Siis minkä kokoisia on teidän 4kk ikäiset, meillä kun kuulemma ihan superiso!?!
Olen useamman kerran viime aikona saanut kuulla kuinka medän poika "ei voi olla vasta 4kk on noin iso" ja kommenttia lihavasta vauvasta. Kommentit ihmetyttävät kovasti. Onko meillä tosiaan nyt jotenkin ihan hirveän iso poika kun nyt 4kk iässä painaa 7,5kg ja pituutta 62,5cm??
Tiedän että jokainen vauva kasvaa ja kehittyy yksilöllisesti, eikä vauva voi tissimaidolla ruokittuna olla "liian lihava". Alkoi vain kummastuttaa kommentit ja kun ei, ensimmäinen lapsi kun kysessä, ole kovasti käsitystä siitä minkä kokoisia tämän ikäiset ovat yleensä ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla minkä kokoisia teidän lapset olleet tuossa iässä?
Kommentit (62)
oli 4 kk neuvolassa tasan 7kg ja pituus 67,5cm. On mennyt pienellä miinuskäyrällä paino kokoajan suhteessa pituuteen. Meillä ihmetystä herättänyt lähinnä pituus ja nyt 7kk ikäisenä luullaan jo yksivuotiaaksi ja ihmetellään kun ei osaa liikkua. Joskus kummastusta herättää miksi imetän niin isoa lasta, huoh...
Joten ihmekös tuo sitten, että toisen isompaan vauvaan kiinnittää huomiota, kun on omiensa kokoon tottunut.
Mutta ei niitä kommentteja tarvi ottaa itseensä. Ei se ole arvostelua vaan ihan vain pelkkää kommentoimista. Ihan samalla tavalla niitä pieniä vauvoja taivastellaan, enkä mä ainakaan ole sitä mitenkään loukkaavana kokenut.
Omasta asenteestahan se paljon riippuu, että miten toisten sanomiset ottaa.
myös vauvojen pienuutta, kuten meillä. En nyt lähtenyt tarkkoja mittoja tarkistelemaan, mutta muistan että esikoisen kanssa piti odottaa vauvauintiin lähtöä 4 kk;n ikään, että tuli vaadittu 5 kg täyteen.
En minä sen kummemmin nokkiini ottanut noista kommenteista, välillä tosin mietitytti, kun itsekin olin toisinaan huolissani lapsen kasvusta.
Hyvä kun kasvaa. Meidän lapset on ollut ihan saman kokoisia. Painonnousu tasaantuu kun lähtee liikkeelle. Harmittaa kun pienten vauvojen äidit tulee aina kommentoimaan että miten VOI olla noin iso vauva :(
Niimpä, yleensä ne kommentoijat ovat niitä huomattavasti pienempien vauvojen äitejä. Itselle ei edes tulisi meileen sanoa "huijaat, ei voi olla 4kk kun on noin pieni"! Kaikesta sitä pitää löytääkkin kommentoitavaa ja huomauteltavaa näin äitien kesken. Ap
ei ap sun vauvasi minusta mikää superiso ole, ennemminkin pieni (ainakin lyhyt!) Mun poika oli 3kk neuvolassa 7.3kg ja 63,7cm. Vanhempi poika oli 4kk 7.7kg 67,8cm ja tyttö 6,8kg ja 66cm.
Mutta taisi olla miinuskäyrällä, vaikka olikin ihan tissiruokittu.
Minua taas harmittaa, kun meillä on pieni vauva ja monet tulevat taivastelemaan, ettemme anna vauvalle tarpeeksi ruokaa... Tyttö syö kuin hevonen, mutta paino ei meinaa nousta kun oppi kääntymään niin aikaisin (12vk) ja kaikki energia menee hyörimiseen ja pyörimiseen... Mutta annetaan vauvojen olla sen kokoisia kun ovat ja jätetään typerät kommentit omaan arvoonsa.
Voiko olla typerämpää arvostelun aihetta, kuin vauvan koko. Hyvä että kasvaa! Kummipoika oli 4 kk:n iässä melkein 9 kg ja söpö kuin mikä :)
niin miksi ei sitten pienuuttakin. Mutta en kyllä ymmärrä arvostelua kummastakaan asiasta tai ylipäätään vauvan koosta ja ulkomuodosta. Ihan turhaa, harmittavaa, usein loukkaavaakin sellainen kommentoiti.
Ja tosiaan tähän liittyy myös ne "annat vauvalle liian vähän/liikaa ruokaa" kommentit jotka ihan turhia nekin.
