Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenellä on ulkomaalainen mies...

Vierailija
11.05.2011 |

tai poikaystävä... tai on ollut!

Kysymys teille:

Ällöttäviä, outoja, ärsyttäviä anoppinne ja appiukkonne tapoja?

Jos ette heitä tunne (jos asuvat vaikka eri maassa) niin kertokaa miehenne ällöjä tapoja, jotka ovat siinä maassa "normaaleja"? Mikä teitä ärsyttää, pistää ällöttämään? Mikä heidän käytöksessään ei sovi suomalaiseen kulttuuriin? Maata ei tarvitse paljastaa jos ei halua... ollaan anonyymeja!

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni on bulgarialainen (täällä taisi olla joku muukin, joka tunnusti?)

Kulttuuritörmäyksiä ei ole tullut enkä ole havainnut ällöjä tapoja. Suurimmasta osasta bulgarialaisia perinneruokia en pidä, mutta nyt olikin kyse tavoista...

Minä taidan meidän perheessä olla se "ällö" sillä saatan hyvillä mielin syödä lattialle tippunutta ruokaa esim. viinirypäleen tai leivän. Miehestäni tämä on todella ällöttävää mutta on tottunut jo sikailuuni :D

No se ehkä on mun mielestä ällöttävää, että mies saattaa syödä vanhentunutta ruokaa, mutta olen tottunut siihen pikkuhiljaa kun ei näytä tulevan sairaaksi ruokavaliostaan... mutta tuo nyt tuskin on varsinaisesti kulttuuritaustasta riippuva tapa.

Vierailija
2/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entinen poikaystävä valmisti ruokaa kanan sydämistä, ja hänen äitinsä keitti kattilassa lampaan tai vuohen suolia. Söivät myös jotain ällöä valkoista tahnaa joka maistui kamalalle, en tiedä mitä se oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä, samoin maksat. Itseäkin ällötti, mutta kun uskalsi maistaa, niin ei se ollut yhtään huonoa.

Vierailija
4/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. miehen suvussa lapsille annetaan "kaikki periksi", jotta olisivat tyytyväisiä. esim akrkkia joka päivä ihan surutta ja herkkuja. Lapsia kyllä ehllitelläänkin enemmän, siis vieraampiakin ja osoitetaan huomiota, kehutaan jne. Mutta ei niihin sillälailla panosteta kuin suomesa, että kuskattais harrastuksiin tai uimahalleihin kovin usein.

Sitten monesti hammashygienia tökkii monilla ja syövät paljon vaaleaa leipää, patonkia jne, kastikkeiden jne kanssa, mistä suomalaisena kuituisemman leivän ystävänä en tykkää. Vaikka hyväähän se ruoka on. Käytetään myös runsaasti sokeria esim. teessä ja kahvissa.

Vierailija
5/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhemmat eivät kunnioita meidän yksityisyyttä. Miehen puhelin soi 6-12 kertaa päivässä ja aina vaaditaan sitä ja tätä - tule auttamaan, tulkaa syömään, me ostettiin teille ruokaa, tiesitkö että Asdassa on alennusmyynti?

Ja valitetaan kovasti kun en itse halua käydä anoppilassa useammin kuin pari kertaa kuussa. Kävisin useammin mutta anoppi puhuu, puhuu, puhuu, puhuu... ja siihen päälle röyhtäilee ja pieree ja ähisee. Jos se edes juttelisi mukavia mutta ei, anoppi haukkuu niin naapurit, sukulaiset kuin lähikaupan siivoojankin kunnes mulle tulee fyysisesti huono olo siitä negatiivisuuden tulvasta.

Niin ne ällöttävät tavat? Anoppilassa ei ole vessassa saippuaa ja käsipyyhkeet haisevat siltä että ne on pesty viimeksi viktoriaanisella ajalla.

Anoppi laittaa ruokaa likaisin käsin ja ihmettelee kun on usein mahataudissa. Niin ja niillä on koira jota appiukko lyö joka kerta kun se vähän haukkuu. Eikä anopille varsinkaan mene päähän että olen koirille pahasti allerginen enkä senkään takia voi käydä siellä joka toinen päivä.

