Tulipas paha mieli, kun soitin lapsen tulevaan päiväkotiin :(
Taustaa: lapseni on erittäin arka ja pelokas, ja olemme yrittäneet aiemmin päivähoitoa huonolla menestyksellä. Lapsi ei sopeutunut lainkaan, ja tärisi pelosta, kun häntä vietiin hoitoon. Otimme hänet takaisin kotihoitoon. Olemme käyneet asian takia neuvolapsykologilla, joka on todennut lapsen terveeksi, mutta erityistä tukea tarvitsevaksi.
Nyt kuitenkin kotihoidon tuki loppuu, ja haimme päiväkotipaikkaa. Laitoin etukäteen päivähoidon järjestäjälle viestiä lapsen tilanteesta ja kerroin kaiken taustalla olevan.
Päiväkodista tuli hyväksymiskirje, ja soitin saman tien sinne. Päiväkodin johtaja oli todella kiireinen, ei jaksanut kuunnella lainkaan eikä ilmeisesti myöskään ollut saanut viestiäni. Hän vaan hoki, että "joo, kyllä se teidän Aino pärjää ihan hyvin. Palataan asiaan sitten elokuun alussa. Kiitos, hei."
Just joo. Edellisen kokemuksen perusteella tiedän, että homma ei suju omalla painollaan, vaan pitäisi nimenomaan miettiä yhdessä, miten lapselle saataisiin mahdollisimman turvallinen olo hoitopaikassa. Ja pk:n johtajaa ei kiinnosta lainkaan, koska lapsi on hänelle yksi sadasta, ja mitä sitten jos se ei pärjää...
Tiedän, että johtajalla on varmasti monta rautaa tulessa, mutta silti jäi aika paha mieli. Mitenköhän hoitavat asiat jatkossa? Pitäisiköhän vielä vaihtaa päiväkotia?
Kommentit (152)
mutta millaista vastaan tulemista toivot? Mitä odotat päiväkodin tekevät?
Päiväkodissakin henkilökunta vaihtaa moensti ryhmiä, siellä ei vielä välttämättä edes tiedetä kuka on missäkin ryhmässä elokuussa. Minäkin palaan omaan virkaani syyskuun alussa hoitovapaalta, siihen asti hommia hoitaa sijainen jne. Tai sittne ei kukaan jos kunta laskee että lapsia vielä kesälomalla ja tilapäisesti hoitajia voi olla vähemmän.
Voithan kokeilla hakea lapselle lausuntoa ja yrittää saada avustajaa(mitä en kyllä usko että saisit, niitä ei riitä vaikeasti vamamisillekaan=)
Kuulostaa tosi erikoiselta. Mikä on mielestäsi lähistö?
Meillä ei ole autoa, ja minulla on sidotut työajat.
ap
kyllä kuvauksesi perusteella kuulostaa päiväkoti jossa on kymmeniä lapsia aivan mahdottomalta ajatukselta.
laita se pph:LLe jossa kodinomasta ja rauhaisaa..tarha on liian meluisa ja levoton paikka!ja kyllä!saa se virikkeitä sielläkin,tärkeempää kuin ne on nyt turvallisuuden tunne
että lapsi oli aiemmin pph:lla, ja se ei nyt ole vaihtoehto edellisen huonon kokemuksen perusteella., ap
mutta millaista vastaan tulemista toivot? Mitä odotat päiväkodin tekevät?
Päiväkodissakin henkilökunta vaihtaa moensti ryhmiä, siellä ei vielä välttämättä edes tiedetä kuka on missäkin ryhmässä elokuussa. Minäkin palaan omaan virkaani syyskuun alussa hoitovapaalta, siihen asti hommia hoitaa sijainen jne. Tai sittne ei kukaan jos kunta laskee että lapsia vielä kesälomalla ja tilapäisesti hoitajia voi olla vähemmän.
