Mitstä näitä narsisteille sopivia alistuvia uhreja löytyy?
MIksi jotkut ovat niin tossukoita, että antavat hyväksikäyttää itseään?
Kommentit (63)
Jos narsismi johtuu päässä olevasta viasta, miksi heitä saa vihata niin avoimesti? Saako masentunuttta tai skitsofrenikkoa vihata?
Käyttävät muita häikäilemättömästi hyväkseen. Huijaavat, valehtelevat hyötyäkseen. Narsistit aiheuttavat ympärillään tuskaa.
Jos narsismi johtuu päässä olevasta viasta, miksi heitä saa vihata niin avoimesti? Saako masentunuttta tai skitsofrenikkoa vihata?
Käyttävät muita häikäilemättömästi hyväkseen. Huijaavat, valehtelevat hyötyäkseen. Narsistit aiheuttavat ympärillään tuskaa.
Ja masentuneet tuhoavat ihmissuhteita ja kylvävät lisää masennusta ympärilleen. Skitsofrenikot pahimmassa tapauksessa tappavat.
Mutta vain narsistia saa vihata.
Edellä kirjoittaneista voisi päätellä, kuka on
A) itse narsisti
B) uhri
C) sivullinen.
Narsistien uhreissakin on useampia lajeja. On niitä, jotka ovat
a) alistuvia narsisteja, eli toteuttavat omaa narsismiaan uhrin roolissa
b) alistuveita uhreja, käytännössä eivät vielä ole tunnistaneet tai eivät ainakaan tunnusta olevansa uhreja
c) entisiä uhreja, jotka ovat päässeet irti.
Terveisin nimim. sivullinen, joka on vilpittömästi iloinen siitä, että ei ole asiantuntija tässä tapauksessa.
Minun minuuttani yritti narsistiäiti koko lapsuuteni ajan musertaa väheksymällä, pilkkaamalla ja alistamalla minua väkivalloin. En taipunut. Nyt aikuisena olen alkanut ymmärtää, mistä on kyse ja olen osoittanut hänelle, että sieluani hän ei tule koskaan saamaan. En ole missään tekemisissä äitini kanssa muuta kuin pakon edessä esim. hautajaisissa. Narsistiäiti on kostanut taipumattomuuteni eristämällä minut isästäni, sisaruksistani ja muista sukulaisista. Miestänikin äiti yritti manipuloida, mutta mies ei suostunut kääntymään minua vastaan. Olen työkykyinen ja ainoastaan vuosia kestäneiden terapioiden avulla ja hyvien ihmisten ansiosta.
Hui, kuulostaa aivan minun elämältäni! SIllä erotuksella, että narsisti oli isäni. Hän sanoi minulle suoraan, että minut pitää murtaa koska olen liian vahva ja ylpeä, jotta pärjäisin maailmassa :D Hän naureskeli ääneen, että minulle on annettu selkään enemmän kuin muille sisaruksille yhteensä. Nyt jälkeenpäin en keksi yhtään oikeaa syytä, miksi olisin ansainnut selkääni.
Minä myös olen selvinnyt vahvan luonteeni ansiosta, koskaan en nöyrtynyt vaikka minua hakattiin ja haukuttiin, lukittiin joskus huoneeseenikin. Nyt opiskelen yliopistossa ja käyn kolmatta vuotta terapiassa, eli menee jo hyvin :) Ainut miinus on, että isäni estää yhteydenpitoni äitiini ja siskoihini. On todella vaikeaa pyristellä narsistin otteesta irti, isäni loukkaantui itsenäistymisestäni niin pahasti, että on varastanut minulta rahaa, haukkunut mieheni koko suvulle ja tehnyt minusta rikosilmoituksia ja oikeusjuttuja... Jouduin muuttamaan osoitteeni ja numeroni salaisiksi ja muutin toiseen kaupunkiin. Eli joskus uhriksi vain joutuu. Minua ei enää kukaan tule käyttämään hyväksi.
