Ärsyttää (liityy lapsen kavereiden vanhempiin)
Asumme seudulla jossa lähes kaikki kulkevat kouluun taksilla. Niinpä kyläilyt hoituu niin että taksi jättää lapset sitten kenen luokse kukakin on menossa ja vanhemmat hakee pois iltapäivällä tai illalla.
Lapsellani on paljon kavereita, niinpä en tunne vanhemmista kuin muutamia. Ärsyttää sellaiset vanhemmat joita ei edes tunneta, kun tulevat hakemaan lapsiaan, tulevat vain sisälle suoraan ovikelloa soittamatta, kuin kotiinsa. Ja alkavat sitten eteisessä huhuilemaan lapsiaan.
Itse olen useimmiten kotona jo siihen aikaan kun hakevat, mutta jotenkin ärsyttäisi ajatus että tulevat meille vaan sisälle vaikka vanhemmat eivät ole edes kotona. Pidän sitä todella tungettelevana.
Onneksi on niitäkin jotka soittavat lapselleen ensin ja hakevat sitten vaikka ulkoa tai tien päästä. Itsekin teen aina niin. Jos sattuu vanhempi olemaan pihalla niin voin pari sanaa vaihtaa.
Ihan kiva kun kavereita käy mutta ärsyttää todella paljon tuollainen vanhempien toiminta. Soittaisi nyt edes ovikelloa ja odottelisi vaikka kuistilla tai autossa sitten. Mutta eilenkin en edes ollut huomannut että auto tuli pihaan niin yhtäkkiä kaverin isä tulee suoraan sisälle. Olin aivan äimänä. Onneksi sentään oli normaali vaatetus päällä..
ja toinen mikä ärsyttää on se, että vaikka ne vanhemmt tulisi kotiin jo 16-17 niin saattavat hakea lapsensa meiltä vasta 18 maissa, vaikka olisi tullut jo puoli yhden aikaan koulusta. Alanko sitten tarjoamaan ruuat ja kaikki näille. vai syödäänkö vaan toisen nenän edessä. Kun lapsia on kolme niin kavereita riittää.
Pitää alakaa rajoittamaan kyläilyjä varmaan. harmi lasten kananlta kun kaverit heille tärkeitä. Mutta en vaan jaksa tätä touhua enää.
Onko muilla vastaavasta kokemuksia?
Kommentit (35)
Mutat alanko sitten lämpimän ruuan kaikille syöttämään jos lähtevät vasta 18 jälkeen. ap
täällä on tapana tulla lasta noutamaan sieltä sisältä. Miksi turhaan koputtaa, kun on sovittu, että lapsi haetaan 17.30 ja olen ovella 17.30?
Meillä on tapana, että siinä lasta noutaessa hieman rupatellaan ja jopa juoruillaan, vaihdetaan kuulumisia puolin ja toisin. Olisi epäkohteliasta istua autossa odottamassa ihan kuin halveksisi lapsensa kaverin perhettä niin, että malta sisällä käydä.
Suurin osa maalaisista on niin uteliasta porukkaa, että tulevat taatusti suoraan sisälle, kun haluavat nähdä minkälaista teillä on.
Meille oli jos jonkunlaista jannua tunkemassa, mutta pikkuhiljaa opin pitämään ovet lukossa ja stoppaamaan sellaiset ihmiset jo kuistille.
Kyllä minä koputan ovelle/soitan ovikelloa, mutta miksi ihmeessä pitäisi autossa tai tien päässä odotella? Ja sinähän sitä tulee ne muidenkin kavereiden vanhemmat tutuiksi, kun kuskataan lapsia.
Ja tuttujen kanssa rupatellaankin mutta kun on paljon sellaisia joita en tosiaan tunne eikä ole mitään puhumista heidän kanssaan.
En tiedä tuleeko meille joku klo 16 vai 18 tai siltä väliltä. Koen sen jotenkin kiusallisena kun meillä on vielä sellainen talo että eteisestä näkee koko talon. Soittaisi edes ovikelloa että tiedän milloin joku tulee sisälle. ap
Rahat lypsetään Etelä-Suomen veronmaksajilta ja itse elellään herroiksi.
Ja tuttujen kanssa rupatellaankin mutta kun on paljon sellaisia joita en tosiaan tunne eikä ole mitään puhumista heidän kanssaan. En tiedä tuleeko meille joku klo 16 vai 18 tai siltä väliltä. Koen sen jotenkin kiusallisena kun meillä on vielä sellainen talo että eteisestä näkee koko talon. Soittaisi edes ovikelloa että tiedän milloin joku tulee sisälle. ap
Meillä ei lapset vieraile kavereilla noin vain, koululle kun pitää mennä erikseen lupalappu, että lapsi ei kuljekaan normaalia koulumatkaa ja taksille pitää erikseen ilmoittaa, että lapsi menee muualle kuin kotiin koulun jälkeen. Taksi kun ei saa ilman vanhemman lupaa jättää lasta minne tämä tahtoo. Joten siinä tulee sovittua sitten myön kaverin vanhenpien kanssa kaikki kotiinhakemiset jne.