Voithan kokeilla hakea lapselle lausuntoa ja yrittää saada avustajaa(mitä en kyllä usko että saisit, niitä ei riitä vaikeasti vamamisillekaan=)
ap
ota itse vielä lomaa elokuun alkuun. Heinäkuun päiväkoti tod.näk kiinni ja vaikka olisi auki on se päivystysaikaa eli töissä ei ole oan talon henkilökuntaa juurikaan. Elokuun alussa aloitatte päiväkotiin tutustumisen hiljalleen, ensin menette ulos yhdessä elikkimään, sitten sisällekin, sitten lapsi tunniksi yksin leikkimään jne. KMoness apäiväkodissa tehdään nykyään myös kotikäyntejä näin lapsi saa tutustua hoitajaan omalla maaperällä, esitellä omia lelujaan jne. Mutta tätä on turha tehdä kesäkuussa kun lapsi ehtii kaiken unohtamaan heinäkuun aikana. Jso et pysty pitämään vapaata vielä elokuussa ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin veidä lapsi suoraan koko päiväksi hoitoon. Henkilökunta tekee varmasti parhaansa, on totuunut myös arkoihin lapsiin, mutta ei voi tietenkään ihmeitä tehdä. Yleensä alku itkuisuus menee kyllä ohi parissa viikossa. Meillä monesti pienet aloittajat itkevät kaksikin viikkoa lähes koko päivän, kyllähän se raastaa hoitajankin sydäntä, mutta eis iinä oiekin voi tehdä muuta kuin pitää sylissä(ja sitäkään ei voi tehdä koko aikaa kun on muitakin hoidettavana.
Luulin tehneeni selväksi, että tässä ei nyt ole kyse ihan tavallisesta eroahdistuksesta, vaan hoito on aiemmin todettu mahdottomaksi. Lapsi oli 5 kk pph:lla, ja itki hysteerisesti joka päivä, ei leikkinyt, syönyt, nukkunut. ap
tai sinä saat hoitorahaa ja jäät kotiin.
Olemme rampanneet psykologit ja lääkärit läpi, lapsessa ei ole muuta vikaa kuin poikkeuksellisen arka luonne.
ap
Kuulostaa tosi erikoiselta. Mikä on mielestäsi lähistö?
Meillä ei ole autoa, ja minulla on sidotut työajat.ap
Voimia joka tapauksessa perheellenne!
Mitäs jos sinäkin vain menisit sinne nyt mahdollisimman useasti (ensin esim. ulkoiluaikoina) ja ilmoittaisit, että moi, tultiin tutustumaan. Aluksi olisit itse mukana ja jos hoitajille on myöhemmin ok, niin lapsi voisi kokeilla olla sen verran ilman sua, että käyt vaikka kaupassa tms.
Onhan se nyt hoitajillekin helpompaa, että lapsi saisi rauhassa totutella, eikä sitä pukata yhtäkkiä sinne karjumaan paniikissa koko päiväksi.
Mutta toivon tosiaan ettei teillä hoito ala 1.8. Heinäkuun sulkukuukauden jälkeen. Se on tosi hankala ajankohta aloittaa, tiedän sen kahden aloituksen kokemuksella. Kaikki on vielä kesäteloilla, ryhmät ovat vaihtuneet ja samaan aikaan aloittaa tosi paljon uusia lapsia ja henkilökuntaakin saattaa olla vaihtunut. Tilanne on tietenkin aika eri jos ko. päiväkoti on heinäkuun auki ja ehditte esim. käydä silloin tutustumassa sinne.
Varatkaa nyt ainakin hyvin aikaa siihen, että lapsi titeuttelee sinne pikkuhiljaa,ensin vaikka puolikkaita päiviä jne.
Mulla on itsellä tosi arka poika, joka on aloittanut päiväkodissa 2-vuotiaana ja kaikki meni silloin ihan älyttömän hienosti. 3-4 v iässä taas oli tosi hankala kausi, jotenkin ihan kaikkien kolmen lapseni kohdalla tuo on ollut vaikein ikä olla päivähoidossa, ihan riippumatta lapsen luonteesta ja siitä, minkä ikäisenä on hoidon aloittanut. vähän reilu 3-vuotiaana hoidossa aloitteneella hyvin reippaalla esikoisella oli jopa kaikkein vaikeinta. Hiukan pienempänä aloittaneet ovat solahtaneet systeemin paljon helpommin.
En tietenkään tiedä millainen päiväkoti on kyseessä, mutta oman kokemukseni mukaan erilaisia tarpeita ja luonteenpiirteitä on otettu hyvin huomioon päiväkodissa aina. Meillä on nyt yksityinen päiväkoti, jossa esim. tuo eroahdistuskausi n. vuosi sitten hoidettiin todella ihanasti. Joskus oikeen hankalana aamuna tuttu hoitaja (ei siis koskaan näissä tilanteissa esim. harjoittelija) tuli ottamaan syliin ja kävivät vilkuttamassa ja aina oikein hankalan aamun jälkeen sain tekstiviestin, että rauha maassa ja leikki sujuu, välillä jopa ihania kuvallisia viestejä. Esimerkkejä piisaisi monesta muuustakin tilanteesta. Itse koen että olemme saaneet erinomaista varhaiskasvatusta ja olen siitä kiitollinen.
