Lestadiolaiset ja pettäminen
Kun lestadiolaiset ei saa erota, onko teidän piireissä pettäminen tavallista?
Onko miehillä tai naisilla salarakkaita...?
Kommentit (63)
Pari sanaa miten tästä asiasta opetetaan ja on opetettu. Jos uskovaisen pariskunnan toinen osapuoli ottaa eron, kieltää hän samalla teoillaan uskonsa. Siis vaikka omasta mielestään olisikiin yhä uskomassa.
Lisäksi toinen osapuoli (uskomaan jäänyt) ei voi avioitua uudelleen niin kauan kuin ex-puoliso on elossa.
voi aina tehdä parannuksen, ja sen jälkeen jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Toisin on hänellä, joka kielsi uskonsa teoillaan ostamalla television kotiinsa. Siitäpä ei voi tehdä parannusta, ellei luovu televisiosta kokonaan.
Pari sanaa miten tästä asiasta opetetaan ja on opetettu. Jos uskovaisen pariskunnan toinen osapuoli ottaa eron, kieltää hän samalla teoillaan uskonsa. Siis vaikka omasta mielestään olisikiin yhä uskomassa. Lisäksi toinen osapuoli (uskomaan jäänyt) ei voi avioitua uudelleen niin kauan kuin ex-puoliso on elossa.
voi aina tehdä parannuksen, ja sen jälkeen jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Toisin on hänellä, joka kielsi uskonsa teoillaan ostamalla television kotiinsa. Siitäpä ei voi tehdä parannusta, ellei luovu televisiosta kokonaan.
Tosiaan, tuossa on suuri ero... uudesta puolisosta ei pakoteta luopumaan vaan saa elää hänen kanssa kaikessa rauhassa!!!!
Luulisi että avioliittonormien rikkominen olisi määritelty vakavammaksi kuin teeveen ostaminen, sentään...
Kun lestadiolaiset ei saa erota, onko teidän piireissä pettäminen tavallista? Onko miehillä tai naisilla salarakkaita...?
Monenlaista näkee. En tiedä onko yleistä. Kerran olin baarissa hyvän ystäväni kanssa ja tuli erään lestadiolaisomisteisen henkilöstövuokrausfirman pomo vastaan, vieras nainen rinnalla.
Harvassa varmaan on 10 lapsen äiti, joka vieraissa kulkisi.
Miehet ovatkin sitten asia erikseen. Muutama vuosi sitten eräs vl-mies yritti iskeä minuakin monet kerrat, puhui härskejä ja pyysi mukaansa työmatkalleen. Valehteli jopa ikänsäkin nuoremmaksi, lähemmäksi omaa ikääni.
Pettäjiä on myös vl-puhujissa. Oulun naapurikunnassa tapahtuneessa tapauksessa syntyi sivusuhteessa puhujalle lapsikin.
Täälläpäin Keski-Suomessa näyttää olevan vl perheissä joku erobuumi päällä. Ukot ottaa hatkat yks toisensa perään.
ei ainakaan mun lähipiirissä, tosin mikäänhän ei ole mahdotonta, kun kyse on vain ihmisistä. Mutta se ei ainakaan ole missään määrin hyväksyttyä. Parisuhde on pyhä
Vanhoillislestadiolisuudessa ei muuten pidetä termistä "parisuhde". Sen tilalla käytetään systemattisesti vain sanmaa "aviosuhde". Tällä halutaan varmistaa että kaikki ymmmärtävät ettei avoliittoja sallita.
Olen vl-äiti. En ole koskaan kuullukkaa tuommosta "aviosuhde" termiä. Ihan parisuhteessa mekin eletään.
Vanhoillislestadiolisuudessa ei muuten pidetä termistä "parisuhde". Sen tilalla käytetään systemattisesti vain sanmaa "aviosuhde". Tällä halutaan varmistaa että kaikki ymmmärtävät ettei avoliittoja sallita.
Olen vl-äiti. En ole koskaan kuullukkaa tuommosta "aviosuhde" termiä. Ihan parisuhteessa mekin eletään.
Mä olen kuullut seuroissa ja avioparileirillä tästä asiasta että sana parisuhde on ei-suositeltava...samaten Päivämiehessä...
Lue esim. Johanna Siiran kirjoitus
kyllä mä ainakin tiedän monia ison perheen isiä, jotka petti vaimojaan mennen tullen ja palatessa.
kyllä mä ainakin tiedän monia ison perheen isiä, jotka petti vaimojaan mennen tullen ja palatessa.
Ja mistähän sinä sen "tiedät"?
Itse en usko että aviorikokseen lankeeminen olisi hirveän tavallista. Mutta ei se ole poissuljettuakaan, sillä kyllä uskovaisetkin on syntisiä ja lankeevaisia.
Mutta uskon kautta Jumala antaa voimaa taistella kiusauksia vastaan. Paremmin kuin epäuskoisilla joilla ei ole Pyhää Henkeä. Heillä on helpommin hälläväliä meininki.
kolme naista jotka on lähtenyt vieraan ukon mukaan ja jättänyt perheen. Jokainen on ensiks sanoutunut irti vl-uskosta ja sitten lähtenyt ei-vl-miehen mukaan.
ollut se yks pari jossa ex-lestadiolainen mies meni uudelleen naimisiin. Miehellä oli monta lasta.
Uskoisin että vähemmän tapahtuu pettämistä kuin valtaväestössä. Mutta tapahtuu kuitenkin, sehän on selvä.
Mulla itselläni oli nuorempana suhde lestadiolaisen 6 lapsen isän kanssa. Kadun sitä ja näin jälkeenpäin ajateltuna suorastaan oksettaa, mutta mennyttä ei voi muuttaa. :( Oltiin muka niin rakastuneita... Yök.
Mutta niin vain se mies palasi vaimonsa luo ja yhdessä ovat edelleenkin. Epäilen kyllä että pikkuseikkailuja on sattunut myöhemminkin. Jotkut nyt vain ovat pettäjätyyppiä, ei siinä uskokaan välttämättä auta.
Kannattaa lukea vaikkei olis lestadiolainen.
Huomiota kiinnittää tuo sanman "aviosuhde" toistelu. Ei vahingossakaan tosiaan puhuta parisuhteesta. :-) Mutta jos sen kestää, niin asia-asioissa ei ole mitään vikaa.
Mikäs siinä, kun anteeksi saa ja erota ei saa.
Kun lestadiolaiset ei saa erota, onko teidän piireissä pettäminen tavallista?
Onko miehillä tai naisilla salarakkaita...?
Olen yksi sellainen
Mutta mulla oli seksisuhdelestadiolaiseen (6 lapsen isä, nyt voi olla enemmänkin...) 3 vuotta.
Oltiin samassa työpaikassa ja ihan sairaan hyvä oli "jeesuksen poika" sängyssä. Oma muija, kun oli sillon alituiseen paksuna.
Sitten, kun löysin oman tulevan aviopuolison, niin lopetin suhteen.
Kaduta ei pätkääkään.
no et sitten ole ajatellut, että sinä olet kuvioissa varmaan vaan seksin takia...eihän koko ajan synnyttymässä, raskaana oleva vaimo jaksa tyydyttää miehensä haluja, jos sattuu vielä olemaan seksiriippuvainen. Se, että joku haluaa kanssasi seksiä ei valitettavasti tarkoita edes että hän rakastaisi sinua....