MIksi jotkut ovat niin tossukoita, että antavat hyväksikäyttää itseään?
TE NARSISTIT jotka olette narsisteja mutta ette ymmärrä mennä lääkeriin, ja te joilla jo on dsm. diagnoosi.Millä oikeudella te kohtelette lähimmäisiänne sillä häijyydellä jota vaan osaatte teillä pää pitäisi olla täysi nolla. minä toivon että laki puree teihin täysillä. TE ette saa olla tervejärkisten ihmisten.HUOM. IHMISTEN KANSSA MISSÄÄN TEKEMISISSÄ, EI TERVEJÄRKISET IHMISET VOI SIETÄÄ TEITÄ. NYKYÄÄN KAIKKI IHMISET TIETÄÄ KUKA ON NARSISTI, JOS EI TIEDÄ LUKEKAA GOOGLESTA NARSISTIN UHRIT YM, SIITÄ ONPALJON KIRJOITUKSIA. NIMELLÄ NARSISTINEN PERSOONALLISUUS HÄIRIÖ.TEITÄ NARSISTEJA TODELLA VIHATAAN TOSI PALJON. AJAKAA HELVETTIIN KAIKKI NARSISTIT.
ei ole mitään tekemistä sillä onko uhri tyhmä vai älykäs.. enkä esim minä todellakaan ole/ollut mikään tossukka.
olen tyypillinen uhri siinä mielessä, että aina pohdin ongelmatilanteissa, mitä itse olisin voinut tehdä toisin. Eli ihminen, joka on hyvä pohtimaan omaa vastuutaan ongelmiin, on hyvä uhri. Jääräpää, joka ei näe itsesään mitään vikaa ja on aina oikeassa, ei joudu uhriksi.
Ja jos ET ole alistunut sille, vaan olet pistänyt vastaan etkä hyväksynyt hänen kaikkia juttujaan.
No, hän saa kiksit siitäkin, että joku vastustaa... huumetta hälle sekin. Kun muutat pois, hän vielä tulee perään valheellisilla syytöksillä, joista saat pelätä joutuvasti oikeuteen. Narsistithan osaavat esittää asiansa niin vakuuttavasti ja uskottavasti, että oikeuslaitos usein suosii heitä, ei uhria.
ei kukaan tervejärkinen ihminen anna itseään hyväksi käyttää. mutta jos on kiltti ja hyvä uskoinen. niin sellainen ihminen on narsistille hyvä uhri, sillä narsisti ei tunne sääliä ketään kohtaan ne paskat eivät omista niin sanottua tunneälyä ollenkaan. ne valehtelevat kuin jotkut niin sanotut ........... kieroilevat ,manipuloivat itselleen niin sanotun hovin jonka jäsenet nuolevat varpaanvälitkin narsistilta: annan neuvon pysykää kaukana narsisteista.!!!!
kauheita, että hyväksikäyttävät muita ihmisiä?
Et taida olla kovin välkky, mikäli et ymmärrä, että jos jonkun lapsuudenkokemukset tekevät ihmisen tunteettomaksi ja pahaksi, jollain toisella taas lapsuudenkokemukset tekevät liiankin kiltiksi, ihmiseksi, jolta puuttuu riittävä omanarvontunto.
Ja narsistin uhriksi voi hyvin joutua kuka tahansa normaali, hyväntahtoinen ihminen. Uhrius voi alkaa siitä, että uskoo toisen motiivien olevan hyvät, ja seuraavassa vaiheessa narsisti aloittaakin jo eristämään sosiaalisesti laskettelemalla paskapuheita pitkin maita ja mantuja.
Ja toisekseen, narsismi ei ole mikään on-off-ominaisuus.
naruista ja kietoo huonoitsetuntoisen verkkoonsa.
sellainen pomona tai pienessä taloyhtiössä naapurina?
et voi mitenkään välttää kokonaan, joudut paljonkin olemaan tekemisissä.
