Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään, jolla oikeasti tiukkaa rahasta?

Vierailija
28.10.2005 |

Millaista se on? Olen itse autuaasti unohtanut opiskeluajan tiukat ajat, kun välillä sai loppukuusta keksiä mitä ihmeellisimpiä ruokalajeja kaapeista löytyvistä aineksista. Joskus taisin elää sokeripaloillakin.

Eli muistanpa kuitenkin mitä se oli..Näemmä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sairaanhoitokulut kun ei laskelmien mukaan ole liian isoja, mutta kun siihen tulee päälle vielä vaipat joita menee parikymmentä päivässä kroonisen ripulin takia joten niihin menee rahaa, pyykinpesuaineet joita menee todella paljon koska joka paikka on kokoajan oksennuksessa ja ripulissa, Bepanthen ja muut rasvat ärtyneeseen pepun ihoon... Mun lapsen pelkkiin ei-korvattaviin lisäravinteisiin menee noin 300¿/kk

Unohdin laittaa kai mun kotihoidontuen tuohon listaan, mutta miehen palkasta jää laskujen jälkeen se muutama satanen ja mä saan ne hoitotuen, lapsilisän ja siis sen kotihoidontuen. Ja rahaa jää todella niukasti kaikkien pakollisten menojen jälkeen.

Vierailija
22/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa erotus on että minä saan onneksi omaishoidontukea, ainakin tämän vuoden loppuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä köyhäksi laskisi ihmistä, jolla on varaa ostaa oma talo ja auto, ja lyhentää lainaa molemmista. Voihan sitä tietysti jonkin aikaa olla tiukkaa sitten muissa menoissa, mutta jos pariskunta tienaa yhteensä kolmetonnia ja vain yksi tai kaksi lasta, niin ei siinä kyllä mitään köyhiä olla! Olisi sitten ehkä kannattanut jättää se asunnon osto väliin...

Me ollaan nelihenkinen perhe, isä opiskelee (opintotuki 200 e + opintolaina 300 e) ja minä olen kotihoidontuella kotona. Asumislisää saadaan 354 euroa ja kuntalisää 90 euroa. Lapsilisät tietty 210 euroa. Tiukkaa tekee kyllä, että saadaan kaikki tarpeellinen ostettua. Varsinkin kun tutteliakaan ei saa halvalla, ja minä en imettämään pysty kuin toisella rinnalla (josta ei maito riitä). Kahdelle lapselle vaipat, sekin vie aika paljon kuussa. Vuokra 700e, puhelinlaskut 80e. Sähkö ja vesi. Kyllä taas tänä talvena on saanut miettiä, miten saa ostettua lapsille toppapuvut ja toppakengät, ja millä ostaa isompia vaatteita kun edelliset jää pieniksi! Itselleni mulla ei ole talvikenkiä, mutta pakko yrittää lenkkareilla pärjätä, kun ei tosiaan ole varaa ostaa kenkiä! Nytkään ei ole tilillä yhtään rahaa, kotihoidontuki tulee kuun viimeinen päivä, ja sitten seuraavaksi asumistuki marraskuun eka päivä, niillä saakin maksettua vuokran. Kuun alussa saa taas 300 euroa opintolainaa käyttöön ruokaa varten, miehen opintotuki (200) menee laskuihin. Kolmella sadalla nelihenkinen perhe elää kuukauden, ja sillä summalla ostetaan myös vaipat, tuttelit, vaatteet, vessapaperit, pyykkipulverit, shampoot, libresset ja niin edelleen... Eli siihen ruokaan ei todellakaan jää riittävästi rahaa, mutta sossusta kun ovat sitä mieltä, että rahaa kyllä jää ihan riittävästi normaaliin elämiseen... Just joo, jäisi kai jos ei kasvaville lapsille tarvitsisi koko ajan olla vaatetta hommaamassa!

Vierailija
24/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sisältää työttömyyspäivärahan (perus sellainen plus koulutustuki), lapsilisät kolmesta lapsesta, miehen kansaneläkkeen ja asumistuen.

Tämä tuntuu pieneltä, koska näitä tukia odotellessa jäi paljon maksuja maksamatta ja niitä yritetään tasapainottaa näistä tuloista.

Joskus lasken tueksi myös lasten päivähoidon eli 380 euroa kahdesta lapsesta. Sen joutuu aika helposti maksamaan heti, kun saan töitä. Se painaa paljon siinä, minkälaista palkkaa toivon saavani.