Kävelkööt sen 17 km, kun lähikoulu lopetettiin oppilaiden vähäisyyden takia. 100 lasta ei riitä pitämään koulua kylällä.
Helsingissäkin lapset kulkevat itse, miksi ei sitten maalla jotain 40 kilometriä?
Niin, etelä-suomessahan lapset eivät kulje kouluihin takseilla. :D Jopa ihan kehäykkösen sisäpuolellakin. ;)
Olisi toki kohteliaampaa soittaa kuin kävellä sisään, mutta mielestäni olisi vielä tökerömpää odottaa autossa jossain tien päässä. Näinhän vanhemmat nimenomaan tulevat toisilleen tutuiksi, kun ovella vaihdetaan muutama sana, kysellään, miten lasten leikit on sujuneet jne.
Toinen asia olisi sitten tuo hakuajoista sopiminen joko vanhempien kesken vaikka tekstarilla tai vaikka ihan vanhempainillassa ns. yleisen linjan sopiminen (esim. että jos ei toisin sovita, haettaisiin viimeistään klo 17.30 ja kyläpaikassa ei tarjota lämmintä ruokaa).
Kun sanoit, että et tunne vanhempia, niin eiköhän lasten kautta löydy jokaiselle vanhemmalle myös kännykkänumero.
Tässä oli tarkoitus keskustella ihan muusta. ap
Kertokaa lisää kommentteja alkuperäiseen tekstiin. Uteliaisuutta se varmaan suurelta osin onkin , mutta eniten moukkamaisuutta ja typeryyttä.
Tässä oli tarkoitus keskustella ihan muusta. ap Kertokaa lisää kommentteja alkuperäiseen tekstiin. Uteliaisuutta se varmaan suurelta osin onkin , mutta eniten moukkamaisuutta ja typeryyttä.
Jos ovi ei ole lukossa, se tarkoittaa, että talonväki on paikalla eli oven voi avata ja mennä sisään. Yhtä moukkamaisia ovat ne mökkiläiset, jotka tulevat maalaistalon navettaan norkoilemaan ja "katsomaan lehmiä". Kun se ovi oli auki...
Helsingissäkin lapset kulkevat itse, miksi ei sitten maalla jotain 40 kilometriä?
Ihanko siellä maalla tunnetaan vain vaihtoehdot kävely ja taksi?
Vierailija - 13.05.11 10:53 (ID 12660564)
fiksuihin tapoihin kuuluu tulla ovella ja vaikka rupatella muutama sana (samalla tutustuu oman lapsensa kavereiden perheisiin).
Maalla tapoihin kuuluu tulla sisälle jos ovi ei ole lukossa. Jos ei halua muiden kävelevän sisälle niin on helppoa laittaa ovi lukkoon. Ehkä kannattaisi sopeutua asuinpaikkansa tapoihin? Kaupungissa toki sisään käveleminen on epäkohteliasta.
Tässä oli tarkoitus keskustella ihan muusta. ap Kertokaa lisää kommentteja alkuperäiseen tekstiin. Uteliaisuutta se varmaan suurelta osin onkin , mutta eniten moukkamaisuutta ja typeryyttä.
ei tule lastaan noutamaan pihasta vaan jostain tien päästä, ei halua olla muiden vanhempien kanssa tekemisissä, seisottaa hakijoita kylmällä kuistilla odottamassa jne.
Perusjuttu on se, että lasten vierailut sovitaan vanhempien kesken eli kai ne siellä vähän ihmettelevät, kun teille saa mennä kuka tahansa koska tahansa, kun kaikki muut sopivat etukäteen.
sisään ovikelloa soittamatta. Samoin sellanen tien päässä odottaminen on vähän outoa, ikään kuin haluaisi lymyillä jossain piilossa ettei vaan joudu kohtaamaan kaverin vanhempia.
t. maalainen
Ja kukin kysyy vanhemmiltaan luvan. Se vielä puuttuisi että vanhemmat alkaisi vielä kolmasluokkalaisenkin kyläilyt sopimaan, sitten varmaan loppuisi kokonaan kyläilyt meillä.
En ymmärrä miksi siitä lapsen hausta pitää niin iso numero tehdä ja joka kerta sisälle tunkea, varsinkin kun ei edes soita ovikelloa vaan tulee vain niin kuin kotiinsa. Minusta se on kyllä typerää. Itse pidän fiksuna sellaista että soitetaan vaikka sitä ovikelloa ja toimitetaan asia siinä ovella ja se hetki sitten odotellaan vaikka siellä autossa. ap
joko suorasti tai epäsuorasti.
Itse olisin tuolle eiliselle isälle sanonut, että "Ai, anteeksi, en kuullut kun soitit ovikelloa..."