Ja tuntuu, että välillä olisi parempi ollut vaan alistuakin ja antaa narsistin määräillä.
Vielä raskaampaa on olla se joka EI suostu alistumaan, koska narsisti kostaa! Kun et siis voi välttää.
Ja tosiaan - vaikka lähtisit työpaikasta tai muuttaisit, kiusaaminen EI LOPU!
Narsisti voi estää työllistymistäsi, antaa huonoja suosituksia, levittää huhuja ym.
Naapurille vaikket kertoisi uutta osoitetta, hän voi asuntosi uudelle omistajalle kertoa valheita ja tekee hänen elämästään hankalaa jos tämä ei alistu, ja yrittää etsiä asunnostasi virheitä ja tekee perättömiä syytekirjelmiä ja raastupauhkauksia, joita pistää asuntosi uuden omistajan lähettämään perääsi.
Joku voisi ajatella että ei savua ilman tulta, mutta tässä pointi juuri onkin: narsisti luo oman todellisuutensa, uskoo itsekin valheisiinsa, ja todella ei tajua edes valehtelevansa vaan vakuuttaa olevansa oikeassa toista perättömästi syyttäessään.
Epäkohta on se, että oikeuslaitos jostain syystä usein kuuntelee narsistia. Ei kait onneksi aina kuitenkaan. Olen kuullut että heidät pitäisi saada valheistaan kiinni, jotta tuomari tajuaisi heidän valheensa.
Pätee hyvin myös riitaisissa avioero- ja huoltajuuskiistoissa.
"Mitstä näitä narsisteille sopivia alistuvia uhreja löytyy? MIksi jotkut ovat niin tossukoita, että antavat hyväksikäyttää itseään?"
Lapset luonnostaan luottavat vanhempaansa. Ja kun pieni lapsi kasvaa narsistivanhemman kanssa, hän sopeutuu tilanteeseen. Vasta aikuistuessaan, nähdessään maailmaa, hän alkaa ymmärtää, miten väärin häntä kohdellaan. Aivan pienenä lapsi pitää tilannetta luonnollisena, kun ei muusta tiedä. Nuorenakin on vaikea päästä pois kotona. Itse saa vain diagnoosin, kun narsisti esittää niin hyvää vanhempaa auttajille, kun lapsi lähtee itse apua hakemaan.
Joten ihmekös sitten, jos oikeuslaitos suosii narsisteja.
Minä olen nuorena ja kokemattomana joutunut narsistin uhriksi uskonnollisessa yhteisössä. Kyseessä oli seurakunnan työntekijä, joka otti minut sisäpiiriin, uskoi minulle luottamuksellisia asioita ja näin sitoi minut voimakkaasti itseensä.
Alussa en tietenkään nähnyt henkilön kieroutta. Hän oli tavattoman valovoimainen, karismaattinen ja ihailtu. Silloin oli kunnia-asia päästä tavoiteltuun sisäpiiriin. Vasta vuosien varrella paljastui, miten täynnä itseään henkilö oli ja kuinka röyhkeästi hän hyväksikäytti muita saavuttaakseen tavoitteensa.
Kyseisen narsistin vaikutuspiiriin joutui useita muitakin nuoria, luonteiltana ja taustoiltaan hyvin erilaisia. Ei siis voi vetää johtopäätöstä, että vain tietynlaiset ihmiset joutuvat narsistin uhreiksi.