Periaatteessa tuolla pitäisi pystyä elämään, mutta mitän ylimääräistä ei saa ostaa. Olin surullinen, kun vanhimmalle lapselle emme pystyneet ostamaan talvivaatteita. Luultavasti mummi on heltynyt ostamaan jotain, mitä hän ei kovin usein tee. Olen todella kiitollinen.

Vierailija
25/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot tällä hetkellä KAIKKINE tukineen 1500 euroa neljälle hengelle. Tästä menee vuokraan puolet, laskuihin loput ja ruokaa saadaan vanhempien säälirahoista. Tämä on kyllä väliaikainen tilanne, sossukaan ei auta, nöyrrytty on jo aikapäiviä sitten.

Joku kysy, että mikä helpottaa. No meitä helpottaa, kun vanhemmat ihan konkreettisesti antavat rahaa ruokaan tai ostavat tankin täyteen bensaa (autosta ei muita kuluja, vanha rottelo). Sekin helpottaa, jos ystävät tuo kylään tullessaan jotain syötävää mukaan. Jos joku kysyisi, mitä tarvitaan, niin pyytäisin tuomaan ruokaa ja vauvalle vaippoja.

Meitä helpottaa myös, jos meille tarjotaan jotain hupia, joka ei maksa. Että mennään ystävien kanssa ulkoilemaan tai katsotaan leffaa kotona.

Vierailija
26/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee noin 2000 euroa kuussa. Siitä jää vielä joka kuukausi säästöön.

Vierailija
27/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä jää käteen 3000 euroa kuussa ja on muka tiukkaa,niin se on kyllä sitten ihan oma vika!Ettekä ole mitään köyhiä.

Vierailija
28/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä on mahdollisuus myydä esim. se ylikallis talo ja ostaa joku johon on varaa ja elellä sitten mukavasti.

Vierailija
29/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla onnellinen, että pärjää hyvin, vaikkei nyt olekaan varaa omakotitaloon tai kahteen autoon tai ulkomaan matkoihin. Mielelläni ostaisin vaikka vaippoja tarvitsevalle lapselle, mutta mistä tarvitsevat löytää?

Pitäiskö perustaa joku ry. joka auttaa sellaisia ihmisiä, jotka ei jostain kummallisesta syystä saa esim. sossusta apuja?

Vierailija
30/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, tiukkuus on ihan oma vikamme. Liikaa lainaa tähän elämän tilanteeseen, kun olen äitiyslomalla ja muuta. Enkä siis tosiaankaan tarkottanut, että oltais köyhiä ja että meillä olisi sitä kaikkein tiukinta tiukkaa. Vaan tarkotin, että vaikka nettotulot on nyt sen 3000 euroa, ni silti joudutaan kattoon aika pitkälti, että mitä ostetaan ja millon, ja laskemaan aina mitä menoja on tulossa. Mihinkään extraan ei ole varaa. Siis sehän on just tiukkaa, muttei tosiaankaan köyhyyttä.

Ymmärrän, että joillain on tosi tiukkaa ja ihan köyhyyttäkin, enkä sitä tarkottanut mitenkään väheksyä!

Vierailija
31/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot eivät riitä pakollisiin menoihin. Sitä on vaan pakko sopia kuukausi toisensä jälkeen velkojien kanssa, miten lyhennellään. Ulosottoon saakka ei vielä ole maksut menneet, mutta pelkään, että niin vielä tulee käymään. Viimeistään silloin, kun mies tippuu kelan päivärahoille. Tai ehkä niin käy tammikuussa, kun äitiyslomani alkaa.

Appivanhemmat onneksi auttavat muutamalla kympillä, että saadaan ruokaa ja muuta lapselle tarpeellista.

Kyllä sitä on välillä ihmeissään, että miten kaiken tarvittavan hankkisi, mutta ei auta muu kuin porskuttaa eteenpäin vaikkei elämä niin valoisalta näytäkään.

Tärkeintä kuitenkin on keskinäinen rakkaus ja ilo mitä saamme kokea 1 vuotiaan lapsemme kanssa eläessä.

Vierailija
32/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne laskut pitää sisällään?? Siis ymmärrän että on sähkölasku, vesilasku ja pieni puhelinlasku. Mutta monilla tahtoo tulla kaikenmaailman lehtilaskuja ja muita. Sitte valitetaan köyhyyttä kun ei ole niiden turhuuksien jälkeen rahaa muuhun.

En nyt sitten paasannut niille oikeesti köyhille, vaan näille " talo ja autolainanlyhennystä niin ja niin paljon" tyypeille. Itelleenhän te niitä vaan lyhentelettä!