Minusta on tosiaan ÄLLÖTTÄVÄÄ ettei muiden ihmisten tunteita oteta huomioon ollenkaan. En sitten tiedä onko tämä kulttuurijuttu, mutta ymmärtääkseni perheet Englannissa ovat läheisempiä kuin Suomssa, ja lapset asuvat kotona pidempään. Vanhempien sana on laki - tai ainakin he haluaisivat sen olevan.

Vierailija
6/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olla kovinkaan läheisiä yleisesti ja nuo aikaisemmat anoppi(/appi kokemukset ovat ihan henkilökohtaisia, eivätkä kulttuurisidonnaisia. taitavat olla jotain alempaa työväenluokkaa, sivistymättämämpää porukkaa.

Vierailija
7/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainut miehen from working class? Minun mieheni on sellaisesta brittiläisittäin middle class perheestä ja enemmänkin saan hävetä omaa perhettäni ja heidän käytöstään. Itse pidän siitä ydinperheen tiiviistä yhteydestä.

Miehen vanhemmat eivät kunnioita meidän yksityisyyttä. Miehen puhelin soi 6-12 kertaa päivässä ja aina vaaditaan sitä ja tätä - tule auttamaan, tulkaa syömään, me ostettiin teille ruokaa, tiesitkö että Asdassa on alennusmyynti?

Ja valitetaan kovasti kun en itse halua käydä anoppilassa useammin kuin pari kertaa kuussa. Kävisin useammin mutta anoppi puhuu, puhuu, puhuu, puhuu... ja siihen päälle röyhtäilee ja pieree ja ähisee. Jos se edes juttelisi mukavia mutta ei, anoppi haukkuu niin naapurit, sukulaiset kuin lähikaupan siivoojankin kunnes mulle tulee fyysisesti huono olo siitä negatiivisuuden tulvasta.

Niin ne ällöttävät tavat? Anoppilassa ei ole vessassa saippuaa ja käsipyyhkeet haisevat siltä että ne on pesty viimeksi viktoriaanisella ajalla.

Anoppi laittaa ruokaa likaisin käsin ja ihmettelee kun on usein mahataudissa. Niin ja niillä on koira jota appiukko lyö joka kerta kun se vähän haukkuu. Eikä anopille varsinkaan mene päähän että olen koirille pahasti allerginen enkä senkään takia voi käydä siellä joka toinen päivä.

Minusta on tosiaan ÄLLÖTTÄVÄÄ ettei muiden ihmisten tunteita oteta huomioon ollenkaan. En sitten tiedä onko tämä kulttuurijuttu, mutta ymmärtääkseni perheet Englannissa ovat läheisempiä kuin Suomssa, ja lapset asuvat kotona pidempään. Vanhempien sana on laki - tai ainakin he haluaisivat sen olevan.

Vierailija
8/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhemmat eivät kunnioita meidän yksityisyyttä. Miehen puhelin soi 6-12 kertaa päivässä ja aina vaaditaan sitä ja tätä - tule auttamaan, tulkaa syömään, me ostettiin teille ruokaa, tiesitkö että Asdassa on alennusmyynti? Ja valitetaan kovasti kun en itse halua käydä anoppilassa useammin kuin pari kertaa kuussa. Kävisin useammin mutta anoppi puhuu, puhuu, puhuu, puhuu... ja siihen päälle röyhtäilee ja pieree ja ähisee. Jos se edes juttelisi mukavia mutta ei, anoppi haukkuu niin naapurit, sukulaiset kuin lähikaupan siivoojankin kunnes mulle tulee fyysisesti huono olo siitä negatiivisuuden tulvasta. Niin ne ällöttävät tavat? Anoppilassa ei ole vessassa saippuaa ja käsipyyhkeet haisevat siltä että ne on pesty viimeksi viktoriaanisella ajalla. Anoppi laittaa ruokaa likaisin käsin ja ihmettelee kun on usein mahataudissa. Niin ja niillä on koira jota appiukko lyö joka kerta kun se vähän haukkuu. Eikä anopille varsinkaan mene päähän että olen koirille pahasti allerginen enkä senkään takia voi käydä siellä joka toinen päivä. Minusta on tosiaan ÄLLÖTTÄVÄÄ ettei muiden ihmisten tunteita oteta huomioon ollenkaan. En sitten tiedä onko tämä kulttuurijuttu, mutta ymmärtääkseni perheet Englannissa ovat läheisempiä kuin Suomssa, ja lapset asuvat kotona pidempään. Vanhempien sana on laki - tai ainakin he haluaisivat sen olevan.