Nämä eivät ole ollenkaan yksinkertaisia asioita. Piruilumielessähän tämä ketju on aloitettu, mutta haluan silti vastata vakavissani ja asiallisesti. Ilkeily kun ei tässä yhteydessä auta mitenkään.
harvemmin ne narsistit tulee esittäytymään "Hei, olen narsisti, ollut jo 10 vuotta, miten ois?". Kyllä ne osaa koukuttaa ihmisen ensin, ja sitten pikkuhiljaa salakavalasti alkavat manipuloida ihmisiä toimimaan tahtomallaan tavalla.
harvemmin ne narsistit tulee esittäytymään "Hei, olen narsisti, ollut jo 10 vuotta, miten ois?". Kyllä ne osaa koukuttaa ihmisen ensin, ja sitten pikkuhiljaa salakavalasti alkavat manipuloida ihmisiä toimimaan tahtomallaan tavalla.
tuiki tuntematonta ihmistä. Usein he kiinnostuvat jonkun ihmisen kiusaamisesta vasta tutustuttuaan tähän, Mutta toisinaan tietysti jostain ulkoisista syistä narsisti käy jonkun kimppuun jo tutustumatta. Vainoaminen alkaa usein siksi, että narsisti on kokenut narsistisen loukkauksen ko. henkilöltä.
Sellainen loukkaus voi olla tosiaan ulkoinen, eli joku on ulkoisesti mitattuna hänen mielestään "parempi" kuin hän itse ja uhkaa hänen asemaansa maapallon ykkösihmisenä. Narsisti ei pysty tätä käsittelemään, vaan koittaa tuhota toisen. Toinen voi olla kauniimpi, rikkaampi, paremmassa asemassa jne jne. eli hänet täytyy eliminoida.
Tai sitten kiusaaminen alkaa vasta myöhemmin, kun tämä narsistiin tutustunut ihminen osoittaa, ettei palvokaan vain ja ainoastaan narsistia maasta taivaaseen, vaan esim. hänellä on muitakin kavereita, hän arvostelee sanallisesti narsistin täydellisyyttä, esim. vitsailee tästä hyväntahtoisesti, esittää itse tietävänsä jonkun asian paremmin tms.
Rupesin näistä edellä olevista viesteistä miettimaan, että onkohan tuo naapuri narsisti.
Hän ollut kauhean kiva ja hyvä meille naapureille kun muutimme. Hän kertoi, että ei kannata olla noiden "toisten" naapureiden kanssa tekemisissä ja nykyään nuo naapurit juuri ovat ne ihanimmat täällä.
Lisäksi hän on haukkunut minut pariin kertaan ja viimeisimmän haukkumisen johdosta en ole halunnut olla häneen missään yhteyksissä.
Hän on sanonut , että isännöitsijä, joka on minulle sanonut hänen olleen parin "nootin" takana valehtelee ja hän on muka yrittänyt ottaa isännöitsijään yhteyttä ja näin ollen puhdistaa minun kaunani häntä kohtaan, sillä isännöitsijä valehtelee, ei ole tullut minulle mitään yhteyden ottoa isännöitsijältä.
Koko ihminen tuntuu olevan pelkkää valhetta ja sanojen helinää.
Kaikki mitä hän on sanonut ja luvannut ei ole toteutunut.
Käy vaan sääliksi ihmistä , joka yrittää noin kovasti, mutta muuta ei jää jäljelle kuin rippeet... hänen muutamat miesystävänsäkin ovat kaikoinneet, tiedä sitten onko hän hankala vai ovatko nuo kaikki hänen esittelemänsä miehet olleet epävakaita en voi kun todeta, että jollaikin menee tosi huonosti ja se ei ole minun vika vaan vissiin narsistissa naapurissa
1. opettele ilmaisemaan itseäsi kirjallisesti niin, ettet vaikuta vain peruskoiulun käyneeltä 70-vuotiaalta kotiäidiltä.
2. Sitten ota itseäsi niskasta kiinni ja opettele hyväksymään, että jokainen ihminen on osin vastuussa myös itse valinnoistaan.
Jokaisen narsistin "uhrin" sisällä asuu pikkunarsu. Koita päästä pikkunarsusta eroon, niin pääset siitä isostakin.