Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää (liityy lapsen kavereiden vanhempiin)

Vierailija
13.05.2011 |

Asumme seudulla jossa lähes kaikki kulkevat kouluun taksilla. Niinpä kyläilyt hoituu niin että taksi jättää lapset sitten kenen luokse kukakin on menossa ja vanhemmat hakee pois iltapäivällä tai illalla.

Lapsellani on paljon kavereita, niinpä en tunne vanhemmista kuin muutamia. Ärsyttää sellaiset vanhemmat joita ei edes tunneta, kun tulevat hakemaan lapsiaan, tulevat vain sisälle suoraan ovikelloa soittamatta, kuin kotiinsa. Ja alkavat sitten eteisessä huhuilemaan lapsiaan.

Itse olen useimmiten kotona jo siihen aikaan kun hakevat, mutta jotenkin ärsyttäisi ajatus että tulevat meille vaan sisälle vaikka vanhemmat eivät ole edes kotona. Pidän sitä todella tungettelevana.

Onneksi on niitäkin jotka soittavat lapselleen ensin ja hakevat sitten vaikka ulkoa tai tien päästä. Itsekin teen aina niin. Jos sattuu vanhempi olemaan pihalla niin voin pari sanaa vaihtaa.

Ihan kiva kun kavereita käy mutta ärsyttää todella paljon tuollainen vanhempien toiminta. Soittaisi nyt edes ovikelloa ja odottelisi vaikka kuistilla tai autossa sitten. Mutta eilenkin en edes ollut huomannut että auto tuli pihaan niin yhtäkkiä kaverin isä tulee suoraan sisälle. Olin aivan äimänä. Onneksi sentään oli normaali vaatetus päällä..

ja toinen mikä ärsyttää on se, että vaikka ne vanhemmt tulisi kotiin jo 16-17 niin saattavat hakea lapsensa meiltä vasta 18 maissa, vaikka olisi tullut jo puoli yhden aikaan koulusta. Alanko sitten tarjoamaan ruuat ja kaikki näille. vai syödäänkö vaan toisen nenän edessä. Kun lapsia on kolme niin kavereita riittää.

Pitää alakaa rajoittamaan kyläilyjä varmaan. harmi lasten kananlta kun kaverit heille tärkeitä. Mutta en vaan jaksa tätä touhua enää.

Onko muilla vastaavasta kokemuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synttäreillä, kun yhden lapsen vanhempi jätti lapsensa pihaan ja lähti, tulematta sisälle tervehtimään (kyse 1-luokkalaisista.) Tuttujen kanssa voin tehdä niin, että jätän lapsen pihaan ja katson että menee sisälle asti, sen jälkeen lähden pois. mutta vieraammissa paikoissa käyn aina sisällä, en uteliaisuuttani tai moukkamaisuuttani vaan siksi, että me aikuiset voimme vaihtaa sanan pari, miten on mennyt kyläily jne. ja näin toimivat täällä kaikki.

Vierailija
22/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukin kysyy vanhemmiltaan luvan. Se vielä puuttuisi että vanhemmat alkaisi vielä kolmasluokkalaisenkin kyläilyt sopimaan, sitten varmaan loppuisi kokonaan kyläilyt meillä. En ymmärrä miksi siitä lapsen hausta pitää niin iso numero tehdä ja joka kerta sisälle tunkea, varsinkin kun ei edes soita ovikelloa vaan tulee vain niin kuin kotiinsa. Minusta se on kyllä typerää. Itse pidän fiksuna sellaista että soitetaan vaikka sitä ovikelloa ja toimitetaan asia siinä ovella ja se hetki sitten odotellaan vaikka siellä autossa. ap

Taksi kun ei voi viedä lapsia mihin tahansa, vaikka nämä miten väittäisivät asiasta sovitun. Siihen tarvitaan vanhempien lupa, vieläpä kirjallisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukin kysyy vanhemmiltaan luvan. Se vielä puuttuisi että vanhemmat alkaisi vielä kolmasluokkalaisenkin kyläilyt sopimaan, sitten varmaan loppuisi kokonaan kyläilyt meillä.

En ymmärrä miksi siitä lapsen hausta pitää niin iso numero tehdä ja joka kerta sisälle tunkea, varsinkin kun ei edes soita ovikelloa vaan tulee vain niin kuin kotiinsa. Minusta se on kyllä typerää. Itse pidän fiksuna sellaista että soitetaan vaikka sitä ovikelloa ja toimitetaan asia siinä ovella ja se hetki sitten odotellaan vaikka siellä autossa. ap

Pelkäätkö ihmisiä vai missä mättää?

