Auttakaa. Mikä ihana laulu hautajaisiin?
Menin lupaamaan anopille, että huolehdin miehen veljen hautajaisiin musiikin. Kanttori soittaa perusjutut mutta meillä on upean lauluäänen omaava sukulainen joka sanoi, että voisi laulaa jonkun sopivan laulun. On vaan niin vaikea nyt sitten löytää sopivaa... Vainaja on 24-vuotias, saattoväki kaiken ikäistä.
Ei virttä, mutta oikeastaan mikä tahansa muu käy. Laulu lauletaan kirkossa.
Kiitos jos osaat vinkata jotain.
Kommentit (123)
Jos joku vielä on neuvoa vailla, niin Kaija Koon kappale Minä muistan sinut sopii hyvin hautajaisiin, ja sen sanoja voi tarvittaessa vähän muokata.
Cherburdin sateevarjot soitettiin isäni hautajaisissa
Vierailija kirjoitti:
Haloo!! Ketjun alulle laittajakin on varmaan jo kuopattu, sen verran aikaa vierähtänyt...
Mitä väliä? Saahan täällä keskustella. Sitä paitsi jollain voi olla vastaava tilanne ajankohtainen juuri nyt, tai sitten vuoden kuluttua, kun hän googlaa tämän ketjun esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo!! Ketjun alulle laittajakin on varmaan jo kuopattu, sen verran aikaa vierähtänyt...
Mitä väliä? Saahan täällä keskustella. Sitä paitsi jollain voi olla vastaava tilanne ajankohtainen juuri nyt, tai sitten vuoden kuluttua, kun hän googlaa tämän ketjun esiin.
Juuri näin. Olen tyytyväinen kun löysin tämän keskustelun, koska minulta pyydettiin laulua tätini hautajaisii...
Olavi Uuusivirran 'Hautalaulu.'
Jos etta tiedä mikä kappale oli merkityksellinen vainajalle, niin unohtakaa koko musiikkipelleily. Haluatteko muistella vainajaa vai pyrittekö itse pätemään maksajan ominaisuudessa?
Amazing grace. Sen toivoisin omiini.
Oiskohan noi monttubileet jo pidetty? 12,5v vanha ketju kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Killed by death, onks se nyt Motörhead vai mikä
Tämä oli kaverin hautajaisissa. Yksi mitä ketjussa ei vissiin ole mainittu on Suurlähettiläiden Kun tänään lähden.
Nämä hautajaisissa kirkossa tai kappelissa esiintyvät taitavat sukulaislaulajat aiheuttavat usemmiten vain myötähäpeää ja vaivaantuneen tunnelman. Johtuu siitä, että ammattilaulajat kykenevät hillitsemään tunteensa esiintyessään, nämä laulavat sukulaiset eivät, ja tuollainen itkuinen esitys, jossa ääni katoaa välillä kokonaan, saattaa surkeimmassa tapauksessa alkaa muistuttamaan parodiaa.
Olen pahoillani tästä mielipiteestä, mutta tähän ikään mennessä olen jo melkoisen määrän hautajaisia nähnyt.
N 69 v
Sibelius sävelsi tuon Sydämeni laulun Aleksis Kiven tekstiin lapsensa kuoltua lavantautiin. Esitetään useimmiten kuoroesityksenä.
Miksei se voisi olla virsi? Jos paikalla on kanttori, niin osaa säestää. Virret on kauniita yksinlauluesityksinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä hautajaisissa kirkossa tai kappelissa esiintyvät taitavat sukulaislaulajat aiheuttavat usemmiten vain myötähäpeää ja vaivaantuneen tunnelman. Johtuu siitä, että ammattilaulajat kykenevät hillitsemään tunteensa esiintyessään, nämä laulavat sukulaiset eivät, ja tuollainen itkuinen esitys, jossa ääni katoaa välillä kokonaan, saattaa surkeimmassa tapauksessa alkaa muistuttamaan parodiaa.
Olen pahoillani tästä mielipiteestä, mutta tähän ikään mennessä olen jo melkoisen määrän hautajaisia nähnyt.
N 69 v
Totta. En itsekään pystyisi laulamaan soolona jonkun läheisen siunaus- tai muistotilaisuudessa. Liian vollotusherkkä. Mutta isäni, joka on koko ikänsä esiintynyt amatöörilaulaja, hänpä vetäisi äitini siunaustilaisuudessa niin kauniin esityksen, että kaikki muut itkivät.
Isä oli siinä kohtaa aivan sovinnossa äidin poismenon kanssa, itkut itketty tämän syöpäsairauden aikana jo.
Kun puhutaan hautajaismusiikista, niin kannattaa muistaa, että kirkossa/kappelissa esitettävään musiikkiin on tietyt säännöt, jotka vielä saattavat vaihdella kirkkoherran tai kanttorin näkemysten mukaan.
Erillisessä muistotilaisuudessa voidaan sitten esittää tai yhdessä laulaa lähes mitä vain. Eräässä muistotilaisuudessa joitakin vuosia sitten bändi esitti noin 200 kutsuvieraalle rock/countryhenkistä musiikkia, joka oli vainajan lempimusiikkia.
Tää on uskomattoman kaunis kappale, pelkkä sanojen lukeminen saa kyyneleet virtaamaan.
Minun nuoren ystäväni hautajaisissa soitettiin Lähtevien laivojen satama, koska se kappale soitettiin aina 6-luokkalaisten siirtyessä yläasteelle.