Vierailija
9/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallista työväenluokkaa. Mieheni on itse ponnistanut vähän ylemmäs opiskelemalla ja sivistymällä noin yleisesti - hän on esimerkiksi ainut koko perheestä joka osaa kirjoittaa englantia kunnolla. Itse en ole akateeminen mutta olen vanhasta, akateemisesta suvusta, jos se mitään merkitsee. En kyllä usko että ongelma johtuu tässä luokkaerosta vaan ihan siitä, että anoppi ja appi sekä kälyni ovat niin täysin vastakohtiani kuin ihmiset voivat olla. Ja se oikeasti ottaa päähän.

Vierailija
10/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä, samoin maksat. Itseäkin ällötti, mutta kun uskalsi maistaa, niin ei se ollut yhtään huonoa.

ja narskuivat hampaissa.

Toisaalta mies ei ole koskaan voinut sietää jauhelihaa, kun näyttävät aivan madoilta tms. ällöltä, eikä pääse mielikuvasta eroon, vaikka tekisi kuinka makaroonilootaa.

Vierailija
11/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

öljyssä paistettu

Vierailija
12/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on erittäin siisti, pitää hyvää huolta henk.kohtaisesta hygieniasta. Pesee kädet aina heti sisälle tultuaan,vaihtaa joka päivä alusvaatteet, käy päivittäin suihkussa tottakai, pitää paikat kotona järjestyksessä jne.

Hyllyt ovat aina tiptop.

Samoin appivanhempien tavoissa mikään ei valittamista. Siisteys on heillä hyvin korkealle arvostettua.

Mieheni on palestiinalainen.

Vierailija
13/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailu.

En pidä siitä miten he mässyttävät ruoka suussa. Puhuvat ruoka suussa ihan koko ajan. Yskivät ruoka suussa niin että sitä lentää muiden lautaisille.

Käyttävät vain yhtä lasia kaikki yhdessä ja kun lapseni ei halua antaa omaa lasiaan, he katsovat nyrpeinä! Minä laitan siis meille jokaiselle oman lasin myös kun he syövät meillä, ja anoppi ja appiukko saattavat yrittää ottaa lapsen mukin ja tämä vastustelee ja sanoo että ei, tämä on minun, ota oma, isovanhemmat ovat nyrpeitä :D

Syövät myös suoraan salaattikulhosta tai vanukaskulhosta sillä kauhalla minkä olen siihen laittanut, että sillä otetaan omaan kuppiin ja syödään jokainen omasta kupista omalla lusikalla! Mutta ei, he eivät "muista" sitä koskaan vaan yrittävät syödä siitä tarjoilukulhosta.

Minä jaan aina äkkiä ruokaa lapsilleni ja itselleni ennen kuin anoppi ja appi ehtivät apajille, sillä kun he ovat syöneet niistä tarjoilukulhoista, minun ei tee enää mieli ruokaa!

