Onko teillä koivuja laitettu ulko-oven pieleen?
Kommentit (21)
On ihania muistoja tuolta perinneajalta. En vaan nylyään halua tappaa koivuja ja sama joulukuusen kanssa. Koristelen ulkokuusen.
Ei. En halua kaataa puita vain siksi, että ihminen saa katsella niitä muutaman päivän ajan kotinsa ulko-tai sisäpuolella. Oksat olisi eri asia, mutta koko puun kaataminen on tarpeetonta.
Jos metsänhoidon yhteydessä jäisi ylimääräisiä kaadettuja puita, voisin harkita.
Oli, joskus aikoinaan laitettiin.
Olin sitten se, joka sanoi, et miksi pitää kaataa puita jonkun (typerän) tavan takia???
Se tapa sitten loppui.
On , asun kolmannessa kerroksessa!
Ei, annan koivujen kasvaa rauhassa, ennemmin katselen hyvinvoivaa tervettä puuta kuin kuollutta. typerä perinne tuo.
Meillä on! Just tähän aikaan on ihan parasta tehdä taimikonhoitoa ja raivausta, eilen tuotiin metsätöistä palatessa 8 koivua eli kaikille ulko-oville. Ei niitä ennenkään huviksi haettu, jostain ojanpientareelta tms. ns. turhia puita kannettiin kotiin, juhannuksen jälkeen vietiin puuliiterin vierelle kuivumaan (karsittiin ensin) ja loppukesästä pilkottiin. Polttopuiksi nämäkin menee.
Ei ole koskaan kuulunut perheeni tapoihin. Ei edes lapsuuden perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Olin sitten se, joka sanoi, et miksi pitää kaataa puita jonkun (typerän) tavan takia???
Se tapa sitten loppui.
Jatkan senverran, et sanoin, eikö lähdetä (viinapullo mukana :) ) katsomaan sitä juhannuskoivua, mikä piti ed. Juhannuksena laittaa oven pieleen? Porukat tuumasi, et etpä ollut väärässä (eli olin oikeassa).
- sama
Ei kasva koivuja meidän tontilla ja kunnan puolelta ei ole luvallista käydä kaatamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. En halua kaataa puita vain siksi, että ihminen saa katsella niitä muutaman päivän ajan kotinsa ulko-tai sisäpuolella. Oksat olisi eri asia, mutta koko puun kaataminen on tarpeetonta.
Jos metsänhoidon yhteydessä jäisi ylimääräisiä kaadettuja puita, voisin harkita.
Miksi oksat on eri asia? Katkomalla oksat tähän aikaan varmistat, että puuhun pääsee sienitauti.
On. Liian tiheään kasvavia taimia/parimetrisiä napsitaan ihan omalta tontilta. Muuama vihta varastoon, pari oksaa sisälle maljakkoon ja loput portaiden pieleen. En mää mutta mies jaksaa noiden kanssa värkätä. Joskus kaadettu isompiakin polttopuuksi, niin ajoitetaan kaato vihtojen tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Se tapa sitten loppui.
Varmaan sitten et myöskään halua kotiisi leikkokukkia?
Eikö vieläkään ole kehitetty muovikoivuja juhannukseksi, samaan tapaan kuin muovikuuset jouluksi?
En raaski kiskoa oksia meidän koivuista,saati kaataa yhden päivän takia.Eli ei.
En todellakaan kiusaa puita tuolla tavoin turhamaisuuden vuoksi.
Ihailen luonnossa näitä ylväitä hiilinieluja.
Ihan wt hommaa katkoa koivuja ja kantaa niitä kuistin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tapa sitten loppui.
Varmaan sitten et myöskään halua kotiisi leikkokukkia?
En. Ei halunnut äitikään, enää (kun sairastui muisti....). Eikä sen puoleen exätkään, kun sitä kysyin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan kiusaa puita tuolla tavoin turhamaisuuden vuoksi.
Ihailen luonnossa näitä ylväitä hiilinieluja.
Ihan wt hommaa katkoa koivuja ja kantaa niitä kuistin eteen.
Et varmaan käytä paperiakaan? Talousmetsää hoidetaan, että kasvu ja puuaines on optimaalista. Nielee muuten hiiltä kivasti enemmän kuin harventamaton risukasa. Turhat (eli puut, jotka pitäisi joka tapauksessa poistaa) koivut joutaa ovenpieleen. En suosittele kaupungin puistosta hakemaan kuitenkaan.
koivuparat