Vierailija
24/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukin kysyy vanhemmiltaan luvan. Se vielä puuttuisi että vanhemmat alkaisi vielä kolmasluokkalaisenkin kyläilyt sopimaan, sitten varmaan loppuisi kokonaan kyläilyt meillä. En ymmärrä miksi siitä lapsen hausta pitää niin iso numero tehdä ja joka kerta sisälle tunkea, varsinkin kun ei edes soita ovikelloa vaan tulee vain niin kuin kotiinsa. Minusta se on kyllä typerää. Itse pidän fiksuna sellaista että soitetaan vaikka sitä ovikelloa ja toimitetaan asia siinä ovella ja se hetki sitten odotellaan vaikka siellä autossa. ap

eli varmistan kavereitten vanhemmilta, että poikien sopimukset ovat OK. Niin tosin tekevät muutkin, eikä sitä ihmettele kukaan.

Vierailija
25/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä sisään, kun ovi ei ole lukossa kerran.

Toiset taas jäävät sinne tienpäähän, osa sitten soittaa ovikelloa jne jne

Kaikki ovat ihan normaaleja tapoja.

Sinä ap voit joko asiasta sanoa tai pitää oven lukossa, helevetin helppoa molemmat!

Vierailija
26/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta, että lapset sopivat kyläilynsä keskenään, voivat vanhemmat sopia pelisäännöistä, esimerkiksi siitä, että meillä on lämmin ruoka klo 17.30 joka päivä ja toivoisin, että lapset haetaan siihen mennessä. Tai lasta itseään voi opettaa sanomaan, että voin leikkiä sun kaa viiteen asti. Jne. Tottakai omassa kodissaan voi ja saakin pitää tiettyjä pelisääntöjä. Samaten noista ruokailuista voi ihan hyvin jutella toisten vanhempien kanssa ja kysellä, mikä tapa kenelläkin on. Omassa lapsuudessani oli selvää, että välipala tarjotaan joka kodissa, mutta lämmintä ruokaa ei.

Vierailija
27/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kun täällä vain haluaa tahallaan ärsyttä ja vastata mitä sattuu.

Mutta tiedoksi että en pelkää ihmisiä ja parin lapsen kaverin vanhemman kanssa ollaan aika paljon tekemisissä ja näissä tapauksissa kyllä mennään sinne sisälle juttelemaankin.

Mutta kuten kerroin, lapsellani käuy paljon kavereita. Toisilta luokiltakin ja sellaisia satunnaisia jotka käy vain silloin tällöin, joakisen vanhemman kanssa ne edes halua niin kauheasti paremmin tutustua.

Kun sitten näitä ventovieraita tupsahtelee sisälle tuosta vain niin en tykkää. Jotain ei haittaisi yhtään, mutta minua haittaa. Haluan kuitenkin sen verran pitää yksityisyyttä. Varsinkin kun meidän eteisaulasta tosiaan näkee ihan koko talon. Tilanne voi olla vaikka se että makaan sohvalla kalsareissani työpäivän jälkeen tms

Mutta siis en jaksa asiasta väitellä täällä turhaan enempää. ap

Vierailija
28/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kun täällä vain haluaa tahallaan ärsyttä ja vastata mitä sattuu. Mutta tiedoksi että en pelkää ihmisiä ja parin lapsen kaverin vanhemman kanssa ollaan aika paljon tekemisissä ja näissä tapauksissa kyllä mennään sinne sisälle juttelemaankin. Mutta kuten kerroin, lapsellani käuy paljon kavereita. Toisilta luokiltakin ja sellaisia satunnaisia jotka käy vain silloin tällöin, joakisen vanhemman kanssa ne edes halua niin kauheasti paremmin tutustua. Kun sitten näitä ventovieraita tupsahtelee sisälle tuosta vain niin en tykkää. Jotain ei haittaisi yhtään, mutta minua haittaa. Haluan kuitenkin sen verran pitää yksityisyyttä. Varsinkin kun meidän eteisaulasta tosiaan näkee ihan koko talon. Tilanne voi olla vaikka se että makaan sohvalla kalsareissani työpäivän jälkeen tms Mutta siis en jaksa asiasta väitellä täällä turhaan enempää. ap

Meillä ei käy ikinä ketään satunnaista kaveria, jo ihan niiden taksikyytien takia. Ja ehdottomasti haluan tuntea lasteni kavereitten vanhemmat, koska se on minusta sitä arjen välittämistä.

Lapsen ventovieras kaveri on minusta aina paha asia! Etenkin, jos en vanhempanan edes osoita kiinnostusta tutustua perheeseensä.

Vierailija
29/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku hilluu jossain alusvaatteissa kotona, jos siellä on vieraana vaikka "vain" lasten kavereita? Tuota mä en kyllä tajua.. Siks mua ei haittaa vaikka meille tultais sisälle ovikelloa soittamatta, mitä täällä ei kyllä kukaan tee.. Enemmän mua haittaa se, jos lapset on käyneet tyhjentämässä kenkähyllyn tuulikaappiin, niin ettei siitä pääse kuin kahlaamalla läpi..