Vierailija
14/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailu. En pidä siitä miten he mässyttävät ruoka suussa. Puhuvat ruoka suussa ihan koko ajan. Yskivät ruoka suussa niin että sitä lentää muiden lautaisille. Käyttävät vain yhtä lasia kaikki yhdessä ja kun lapseni ei halua antaa omaa lasiaan, he katsovat nyrpeinä! Minä laitan siis meille jokaiselle oman lasin myös kun he syövät meillä, ja anoppi ja appiukko saattavat yrittää ottaa lapsen mukin ja tämä vastustelee ja sanoo että ei, tämä on minun, ota oma, isovanhemmat ovat nyrpeitä :D Syövät myös suoraan salaattikulhosta tai vanukaskulhosta sillä kauhalla minkä olen siihen laittanut, että sillä otetaan omaan kuppiin ja syödään jokainen omasta kupista omalla lusikalla! Mutta ei, he eivät "muista" sitä koskaan vaan yrittävät syödä siitä tarjoilukulhosta. Minä jaan aina äkkiä ruokaa lapsilleni ja itselleni ennen kuin anoppi ja appi ehtivät apajille, sillä kun he ovat syöneet niistä tarjoilukulhoista, minun ei tee enää mieli ruokaa!

Vierailija
15/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta outoa suomalaisille on sama kuin englantilaisilla, eli eivät huuhtele astioita tiskauksen jälkeen ja se, että koko suku, appivanhemmat, kaverit, KAIKKI, suukottavat suulle aina kun nähdään ja erotaan

Uusi-Seelanti

Vierailija
16/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisia ovat. Miehestä suomalaisilla on moniakin ällöjä tapoja, mutta ei niistä nyt enempää.

Vierailija
17/155 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä varmaan naurata kun tuollaista osuu omalle kohdalle....

Vierailija
18/155 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta outoa suomalaisille on sama kuin englantilaisilla, eli eivät huuhtele astioita tiskauksen jälkeen ja se, että koko suku, appivanhemmat, kaverit, KAIKKI, suukottavat suulle aina kun nähdään ja erotaan

Uusi-Seelanti

Vierailija
19/155 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurieroja kuvastaa mm. se, että suihkussa on pakko käydä vähintään kerran päivässä, muuten on saastainen. Näin, vaikka olisi kuivuuskausi menossa ja vedestä pulaa. Myös vaatteet pestään yhden ainoan käyttökerran jälkeen, AINA.

Vedenpuhdistamot eivät ole tulleet kuuloonkaan ennen kuin pitkin hampain niitä on nyt ryhdytty rakentamaan pakon edessä, eihän sellaista "jo kerran käytettyä" vettä voi enää juoda... Jooh, kuinkahan monta kertaa KAIKKI maailman makea vesi on käynyt ihmiskehon läpi?!

Sivistystä ja lukemista ei arvosteta samalla tavalla kuin Suomessa, urheilua pidetään tärkeämpänä. Kirjoja lukevia pilkataan avoimesti. Samalla on ihan OK olla sivistymätön, kouluttamaton ja yhteiskuntaa mitenkään edistämätön.

Anoppilassa ärsyttävät stereotyyppiset sukupuoliroolit, eli anoppi häärää keittiössä ja appi istuu sohvalla oluttölkki kädessä eikä laita rikkaa ristiin. Anoppi myös olettaa, että meillä on kotona sama meininki, ja paheksuu minua, kun käsken hänen poikakultansa kotitöihin. Nämä ovat kuitenkin enemmänkin henkilökohtaisia eroja.

Australia

Vierailija
20/155 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun luki niin ihan kaikki voisi olla oikeastaan myös Suomessa, ehkä noi saastaiset ruokailutavat ja kanan suolien yms eivät oikein Suomeen istu. Hygienia on Suomessa kyllä ihan maailman huippua, siihen ei moni maa tai kansa pallolla kykene. Samoin suomalaiset ovat niin pirun koulutettuja, ihan perusjannu lukiosta tietää usein enemmän kuin muualla korkeakoulun käynyt mikä hämmentää ainakin minua aina. Suomalaisten hygienisyys on vähän kuin Singaporessa ja siellä viihdyinkin hienosti. Onko noi bulgarian tuttavuudet jotain rantalomatuttavuuksia vai miten tuollaisia osuu kohdalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi