikki suhteeni vähemmän koulutettujen miesten kanssa päättyivät siksi, että mies ei kestänyt koulutettujen kanssa olemista. Ja todettakoon, että en tosiaan arvota ihmisiä lähtökohtaisesti sen perusteella, mikä ammatti tai koulutus on, mutta kokemus on osoittanut, että miesten ego ei keskimäärin kestä itseään koulutettumpaa naista. Tulipa kertaalleen turpiinkin tuosta syystä. Hyvä ihmissuhteen löysin, kun löytyi mies, jolla on minua parempi koulutus. Stereotyyppistä, mutta totta.
tosiaan on usein oma firma. Heidän on "helppoa" sellainen perustaa, koska aluksi ei tarvitse muita työntekijöitä ja pienellä pääomalla pääsee alkuun. Ja noista duunarintöistä voi laskuttaa aika kivasti. Töitäkin riittää. Tavalliset ihmiset eivät saa eikä uskalla sähköihin koskea, harva niistä mitään tajuaakaan. Varsinkaan korkeasti koulutetut joilla on harvoin mitään käytännön taitoja (paitsi maaseuduilla).
aloituksessasi et suinkaan miettinyt sähkömiesten tai muiden duunareiden kunnianhimoa, elämänarvoja, älyllistä suuntautumista tmsn, vaan kysyit palkkaa :D. Siitä nämä primitiivireaktiot johtuivat...
Mutta vastauksen kysymykseen: kyllä voisin, jos tyyppi muuten olisi mukava ja sopivan fiksu. Duunariammateista sähkäri on yksi haastavimmista, eikä ihan tylsäpäivin kaveri edes lähde siihen kouluttautumaan (poikkeuksia on tietysti). Oma mieskin mietti alanvaihtoa sähköpuolelle (on FM IT-alalla).
Oma koulutukseni on FT (fysiikka), jos se jotenkin vaikuttaa painoarvoon ap:n silmissä ;)