Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko saada kotihoidon tukea jos lapsi on päiväkodissa?

Vierailija
17.05.2011 |

Tilanne on siis se että lapsi (2v) on tällä hetkellä vieraskielisessä päiväkodissa ja minä olen töissä.

Nyt työt on loppumassa ja lapsi siis olisi jäämässä kotiin minun kanssani. Haluaisin kuitenkin että lapsi olisi edes parina päivänä viikossa päiväkodissa että oppisi kielen joka muuten tulee jäämään heikommaksi kuin suomi.

Mitä muita mahdollisuuksia on pienen lapsen kielikylpyihin jos tuo mahdollisuus on pois suljettu?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se nimi kertoo sen.

Vierailija
2/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulta työt loppuu, niin silloinhan jäät työttömyyspäivärahalle??? vai??

Eli silloinkaan ei makseta kodinhoitotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on yksityisellä (vaikka pk) hoidossa niin on oikeutettu yksityisenhoidontukeen.

Vierailija
4/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei ole aikomusta seuraavaan vuoteen mennä töihin.

Mihin saan lapsen oppimaan kieltä jos edes osa-aikainen päivähoito ei ole mahdollista?

ap

Vierailija
5/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. seurakunnan kerhoon tms. Leikkipuistoon viet sinnikkäästi joka päivä ja toivot, että siellä on muita lapsia.

Vierailija
6/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän on aika vaikea kertoa, mitä mahdollisuuksia on lapsen kielikylpyihin, jos et kerro, mistä kielestä on kyse ja missä kaupungissa asut.

Kotihoidontukea saa, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
7/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. seurakunnan kerhoon tms. Leikkipuistoon viet sinnikkäästi joka päivä ja toivot, että siellä on muita lapsia.

ja miten tämä auttaa siinä kielen oppimisessa?

Vierailija
8/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sukulaiset?

Olisko heistä apua tähän kieliasiaan.

Vierailija
9/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä saatko tukea.

Kotihoidon tukea saa jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Vierailija
10/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta itse, varmasti löytyy netistä oppimateriaalia.

Vierailija
11/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kaksikielisellä alueella asutaan. Käytännössä kieli on kuitenkin lähes aina suomi koska minä en itse osaa ruotsia.

Puolisoni on siis ruotsinkielinen ja puhuu toki lapselle ruotsia mutta jos poika ei muualta ruotsia kuule niin aika vajaaksi varmaan jää kielen kehitys.

Perhekerhoja yms tietysti on ruotsinkielisiä mutta kun minulle kieli tuottaa niin paljon ongelmia...

Ehkä pitää vaan itse opetella.

ap

Vierailija
12/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielipainotteinen päiväkoti? Silloinhan saat kotihoidon tuen.

Mutta muutoin -kaikkea ei voi saada joten sitten vaan valitset kielen ja kotihoido tuen välillä. Jos kieliasia on noin tärkeä niin hyvästele se kotihoidon tuki.....

Vierailija
13/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meidän kaksikielisellä alueella seurakunta järjestää myös ruotsinkielisiä päiväkerhoja kaksi kertaa viikossa, sen lisäksi on seurakunnan ruotsinkielinen leikkikerho sekä vielä ruotsinkielein perhekerho joten periaatteessa lapsellesi saattaisi löytyä useita kertoja viikkossa mahdollisuus puhua ruotsinkieltä. Tarkasta nyt ainakin teidän alueen srk:n mahdollisuudet.

Vierailija
14/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5pv/kk päiväkodissa ilman että kotihoidontuki menee. Kyselepä Kelasta. Itse opiskelijana käytin tätä mahdollisuutta.

Vierailija
15/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran isä puhuu lapselle ruotsia ja asutte kaksikielisellä alueella, niin tuskin se kielenkehitys nyt mitenkään vaarassa on?!

Ja nyt vain itse reippaasti harjoittelemaan ruotsia, siellä perhekerhoissa ym. on hyvä tilaisuus siihen! Kielitaidosta on aina hyötyä, sinullekin voi aueta ihan uusia työmahdolisuuksia kun kerran kaksikielisellä alueella asutte!

Ja miksi et jää työttömäksi vaan nimenomaan kotihoidontuelle?

Ongelma tässä taitaa olla sun asenne, ei se että lapsen kielenkehitys on vaarassa mikäli ei pääse päiväkotiin vaikka sinä olet kotona.

Vierailija
16/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, voit saada kotihoidontukea. Tosin se yksityinen hoito maksaa varmaan sen verran, että tilanne jää aika +-0.

Jos päiväkoti on kunnallinen, vaikka lapsenne olisi vain tunnin kuukaudessa päivähoidossa, et saa kotihoidontukea.

Kannattanee selvittää, onko kotiseudullanne esim. ruotsinkielisiä kerhoja. Uskoisin, että sieltä päiväkodistannekin osaisivat auttaa, jos saat suusi siellä auki.

Vierailija
17/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asutte kaksikielisellä alueella, siellä on ruotsinkielisiä kerhoja ihan varmasti. Sitten alatte katsoa ruotsinkielisiä lastenohjelmia. Ihan näillä isän puhumisilla ja phjelmilla on monet tutut pärjänneet ja lapselle kielen opettaneet.

Vierailija
18/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi oppii ruotsia jos isä sille sitä puhuu. Oma ystävättäreni on suomenruotsalainen, puhunut lapsilleen ruotsia ja eläneet täysin suomenkielisessä ympäristössä ja käyneet ylioppilaaksi suomenkielisen koulun. Nyt lapset ovat aikuisia ja niitten äidinkieli on ruotsi, ovat suomenruotsalaisten kanssa naimisissa ja niitten lapset opettelee suomea.

Niin että kyllä se lapsi isänsä kanssa sen ruotsin oppii ja kavereitten.

Ei siihen mitään kerhoja tarvita eikä päiväkoteja. Jos se on siellä hoidossa niin se voi jäädä ryhmässä sivulliseksi jos käy esim. kahtena päivänä, eivät mielellään ota sillä tavalla, minä yritin meidän lasta, kun asutaan seudulla jossa ei ole toisia lapsia, ei päässyt.

Sitä paitsi lapsesi suomen kielen kehityksestäkin pitää huoli, että ei tule puolikielinen, sen takiakaan ei ole suositeltavaa se ruotsinkielinen päivähoito noin pienenä.

Vierailija
19/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kaksikielisellä alueella asutaan. Käytännössä kieli on kuitenkin lähes aina suomi koska minä en itse osaa ruotsia. Puolisoni on siis ruotsinkielinen ja puhuu toki lapselle ruotsia mutta jos poika ei muualta ruotsia kuule niin aika vajaaksi varmaan jää kielen kehitys. Perhekerhoja yms tietysti on ruotsinkielisiä mutta kun minulle kieli tuottaa niin paljon ongelmia... Ehkä pitää vaan itse opetella. ap

Vierailija
20/20 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kotona kuopuksen (kohta 1v.) kanssa ja esikoinen 4v. on seurakunnan ruotsinkielisessä kerhossa 2x/vko, muuten meidän kanssa kotona. Ja hyvin on mennyt. Asumme kaiken lisäksi Vantaalla, eli täällä ei kyllä kuule ruotsia niin missään.