Kannattaa aina yrittää lähteä heti alusta itsekin tosi rakentavassa hengessä sitä yhteistyötä tekemään, tuntuu että kun itse joustaa ja kuuntelee ja osallistuu, niin joustoa ja ymmärrystä löytyy myös sieltä päivähoidosta.
Toivotan teille tosi kovasti tsemppiä! Yrittäkää saada asiat järjestymään!
Meillä arkaa auttoi että tutustuttiin muihin lapsiin ennen päiväkodin alkua ja mentiin sitten samaan ryhmään. Jos lapsesi ei pysty ennalta solmimaan ystävyyssuhteita kenenkään muuhun lapseen niin tulee varmasti olemaan todella vaikeaa. Tuossa iässä pitäisi osata tai sitten sinun tulisi jäädä vielä kotiin ja antaa lapsella 1-2 vuotta lisäaikaa.
Olen rampannut lapsen kanssa psykologit, lääkärit, perheneuvolat; vienyt häntä kerhoihin, puistoon, yrittänyt järjestää tapaamisia entisen hoitoryhmän kanssa jne. jne.
Olen mielestäni tehnyt ihan kaiken, jotta lapsi sopeutuisi. Jäin lapsen kanssa kotiin, vaikka rahat ovat tiukalla; olen luopunut koulutuksesta ja kiinnostavista työmahdollisuuksista lapsen takia.
Ja ainoa, mitä pyydän, on se, että pk:sta voitaisiin edes järjestää 10 minuuttia keskustelulle! Onko liikaa?
ap
täällä tapana tutustua vähintään kahden viikon ajan.
Ei sinua halua kukaan haukkua, mutta et osaa itsekään sanoa mitä toivot päiväkodin tekevän. Millaista vastaan tulemista. Arvostelet vain päiväkodin henkilökuntaa mutta et osaa snaoa mitä pitäisi tehdä.
Jos minä lto:na saisin tällaisen viestin en kai voisi vastata siihen muuta kuin ettät ervetuloa tutustumaan päiväkotiin jo vaikka heti. Viettäkää täällä aikaa. ja voimme keskustella asiasta aj perheen toiveista(joita ei aina voi toteuttaa) ennen hoidon aloittamista. Mitä muuta haluaisit minun vastaavan?
täällä tapana tutustua vähintään kahden viikon ajan.
Ei sinua halua kukaan haukkua, mutta et osaa itsekään sanoa mitä toivot päiväkodin tekevän. Millaista vastaan tulemista. Arvostelet vain päiväkodin henkilökuntaa mutta et osaa snaoa mitä pitäisi tehdä.
Jos minä lto:na saisin tällaisen viestin en kai voisi vastata siihen muuta kuin ettät ervetuloa tutustumaan päiväkotiin jo vaikka heti. Viettäkää täällä aikaa. ja voimme keskustella asiasta aj perheen toiveista(joita ei aina voi toteuttaa) ennen hoidon aloittamista. Mitä muuta haluaisit minun vastaavan?
En pysty järjestämään enempää kuin viikon, koska oma työni alkaa 8.8., ja siitä ei voi olla poissa. Ja pk taas aukeaa vasta 1.8.
Haluaisin pk:lta vain sitä, että voisivat KESKUSTELLA minun kanssani siitä, miten hoito saataisiin alkamaan mahdollisimman pehmeästi. Minä en ole alan ammattilainen, mutta hoitajat ovat. Toivoisin, että he voisivat käyttää asiantuntemustaan tässä.
ap
koko lasten päivähoitouran aikana ei ole yhtään arkaa lasta tullut vastaan eikä niiden hoitajien resurssit olisi riittäneet siihen lainkaan. Joku yksityinen hoitaja lienee paras vaihtoehto, jos lapsi pystyisi luottamaan edes aikuiseen.
miten lapsi käyttäytyy jos sinä et ole paikalla
vaan isä tai joku muu läheinen.
Onko kuitenkin osittain kyse ripustautumisesta äitiin lapsipelon lisäksi.
Vaikea tilanne on päässyt syntymään jos lapsi pelkää muita lapsia.
Voisiko joku muu kuin sinä ulkoiluttaa lasta paikoissa joissa joutuu muiden lasten kanssa tekemisiin.