Vierailija
33/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisänä ambulanssilaskut, sairaalamaksut, poliklinikkamaksut(siis ne mitkä tulevat ennen kuin maksukatto tulee täyteen)

Vierailija
34/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa nettona 1100/kk käteen ja minä hoitovapaalla ja mulla tulot n.500+lapsilisät ja meillä viisihenkinen perhe ja on todella tiukkaa, välillä jää tosiaan parisataa/kk. On autolaina, joustoluottoa ja vuokraa 700e,vakuutukset,sähköt,puhelimet huhhuh tulin taas niin huonolle tuulelle :(, ei tarvii paljon katella lehdistä uusia vaatteita tai huonekaluja, sori valivali.

No tämä on vaan väliaikaista, mut ei raaski viel lähtee töihin...

Vierailija
35/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenties toimeentulotukea, asutaan vuokralla ja omaisuus on 0e. Se on köyhyyttä se ja jos joku nyt sanoo et oma vika niin kyllä se on suurimmaksi osaksi tän yhteiskunnan vika. Humpuukityöllistäminen pitäis äkkiä lailla lopettaa et saatais kunnon palkkatuloa ihmisille. Kaverini aina valittaa kun ei saa kotihoidontuken lisäosaa. No se kertoo vaan et ukko vetää hyvää palkkaa ja valitus on sitä turhaa nupinaa. Nää käy eniten harmittaan nää ns. köyhät. Toiset katkerat on niitä jotka vuosikausia ovat saaneet olla samassa työpaikassa ja luulevat nyt että kaikilla on sama mahdollisuus.

Vierailija
36/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tulot tällä hetkellä noin 1800 euroa (netto). Perheessä 3 henkeä. Minä olen opiskelija/äitiyslomalla ja mies töissä/opiskelija. Tullaan toimeen hyvin. Ei olla jouduttu tinkimään mistään ja oman talon ostoa suunnitellaan. Myöskään vanhemmilta ei ole tarvinnu pyytää rahaa, vaikka tarvittaessa sieltä saataisiinkin.

Meillä se on niin, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Silloin tällöin voidaan hankkia jotain isompaa, kun on ensin rahat siihen säästetty. Ei oteta turhia kulutusluottoja eikä ole mitään lainoja. Harmittaa maksaa vuokraa, kun samalla rahalla voisi maksaa omaakin taloa. Mutta kun nuo tulot ei tuon suuremmat ole, emme omaa taloa ole vielä ostaneet (ts. emme ole yrittäneet hakea lainaa).

Vierailija
37/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein huvittaa että monella tuntuu olevan 2000 e nettotulot ilman että kumpikaan käy töissä (meitä 3hlöä). Meillä mies on korkeastikoulutettu ja käy töissä -minä kotihoidontuella ja meillä on vähän reilut 2000 e tulot riippuen jos tulee jotain lisätuloa (esim. jos pidän jonkun 200e luennon kerran kuussa). Eli töissäkäynti ei sinällään kannata vaikka on keskituloinen. No toki vakityöt on mahdollistanut lainan eli meillä on ihan kivankokoinen oma talo ja aika uusi ja iso auto eli pidän meitä ihan hyvätuloisina, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.

Vierailija
38/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tiukkaa edes opiskeluaikoina. Silloin oli varaa käydä vuosittain ulkomaillakin. Vähän miettii, että mitä kannattaa ostaa ja millä hinnalla, niin hyvin on aina pärjännyt. Tosin en ole mikään himoshoppaaja, vaan vaatteita ostan tarpeen mukaan harkiten. Laukkuja ja kenkiä ostaisin enemmänkin, mutta joku järki pitää olla mukana. Pakollisten jälkeen jäänyt aina rahaa, ja säästän aktiivisesti, jolloin jos tulisi tiukempi paikka, on rahaa jossain jemmassa. Opiskelijana jemma oli sellainen 1000euroa, nyt enemmän.

Vierailija
39/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhyyttä. Todelliset köyhät ei enää jaksa edes valittaa.

Vierailija
40/52 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on niin vähän rahaa. Rahan riittäminen on hyvin pitkälle kiinni omista valinnoista. Meidänkin tuttavaperhe, jossa mies hyväpalkkaisissa hommissa, oma asunto, työsuhdeauto ym. valitti aina että kun raha ei riitä. En siinä edes kehdannu sanoa, että meidän viisi- henkinen perhe elää 1500:lla kuussa. Koskaan ei ollut tili nollilla ja laskut maksettiin ajallaan.