Vierailija
30/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi ajattelin, että ihan kiva provo, mutta vastauksista päätellen ei olekaan. ;-)

Meillä on sama systeemi, vaikka lapset eivät taksilla kuljekaan. Neljän lapsen kavereita tulee ja menee, ja usein iltaisin vanhemmat hakevat jälkikasvuaan meiltä. Musta on ihanaa, että näen lasten kavereita meillä, että tiedän missä seurassa ovat. Lisäksi ensiarvoisen tärkeää on, että kavereiden vanhemmat hakevat sen lapsensa meidän ovelta (TIETENKIN), että tutustun myös vanhempiin ja saan heidän yhteystietonsa. Ensi syksynä esikoinen menee yläkouluun ja hänen iltamenonsa ovat jo nyt hieman lisääntyneet, joten näen valtavan hyödyn tulevaisuudelle, että minulla on yhteys lasteni kavereiden vanhempiin. Pitäisin erittäin outona sitä, jos jonkun vanhempi vain tienpäästä soittelisi lapselleen, että kyytiin sieltä, eikä tulisi näyttäytymään, eikä muuten olisi minuun yhteydessä. sen takia meillä muuten numerot vaihdetaan, että Pekan äiti voi soitella, että nyt meneekin töissä pidempään, joten voiko Pekka syödä teillä ja tulen sitten hakemaan kuudelta. Ja joskus palvelus toisinpäin, vuoroin vieraissa.

Toinen asia on, että kuka enää nykypäivänä pitää oveaan lukitsematta! Mielestäni sen on myös itsestään selvyys, että ovi on lukossa, joten kaikki tutut ja tuntemattomat automaattisesti tulevat pimpottamalla oman väen avatessa oven. Ovat ap varmaan lastesi kaverien vanhemmat olleet hämmennyksissään, jos teillä ovi on lukitsematta, niin että siitä voi vaan kävellä sisään.

Vierailija
31/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunta, eli oman kunnan veroa maksavat, maksavat taksikyydit. Ei valtio.

Tietämys taas ihan omaa luokkaa...

Rahat lypsetään Etelä-Suomen veronmaksajilta ja itse elellään herroiksi.

Vierailija
32/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat on noin moukkia, luulisi että tajuavat ettei toisten kotiin astuta noin vain.

Vierailija
33/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en kyllä haluaisi lapseni käyvän sellaisessa paikassa jossa perheenemäntä makoilee puolipukeissa sohvalla.

Ja miksi ihmeessä et laita sitä ulko-ovea lukkoon? On varsin yksinkertainen ratkaisu ongelmaasi.

Vierailija
34/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ap varmaan lastesi kaverien vanhemmat olleet hämmennyksissään, jos teillä ovi on lukitsematta, niin että siitä voi vaan kävellä sisään.

siis kuka kokeilee onko ovi lukossa jotta voisi hämmentyä siitä että se aukeaa? Itse en kyllä edes koske ovenkahvaan vaan soitan suoraan ovikelloa...

Vierailija
35/35 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kulki meillä vuosia kylässä ja oli yökylässäkin ja äiti ei suostunut tekemään tuttavuutta. Istui aina autossa kauempana kun haki poikansa. Tuntui todella omituiselta, koska poika oli tosi paljon meillä ja paljon yökylässäkin. Olisin jotain halunnut edes jutella ja kysellä esim. alletgioista. Mutta ei, äiti vain jökötti autossa ja perävalot vain vilkkui kun yritin mennä juttelemaan.

Poika kasvoi ja alkoi selvitä, että osa yökyläreissuista oli siksi, että äiti pääsi ryyppäämään tai ei viikonloppuisin ollut lainkaan kotona ja poika vietti öitään yksin aika paljon. Siksi halusi meille.

Äidille olisi ollut liian arkaluonteista tutustua lastensa kaverien vanhempiin.

Minulla ainakin nykyään hälytyskellot soi vanhemmista, jotka eivät suostu tutustumaan kavereidensa vanhempiin.

Ja kukin kysyy vanhemmiltaan luvan. Se vielä puuttuisi että vanhemmat alkaisi vielä kolmasluokkalaisenkin kyläilyt sopimaan, sitten varmaan loppuisi kokonaan kyläilyt meillä.

En ymmärrä miksi siitä lapsen hausta pitää niin iso numero tehdä ja joka kerta sisälle tunkea, varsinkin kun ei edes soita ovikelloa vaan tulee vain niin kuin kotiinsa. Minusta se on kyllä typerää. Itse pidän fiksuna sellaista että soitetaan vaikka sitä ovikelloa ja toimitetaan asia siinä ovella ja se hetki sitten odotellaan vaikka siellä autossa. ap