Helposti lapsi pakenee "äidin helmoihin" varsinkin jos on arka. Jos ulkoiluttaja on muu ei pääse tilanteesta niin helposti pois ja ikään kuin "pakotetaan" muiden seuraan.
miten lapsi käyttäytyy jos sinä et ole paikalla
vaan isä tai joku muu läheinen.Onko kuitenkin osittain kyse ripustautumisesta äitiin lapsipelon lisäksi.
Vaikea tilanne on päässyt syntymään jos lapsi pelkää muita lapsia.
Voisiko joku muu kuin sinä ulkoiluttaa lasta paikoissa joissa joutuu muiden lasten kanssa tekemisiin.
Helposti lapsi pakenee "äidin helmoihin" varsinkin jos on arka. Jos ulkoiluttaja on muu ei pääse tilanteesta niin helposti pois ja ikään kuin "pakotetaan" muiden seuraan.
Mutta lapsia pelkää niin, että kiipeää syliini, jos kadulla tulee vastaan lastenvaunut. Kerhoihin yms. ei yleensä suostu lainkaan, ja jos onnistun joskus suostuttelemaan, niin lapsi istuu koko ajan minuun takertuneena.
ao
soita sinne ryhmään ja pyydä saada keskustella.
Valitettaavsti minä vana vähän ihmetteleln näitä viestejäsi. Sanot että lapsessa ei ole mitään vikaa, on vaan arka. Ja toisaalta että kyse ei ole normaalista eroahdistuksesta. Eli onko lapsesi käytös normaalia vai ei?Neuvolapsykologi ei välttämättä ole paras henkilö näitä tutkimaan eikä voi tietenkään antaa edes mitään diagnoosia, se on aina lääkärin tehtävä. Eli jos päivähoidon aloitus tuntuu älyttömän vaikealta ja ahdistavalta, voisi olla hyvä jutella asiasta lastenpsykiatrin kanssa.
samanikäinen ja joutui lopettamaan pph:lla koska pph ei jaksanut kun lapsi huusi kaiket päivät äitiään. nyt pk:ssa ja asiat vähän paremmin, toki sielläkin itkee mutta onhan päiväkodissa hoitajilla todella paljon enemmän aikaa lapsille kuin pph:lla jonka pitää tehdä ruoat, siivota, hoitaa pienet muut lapset jne. Suosittelen ehdottomasti päiväkotia mut huonolta kuulostaa vastaanotto. Me ei muuten saatu päiväkodista hoitopaikkaa kuukausiin, jouduin siis lopettamaan edellisessä työpaikassa kun lapselle ei järjestynyt muuta hoitoa ja pph ei suostunut hoitamaan. Jäin sitten kotiin kunnes sai pk paikan ja nyt muissa töissä..
että lapsi on ainokainen, ei sisaruksia? Ja isä ei ilmeisesti ole kuvioissa, koska et ole hänen panoksestaan puhunut sanaakaan?
Onko lapsella joku ikävä hylkäyskokemus takanaan vai onko vain aina ollut äärimmäisen arka?
Minäkin suosittelen sitä, että harjoittelet nyt kesällä sitä, että lapsi viettää aikaa muiden ihmisten kuin sinun kanssa. Onko sukulaisia tms jotka voisivat viedä lasta ulkoilemaan? Onko kenties teini-ikäistä tyttöä, joka voisi leikittää lasta ensi kotona, sitten pihalla?
Jotenkin tuo äitiin ripustautuminen on saatava hellittämään, muuten lapsen elämästä tulee todella hankalaa.
Minkä takia pitää lasta kiduttaa? Lapsi ei ole kypsä hoitoon. Voisitko ottaa muita lapsia hoitoon, jolloin lapsesi tottuisi muihin lapsiin kotosalla? Saisit samalla hieman rahaa.
Minä olen kotona lapsen kanssa ja en saa mitään tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Olemme ostamassa taloa, mutta ostamme sen verta pienen että yhden ihmisen tuloilla pärjätään.
Mistä ihmeestä päättelit, etten minä voi joustaa? Missä sanoin näin? Kyllä minulla on aikomuksena olla lapsen kanssa viikko pk:ssa.
Olen todellakin tehnyt KAIKEN mahdollisen sopeuttaakseni lasta muihin lapsiin. Alkaa suututta, että minua haukutaan täällä, kun toivon, että pk:kin tulisi jotenkin vastaan.
ap