Ap
kohta 4kk ja painoa arvioisin olevan ainakin 7,5kg. Pitkäksi/isoksi on kommentoitu, muttei mitenkään loukkaavasti. Olemmet vanhemmat myös pitkiä, joten ihmekös tuo että lapsikin pitkä.
ei ap sun vauvasi minusta mikää superiso ole, ennemminkin pieni (ainakin lyhyt!) Mun poika oli 3kk neuvolassa 7.3kg ja 63,7cm. Vanhempi poika oli 4kk 7.7kg 67,8cm ja tyttö 6,8kg ja 66cm.
Tosin syntyessään oli vain 48cm ja painoakin vain 3010g eli siihen nähden kumpaakin tullut hurjasti! :D Hyvä vaan kun kasvaa niin ei tarvitse huolehtia siitä asiasta! :)
Ap
Kaikesta sitä voi mielensä pahoittaa. Lapsen ison koon päivittelyhän on kehua, varsinkin jos on rintaruokittu. Liian läskit vauvat (voiko edes olla?) ovat niin harvassa ja varmasti ihan päin persettä ruokittuja, että tuskin tässäkään ketjussa yhtään sellaista on.
Tässä ketjussa on tosi isoja lapsia verrattuna meidän lapseen. Hän oli nelikuisena 61,5 cm ja 5,7 kg. Mutta meidän tyttö onkin ollut hoikka ja siro syntymästään asti, mikä ihmetyttää meitä vanhempia (ja neuvolaa), koska me olemme tämmöisiä ronskeja kaakkeja molemmat. Odotimme saavamme samanlaisen romuluisen jötikän kuin me itse olemme. Nyt kun lapsi on 1v 3kk vanha, perhekerhossa monet yhdeksänkuiset vauvat ovat samankokoisia hänen kanssaan.
Oma poikani oli 4kk iässä 8580g eikä näytä vauvan pyöreyttä lukuun ottamatta edes pyöreälle. Pituuttakin on 68.5cm ja täytyy sanoa ertä olen aivan todella ylpeä isosta pienestä pojastani. Tätini tyttö oli 4kk iässä tasan 70cm pitkä. Nyt 2 vuotta ja ei erotu pituudeltaan kuin parilla sentillä 4 vuotiaasta serkustaan. Älyllisesti kuitenkin toki vasta 2
Meidän poika tänään 4 kk:n neuvolassa 8,5 kg ja 66 cm. Ei uskoisi kun ruipeloa ja pienikokoista äitiä katsoo :D Täysimetyksellä on, eikä syö erityisen usein tms.
Piti oikein tarkistaa, meidän kolmesta tytöstä isoin oli 4 kk mittauksessa 7,6 kg ja 64 cm. Vuoden ikäisenä sitten vähän yli 10 kg niin että painonnousu taittui ihan selvästi tuossa puolen vuoden paikkeilla.
syntyessään 4535g 54cm. nyt 4kk päälle 8kg ja n.68cm.
En ymmärrä miten joku nyt tostakin voi loukkaantua :D meillä on keskostyttö ja eka puol vuotta kaikki päivitteli miten hän on NIIIIIIN pieni. Ja olihan hän :) ei olis tullut mieleenkään loukkaantua?!
Meillä 4kk ja 8.5kg:):) Iso poika!!
Koitan muistaa kun ei ole nlakortit tässä.. esikoinen, joka syntyi rv 38, oli 4 kk iässä melko siro, reilu 6 kiloa. Toinen syntyi rv 42 (sitä odotuksen ihanuutta...) ja oli reilu 8 kiloa puolivuotiaana lähes 10. Molemmat rintamaidolla kasvoivat. Esikoinen on kasvanut lopulta kuitenkin pulleampana, nuorempi (joka oli vauvana sellainen Mischelin-rengaspallero) on melkein liianin hoikka. Liikkuu ikäisekseen paljon kun koittaa pysyä isomman perässä, siinä kai selitys.
Mutta hyvä vain, että kasvaa, äidinmaidolla ei kasva liikaa, liikkeelle lähtiessä hoikistuu. Muistakaa, ettei kaikesta kannata jaksaa loukkaantua vaikka joskus ihmiset sanovat varomattomasti. Parhaanne teette varmasti, oli lapsi iso tai pieni.
Minua taas harmittaa, kun meillä on pieni vauva ja monet tulevat taivastelemaan, ettemme anna vauvalle tarpeeksi ruokaa... Tyttö syö kuin hevonen, mutta paino ei meinaa nousta kun oppi kääntymään niin aikaisin (12vk) ja kaikki energia menee hyörimiseen ja pyörimiseen... Mutta annetaan vauvojen olla sen kokoisia kun ovat ja jätetään typerät kommentit omaan arvoonsa.
Voiko olla typerämpää arvostelun aihetta, kuin vauvan koko. Hyvä että kasvaa! Kummipoika oli 4 kk:n iässä melkein 9 kg ja söpö kuin mikä :)